Tekrar merhabalar.
Projeyi kafanızda şekillendirmiş siniz. 12 mıknatıslı 9 sarımlı alternatör. Bu alternatör ile 3 fazlı voltaj üreteceksiniz. Bu ürettiğiniz enerjiyi diyotlarla doğrultup bir regülatöre gireceksiniz. Bu regülatör rüzgar hızıyla ve yükünüzün durumuna göre değişken olan voltajı sabit 12 volta dönüştürecek. Bu elde ettiğiniz voltaj ile de akünüzü yada akü grubunuzu şarj edeceksiniz.
Çift stator kullanımında aynı alternatör de çift sargı ve birden fazla manyetik rotor bulunur. Birden fazla çıkış alıp aynı iş milinden daha fazla güç almaya yarar.
Bence tek stator ve çift mıknatısların yerleştirildiği bir alternatör yapımı sizin için daha kolay olacaktır.
Sandviç model olacak. ilk sırada magnetlerin tutturulduğu flanş - ortada alternatör sargısı - sonda ise yine magnetlerin tutturulduğu flanş olacak. Bu şekilde manyetik alan çizgileri sargılardan maksimum geçirilmiş olacak ve veriminiz artacaktır. Bu sistemde
Elektrik üretimi sargı ve magnetlerin arasındaki mesafe ne kadar az olursa verimde o kadar fazla olacaktır.
Evet bu işte alternatör yapmak gerçekten zahmetli ve hesap yapmayı gerektiren bir durumdur.
Türkiye'de bazı amatör hobicilerin uyguladığı bir diğer yöntemden bahsedeyim. Alternatör yerine DC motor kullananlarda var. Bu nasıl işliyor düşük devirli sabit mıknatıslı uygun büyüklükteki bir DC motor miline siz hareket verirseniz aynı şekilde elektrik üretecektir. Bir çok yabancı sitede incelediğim üzere AMETEK marka dc motorla bu işi yapıyorlar. Örnek bir demo video aşağıdadır.
Eğer alternatör yapımı ile uğraşmak istemiyorsanız bu şekilde büyüklükte güçlü bir dc motor kullanabilirsiniz. Önemli olan motorun çalışma devrinin düşük olmasıdır. Buda kutup sayısınız çoğaltarak elektrik üretimini sağlamaktadır.
Bir diğer uygulama eğer DC motor bulamazsanız benzer bir uygulama elektrikli bisikletlerin hub motorlarıda aynı şekilde çalışmaktadır. Bu hub motorlardan da ( elektrikli bisiklet motoru ) kullanabilirsiniz.
Başka bir uygulama uygun bir AC motor tamamen sökülür. Sargılarıda kesilerek çıkartılır. Yeni sarım uygun tel ile uygun çapta ve sipirde sarılır. Rotor kısmı torna makinasında yüzeyi traşlanır. Ne kadar traşlanacağı üzerine yerleştirilecek mıknatısların yüksekliği kadardır. Yeni alınan neodyum mıknatıslar bu rotor üzerine kuvvetli çift bileşenli yapıştırıcı ile yapıştırılır. motor tekrar toplanarak işlem tamamlanır.
Burada konulara yüzeysel değindim. İzlenecek yola göre konuyu detaylandırabilirsiniz.
Bahsettiğiniz şekilde flanş alternatör yapacaksanız bencede en verimlisi o şekilde olacaktır örneklerle resimlerle ve şemalarla ilerleyebiliriz. Eğer alternetör yapımı sizi uğraştıracak ise Dc motor modifiyeleri ile de yapılabilir. Karar size kalmıştır.
Aşağıda tek sargılı çift rotorlu bir flanş alternatör görebilirsiniz.