Yüksek Gerilim Hatları Neden Vızıldar?

BU SESİN SEVİYESİNİ TAHMİN EDEBİLMEK İÇİN YAZILMIŞ BİR MAKALE BİLE VAR. SUÇLU KORONA
 
trafo vızırdiyosa nötr ucu topraklanmamış olabilir.
 
...Havayi hatlarındaki vızıltı, nemli veya yağmurlu havalarda, özellikle izolatörlerden iletkene kadar ince ark oluşur. Bu cızıltı ince arkın ta kendisidir.

-------------------------------------
"Dinsizin hakkından
imansız gelir."
 
Trafo gibi endüktif elemanlar ac gerilimde vızıldar. O duyduğumuz ses 50 Hz'in huzur dolu ninnisidir
 
Merhabalar. Akşam işten gelirken yine böyle bir yüksek gerilim hattının altından geçtim ve bu zamana kadar hiç duymadığım kadar vızıldama vardı. Kameraya da kaydettim zaten.
Korona olayında gördüğüm kadarıyla hem fikiriz.
Konunun uzmanlarından şu nokta içinde hem fikir miyiz diye soruyorum:
Sesin İZOLATÖRLER de veya DİREKTE daha fazla olmasının nedeni Kabloların direklerde birbirine daha yakın olmasından mıdır? Çünkü kameraya kayıt yaptım, yakında sizle de paylaşıcam bunu. Direkten uzaklaşınca sesler ciddi oranda azalmıştı.
Sağlıcakla..
 
Peki neden her direkte duyamayız?
 
iletkenin belirlenmesinde diğer bir husus da fazların tek iletkenli mi yoksa demet iletkenli mi olması konusudur. 380 kV luk iletim hatlarında genellikle ikili, üçlü veya dörtlü demet iletkenler kullanılmaktadır. Demet iletkenler, yük taşıma kapasiteleri, elektriksel parametrelerin düzelmesi, KORONA OLAYI ve radyo girişimlerinin daha az etkili olması nedenleriyle aynı kesitteki tek iletkenlere nazaran daha uygundur. Ülkemizde de 380 kV’luk iletim hatlarında ikili demet iletkenler kullanılmış son yıllarda tesis edilen birçok hatta da üçlü demet iletken kullanılması uygulamasına geçilmiştir.

Tekli iletken, gerektiği zaman özel durumlarda ve koşullarda mecburiyet halinde kullanılmalıdır. Tekli iletken kullanılması durumunda 380 kV’luk hatlarda KORONA yönünden en az 50~55 mm çapında oldukça büyük kesitli iletkenlere ihtiyaç duyulur. Tekli iletken kullanımının elektriksel yönden mahzurlarına karşın mekanik yönden avantajları vardır. Bu nedenle gerek duyulduğu takdirde ve kısa bir hat bölümünde kullanılması yararlı olabilir araştırma yaparken eski ama güzel bir yazı buldum. hızlıca resimlere bile baksanız yeter

Rahmetli Turgut ÖZAL ın bile el yazma notu var.
 
Her direkten kastın yüksek gerilim direği değil mi, hani o kocaman olanlardan
Şehir içindekilerde duymayalım zaten Ama sorun ilginç gerçekten.
Ben bu akşam aralarında 20 m olan iki direği inceledim ikisinde de vardı. İçime kurt düşürdün şimdi inip bir sonraki direğe bakıp gelesim var Hava şartlarından olabilir belki.
""76 cmHg ve 25 derecede (standartlar koşullar) kuru havanın delinme gerilimi 29.8 kV/cm ve üzeridir. Nemli ve yağışlı havalarda havanın dayanma gerilimi düştüğünden dolayı bu değer aşılır ve Elektrik alan içindeki bir elektron hızlanır, enerji kazanır ve havayı iyonize eder. İlk boşalmalar pozitif alternansta iletkene doğru, negatif alternansta iletkenden zayıf alanlara doğrudur. ""
 
Korona kayıpları fazlar arası olduğu gibi faz-toprak arasıda olur. Havanın iyonlaşması ve manyetik alan direklerde faz-toprak kayıpları olmasına neden olur. Direklerde nemli havalarda sesin çok olmasının sebebi yada sebeplerinden biri bu olabilir. Ayrıca camper eklemeler ve bağlantılarda direklerde yapıldığından pürüzlü kısımlar direklerde daha çok olur. Bu ekleme bağlantı camper ve pürüzler kayıpları artırır ve ses çıkmasına neden olur/olabilir.
 
Bu siteyi kullanmak için çerezler gereklidir. Siteyi kullanmaya devam etmek için onları kabul etmelisiniz. Daha fazla bilgi edin…