Tekrar merhaba.
Aldığım DC-DC voltaj düşürücü modülü 5.0 volta ayarlayıp AKZ'nin en sonraki girişine ve GND'ye bağladım. Sonra sıra röle modülünü test etmeye geldi. Bu röle modüllerinden lazım olur diye 3 tane aldım ama hepsi arızalı çıktı. Daha doğrusu ben öyle olduğunu düşünüyorum. Modülün giriş kısmında "DC+", "DC-" ve "IN" pinleri var. AKZ'nin spindle çıkışını bağlayıp denedim. Rölede tık yok. O IN yazan giriş nedir bilmiyorum. Belki onunla ilgilidir. Neyse, modülün DC+ girişiyle rölenin coil kısmına alttan uygun bir kablo lehimledim. Böylece bu sorun çözüldü. Bozuksa da artık çalışıyor.
Gelelim sürücünün kararsızlığına. Her şeyi bağladıktan sonra sürücüyü ve motor devrini test ettim. Motorda yine kararsızlık vardı. Canım sıkıldı. Sonra raftan bir potansiyometre alıp sürücünün 0-10v girişine bağlayıp test ettim. Mükemmel çalışıyor. Yani sorun sürücüde değil. Potansı çıkarıp yine dirençli sinyal kablosunu taktım. Mach3 ayarlarını kontrol ederken "Ports & Pins" ekranındaki "Spindle Settings" kısmına baktım. AKZ kılavuzunda PWM frekansı 1000 göründüğü için ben de öyle ayarlamıştım. Gerçi burada bir saçmalık var. PWM frekansını ben nereden bileyim! Eğer motor frekansı kastediliyorsa oraya neden PWM frekansı denmiş. Ayrıca 1000 diye bir motor frekansı olur mu yahu? Böyle düşündüğüm için bendeki motorun frekansını girmek aklıma gelmemişti. "Dur şunu değiştireyim" deyip 400'e ayarladım ve tekrar denedim. Motordaki kararsızlık bitti. Artık çok güzel hızlanıp havaşlıyor. Yani, aslında dünkü sorun da aynı idi. Frekans meselesini akıl etmiş olsaydım keşke ama sıkıntı değil. Bugün taktığım modüllerle daha derli toplu oldu. Derli toplu demişken, aslında dağınık. Yakın zamanda kabloları toparlayıp düzenleyeceğim.
Şimdi gelelim yeni sıkıntıya. Mach3'te, mesela hızı 6000'e ayarlıyorum. Yani 1/4 hız. Sürücüye giden potans voltajını ölçüyorum. 2.5v veriyor. Tam olması gerektiği gibi. 12000 hızda 4.9v ölçüyorum (.1 voltluk kusur kadı kızında da olur). 18000 devirde 7.4 volt, 24000 devirde 10.1 volt ölçüyorum.
.1 voltluk farklar aslında mükemmel sayılır herhalde. Hiç sorun değil yani. Sorun şu:
6000 devir ayarlayıp 2.5 volt ölçüyorum ama sürücü 2.5 volt geldiği halde frekansı 12-15 civarında tutuyor. Ben hızı Mach3 ekranından arttırdıkça hata payı düşüyor. Yani ne kadar düşük hz, o kadar yanılma payı. Ne kadar yüksek hz, o kadar düşük yanılma payı.
Aynı durumu potansiyometre ile deniyorum, sonuç mükemmel. Potans ile 6000 devirde de 2.5 volt ölçüyorum. Yani aynı şeyler oluyor ama sürücünün bu değerlere tepkisi farklı oluyor.
- Ya AKZ'nin PWM çıkışında bir problem var (ama neticede olması gereken voltajları ölçüyorum).
- Ya Mach3 ayarlarında,
- Ya sürücünün parametre ayarlarını yapamadım (ama denediğim potansiyometre ile mükemmel çalışıyor. Ayarlar olmuş yani).
- Ya da benim görmediğim başka bir şey var.
Bir kaç gün önce şu tavsiye ettiğiniz "PWM to 0-10v" çevirici modülden ısmarladım. Türkiye'de bulamadım. Mecbur Çin'den aldım. Bekliyorum. Gelince bir de onu deneyeceğim. Onunla da olmazsa vazgeçip harici potansiyometre ve start/stop düğmeleri ekleyip el ile kontrol edeceğim.