Mrb
@alakel ,
Otomobil klimalarında hangi gazın kullanıldığını tam bilmiyorum. Ancak bazı gazlar belli bir müddet kullanıldıktan sonra özelliğini bozmaktadır. Bu bozulma gazlara göre deişiklik göstermektedir. Mesela R22'den farklı bir gaz için yapılmış tasarıma sahip bir sistemde R22 ve bileşimin R22 bulunan gazlar kullanırsanız bozulma başlar. Her gazın tepkime verdiği malzeme farklıdır. Ancak üreticiler bozulma süresinin uzun olmasından dolayı ek bir maliyete girmemektedir. Bu durum diğer soğutma sistemlerinde (klima , buzdolabı vs) pek fazla rastlanmıyor. Çünkü genelde bu sistemlerin temel amacı soğutma olduğundan üreticiler olaya daha ciddi yaklaşıyorlar. Ancak otomobil klima sisteminde bu kadar hassas davranılmıyor. Otomobillerde düzenli "bakım olayı var diye" olaya pek fazla hassas yaklaşılmıyor.
Merhaba
@by lent ve
@serkan_48 Hocam,
Öncelikle serkan hocamın dediği gibi belli dönemlerde çalışması sistemdeki kaçakları kapatır. Ayrıca sistemin atıl durumda kalarak iç bozulmalara neden olmaması için belli dönemlerde çalıştırılması gerekir. Diğer ekipmanlarında özelliklerini koruması için çalıştırmak lazımdır. Özellikle akışkanların olduğu sistemleri sürekli atıl durumda bırakırsanız ; sisteme bakım vermeden tekrar devreye alamıyabilirsiniz. Mesela fuel-oil'le çalışan termik santraller hiçbir zaman tam olarak stoplanmaz. Devredışı bırakılan santrallerde çok çok azda olsa
Elektrik üretimi yapılır. Türkiye'de bu şekilde atıl durumda olan bildiğim 2 santral mevcut. Çünkü santral kapatılırsa tekrar devreye almak için ciddi bir revizyon masrafı yapmak gerekir.
Soğutma sistemlerindeki öenmli bir durumda sistemdeki yağdır. Uzun süre kullanılmayan sistemlerde yağ+gaz karışımıda problemlere neden olacaktır. Yağın özelliğini bozmasına bağlı olarak gazda özelliğini değiştirecektir. Şu anda ön hazırlığını yaptığım projem yağın özelliğinin gazlar üzerindeki etkisi. (Bu konuda
@serkan_48 hocam sizden soracağım bir kaç konu olacak
)
Ayrıca gazları sürekli bir raf ömrü yoktu. Mesela Dupont firması 410A için 52 derece sıcaklığın altında ve kendi kullandıkları veya ürettikleri yüksek basınçlı kablarda (burada önemli olan etken kabın malzemesi ve şeklidir) 10'yıldan fazla dayanabileceğini söylemiştir. Ancak siz bu gazı daha yüksek sıcaklıklarda bekletirseniz (-ki otomobillerdeki sıcaklık çok yüksektir) gazın özelliğini değiştirmesi muhtemeldir.
Bunlar dışında gazın aktif olarak çalışmadan bekletilmesi ile çalıştırılması arasında özellik bakımında çok ciddi bir bozulma olacağını sanmıyorum. Bence bozulan gaz değil diğer bileşenlerdir (yağ, borular,komp. vs)
Son birşey daha söylemek istiyorum. Yaratılış kuralı gereği herşey bozulur. Yanı entropi her zaman sıfırdan büyüktür (tek bir olay hariç. Bence orda da bir paradoks var) . Çok çok ideal şartlarda sıfırdır. Oyle bir ideal şartta yoktur. O yüzden herşey mutlaka ama mutlaka bozulur. (Termodinamiğin II. Kanunu öyle diyor.
) Doğarız yaşlanırız ve sonunda ölürüz.
İyi çalışmalar...