fabrisio
Üye
- Katılım
- 31 Eki 2007
- Mesajlar
- 457
- Puanları
- 1
Çoğu kimse ütü yöntemiyle baskıdevre çıkarırken genelde kağıt, pnp vb. kullanır. Bu yöntem hem ütüleme süresinin ayarlanamamasına hem de plakete yapışmış kağıdın su ile çıkarılıp hem süre kaybına, hem de yolların aşırı kazınıp kalkmasına sebep oluyor. Siz değerli arkadaşlarıma bu yüzden asetat kullanılmasını tavsiye ediyorum. Bu yöntemi bilmeyenler içinde görsel bir kaynak olacağı düşüncesindeyim.
Önce bilgisayar ortamında ares, eagle gibi programlarda baskıdevre çizilir.
Çizilen şekil, lazer printerdan asetata çıktı alınır. Print ayarlarından aynalama (mirror) yapılıp yapılmayacağı göz önünde bulundurulmalıdır.
Kullanılan toner orjinal yani doldurma değilse kalite 2 kat daha iyi olur. Ama bendeki printer doldurma ve toneri de bitmek üzere
Plaket uygun ölçülerde maket bıçağı, demir testeresi vb. malzemelerle kesilir. Şimdi plaketi temizleme aşamasına geçelim.
Plaketi hafif aşındırma özelliği olan vim gibi toz deterjanlarla temizleyebileceğiniz gibi, benim gibi yaparak su zımparası (piyasada sıfır zımpara olarakta geçer) ile de temizleyebilirsiniz. Zımpara kullanılacaksa mutlaka kuru olarak zımparalamayın. Su veya alkol kullanılması tavsiyemdir.
Temizliği yapılan plaketin bakır yüzeyine kesinlikle el sürülmemesi gerekir. Eliniz temiz olsa bile cilt yüzeyindeki yağın bakır yüzeye bulaşması, işlemi büyük ölçüde zorlaştıracaktır.
Şimdiki işlem, print aldığımız asetatı plaketin üzerine koyup, boş bir A4 kağıdı etrafına sararak ütülemek.
Ütüyü en yüksek ısı kademesine alıp takribi 2 dakika boyunca bastırmadan ütülemek gerekir. Kullandığımız madde şeffaf olduğundan ara sıra kağıdı açıp plaketin son durumuna bakma imkanımız var. Hatta boyanın plakete çıkıp çıkmadığını asetatın köşesinden kaldırarak görebiliriz. Çıkmadıysa bile malzeme sert olduğu için bıraktığımızda aynı yere oturacağından, ütülemeye devam edilebilir.
Ütüleme işi bittikten sonra plaketin soğuması beklenir. Yaklaşık 2 dakika sonra asetat plaketten çıkarılır.
Görüldüğü gibi asetatta olan tonerin tamamı plakete aktarılmış durumda. Su, diş fırçası gibi aşamaları bu yöntemle uygulamaya gerek yok.
Şimdiki işlem asit çözeltisini hazırlamak. Tavsiyem marketlerde satılan tuzruhu(aşırı sulandırılmış HCl) ve eczanelerde satılan peridrol (aşırı sulandırılmış H2O2) yerine kimyasalcılarda satılan daha az sulandırılmış maddeleri kullanmak. Bu işlem kullanacağınız asit çözeltisinin sertliğine göre 3 saniye ile 6 saat arası sürebilir. Ben karışımı; 1 birim ılık su + 1 birim %50 sulandırılmış HCl + 1 birim %50 sulandırılmış H2O2 birleşiminden yapıyorum. Bu ölçü kullanıldığında eritme süresi 10 saniye sürüyor.
ÖNEMLİ: Asit çözeltisine ciltle temas edilmemelidir. Aksi taktirde büyük tahriş ve yaralanmalara sebep olur. Böyle bir durumda sorumluluk kabul edilmez
Erime tam olarak bittikten sonra çözeltiden plaket çıkarılır ve bol su ile yıkanır. Daha önce yaptığımız zımparalama işlemi tekrar edilerek bakır hatların üzerindeki toner çıkarılır.
Şimdiki işlem ise komponent bacaklarını gireceği yerleri delmek. Bunun için minyatür bir PCB matkabı kullanıyoruz.
Artık komponentleri lehimleyebilirsiniz. Ya da benim gibi flux denilen sıvı pasta kullanarak bakır yüzeyi tamamen lehimle kaplayabilirsiniz. Bu işlem malzemelerin (özellikle smd olanların) daha kolay lehimlenmesini sağlar ve korozyonu önler.
Görüldüğü gibi işlem bitmiştir. Bu işlemin aldığı vakit yaklaşık 20 dakikadır. Herkese kolay gelsin...
Önce bilgisayar ortamında ares, eagle gibi programlarda baskıdevre çizilir.
Çizilen şekil, lazer printerdan asetata çıktı alınır. Print ayarlarından aynalama (mirror) yapılıp yapılmayacağı göz önünde bulundurulmalıdır.
Kullanılan toner orjinal yani doldurma değilse kalite 2 kat daha iyi olur. Ama bendeki printer doldurma ve toneri de bitmek üzere
Plaket uygun ölçülerde maket bıçağı, demir testeresi vb. malzemelerle kesilir. Şimdi plaketi temizleme aşamasına geçelim.
Plaketi hafif aşındırma özelliği olan vim gibi toz deterjanlarla temizleyebileceğiniz gibi, benim gibi yaparak su zımparası (piyasada sıfır zımpara olarakta geçer) ile de temizleyebilirsiniz. Zımpara kullanılacaksa mutlaka kuru olarak zımparalamayın. Su veya alkol kullanılması tavsiyemdir.
Temizliği yapılan plaketin bakır yüzeyine kesinlikle el sürülmemesi gerekir. Eliniz temiz olsa bile cilt yüzeyindeki yağın bakır yüzeye bulaşması, işlemi büyük ölçüde zorlaştıracaktır.
Şimdiki işlem, print aldığımız asetatı plaketin üzerine koyup, boş bir A4 kağıdı etrafına sararak ütülemek.
Ütüyü en yüksek ısı kademesine alıp takribi 2 dakika boyunca bastırmadan ütülemek gerekir. Kullandığımız madde şeffaf olduğundan ara sıra kağıdı açıp plaketin son durumuna bakma imkanımız var. Hatta boyanın plakete çıkıp çıkmadığını asetatın köşesinden kaldırarak görebiliriz. Çıkmadıysa bile malzeme sert olduğu için bıraktığımızda aynı yere oturacağından, ütülemeye devam edilebilir.
Ütüleme işi bittikten sonra plaketin soğuması beklenir. Yaklaşık 2 dakika sonra asetat plaketten çıkarılır.
Görüldüğü gibi asetatta olan tonerin tamamı plakete aktarılmış durumda. Su, diş fırçası gibi aşamaları bu yöntemle uygulamaya gerek yok.
Şimdiki işlem asit çözeltisini hazırlamak. Tavsiyem marketlerde satılan tuzruhu(aşırı sulandırılmış HCl) ve eczanelerde satılan peridrol (aşırı sulandırılmış H2O2) yerine kimyasalcılarda satılan daha az sulandırılmış maddeleri kullanmak. Bu işlem kullanacağınız asit çözeltisinin sertliğine göre 3 saniye ile 6 saat arası sürebilir. Ben karışımı; 1 birim ılık su + 1 birim %50 sulandırılmış HCl + 1 birim %50 sulandırılmış H2O2 birleşiminden yapıyorum. Bu ölçü kullanıldığında eritme süresi 10 saniye sürüyor.
ÖNEMLİ: Asit çözeltisine ciltle temas edilmemelidir. Aksi taktirde büyük tahriş ve yaralanmalara sebep olur. Böyle bir durumda sorumluluk kabul edilmez
Erime tam olarak bittikten sonra çözeltiden plaket çıkarılır ve bol su ile yıkanır. Daha önce yaptığımız zımparalama işlemi tekrar edilerek bakır hatların üzerindeki toner çıkarılır.
Şimdiki işlem ise komponent bacaklarını gireceği yerleri delmek. Bunun için minyatür bir PCB matkabı kullanıyoruz.
Artık komponentleri lehimleyebilirsiniz. Ya da benim gibi flux denilen sıvı pasta kullanarak bakır yüzeyi tamamen lehimle kaplayabilirsiniz. Bu işlem malzemelerin (özellikle smd olanların) daha kolay lehimlenmesini sağlar ve korozyonu önler.
Görüldüğü gibi işlem bitmiştir. Bu işlemin aldığı vakit yaklaşık 20 dakikadır. Herkese kolay gelsin...