Smps'lerde arıza tespiti.

Katılım
28 Haz 2011
Mesajlar
22
Puanları
1
Merhaba ustalar. Elimde yaklaşık 50 adet arızalı 5volt/12 volt farklı amperlerde smps var. Bunların bazılarını ufak tefek görünen arızalarını yapıp tamir ettim. Lakin bazı smpsler var ki herşey normal gözüküyor lakin çalışmıyor devre. Sormak istediğim smps lerde blok kondansatörde 280-310 VDC olduğunu varsayarsak arıza tespiti sırasıyla nasıl olmalı nereye/nerelere bakmalıyım nerelerde voltaj okuyabilirim? Yardımlarınız için teşekkürler örnek bir resim ekliyorum.
1576835557_18img_9909-kopiya.jpg
1576835585_29bezimeni-1.jpg
 
kolay gelsin.
öncelikle bu tarz kompleks devreler iki farklı arıza tesbit yöntemi uygulamalısınız.
1) devreye nerji vermeden bir adet multimetre ile önce iletkenlik ve ardından direnç kademelerinde yollar da dahil olmak üzere , eleman bacaklarına bakmalısınız. Özellikle çin- çon yapımı devrelerde soğuk lehim hatası çokça karşılaşılır , bu sebepten yol ile eleman bacaklarının temeasına dahi bakılmalıdır.
2) diyot ve transistor temelli elemanların sağlamlığı kontrol edilmeli (enerji verilmeden) . muhtemelen bunlar arızalıdır. varsa şişik kondansatörler değiştirilir. ayrıca kontrol entegrelerinin de tetik bacakalrının transistör emiterleri arasını test etmelisiniz. bu şekilde entegrenin zarar görüp görmediği anlaşılır.
3) tüm bu söylediklerimden sonrta herhangibir arıza tesbit edilememişse enerji verilir ve kritik noktaların multimetre ile gerilimi ölçülür. varsa osiloskop ile tetik sinyallerini gözlemlemelisiniz.

en temel arıza tesbit yöntemi bu şekilde yapılır.
DİKKAT: Devre enerjilendikten sonra özellikle ölçüm yaparken bacaklar arasında kısa devre oluşturmamaya çalışın .
tekrar kolay gelsin
 
kolay gelsin.
öncelikle bu tarz kompleks devreler iki farklı arıza tesbit yöntemi uygulamalısınız.
1) devreye nerji vermeden bir adet multimetre ile önce iletkenlik ve ardından direnç kademelerinde yollar da dahil olmak üzere , eleman bacaklarına bakmalısınız. Özellikle çin- çon yapımı devrelerde soğuk lehim hatası çokça karşılaşılır , bu sebepten yol ile eleman bacaklarının temeasına dahi bakılmalıdır.
2) diyot ve transistor temelli elemanların sağlamlığı kontrol edilmeli (enerji verilmeden) . muhtemelen bunlar arızalıdır. varsa şişik kondansatörler değiştirilir. ayrıca kontrol entegrelerinin de tetik bacakalrının transistör emiterleri arasını test etmelisiniz. bu şekilde entegrenin zarar görüp görmediği anlaşılır.
3) tüm bu söylediklerimden sonrta herhangibir arıza tesbit edilememişse enerji verilir ve kritik noktaların multimetre ile gerilimi ölçülür. varsa osiloskop ile tetik sinyallerini gözlemlemelisiniz.

en temel arıza tesbit yöntemi bu şekilde yapılır.
DİKKAT: Devre enerjilendikten sonra özellikle ölçüm yaparken bacaklar arasında kısa devre oluşturmamaya çalışın .
tekrar kolay gelsin

Merhaba. Teşekkürler ilginize. Ben şöyle yapıyorum: önce devreye görsel bakarak yanık çatlak patlak varmı mosfet/transistör sağlammı diye kontrol ediyorum daha sonra bu incelemede bişey göremezsem girişten enerjiyi seri lamba ile veriyorum blok kondansatörde voltaj varmı/yokmu baktıktan sonra diğer küçük kondansatörlerin + - bacaklarında voltaj bakıyorum varmı yokmu diye.(bunuda doğrumu yapıyorum veya boş bir yolmu izliyorum) Entegreye bakıyorum voltaj geliyormu diye. Bişey bulamazsam takılıyorum. Trafoyu osiloskopsuz ölçebilirmiyim bilmiyorum veya normal ölçü aletiyle trafonun bacaklarında voltaj görebilirmiyim bilmiyorum veya görebiliyorsam kaç volt görmeliyim bilmiyorum.
 
İyi akşamlar.
Öncelikle tabi ki uyguladıpınız işlemler kaba taslak size arıza tesbiti sağlıyacaktır. Gerilimin varlığı yada yoklupu size kesin bilgi vermez. Baktığınuz büyük kondansatörler filte kapasitörleridir. Doğrulucu(köprü diyot vb) ve filtre elekamanlar öyle kolay kolay bozulmazlar. Onun haricinde en sık bozulacak kısım evirici ve ikinci doğrultucu kısımdır. Evirici kısım transistör tabanlı elemanlardan oluşur. İkinci doğrultucu ise hızlı diyotlardan oluşur. Arada ise HF trafolar mevcuttur. Transformatörlere o sebeple bakmanız gerrekmez. Sizin yapmanız gereken şey transistör tabanlı elemanların çalışmasını gözlemektir. Eğer orada bir sıkıntı yok ise o zaman hızlı doğruştuculara bakın. %98 bu iki kısımdan birindedir arıza. Tabi baktınız eğer bu arıza eviricide ise O zaman tetik devresini inxelemelisiniz. Aksi halde komponenti değiştirip bırakmak ,devreyi tekrar enerjilendirdiğinizde aynı sorunun tekrarlanmasına sebep olur. Başladığınız yere geri dönersiniz. Bu sebeple trabsistörün arıza tesbitini iyi öğrenmeniz gerekir. Bu sayese beyz mi patlamış , collektör mü , daha kötüsü ikisi de mi anlarsınız
İyi çalışmalar.
 
Merhaba konuyu ben de takip ediyorum.
SMPS tamir etmişliğim 2 ya da 3'dür. Şişmiş çıkış katı kondansatörü değiştirerek tamir ettim. Girişteki seri varistör patlamış, nedenini bilmeden rassal bir kısa devre testi yaparak değiştirip tamir ettim. Youtube'dan videolara biraz baktım. Forum sitelerinde tecrübeli arkadaşların yazılarını okudum. Ufak da olsa ben de bir yere kadar bilgi edindim.

Özellikle göz muayenesinde patlak parçalar değişdirildikten sonra SMPS'in AC girişine seri bir ampul bağlanırsa yeniden patlamasının önüne geçilir. Atıyorum 100W'lık SMPS varsa iki tane 100W flamanlı ampulu paralel yapıp SMPS'e seri girersiniz. Kısadevre sürüyorsa ampul parlaklığı yüksek olur sanki direk ACye vermiş gibi. Şayet hafiften kör yanıyor ya da hiç yanmıyorsa çıkışa bağladığınız multimetre doğru değer gösteriyorsa arızayı gidermiş olabilirsiniz.

Videolarda tecrübeli kişilerin anlattığı kadarıyla cuk cuk cuk diye ses arızaları opto-kuplörde açığa çıkıyor. Sırasıyla ilk girişteki mosfetlere de bakmanız gerekiyor. Mosları süren entegrenin arıza yaptığı nadir oluyor ama büyük bir patlama olmuşsa o da gidebiliyor.

Çıkıştaki kondansatörleri muayene etmeniz gerekiyor. Kesinlikle şişmiş olmamalı şişmişse ama çalışıyorsa yine de mutlaka değiştirin.

Elemanların kart üzerindeki kontrolleri yanıltabiliyor bu yüzden mümkün mertebe yerlerinden sökerek kontrol yapılmalı. Bunları yerlerinden sökmek biraz zor olabilir bu nedenle biraz yüksek watt'lı havya kullanılması daha iyi olur. Lehimin erimesini kolaylaştırmak için biraz lehim takviyesi yapılırsa zorlanmadan sökülebilir komponentler.

Gibi. Bir iki video vardı bulursam atarım.
Hah buldum bu arakadaşın anlatımlarını seviyorum:

 
Son düzenleme:
Merhaba konuyu ben de takip ediyorum.
SMPS tamir etmişliğim 2 ya da 3'dür. Şişmiş çıkış katı kondansatörü değiştirerek tamir ettim. Girişteki seri varistör patlamış, nedenini bilmeden rassal bir kısa devre testi yaparak değiştirip tamir ettim. Youtube'dan videolara biraz baktım. Forum sitelerinde tecrübeli arkadaşların yazılarını okudum. Ufak da olsa ben de bir yere kadar bilgi edindim.

Özellikle göz muayenesinde patlak parçalar değişdirildikten sonra SMPS'in AC girişine seri bir ampul bağlanırsa yeniden patlamasının önüne geçilir. Atıyorum 100W'lık SMPS varsa iki tane 100W flamanlı ampulu paralel yapıp SMPS'e seri girersiniz. Kısadevre sürüyorsa ampul parlaklığı yüksek olur sanki direk ACye vermiş gibi. Şayet hafiften kör yanıyor ya da hiç yanmıyorsa çıkışa bağladığınız multimetre doğru değer gösteriyorsa arızayı gidermiş olabilirsiniz.

Videolarda tecrübeli kişilerin anlattığı kadarıyla cuk cuk cuk diye ses arızaları opto-kuplörde açığa çıkıyor. Sırasıyla ilk girişteki mosfetlere de bakmanız gerekiyor. Mosları süren entegrenin arıza yaptığı nadir oluyor ama büyük bir patlama olmuşsa o da gidebiliyor.

Çıkıştaki kondansatörleri muayene etmeniz gerekiyor. Kesinlikle şişmiş olmamalı şişmişse ama çalışıyorsa yine de mutlaka değiştirin.

Elemanların kart üzerindeki kontrolleri yanıltabiliyor bu yüzden mümkün mertebe yerlerinden sökerek kontrol yapılmalı. Bunları yerlerinden sökmek biraz zor olabilir bu nedenle biraz yüksek watt'lı havya kullanılması daha iyi olur. Lehimin erimesini kolaylaştırmak için biraz lehim takviyesi yapılırsa zorlanmadan sökülebilir komponentler.

Gibi. Bir iki video vardı bulursam atarım.
Hah buldum bu arakadaşın anlatımlarını seviyorum:

Bende dediğiniz gibi seri lamba ile yapıyorum. Mesela bende şunu öğrendim: blok kondansatörlerde 300vdc görüp enirjiyi kestikten sonra hızlı boşalıyorsa pwm entegresi sağlam iş yapıyor oluyor. Yok boşalmıyorsa pvm iş yapmıyormuş. Kondansatör arızası kolay patlksada. Bide ptlak olmayıp içi kuruyanlar oluyor.
 
Girişteki seri varistör patlamış, nedenini bilmeden rassal bir kısa devre testi yaparak değiştirip tamir ettim.
Günaydın.
Değiştirdiğiniz eleman varistör değil termistördür. Varistör devreye seri bağlanamaz.

Bende dediğiniz gibi seri lamba ile yapıyorum. Mesela bende şunu öğrendim: blok kondansatörlerde 300vdc görüp enirjiyi kestikten sonra hızlı boşalıyorsa pwm entegresi sağlam iş yapıyor oluyor. Yok boşalmıyorsa pvm iş yapmıyormuş. Kondansatör arızası kolay patlksada. Bide ptlak olmayıp içi kuruyanlar oluyor.
Ayrıca benim son bir yıldır karşılaştığım bir başka ilginç sorun ise termal macunlardan kaynaklanmaktaydı. Özellikle eski ,çok güçlü bu sebepten çok fazla ısınan ve/veya uzun süre aralıksız kullanılan cihazlarda aynı soğutucu yüzeyii paylaşan yarı iletkenlerde termal pedlerin yada macunların yalıtkanlığının bitmesinden ötürü kısa devre yaşadığını tecrübeledim. O sebeplehazır elden geçirmişken varsa şüpheli termal ped, oralara termal macun uygulmaalısınız.
Kolay gelsin.
 

Forum istatistikleri

Konular
129,864
Mesajlar
930,851
Kullanıcılar
452,726
Son üye
ugur Göktürk

Yeni konular

Çevrimiçi üyeler

Geri
Üst