Ne kadar yöntem denesem de yağmur sonrası aldığım değerlere yaklaşamıyorum, suyun merkezini yukarı çektim hızlanıp çarka vurdurdum gene yok, tabi suyun azalması büyük faktör fakat bence asıl gücün çoğunu kayış aksam alıyor onu zincire cevirmek ise hayli bir uğraşlı aslında arada uğraşasım geliyor, mesela kayış kasnağını çeviren volanı ağırlık olarak zincir aksama eklemek var fakat bence yağmurlu havaları beklemek en iyisi.
Fizik kuralları vardır.
Bir kuvvete etkiyen diğer kuvvet bileşenleri toplanırsa momentin yönü belirlenir.
Dinamonun tam performans ile dönebilmesi için belli bir gücün dinamoya aktarılması gerekir. Örneğin 1 hp.
1hp gücü elde edebilmek için ise, eksen yarıçapındaki f kuvvetinin nevton olarak hesaplanabilmesi gerekmektedir.
(Bunun basit açıklaması TORK kelimesi ile ifade edilir)
Çarka etki eden su kuvvetinin bir torku vardır. Bu tork kuvveti birim zamandaki çarklara akıtılan su miktarının ağırlığı ile kabaca hesaplanabilir.
Ancak bu tork kuvvetinin artırılabilmesi için, suyun debisini (akış hızını) artırmaya kalkışırsan, bu sefer de KARŞI KUVVET karşı koyacaktır.
Karşı kuvveti ne denli yenmeye çalışırsan çalış, karşına bazı etkenler çıkacaktır. Burada bu etkenlerin en önemli sebebinin güç aktarımı olduğudur.
Güç aktarımında en önemli unsur ise sürtünme katsayısıdır. Yani hız arttıkça sürtünme daha fazla olacak, dinamoya aktarabileceğin güç artacağı yerde kayışta enerjiye çevrilerek kayışın sürtünmesine sebep olacaktır.
Zincir kullanılması halinde ne olur?
Etki tepki kuralı gereği, zincir bu gücü dinamoya iletmeye çalışacak, ancak dinamonun ters momentumu, bu sefer de, iki kuvvetin çarpıştığı noktadaki güç aktarımının yeterli olmadığı durumlarda etki kuvvetinin (Su miktarı) bir kısmının geri tepkimesi ile sonuçlanacaktır.
BASİT BİR İZAH:
Çarkın sabitlendiğini varsayarsak, çarka ne kadar su aktarırsan aktar, tüm su çarkın kanatlarından tepilerek atılacaktır.
Keza çarkı çok zor dönecek şekilde bir yerlerinden sıkıştırmışsak ta durum aynıdır. Yani aktarılan su çarkı belki bir miktar hızla döndürebilecek, ama asla tam devirde dönderemeyecektir.
NASIL YAPILIR?
Motor gücü ve (n) yarıçapındaki tork kuvveti hesaplanır. Bu kuvvetin tam olarak dengelenmesi için gerekli ağırlık hesaplanır. Örneğin 20kg bulundu.
O halde önce yapılması gereken şey bu dengenin sağlanabilmesidir.
Bu dengenin sağlanabilmesi için de çark kanatlarında depolanan ve (n) yarıçapındaki belli hız için ne kadar suyun depolanması geretiğidir.
KISACA:
İlk öncelikle çark kanatlarını 4-5 kat büyütmeli, buradaki su miktarı ile çarka belli momentumu kazandırabilmelisin.
Elde edilen güç, karşı güç ile olan direncin, dolayısı ile kayışın sürtünme direncini yeniyorsa, yani yani kayış kayıyorsa, ya ilave kayış ile güç aktarımını artırmalısın, ya da zincir bağlamalısın.