UÇAK KAZALARI

hamdisuat

Üye
Katılım
26 Eyl 2011
Mesajlar
188
Puanları
1
Yaş
66
Bir yolcu uçağı kuyruk dikmesine uygulanan basınç 45 ton. Yani bindiğimiz uçakların kuyruk dikmelerine 45 ton basınç biniyor ve hem malzeme özelliği, hem de bağlantı özelliği nedeni ile bu dikme testlerde 90 tona kadar mukavemet gösteriyor.(rakamları yanlış hatırlamıyorum inşallah)
Ancak izlediğim kaza raporunda malzeme özelliğinde bir deformasyona rastlanmıyor, simülasyonda, türbülans sırasında pilotun izlediği yöntem test ediliyor ve eğitimlerde pilota öğretilen bu türbulans uygulamasının uçağın düşmesine neden olduğu ortaya çıkarılıyor. Yani uçağa kısa sürelerde, 10-15 derecelik sağ sol gezdirme yaptırılması kuyrukta 90 tonluk bir darbeye sebebiyet vermekte ve sonuç: uçak kontrolden çıkıp, çakılıyor.
 
açıkçası tam anlayamadım yazdıklarınızı. Kuyruk dikmesi diyerek rudder (kuyruk dümeni) i kestediyorsunuz sanırım. ayrıca 10-15 derecelik bir dönüşün kuyruğa bu kadar* yük bindirip zarar verebileceğini sanmıyorum. hangş kaza raporunu izlediniz acaba, paylaşabilirmisiniz ?
 
açıkçası tam anlayamadım yazdıklarınızı. Kuyruk dikmesi diyerek rudder (kuyruk dümeni) i kestediyorsunuz sanırım. ayrıca 10-15 derecelik bir dönüşün kuyruğa bu kadar* yük bindirip zarar verebileceğini sanmıyorum. hangş kaza raporunu izlediniz acaba, paylaşabilirmisiniz ?
National Geographic'.
Rudder denilen kısım tabii havada asılı durmaz, onun bağlandığı küçük gövdeye uzmanlar "kuyruk dikmesi" diyorlar. Yukarıdaki yazıyı iyi okuduysan, kısa süreli ani gezinmelerden bahsediliyor. Bu manevralar savaş uçaklarına mahsustur. Sence ne kadar yük biner?
 
Hangi bölüm olduğunu da söyler misiniz, izleyip ona göre yorum yapmak isterim.

KontrolKalemi Mobile ile gönderildi.
 
Tabii izlediklerimin hangi bölüm olduğunu aklımda tutmam ama araştırdım aşağıdaki video size anlattığım olayın ta kendisi (american airlines flight 587)
Air Crash Investigation S13E05 Queens Catastrophe - Video Dailymotion flight

İfadelerinden uzman olduğunu anlıyorum, yorumlarını beklerim, ben de savunma sanayinde 17 sene görev yapıp emekli oldum, öğrenmenin yaşı yoktur.
 
Estağfurullah sizin yanınızda oldukça amatörüm. Çok araştırma yapan bir simülatör pilotuyum sadece.

Bu bölümün türkçe dublaj versiyonu yok sanırım. anladğığm kadarıyla kalkıştan sonra önündeki uçağın hava akımına giriyor uçak. Türbülans oldukça şiddetli, uçağı kağıt parçası gibi savuruyor, baş istikametini onemli düzeyde sola kaydırıyor. uçak bir anlamda yan gitmeye başlıyor bu anda sizinde dediğiniz gibi kuyruk dikmesine oldukça fazla bir yük biniyor. Bu da yetmezmiş gibi yardımcı pilot rudderi kullanarak uçağı düzeltmek istiyor fakat, uçağın yapmak istediği hareketin tam tersi bir manevraya kalkışıyor. dediğiniz gibi bu tür manevralar savaş uçaklarına mahsustur. Kuyruk dikmesine binen yük videodaki bilgiye göre 201.000 paund yani yaklaşık 90 tona ulaşıyor. bu değişiklik çak ani olduğu için dikme buna dayanamıyor ve gövdeden ayrılıyor. Sonrası malum zaten. Kuyruk dikmesini kaybedip sağlam ini bir kaza bilmiyorum ben. Muhtemelen anında uçak bütün hidrolik sistemini kaybediyor ve kontrolü kaybediyor.


Sakıncası yoksa savunma sanayisinde hangi görevde olduğunuzu öğrenmek isterim.

Rudder kullanımlarımın %95'i savaş uçağı simulasyonlarında, akrobetik manevralar yaparken oluyor. Flight simulatör de rudderi sadece ciddi oranda yan rüzgar varken kullanıyorum :)
 
Uçak sistemleri, (uzmanı ve mesleğim olmamakla beraber, yani metalurji-aerodinamik vb konularda sertifikam yoktur) anladığım kadarı ile, gövde (structure), yakıt-hidrolik(fuel-hydraulic-landing systems) sistemleri ve elektronik-avionic sistemleri ana başlıkları altında incelenirler. Motor ayrı bir konudur. Pilotluk ise daha başka konulardır. Uçak iskeleti üzerinde bulunan (aileron-skid vb tanımları olan) binlerce genelde alüminyum alaşımlı metaller bulunur. Ayrıca MS, NAS vb türü farklı gövde bağlantı perçinleri, yapışkan kimyasallar montajda kullanılır. Uçaklara binen güç, hava şartları, sürat ve manevralara göre değişir. Tabii parçanın yüzeyi vb, bunlar da farklı uzmanlık isteyen konular. Tahmin edeceğin gibi türbülansta bu yüklerde daha da artış görülür (öyle tahmin ediyorum). Videoyu tekrar izledim ve dikkat edersen "delamination" diye bir olaydan bahsediliyor yani, uçak gövde yapısında karbon ve cam fiber bileşimi bir malzemeden bahsediliyor. Ayrıca anladığım kadarı ile bu malzeme tabaka, tabaka bir yapıda (defter sayfaları gibi) ve daha sonra bulunan kuyruk dikmesi incelendiğinde, kopmanın deformasyonun (delamination) yol açtığı bir kopma olmadığı anlaşılıyor. (hatırlarsan chalenger da da benze bir olay vardı) havacılıkta "fatique fracture" olarak geçer. (Metal yorgunluğu-bu da ultrasonic thickness ölçümleri ile anlaşılır-ses dalgaları ile ölçüm) Arka kuyrukta, yatay ve dikey dikmeler vardır. (horizontal ve vertical stabilizer olarak adlandırılırlar) İşin ilginç yanı, yapılan araştırmalarda, pilotlara türbülanstan kurtulmak için bu manevraların yapılması, bizzat eğitimlerde verilmiş. Oysa bu simulatör uygulaması eğitimlerde yapılıp basınç testleri görülse idi, bu kadar tehlikeli bir yöntem uygulanmaz, bu kadar insan ölmezdi. Bu nedenle bilimde sabit bilgi yoktur. Tabii bu arada uçak kalkışta ise basınç farklı olur, inişte ise yine basınç oranları farklıdır, yükseklik, sıcaklık vb o kadar çok etken vardır ki uçak yüzeylerine uygulanan basıncı etkileyen. Bu nedenle de bu ayrı bilim dalıdır. Tabii burada atladığımız başka bir konu da uçak içindeki yolcular ve uçağınızın ağırlığı da basıncı etkiler. Benim ilgimi çeken konu ise simülatörler. Yoksa bu basınç tespiti ve kaza raporu vermek belki de imkansız olacak. Bazen milyonlarca parça toplanıp birleştiriliyor hem de okyanuslardan toplanarak. Bildiğin gibi arka kuyruk üzerinde dikey stabilizer a bağlı rudder, sağ sol, yatay stabilizer a bağlı kısım ise elevator yani aşağı yukarı hareketlerde iş görür. Ayrıca bu kısımlarda hassa ayarlar yapan (genelde autu pilotda kullanılan) trim ayarları yapılır ki, dediğin gibi rüzgar vb sapmaları düzeltmek için, sol sağ sapmalarda ise yaw-pitch ayarları ile daha hassa yöneltme uygulanır. Bu arada benim asıl mesleğim de (makina-motor) bu nedenle yukarıda yazdığım bilgilerde yanlış olma ihtimali de vardır.
 
EVet deidğiniz gibi bu basınç testleri simulatörde uygulanmış olsaydı, bu yanlış manevrayı yapmazdı pilotlar. Maalesef havacılıkta kurallar kan ile yazılıyor, insanoğlunun öğrenmesi gereken daha çok şey var havacılıkta. Uçak kazası raporunda ( türkçe dublaj olanlarda) hatırladığım kadarıyla en az 3 bölümde metal yorgunluğu sebebi ile meydana geliyor kazalar.

Benim bilgim kadarı ile yazdıklarınızda hiçbir hata yok, kullandığınız bütün terimler benim bildiklerimle aynı. Benim mesleğim de elektrik teknisyenliği ( gerçi şu an tekniker oldum :) )
 

Forum istatistikleri

Konular
129,101
Mesajlar
923,246
Kullanıcılar
451,416
Son üye
avsukrugocer

Yeni konular

Çevrimiçi üyeler

Geri
Üst