Vektör Kotrol-Tork Kontrol-V/f Kontrol

torex

Üye
Katılım
22 Eki 2006
Mesajlar
366
Puanları
1
Yaş
47
Merhaba arkadaşlar vektör -tork ve V/f kontrol kavramları kafamda birbirine girmiş durumda bu konuda bilgi verebilirmisiniz?
Teşekkür ederim,
 
Elektrik tesisatlarında seçilecek kablo kesiti genellikle kullanılacak güce göre çekilecek akımın hesaplanması ile belirlenmelidir.
Topraklama ölçümü ister endüstriyel bir tesis ister bir ofis binası olsun her işletme için kritik bir öneme sahiptir.
doğru akım motorlarının performansına yakın, yüksek performans aranan noktalarda, vektör kontrolü uygulamalarına gerek duyulur.//tork kontrol ise motor akımının kontrol altında tutulduğu kontrol sistemi olup sabit yada değişken torklarda ihtiyaca göre sistem dizaynı yapılabilir.motorun torku ile oynamak direk olarak motorun gücü ile oynamak anlamına gelirki düşük torkta 1500 devir ile dönen bir motoru el ile dahi dudurabilirsin.ancak normal şartlarda bunun imkansız olduğunu hepimiz biliriz.umarım kısmende olsa bir fikir verebilmişimdir.
 
asenkron motorlari minumum hızda duüşük tork maksimum hızda ise yüksek tork prensibi ile çalışırlar.Yani tork ve hız doğru orantılı bir şekilde devam etmekte.Tork motora verilen gerilimle hız ise uygulana frenksla elde edilir.Burdan yola çıkarak volt ve frekans eğrisinde eğrisinde değişiklik yapılmaktadır.Buradaki uygulamanın çeşidine göre vektör-tork, v/f lineer ,v/f fcc (sabit akı), parabolik vs. gibi isimler alır.
Sadece hız setpoint veya sadece tork setpoint verilerek veya hız ve tork setpointi verilerek uygulama yapılabilir.
Sadece tork setpointi verilerek sarıcı uygulaması yapılabilir.Motorun çektiği akıma göre senin verdiğin setpoint çerçevesinde motora hızı otomatik olarak verir.Bu tip uygulamalara vektör-tork kontrolü (loadcelli tork) kontrolü denir.Yükün oranına göre tepki verir.
Sadece hız setpoint verilerek yapılan uygulamalara örnek olarak vinçlerdir.İlk kalkışta aşırı tork istenir.Böyle durumlarda ise düşük hızda yüksek tork uygulanır motora.Bu tip uygulalarda vektör adını alır.
Birde parabolik V/F karekteristiği vardır,bu fan ve pompa uygulamarında kullanılır.Enerji tasarrufu için yapılır.Hız oranına göre moment aynı derecede verilmez.Daha düşük gerilim uygulanır.Böylece düşük akım çekilmiş olur.
Vektör-tork uylamarında geribeslemeli ve geribeslemesiz olarakta ayrılır,buda encoder takogenarator'ün varlığına göre belirlenir.
V/F Lineer ise volt ve frekensın aynı doğrultuda ilelemesidir.Buda asenkron motorun sabit çalışma şeklidir.
 
Teşekkür ederim verdiğiniz bilgiler için :), ben tork kontrolü yapmak istediğimde sürücü motorun hızını istediğim torka ulaşabilmek için kendimi değiştirecek? Bu istenmeyen durum değilmidir? Çalıştığım yerde karşlaştığım bir sorun düşük hızlarda motor yükü yenip kalkış yapaması ve düşük devirlede salınım yapması (sanırım yükü yenebilmek için hızı artırıyor fakat hız setpointine takılıp yavaşlaması sonucu). Bu tür uygulamalar için vektör kontrol uygun olduğu söylendi. Doğrumudur?
Ayrıca bu konuda döküman varmıdır?
 
erolgke ' Alıntı:
Teşekkür ederim verdiğiniz bilgiler için :), ben tork kontrolü yapmak istediğimde sürücü motorun hızını istediğim torka ulaşabilmek için kendimi değiştirecek? Bu istenmeyen durum değilmidir? Çalıştığım yerde karşlaştığım bir sorun düşük hızlarda motor yükü yenip kalkış yapaması ve düşük devirlede salınım yapması (sanırım yükü yenebilmek için hızı artırıyor fakat hız setpointine takılıp yavaşlaması sonucu). Bu tür uygulamalar için vektör kontrol uygun olduğu söylendi. Doğrumudur?
Ayrıca bu konuda döküman varmıdır?
arkadasım dusuk devırlerde motoru kalkıs yapabılmesı ıcın karsısındakı gucu yenebılmesı ıcın bır moment uygulaması gerekmektedır.hız kontrol cıhazlarının kataloglarında kalkıs momentı adı verılen dusuk devırlerde sızın yasadıgınız sorunu cozebılen parametreler mevcuttur.ılgılı hız kontrolunun manuelını ınceleyerek bunla ılgılı parametreyı kullanarak kalkıs momentını artırınız .ornegın bu forumdada konu olarak bulunan sıemensın mıcromaster 440 serısı cıhazını kısa bır ıncelememde sana yarayacak vede ayarlaman gereken p1500,1501,1503,1511,1522 ,p0341,r0333 parametrelerını kontrol edersenız .bunlar torkla ılgılı parametrelerdır.ayrıca sureklı guclendırme parametresı kı motorun ısınmasına sebep olur dıye dusunuyorum p1310 parametresı
 
Mesela bir vinç düşün. Vinçle bir yükü 4 metre yukarı kaldır. Frenleri kapat. Yük havada kalsın. Kaldırma kolunda (kanca) hiç enkoder (PLG) olmadığını düşün. Şimdi fireni aç. Yükü firen açıkken bile havada asılı tutabilirsin. VECTOR KONTROL İLE.
 
erolgke ' Alıntı:
Merhaba arkadaşlar vektör -tork ve V/f kontrol kavramları kafamda birbirine girmiş durumda bu konuda bilgi verebilirmisiniz?
Teşekkür ederim,

Motor en kabasi bir bobindir ve dolayisiyla frekansla empedansi degisir. (XL=2.pi.f.L)
dolayisiyla frekansi yariya dusuyorsan voltaji da yariya dusmelisin prensibi en temel inverter dizaynidir. iste buna V/f kontrol denir. 50Hz 400V verecegine 25Hz 200V ver! :) tabi burada - ozellikle dusuk frekanslarda etkisi daha fazla hissedilen - IR kompanzasyon yapma ihtiyaci vardir. motorun direnci uzerinde dusecek voltajin fazladan verilmesi, ki dusuk devirde bayilma olayinin %99 cozumu bunu dogru yapmaktir. Micromaster'larda bu parametre P1310 dur. default %50'dir ama %100'lere kadar cogu uygulamada acilabilir... P640 ana akim siniridir. ilk kalkista fazla akim gerekecekse bu parametre de artirilabilir...

Vektor kontrol; DC motorda alistigimiz yuk (armatur, enduvi) akimi ile uyartim akiminin ayri ayri veriliyor olmasi guzelligi ve kolayligini AC motorda da yasamayi hedefler. Vektor kontrol yapan bir cihaz motorun akisal akimini ve yuk akimini bileskelerine ayirabiliyor olmak zorundadir. Bu yeti, invertere daha dinamik ve optimum calisma imkani verir. Bunun otesinde motor matematiksel modeli yada bir encoder uzerinden aktuel devri algilayip, istenen devirde yukten bagimsiz calisma imkani veren kapali cevrim kontrol icin de vektor kontrol kullanmak gerekir.

unutmayin bunlarin hic birisi birbirine gore herzaman avantajli degildir!!! Vektor kontrol iyidir ama hassas tanitim ve programlama gerektirir. halbuki basit V/f calisan motor ileride bir gun sarimdan geldikten sonra da buyuk ihtimalle cok fazla sorun yaratmadan calismaya devam edebilir! Nihayetinde kontrol ne olursa olsun motora bir voltaj ve frekans veriyorsunuz o da bir akim cekiyor ve her sey bu uc gercek fiziksel buyukluge indirgeniyor. bu ucunden memnunsaniz, memnunsunuzdur... adi muhim degil! ;) :D
 
torku voltajla oynayarak ayarlayabiliyoruz. peki tork kontrol yaparken sürücüye sabit tork referansı verdiğimizde torku yakalamak için voltajı arttırırken aynı zamanda hızı da arttırıyor mu? v/f oranını sabit tutmaya çalışıyor mu?
 

Yeni mesajlar

Forum istatistikleri

Konular
129,703
Mesajlar
929,088
Kullanıcılar
452,407
Son üye
yusomsn88

Yeni konular

Geri
Üst