Trifaz SSR ile 3 Fazlı Asenkron Motora Yol Verme

harika32

Üye
Katılım
25 Ocak 2009
Mesajlar
137
Puanları
1
Yaş
64
Değerli arkadaşlar,
Özel bir devrede trifaz solid state role ile 3 fazlı asenkron motora yol vermek istiyorum. Motor gücü 11 KW Acaba bu işle hiç uygulama yapan oldu mu? Eğer çalışan oldu ise sonuç nedir? SSR dan sonra gene kontaktör koymamıza gerek varmıdır? Eğer olumlu sonuç alındı ise ne marka ve kaç amperlik bir SSR kullanmam gerekir? Yardımlarınız için şimdiden teşekkür ederim.
 
Bildiğim kadarı ile SSR ler çok sık anahtarlama gereken rezistif yüklerin sürülmesinde kullanılıyor.Motorlarla yapılmış bir uygulamasını görmedim.
Hem motorlar için soft-starter kullanmak daha doğru olmaz mı?
 
Motorlarda ssr kullanımı için kataloglarında da mevcut.Ancak motorların kalkış anında pik akımı yüksek olduğundan motor akım değerinin en az 2-2,5 akım değerinde ssr kullanmalısınız. Sn usturada belirtmiş ssrler genel olarak sık anahtarlama gereken rezistif yüklerin sürülmesinde kullanılıyor.SSR'in ani yüksek akımlarda kontak yapıştırması genel durum. Isıtıcılarda 4katı ampere dayanıklı ssr kullanmamıza rağmen yine kontak yapışması olmakta.
 
Uzun ömürlü çözümlerde tristör ve kontaktör bir arada kullanılır.

Kontaktör kontaklarına paralel olarak elekronik şalter (trsitör yada triac vs) bağlanır.

Kontaktör devreye alınmadan önce Elektronik şalter devreye sokulur ve hemen ardından kontaktör çalıştırılır. Böylece elektronik anahtar ana akımı üstüne aldığından kontaktör kontakları ark yapmadan kapanır. Bu esnada artık elektronik anahtar uçları kısa devre olduğundan yük akımını üzerine alamaz.
İstenirse elektronik anahtar devreden çıkartılabilir.

Tersine yük akımı kesilirken gene elektronik anahtar harekete geçirilir. Kontaktör devreden çıkar bu esnada akım hala elektronik anahtardan aktığı için kontaktör kontaklarında ark oluşmaz. Kontaktör kontaklarını ayırdıktan sonra elektronik anahtar devreden çıkartılır.

Bu yöntemin kuruluş maliyeti fazla olsada uygulamada ucuza gelir.
 
Uzun ömürlü çözümlerde tristör ve kontaktör bir arada kullanılır.

Kontaktör kontaklarına paralel olarak elekronik şalter (trsitör yada triac vs) bağlanır.

Kontaktör devreye alınmadan önce Elektronik şalter devreye sokulur ve hemen ardından kontaktör çalıştırılır. Böylece elektronik anahtar ana akımı üstüne aldığından kontaktör kontakları ark yapmadan kapanır. Bu esnada artık elektronik anahtar uçları kısa devre olduğundan yük akımını üzerine alamaz.
İstenirse elektronik anahtar devreden çıkartılabilir.

Tersine yük akımı kesilirken gene elektronik anahtar harekete geçirilir. Kontaktör devreden çıkar bu esnada akım hala elektronik anahtardan aktığı için kontaktör kontaklarında ark oluşmaz. Kontaktör kontaklarını ayırdıktan sonra elektronik anahtar devreden çıkartılır.

Bu yöntemin kuruluş maliyeti fazla olsada uygulamada ucuza gelir.

Çalışmasını çok güzel özetlediğiniz bu sistemin kompakt halde üretilip, uygulanan şekline soft-starter deniliyor, sanırım.
 
Soft starterde kontaktor oldugunu sanmıyorum. Soft starterde tristor tetikleme açısı kaydırılarak motor voltajı yavasca arttırılıp yavasca dusuruluyor.

Benim bahsettiğim kontaktor koruma düzeneği. Kontaktördeki arkı yok ediyor. Kullanılan yarıiletkenlerin çok yüksek güçlü olması gerekmiyor.
 
Siemens Sirius 3RWxx soft-starterlerde kendi içinde by-pass kontakları mevcut olup, kalkınma süresi sonunda tristörleri kapanarak by-pass ederler ve durma rampasından evvel tekrar açarak tristörler devreye girer.
Başka markaların by-pass kontağı olmayan modelleri de mevcuttur.
 

Ekli dosyalar

  • sst.GIF
    sst.GIF
    4.4 KB · Görüntüleme: 162
Uzun ömürlü çözümlerde tristör ve kontaktör bir arada kullanılır.

Kontaktör kontaklarına paralel olarak elekronik şalter (trsitör yada triac vs) bağlanır.

Kontaktör devreye alınmadan önce Elektronik şalter devreye sokulur ve hemen ardından kontaktör çalıştırılır. Böylece elektronik anahtar ana akımı üstüne aldığından kontaktör kontakları ark yapmadan kapanır. Bu esnada artık elektronik anahtar uçları kısa devre olduğundan yük akımını üzerine alamaz.
İstenirse elektronik anahtar devreden çıkartılabilir.

Tersine yük akımı kesilirken gene elektronik anahtar harekete geçirilir. Kontaktör devreden çıkar bu esnada akım hala elektronik anahtardan aktığı için kontaktör kontaklarında ark oluşmaz. Kontaktör kontaklarını ayırdıktan sonra elektronik anahtar devreden çıkartılır.

Bu yöntemin kuruluş maliyeti fazla olsada uygulamada ucuza gelir.

Bu sistemle ilgili elinizde şema var mı ?
 
Arkadaşlar,
bu konuyu ballatan olarak sizlere teşekkür ediyorum. Şehir dışında olduğumdan dolayı aranıza katılamadım. ama çok değişik fikirler ürettiniz. Kullanım yerim den kısaca bahsedecek olursam Yük asansöründe 1,5 2 ton yükü indirip çıkarmak için kullanacağım, haliyle özellikle yukarı kalkınmada demeraj akımı çok fazla olduğundan kumanda voltajında çökmelere sebep oluyor bu nedenlede kontaktör de çekip bırakmalar meydana geliyor. Hem bu çekip bırakmaları engelleyerek kontaktör kontaklarının yapışmasını engellemek istiyorum hem de motoru daha güvenli olarak devreye sokmak istiyorum. Soft starter öneren arkadaşlara teşekkür ediyorum ama benim kullandığım güçte Soft starterler bir hayli pahalıya maloluyor. Elinde uygulama devresi olan arkadaşlardan hala yardım bekliyorum.
 
İnternette aşağıdaki trifaz SSR'ı buldum belki motorlarda uygulama yapan arkadaş vardır diye yazayım dedim.
Crydom Trifaze solid state röleler

PANOYA MONTAJ TRİFAZE SOLİD STATE RÖLELER
Bu trifaze solid state röleler motorlar,trafolar,ısıtıcı elemanlar,vs.gibi yükleri 530 Vrms,e kadar doğrudan anahtarlayabilir.AC veya DC (bobin) girişli sıfır gerilimde veya ani anahtarlamalı(koda-10 ekleyin)modelleri vardır.24 VAC kontrol için kodun sonuna E ekleyin.

Özellikler
- 25-50 A trifaze
- 120/240/480 VAC
- SCR AC anahtarlamalı çıkışı
- LED konum göstergesi
 

Ekli dosyalar

  • fam_53tp.JPG
    fam_53tp.JPG
    7.1 KB · Görüntüleme: 145

Forum istatistikleri

Konular
129,864
Mesajlar
930,851
Kullanıcılar
452,726
Son üye
ugur Göktürk

Yeni konular

Geri
Üst