Bu gibi durumlarda ilk yapılması gereken 186 arıza hattına arıza ihbarında bulunmaktır. Sonrasında arıza giderilmesini takıben varsa arızalı alıcılar için yetkılı servis tarafından arıza tesbit tutanağı düzenlenmeli, arızanın neden kaynaklandığı ve nereye hasara verdiği açık olarak yazılmalıdır . Arıza giderilmesi ve kullanılan malzemeler ile ilgili ayrıntılı fatura alınmalıdır.Alınan bu rapor, fatura ve konu ile ilgili ayrıntılı bir dilekçe ile dağıtım firmasına müracaat edilmelidir.
Bu müracaat ile ilgili dağıtım firmasının ilk yaptığı şey, arıza kayıt defterinde bu konu ile ilgili arıza ihbarı yapılmış mı, yapılmış ise kaç ihbar var ve nasıl bir müdahale edilmiş. Sonrasında tesisat kontrol ile ilgili birim tarafından sayaç ölçü devresinin kontrolü yapılır.
1-Şebeke bağlantısı kablo kesiti uygun mu , alpek veya alüminyum kablo kullanılmış ise AL-CU klemens kullanılmış mı?
2- Ana kolon ve kolon kesitleri uygun mu?
3- Uygun değerli devre kesici
Sigorta ve kaçak akım sigortaları kullanılmış mı?
4- Sayaç panosunda topraklama var mı ve bu iç tesisata verilmiş mi?
Yapılan kontroller bunlar...
Ama bunların hiç biri anlık gerilim yükselmelerinden koruma yapmaz. Kullanılması gereken en önemli koruma elemenı A.G. PARAFUDUR'dur. Ama iç tesisler yönetmeliğinde de bunun kullanılması ile ilgili bir kural yok( veya ben göremedim) Sadece yeni yapılan toplu konut projelerinde bu yeni yeni uygulama başlandı.
Hasar tazminine gelince;
Ben BEDAŞ'ın uygulamasını yazıyorum, diğerlerinde de bu şekilde olmalıdır. Yukarıda sayılan kontrollerle iç tesisler yönetmeliğine aykırı belirgin bir sorun yoksa bu müracaat komisyon tarafından değerlendirilerek genellikle vatandaşın lehine sonuçlanır ve masrafı dağıtım şirketi tarafından vatandaşa verilir.