UPS akülerinin kontrolü nasıl yapılır

Peki arkadaşlar boş bir akü nün sağlamlık kontrolü var mı ? (Tam bakımlı kuru akü, söktüğüm bp,ozuk bir ups den çıktı ve ona uygun şarj cihazım yok...)

Sn.elektrofizikçi,merhabalar;Boş bir akünün yük tutup tutmadığını anlayabilmek için onu öncelikle onu tam şarj etmemiz de gereklidir.Uygun amperajda (Kapasitenin en fazla 1/10'u kadar akım, 13.8-14.4 volt tam dc. akımla) güç kaynağınız olmasa da genellikle 7-9 amperlik olan ups akülerini 2*15 volt veya 1*15 volt ac. yaklaşık olarak da 0.5-1 amper çıkışı olan bir adaptör trafosundan,tam dalga doğrultmalı diyot (Köprü diyot) bağlayıp yapacağınız basit bir redresörle de bu şarjı bir defalık ve deneme maksatlı olarak da yapabilirsiniz.

13.8-14.4 volt dc.'ye de bağlandığı halde uzun süre boş kalan bir ups aküsü içinden hiç şarj akımı da geçmeyebilir.Çünkü plakalar tam sulfatlanıp hiç iletken asit de kalmamış olabilir.Bu durumda ayarlı bir güç kaynağından (Sözgelimi lm317'li gibi) 35-36 volt dc. şoklama maksatlı çok geçici bir süre akım verir ve akü kutup başlarında dc. ölçümünde bir voltaj (Sıfırdan farklı) oluşup oluşmadığına da bakarız.Yine bir voltaj (Hayat belirtisi) hiç yoksa bu defa kapakları açıp 6 adet göze enjeksiyonlu bir iğne ucundan birkaç damla (Fazlası da değil) asitli su ilavesini,takviyesini de yaparız.Bu durumda 35-36 volt dc. 1 amper kısa süreliğine uygulandığında kutuplarının ölçümünde bir voltaj belirtisini de görürsek,bu akünün artık şarj almaya başladığını da anlarız böylece.2 aşamada "şoklama" diye tabir edilen ve tam sağır olan (Yani hiç şarj akımı almayan) bu tam boş akülere yapılacak işlem bu şekildedir.

Akünün amper-saat kapasitesine göre bu 7 veya 9 amper,12 voltluk jel aküyü uygulanan amper de göz önünde bulundurulup belirli bir saat da şarj işlemine tabi tutatız.Şarjdan sonra akünün dolu mu boş mu bulunduğu da,asla kutupları kısa devre edilerek (Akülerin iç direnci çok düşük olduğundan kısa devreye asla dayanamaz,aktif bileşenleri içten büyük zarar görebilir,yani bu işlem aslında çok da risklidir) değil (sn.tossun'un da 2009 yılında çok iyi belirttiği gibi) sadece şönt direnç görevi görecek yüksek watt değerli far ampülleri ile belirli bir süre,şarjda verilen bu "volt * amper" oaranındaki gücü,kayıplar da göz önüne alınarak,bize tekrar geri verip veremediğine,ne kadar sürede tektrar geri verebildiğine,gözlerinde herhangi bir sorun da yoksa belirli bir sürede de bu deşarj sırasında çok fazla voltaj düşümü olmadan (Normalin çok üstünde olan bir voltaj düşümü,sadece tam boşalmaya çok yakın olan,yani bu tam bitme zamanının da dışında) bu verdiğimiz şarj akımıyla verilen gücü,tekrar verimli olarak geri de alabilirmiyiz (Amper-saat kapasite değeriyle doğru orantılı) buna tam bakarak dikkatlice de bunları gözlemleriz.(Bir de bu deşarj esnasında da akü kutup başlarını "volt" olarak ölçerek)

Akü tam sağlıklı ise bu şarj esnasında verilen gücü az bir enerji kaybıyla lambanın yanması esnasında da,yani deşarj esnasında da tekrar geri alabilmemiz gereklidir.Eğer bu işlem tam olarak da sıkıntısız olarak da sağlanırsa akü bundan sonrası için,ups içinde yer alan bu hizmet görevini yine sürdürebilir diyebiliriz.Kolay gelsin.
 
Az önce sorunumu çözdüm... :)

Elektrik prizinin girişinin orda bir çekmece var onun içindeki sigorta yanmış, hemen yanında cepte bir tanede yedek sigorta var. onunla değiştirdim oldu bitti...
Yalnız cebi bulmak biraz zor....



Bu arada götürdüğüm elektirkçi 40 ytl istemişti tamir için, ona burdan EL SALLIYORUM...!

Merhaba. Şu an benzer bir problem yaşıyorum. Sanırım temizlikçi elektrik süpürgesini bağladıktan sonra oldu. Bataryalar sağlam. Cihaz prizdeyken çalışıyor. Ama prizden çekince, bataryadan beslemiyor. Sizde de belirtiler böyle miydi?

Eğer öyleyse, bu sigorta nerededir? Neye benzer? Ben de baktım ama bulamadım malesef.

Cihaz Tunçmatik Lite II 1000VA modeli.

(Yeni konu açmadan önce buradan çözmeye çalışayım dedim.)

Yardımınızı rica ederim. @Yenilmez26
 

Forum istatistikleri

Konular
130,069
Mesajlar
932,770
Kullanıcılar
453,065
Son üye
jros

Yeni konular

Geri
Üst