Rüzgar Türbini için Alternatör Yapımı

Alternator milinin capi 40 mm olsun ve 60 RPM de donerken 50V 2A versin.

Bu durumda tork=50V*2A/(2*pi*(60rpm/60sn)) =15Nm olur.

Bu da 15=F*((40 /2) /1000)= F=750N demektir. Bu da 76 kg lik bir nesneyi havaya kaldirmakla esdegerdir.

Sen ister akimi artir ister dusur aldigin gucu dusurmedigin surece zorlanmayi yenemezsin.

Ne guzel iste alternatoru yukleyince mil zorlaniyorsa enerji uretebiliyor demektir. Tek yapman gereken buna uygun buyukce bir pervane yapmak.
 
Son düzenleme:
Sayın binbaşı öncelikle açıklama için teşekkürler. Evet aynen dediğiniz motor. Olayın bu anlattığınız kısmını biliyorum ve dc ye çevirip aküye depolama konusunda sorun yok. Ayrıca aküye depolama için elimde bir kaç tane hoverboard motoru var ve çok düşük devirlerde 20v 8-10a verebildiklerinden akü için onları kullanacağım. Daha zahmetsiz, korunaklı yapıdalar ve kasmalarıda çok az.
Benim asıl merak ettiğim bu çamaşır makinesi motorunun voltajını düşürmeden amperini dediğim sargı mantığıyla artırabilirmiyim? Yabancı sayfalarda bu motorla çeşitli matkap, taşlama vs. çalıştırdıklarını gördüm. Ben de zaten ara sıra böyle amaçlarla kullanabilirmiyim acaba şeklinde düşünerek voltajını düşürmek istemiyorum. Elle çevirdiğim zaman 50v görüyorum ama bu voltajda 0,5a zor görüyor. Ev ortamında maalesef matkaba takma şansım yok, zira milini sabit yaptım, çalışırken mil dönmüyor yani.
Merhaba. Sn. stentli; 3 fazlı rüzgar gülü senkron motorlarında (üreteçlerinde) çok önemli bir özellik bulunuyor, o da şudur, sn. ŞEF''imizin bizlere belirttiği önemli bir özelliktir. 3 fazı DC'ye redresörle doğrulturken ya üçgen ya da yıldız bağlayıp bu işlemi ondan sonra yapıyoruz. Bu sargı yapısı eğer üçgen bağlı olursa volt daha az, çıkış amperi daha fazla, yıldız sargı yapısıyla bağlı olup redresörde DC'ye çevrilirse bu defa volt daha fazla, amper daha az çıkıyor bu senkron motoru jeneratör olarak çevirdiğimizde. Siz üçgen bağlantıyla redresörden çıkan amperi düşük devirlerde çevirirken amperini bir DC pensampermetreyle çıkışta onu tam (%100) kullanan herhangi bir alıcı (tüketici) veya DC çıkış gücünü tam üzerine alacak watt'lı bir dirençle, vb. bağlı iken bir ölçün. Yeterli gelirse mevcut sargıların tel kesitini artırmaya da pek gerek kalmaz böylece.

Not: Rüzgar gülü tahriğinde kullacağınız pervanenin konstrüksiyon yapısı da çok önemli, sn. Bunalmış'ın da belirttiği gibi. Pervane kanatları dış daire çapı, kanat sayısı ( 3 adet genelde en ideali) kanat açısı, ağırlığı, yapıldığı temel malzeme, vb. bu senkron motoru rahatça döndürebilmek onun DC'den tüketim olduğunda (akü şarjı gibi) iç mil frenlenme gücünü rahatça aşıp çok rahat dönebilmesi açısından oldukça önemlidir. Kolay gelsin.
 
Son düzenleme:
Sayın by lent.
Yaptığım alternatörleri matkapla da çeviriyorum, ayrıca başka bir asenkron motorla zincir-dişli veya kayış-kasnak sistemi ile devrini düşürerek deniyorum. Tabi bu devir-güç ilişkisi yapılan alternatörün gücüne ve gerilimine göre değişiyor.
24 v. 500 w.lık bir alternatör 2,80 mt. çapındaki kanatlarda yaklaşık 10 m/sn. (yaklaşık 36 km/h) rüzgarda 500 w. verebiliyor. Bunu hesaplamak için herhangi bir teknoloji kullanmıyorum. Kurduğum türbinlerde kanat ölçüsünü bir kaç denemeden sonra buluyorum. Mesela geçen sene kurduğum bir türbin için önce 2,40 mt. çapında kanat yapmıştım. Yerine monte ettikten sonra kanatların küçük geldiğini görüp, 2.80 mt. çapına çıkardığımda 9-10 m/sn. rüzgarda 20 amper almıştım. 3 m/sn. rüzgarda 1-2 amperle şarja başlıyor.

Siz benim cahilliğimi mazur görün. Bu tahta/sert köpükten adaptörü anlayamadım.
Ben vantilator motorundan alternator yaptım. Matkapla çevirince 180 volt akım aldım. Yanına şarj kontrol devresi yaptım. Bölgede rüzgar zamanla durduğu için kullanamadim. Şimdi dikey pervane üzerinde çalışıyorum.
 
Evet alırsınız. Elimde şu an bu şekilde 0.8 alüminyum sarılmış, kendinden mıknatıslı, 220v üretebilen bir bldc çamaşır makinesi motoru var. Elle çevirmede bile 40-50v ları rahat gördüm. Maalesef yükte çok kasıyor ve amperi düşük. Şu an kasma sorunu nasıl giderilebilir onu araştırıyorum ama şu ana kadar o sorunu net olarak aşanı henüz görmedim. O sorun aşılabilirse çok kullanışlı bir alternatör olur.
O kasintiyi aşmak zor,ancak 1e 3 bir reduktor kullanilirsa alternatorun donus hizi 3 kat dusurulur ve kasintiyi yenmek icin harcanacak kuvvet de dusurulur yani az bi kuvvetle donme saglanir... avantaji ise dusuk ruzgar hizinda bile Elektrik uretimi saglanabilir...donemeyen bi aractan elektrikde uretilemez ...imzamin altinda ki siteden yakin bi zamanda cok guclu torklu ve konum ve açi kaybetmeyen giris ve cikislari ayni eksende olan cycloidal reduktorler kullanima acilacaktir.
 
O kasintiyi aşmak zor,ancak 1e 3 bir reduktor kullanilirsa alternatorun donus hizi 3 kat dusurulur ve kasintiyi yenmek icin harcanacak kuvvet de dusurulur yani az bi kuvvetle donme saglanir... avantaji ise dusuk ruzgar hizinda bile Elektrik uretimi saglanabilir...donemeyen bi aractan elektrikde uretilemez ...imzamin altinda ki siteden yakin bi zamanda cok guclu torklu ve konum ve açi kaybetmeyen giris ve cikislari ayni eksende olan cycloidal reduktorler kullanima acilacaktir.
Olmaz.

Reduktorle deviri dusurursen evet tork artar ama bu kezde alternator daha yavas donecegi icin dusuk voltaj uretir.

O kasinti olsun. Olmasi gereken o zaten. Kasintiyi yok etmek istiyorsaniz elektrik uretmek istemiyorsunuz demektir.
 
Çok kabaca anlatırsak,

Bir rüzgar alternatörlü sistemde,

1-) Rüzgar gülü tarafından ne kadar fazla mekanik güç girerse o kadar fazla Elektrik üretirsiniz.
2-) Alternatörün çıkışı yani elektrik aldığınız kısımdan ne kadar güç almak isterseniz alternatör o kadar karşı fren etkisi yapar.
3-) Siz fren etkisini yenemiyorsanız yük tarafındaki gücü karşılayamıyorsunuz demektir.
4-) Fren etkisini mekanik hiçbir yolla çözemezsiniz. Yapmanız gereken mekanik kısma daha fazla enerji ( rüzgar tarafından ) almanız gerekir. Buda kanat çapını arttırmak ile olur. ( Malum hava akışını değiştiremiyoruz o kısım doğal bir olay )

Redüktör kullanımında tek artınız ne olur rüzgar alımınız çok fazladır kanatlarınız büyüktür bu noktada alternatör yüksek devirde dönüyordur ve çıkış voltajınız yüksek ise araya redüktör koyup devri düşürebilir torku arttırabilirsiniz.
 
Olmaz.

Reduktorle deviri dusurursen evet tork artar ama bu kezde alternator daha yavas donecegi icin dusuk voltaj uretir.

O kasinti olsun. Olmasi gereken o zaten. Kasintiyi yok etmek istiyorsaniz Elektrik uretmek istemiyorsunuz demektir.
tercih meselesi tabi, bu rüzgarı ne kadar iyi aldıgınız ile direk alakalı... rüzgarınız az ise yada belli mevsimlerde cok azalıyor ise dönmeyen çark işlemiyordur verimlilik yerlerde sürünüyordur. bildiğiniz 3 megavat lık rüzgar türbinlerinde dahi hız düşürüp tork arttıran sistemler vardır ve bu çok detaylıdır öyleki bir arabanın vites dişlisinden daha iyi sistemler vardır. Kaldıki her kasıntı onu yenen gücün, kasıntıdan dolayı titreşim yapmasına neden olur... gecenin 3 ünde çatıdan yada balkondan yayılan titreşim gürültüsü milleti aşırı derecede rahatsız eder....derdiniz 30 40 watt üretmekse sorun değil ama büyük düşünenlerin halletmesi gereken sorunların çözümü de tek tir. Titreşim olmayacak yada sönümlenecek. nasıl ? diferansiyel sistemler ile ve sönümleyiciler ile...
 
Arkadaslar istiyor ki oyle bir jenarator yapalim ki alternator tam guc Elektrik uretsin dizel motora hic yuk bindirmesin hatta mumkunse dizel motor relantide calissin.
 
Anlaşılan ben demek istediğim şeyi anlatamadım. Elbette ki yüke bindiği zaman bir miktar kasma olur. Bu kadarını biliyorum. Elimden bir çok motor geçti, ama hiç birinde bu motordaki kasmayı görmedim, yani bundaki kasma çok aşırı. En basitinden Hoverboard (36v 350w) motoru, çok benzer yapıdalar. 9v luk küçük bir motoru yük olarak kullandığımda hoverboard motoru çok az bir kasma ile çalıştırırken, bu devasa motor kitlenip kalıyor. Tabi ikiside benim el gücüyle çevirmede gördüklerim, yani aynı kuvvet altında sayılır. Ben büyük motorun kasmasını yüksek voltaj düşük amper üretmesine bağlıyorum,
YANLIŞ.
Kasma olayının açıklanması.
Bir cihaz üretilirken belli amaçlara uygun olacak şekilde üretilir.
Resimdeki yaklaşık 30cm çapındaki motor, mümkün mertebe hareket iletiminde yüksek verim alınmak üzere tasarlanmış bir üründür.
Yani motor olarak üretilmiş bu ürün, bir çamaşır makinasının tamburunu çevirmek amacıyla üretilmişse, tamburun çapına ne kadar yaklaşılıyorsa o denli kuvvet kazanımı sağlamayı amaçlar.
ÖRNEK:
Tamburu dışarı aldığımızı varsayalım. Çapının 50cm olduğunu varsayalım. Bu tamburu tamburun üst tarafından çevirmek için çok az kuvvet uygulamamız yeterlidir. Örneğin serçe parmağımızla bile çevirebiliriz.
Ama aynı tamburu milinden serçe parmağımızla çevirebilmek için uygulayacağımız kuvvet belki de yüzlerce katı fazla olabilecektir.
Bu motor kendi amacına ters bir amaç ile çalıştırıldığına göre bobinleri ile mıknatısları arasındaki zıt F kuvveti miline güre yüzlerce katı küçük olabileceği için üretilen enerji yi yüklediğimizde mil veya bobinler tarafındaki F kuvvetleri asla eşitlenemez demektir.
TEST:
Çok kuvvetli bir arkadaşını çağır. Arkadaşın motor milinden bu motoru çevirmeye çalışsın sen serçe parmağınla bobinlerin ucundan tut, arkadaşın ne kadar güçlü olursa olsun asla seni yenemez.
Fazla kasmanın ve istenilen performansı elde edememenin en önemli sebebi budur.
Nasıl halledilir?
Motorun dış çapından çok daha büyük bir VOLAN temin edilir. Örneğin motorun çapı 30cm ise 50cm lik bir volan ile ana mil çevrilir. Bu volanı daha az bir kuvvetle çevirsek bile mıknatısların olduğu bölgede daha fazla kuvvet uygulanması gerektiğinden tam yüklenme durumunda bile kuvvet fazlaca etki etmeyecektir.
Ancak bu uygulamanın götürüsü de vardır. İstenilen devire ulaşabilmek için katedilen yol uzunluğu artacağı için sistemin de bu doğrultuda konfigüre edilmesi gerekmektedir.
 
YANLIŞ.
Kasma olayının açıklanması.
Bir cihaz üretilirken belli amaçlara uygun olacak şekilde üretilir.
Resimdeki yaklaşık 30cm çapındaki motor, mümkün mertebe hareket iletiminde yüksek verim alınmak üzere tasarlanmış bir üründür.
Yani motor olarak üretilmiş bu ürün, bir çamaşır makinasının tamburunu çevirmek amacıyla üretilmişse, tamburun çapına ne kadar yaklaşılıyorsa o denli kuvvet kazanımı sağlamayı amaçlar.
ÖRNEK:
Tamburu dışarı aldığımızı varsayalım. Çapının 50cm olduğunu varsayalım. Bu tamburu tamburun üst tarafından çevirmek için çok az kuvvet uygulamamız yeterlidir. Örneğin serçe parmağımızla bile çevirebiliriz.
Ama aynı tamburu milinden serçe parmağımızla çevirebilmek için uygulayacağımız kuvvet belki de yüzlerce katı fazla olabilecektir.
Bu motor kendi amacına ters bir amaç ile çalıştırıldığına göre bobinleri ile mıknatısları arasındaki zıt F kuvveti miline güre yüzlerce katı küçük olabileceği için üretilen enerji yi yüklediğimizde mil veya bobinler tarafındaki F kuvvetleri asla eşitlenemez demektir.
TEST:
Çok kuvvetli bir arkadaşını çağır. Arkadaşın motor milinden bu motoru çevirmeye çalışsın sen serçe parmağınla bobinlerin ucundan tut, arkadaşın ne kadar güçlü olursa olsun asla seni yenemez.
Fazla kasmanın ve istenilen performansı elde edememenin en önemli sebebi budur.
Nasıl halledilir?
Motorun dış çapından çok daha büyük bir VOLAN temin edilir. Örneğin motorun çapı 30cm ise 50cm lik bir volan ile ana mil çevrilir. Bu volanı daha az bir kuvvetle çevirsek bile mıknatısların olduğu bölgede daha fazla kuvvet uygulanması gerektiğinden tam yüklenme durumunda bile kuvvet fazlaca etki etmeyecektir.
Ancak bu uygulamanın götürüsü de vardır. İstenilen devire ulaşabilmek için katedilen yol uzunluğu artacağı için sistemin de bu doğrultuda konfigüre edilmesi gerekmektedir.
angaralı döktürdün gene. sanırım sen de benim gibi tarama özürlüsün.
 

Forum istatistikleri

Konular
129,833
Mesajlar
930,571
Kullanıcılar
452,658
Son üye
yılmaz_yılan

Yeni konular

Geri
Üst