Anlaşılan ben demek istediğim şeyi anlatamadım. Elbette ki yüke bindiği zaman bir miktar kasma olur. Bu kadarını biliyorum. Elimden bir çok motor geçti, ama hiç birinde bu motordaki kasmayı görmedim, yani bundaki kasma çok aşırı. En basitinden Hoverboard (36v 350w) motoru, çok benzer yapıdalar. 9v luk küçük bir motoru yük olarak kullandığımda hoverboard motoru çok az bir kasma ile çalıştırırken, bu devasa motor kitlenip kalıyor. Tabi ikiside benim el gücüyle çevirmede gördüklerim, yani aynı kuvvet altında sayılır. Ben büyük motorun kasmasını yüksek voltaj düşük amper üretmesine bağlıyorum,
YANLIŞ.
Kasma olayının açıklanması.
Bir cihaz üretilirken belli amaçlara uygun olacak şekilde üretilir.
Resimdeki yaklaşık 30cm çapındaki motor, mümkün mertebe hareket iletiminde yüksek verim alınmak üzere tasarlanmış bir üründür.
Yani motor olarak üretilmiş bu ürün, bir çamaşır makinasının tamburunu çevirmek amacıyla üretilmişse, tamburun çapına ne kadar yaklaşılıyorsa o denli kuvvet kazanımı sağlamayı amaçlar.
ÖRNEK:
Tamburu dışarı aldığımızı varsayalım. Çapının 50cm olduğunu varsayalım. Bu tamburu tamburun üst tarafından çevirmek için çok az kuvvet uygulamamız yeterlidir. Örneğin serçe parmağımızla bile çevirebiliriz.
Ama aynı tamburu milinden serçe parmağımızla çevirebilmek için uygulayacağımız kuvvet belki de yüzlerce katı fazla olabilecektir.
Bu motor kendi amacına ters bir amaç ile çalıştırıldığına göre bobinleri ile mıknatısları arasındaki zıt F kuvveti miline güre yüzlerce katı küçük olabileceği için üretilen enerji yi yüklediğimizde mil veya bobinler tarafındaki F kuvvetleri asla eşitlenemez demektir.
TEST:
Çok kuvvetli bir arkadaşını çağır. Arkadaşın motor milinden bu motoru çevirmeye çalışsın sen serçe parmağınla bobinlerin ucundan tut, arkadaşın ne kadar güçlü olursa olsun asla seni yenemez.
Fazla kasmanın ve istenilen performansı elde edememenin en önemli sebebi budur.
Nasıl halledilir?
Motorun dış çapından çok daha büyük bir VOLAN temin edilir. Örneğin motorun çapı 30cm ise 50cm lik bir volan ile ana mil çevrilir. Bu volanı daha az bir kuvvetle çevirsek bile mıknatısların olduğu bölgede daha fazla kuvvet uygulanması gerektiğinden tam yüklenme durumunda bile kuvvet fazlaca etki etmeyecektir.
Ancak bu uygulamanın götürüsü de vardır. İstenilen devire ulaşabilmek için katedilen yol uzunluğu artacağı için sistemin de bu doğrultuda konfigüre edilmesi gerekmektedir.