Vidalı kompresör panosunda tadilat işlemi ?

Katılım
18 Ocak 2008
Mesajlar
1,088
Puanları
156
Yaş
40
Herkese selamun aleyküm değerli ustalarım. Hayırlı işler bol kazançlar diliyorum.

Çalıştığım iş yerinde bir tane vidalı kompresör var. Bu kompresörün panosunda iki tane yıldız üçgen devre var ama traji çok komik ki 2. yıldız üçgen devresini 1,5 kw bir fan motoru ( sanırım hava kurutma yada soğutma fanı motoru ) için yapmışlar görünce oturp ağlayasım geldi :)

Her neyse bu bizim kompresör motorumuz 18,5 KW bir asenkron motor buna yıldız üçgen bağlantı yapmışlar lakin geçen zaman içerisinde panosu dağılmış termiğin çıkışları yanmış klemensleri yanmış dışarıdan bağlamışlar falan derken pano resmen dışa doğru kusmuş.

Ben de bu panoyu kökünden değiştirip o yıldız üçgen sistemini söküp içerisine bir tane soft starter ( Siemens sirius serisi ) bağlamak istiyorum. neden bu seri derseniz hem kullanması basit hem de fiyat olarak uygun ve kalite olarak da uygun olduğunu düşünüyorum. Ama içinden çıkamadığım bir konu var :

Soft startere 15 dk içinde bir kaç defa start stop verildiği zaman termik atması yani cihazın arızaya geçmesi durumu söz konusu oluyor Gerçi bu olay yıldız üçgen sisteminde de termik attırıyor ama soft starter biraz daha fazla duyarlı diye biliyorum.

Sizde benim düşündüğüm gibi soft starter bu iş için uygun mudur ? icap ederse tankın basıncının üst seviyesini biraz arttırıp alt seviyesini de biraz düşürür çalışma aralığını biraz daha uzun tutabilmeye çalışırım. Sonuçta alt tarafı bir lastikçinin kamyon lastiği söküp taktığı makinesi ve krikosuna ve de lastik şişirmeye hava üretiyor.

Bir de şu fan motoru konusunda bilgi almak istiyorum Bu fan motorunun amacı nedir sonuçta fanın önünde bir radyatör var ve fan bu radyatöre üflüyor Bu radyatörün görevi tam olarak nedir ? Kompresörün ürettiği havayı soğutmak mı yoksa kurutmak mı ?
Bir de bu fan motoru kompresör motoru çalıştıkça yani hava ürettikçe çalışacak mı ?

Ben kendi kıt kafamla düşündüğüm şey soğutma amaçlıdır diyorum çünkü vidalı kompresörün ürettiği hava sıcak olacak ve sıcak olan madde genleşme yapacak genleşen hava da daha yüksek basınç ama tankın içinde az bir kütleye sahip olacaktır diye düşünüyorum şu işin mantığını da öğretirseniz gerçekten çok makbule geçer.

Şimdiden herkese teşekkür ediyorum.
 
Bahsettiğiniz hava kurutucu yada yağ soğutucu emin olamadım.
Hava kurutucu hava çıkışında bulunur ,hava soğutularak içindeki nem yoğuşturulur yoğuşan su zaman saatiyle çalışan bir valf vasıtasıyla tahliye edilir ,kurutucudan sonra hava filtreleri de olabilir.
Yağ soğutucu vida sisteminde ısınan yağı soğutur ekte çalışması var.
 

Ekli dosyalar

  • images(16).jpg
    images(16).jpg
    33.5 KB · Görüntüleme: 28
Komresorlerde verimin %24 oldugu soylenir, enerjinin cogu sıkıştıramadan dolayi olusan atik isiya cevrilir, ayni arabamizdaki dizel motorda sıkıştırma zamanimda sicaklik 500 dereceye cikmasi gibi, kompresor cikisinda olusan yuksek sicaklik fan ve radyator ile atiliyor, ayrica havayi soguyuncada hacmi kuculuyor, tanka daha fazla dolgu yapiliyor,
 
Son düzenleme:
Değerli ustalarım verdiğiniz o güzel bilgiler için hepinize teşekkür ederim.

Öncelikle sizlerden özür dilerim bendeki kompresör vidalı kompresör değil bildiğimiz pistonlu kompresörmüş.

Benin sistemimin görüntüsü şuymuş ben sistemi görmediğim için vidalı diye sordum ama gidip yerinde görünce olayın rengi değişti.

tfQQXd.jpg


Bu sistemde iki tane radyatör ve fan sistemi var birincisi silindirlerin hemen yanında olan fan

I6OgcS.jpg


Bu fanın görevi çalışma şekli ve ürettiği iş nedir ?

Bir de bu fan var :

KmOwAR.jpg


Basınç tankının hemen dibinde duruyor.

Bu kompresör yıldız da çalışırken çuf çuf çuf çuf diye çalışırken üçgene geçtiği an ses değişiyor. Üçgende çalışıp hava basınç şalterinin ayarlandığı üst seviyeye gelince motor duruyor ve ardından çufffffff diye bir tahliye sesi ile stop konumuna geçiyor.

Bir arkadaşımdan aldığım bilgiye ( kısıtlı zamanda kısıtlı ve hızlandırılmış bir bilgi ) göre bu sistemde iki tane hava selenoidi ve bir tane de çekvalf varmış.

Motor yıldızda çalışırken hava selenoidinin bir tanesi yıldızda çalışma süresince motorun rahat kalkınması amacı ile çuf çuf çuf diye kompresörün ürettiği havayı dışarı atmasını sağlarken üçgen e geçtiği anda havayı çekvalf üzerinden basınç tankına basmaya başlıyormuş.

Tank gerekli doluluğa yani basınç şalterinin üst seviyesine ulaştığı anda motor duruyor çekvalften dolayı hava geri kaçamıyor ama borularda da sıkışmış bir hava kalıyormuş en sonda ki o çuffff sesi de ikinci selenoid açılarak borulardaki sıkışmış havayı dışarı attırıyormuş ( motorun tekrar rahat kalkınması amacı ileymiş )

Arkadaşımın bana yanlış bilgi vermesi söz konusu olacağını zannetmiyorum ama benim yanlış anlamış olabilme ihtimalim olduğundan sistemin çalışmasını da böyle mi diye sormak istiyorum.

Gelelim fan motorları ve radyatör sistemlerinin benim kafamda olan çalışmasına :

Silindire bakan fan motoru bence silindirlerde oluşan sürtünme sebepli ısınmayı soğutmak.

Diğer fan ise tanka basılacak olan havayı kurutup soğutarak sıcaktan genleşmiş olan havayı yoğuşturarak tankın daha fazla hava ile dolmasını sağlamak.

Dolayısıyla 18,5 KW motor çalıştığı sürece bu iki fan motorunun da çalışması büyük motor durunca ikisininde durması gerekir.

Acaba konuyu doğru mu anlamışım ? Fikirlerinizi paylaşır mısınız ?
 
silindirlere yakın olan fan da havayı soğutur söyle ki ilk silindir sıkıştırma sırasında hava ile ısınır ve ısınan hava ikinci silindirde daha çok ısınarak tanka geçmeye çalışacaktır. bunu önlemek için kafalar arasındaki geçişe radyatörlü bir soğutucu koymuşlar. evet arkadaşınızın verdiği bilgiler söylediği gibi soft starter ın arızaya geçmesi veya yıldız üçgen kumandada termik atması silindirlerde kalan havadan kaynaklanıyor olabilir veya motor kalkmadan hava üretmeye çalışıyor olabilir. silindirler boş olmayınca motor aşırı akıma maruz kalır ancak bunun da tespitini yapmanız gerekiyor. devreye girer girmez mi atıyor yoksa kalkınamadığı için zaman sonra mı arızaya düşüyor. ikinci seçenek ise tahliye valfi veya yük valfleri arızalı olabilir.
 
@yakamoz_84 Hocam termik atmıyor yada soft starter arızaya düşmüyor ben yıldız üçgen sistemi söküp soft starter kullanmak istiyorum ama sorduğum soru şu :

Soft starterlere 15 dakika içinde iki yada üç kereden fazla stop ve start yaptırdığınız zaman arızaya düşüyor yani yıldız üçgende termik atma şeklinde bir durum ortaya çıkıyor... Ben bunu yıllar önce bir tarımsal sulama artezyen motoruna soft starter bağladığım zaman tecrübe edinmiştim soft starter arızaya geçtiği zaman da yaklaşık 15-20 dk soğumasını bekledikten sonra tekrar çalışma konumuna alınabiliyordu...

Kompresör de de bu durum olur mu diye sormuştum. İlginiz için tekrar tekrar teşekkür ederim.
 
@yakamoz_84 Hocam termik atmıyor yada soft starter arızaya düşmüyor ben yıldız üçgen sistemi söküp soft starter kullanmak istiyorum ama sorduğum soru şu :

Soft starterlere 15 dakika içinde iki yada üç kereden fazla stop ve start yaptırdığınız zaman arızaya düşüyor yani yıldız üçgende termik atma şeklinde bir durum ortaya çıkıyor... Ben bunu yıllar önce bir tarımsal sulama artezyen motoruna soft starter bağladığım zaman tecrübe edinmiştim soft starter arızaya geçtiği zaman da yaklaşık 15-20 dk soğumasını bekledikten sonra tekrar çalışma konumuna alınabiliyordu...

Kompresör de de bu durum olur mu diye sormuştum. İlginiz için tekrar tekrar teşekkür ederim.
bahsetiğiniz soft starter aşırı ısınıyor ise muhtemelen gücü sınırda kullanıyordur. kompresörde böyle birşey yaşamamak için motor gücüne dikkat ederek seçim yaparsanız sıkıntı olacağını düşünmüyorum.
 
Değerli ustalarım verdiğiniz o güzel bilgiler için hepinize teşekkür ederim.

Öncelikle sizlerden özür dilerim bendeki kompresör vidalı kompresör değil bildiğimiz pistonlu kompresörmüş.

Benin sistemimin görüntüsü şuymuş ben sistemi görmediğim için vidalı diye sordum ama gidip yerinde görünce olayın rengi değişti.

tfQQXd.jpg


Bu sistemde iki tane radyatör ve fan sistemi var birincisi silindirlerin hemen yanında olan fan

I6OgcS.jpg


Bu fanın görevi çalışma şekli ve ürettiği iş nedir ?

Bir de bu fan var :

KmOwAR.jpg


Basınç tankının hemen dibinde duruyor.

Bu kompresör yıldız da çalışırken çuf çuf çuf çuf diye çalışırken üçgene geçtiği an ses değişiyor. Üçgende çalışıp hava basınç şalterinin ayarlandığı üst seviyeye gelince motor duruyor ve ardından çufffffff diye bir tahliye sesi ile stop konumuna geçiyor.

Bir arkadaşımdan aldığım bilgiye ( kısıtlı zamanda kısıtlı ve hızlandırılmış bir bilgi ) göre bu sistemde iki tane hava selenoidi ve bir tane de çekvalf varmış.

Motor yıldızda çalışırken hava selenoidinin bir tanesi yıldızda çalışma süresince motorun rahat kalkınması amacı ile çuf çuf çuf diye kompresörün ürettiği havayı dışarı atmasını sağlarken üçgen e geçtiği anda havayı çekvalf üzerinden basınç tankına basmaya başlıyormuş.

Tank gerekli doluluğa yani basınç şalterinin üst seviyesine ulaştığı anda motor duruyor çekvalften dolayı hava geri kaçamıyor ama borularda da sıkışmış bir hava kalıyormuş en sonda ki o çuffff sesi de ikinci selenoid açılarak borulardaki sıkışmış havayı dışarı attırıyormuş ( motorun tekrar rahat kalkınması amacı ileymiş )

Arkadaşımın bana yanlış bilgi vermesi söz konusu olacağını zannetmiyorum ama benim yanlış anlamış olabilme ihtimalim olduğundan sistemin çalışmasını da böyle mi diye sormak istiyorum.

Gelelim fan motorları ve radyatör sistemlerinin benim kafamda olan çalışmasına :

Silindire bakan fan motoru bence silindirlerde oluşan sürtünme sebepli ısınmayı soğutmak.

Diğer fan ise tanka basılacak olan havayı kurutup soğutarak sıcaktan genleşmiş olan havayı yoğuşturarak tankın daha fazla hava ile dolmasını sağlamak.

Dolayısıyla 18,5 KW motor çalıştığı sürece bu iki fan motorunun da çalışması büyük motor durunca ikisininde durması gerekir.

Acaba konuyu doğru mu anlamışım ? Fikirlerinizi paylaşır mısınız ?
Ağa o fan pistonları soğutuyor.. :
 

Forum istatistikleri

Konular
129,833
Mesajlar
930,588
Kullanıcılar
452,659
Son üye
ertkn

Yeni konular

Geri
Üst