Yüksek voltaj ile çalışan motorlarda voltaj-akım ilişkisi

aquavadis

Üye
Katılım
22 Ocak 2008
Mesajlar
13
Puanları
1
Yaş
40
Merhaba arkadaşlar,

bir konuda yardımınıza ihtiyacım var, gerilim ile akımın doğru orantılı olduğunu biliyorum bir motordaki sargı direnci sabit kaldığı sürece voltaj yükselirse amperde yükselecek, fakat 7200 V gibi yüksek voltaj ile çalışan motorlarda amperin düşük seviyelerde olduğunu görüyoruz. Elektrikçi olmadığım için konuyu tam kafamda çözemiyorum bu konuda yardımcı olabilecek arkadaşlar varsa çok makbule geçer


saygılarımla
 
Çözememenizin sebebi şu: Akımla gerilim ters orantılıdır. Bunun içindir ki yüksek voltajlı yükler düşük akım çeker.
 
Bir yüke uygulanan gerilim arttırılırsa yükün çektiği akım da artar. Burada doğru orantı var.

Diğer taraftan P=U*I dir. Ya da I=P/U yazılabilir.

Bağıntıya göre güç sabit olacak şekilde gerilim arttırılırsa akımın düşmesi gerekir.

Yani gücün sabit olduğu durumlarda gerilimle akım arasında ters orantı vardır.

Şimdi iki adet yük düşünelim. Her ikisi de 1000W olsun.

Ancak 1.yük 100v için tasarlanmış diğeri ise 1000v için tasarlanmış olsun.

Akımları hesaplarsak 100v için 10A, 1000v için 1A buluruz.

Bu yükler basit bir ısıtıcı olsalardı

100V luk ısıtıcının direnci R=P/(i*i) den 1000/10*10=10 ohm
1000V luk ısıtıcının direnci ise 1000/(1*1)=1000 ohm olacaktı.

Buradan gördüğünüz gibi aynı güçteki farklı voltajlar için tasarlanmış cihazlarda yüksek voltajda çalışanın direnci, düşük voltajda çalışan cihazdan daha yüksektir.

Motorlarda da durum aynıdır. Güç sabit ise yüksek voltajda çalışan motorun çok sargısı vardır. Çok sargıda daha büyük endüktans demektir. Bu da akımın düşmesine neden olur.
 
Son düzenleme:
çok teşekkür ediyorum, anladığım kadarıyla düşük voltaj veya yüksek voltaj olması pek farketmiyor düşük akım çekmesinin sebebi yüksek voltaj motorlarında sargıdaki direncinde çok daha yüksek olması ve motor sarımlarının buna göre dizayn edilmesi, güç ile amper arasındaki ilişkide oldukça açıklayıcı bir örnek, istenilen bir güce 100 volt ile veya 1000 volt ile ulaşmadaki amper farkı gayet açık ortada

açıklamalr için çok teşekkürler

Bir yüke uygulanan gerilim arttırılırsa yükün çektiği akım da artar. Burada doğru orantı var.

Diğer taraftan P=U*I dir. Ya da I=P/U yazılabilir.

Bağıntıya göre güç sabit olacak şekilde gerilim arttırılırsa akımın düşmesi gerekir.

Yani gücün sabit olduğu durumlarda gerilimle akım arasında ters orantı vardır.

Şimdi iki adet yük düşünelim. Her ikisi de 1000W olsun.

Ancak 1.yük 100v için tasarlanmış diğeri ise 1000v için tasarlanmış olsun.

Akımları hesaplarsak 100v için 10A, 1000v için 1A buluruz.

Bu yükler basit bir ısıtıcı olsalardı

100V luk ısıtıcının direnci R=P/(i*i) den 1000/10*10=10 ohm
1000V luk ısıtıcının direnci ise 1000/(1*1)=1000 ohm olacaktı.

Buradan gördüğünüz gibi aynı güçteki farklı voltajlar için tasarlanmış cihazlarda yüksek voltajda çalışanın direnci, düşük voltajda çalışan cihazdan daha yüksektir.

Motorlarda da durum aynıdır. Güç sabit ise yüksek voltajda çalışan motorun çok sargısı vardır. Çok sargıda daha büyük endüktans demektir. Bu da akımın düşmesine neden olur.
 
Yukardaki en baştaki tanımada yanlışlık var.gerilimle akım formüldede anlaşılacağı gibi daima ters orantıldır.gerilim artıkça akım düşer.yalnızca güç ile doğru orantılıdır.güç artıkca akımda artar.
 
Son düzenleme:
İletim hatlarında yüksek gerilim kullamının nedeni budur, yani akımı küçültmek. Bu sayede;
Akım taşıma kapasitesi daha küçük iletkenler kullanılır. Maliyet düşürülür. Tabii ki; bu bir avantajı. Yalıtım, izolasyon gibi dezavantajları da olmaktadır.
 
eğer akım gerilim ters orantılı ise neden yıldız üçgen yolverme işlemi yapıyoruz dersiniz???
eğer akım gerilim doğru orantılı ise iletim hatları voltajı neden yüksek dersiniz???
çelişki yok mu ??? bir motor güçünü sınırlayan etken nedir ??? 25 kw Un400 cosq 0.85 bir motor a gerilim olarak 370V verdiğimizde güçü azalır mı? yıldız konumunda güç azalıyor.
 
güç azalacaktır.
 
eğer akım gerilim ters orantılı ise neden yıldız üçgen yolverme işlemi yapıyoruz dersiniz???
eğer akım gerilim doğru orantılı ise iletim hatları voltajı neden yüksek dersiniz???
çelişki yok mu ??? bir motor güçünü sınırlayan etken nedir ??? 25 kw Un400 cosq 0.85 bir motor a gerilim olarak 370V verdiğimizde güçü azalır mı? yıldız konumunda güç azalıyor.
1. Yıldızla kaldırma aşamasında akımı azaltmak amacıyla motorun gücünü düşürüyoruz aslında. Bu nedenle bazı ağır yükler yıldız/üçgen ile veya softstarterle (ki orada da gücü sıfırdan maksimuma kadar arttırıyoruz) kaldırılamıyor. Bir çelişki yok yani.

2. Yüksek gerilim hatlarında voltajın yüksek olmasının iki nedeni var: 1) Daha düşük kablo kesiti kullanarak kablo maliyetini düşürüyoruz 2) Yüksek voltajla akım düşük olunca kayıplar da düşük oluyor. Yine bir çelişki yok.
Konu dışı ama, ek bilgi vereyim :) DC iletim, AC iletime göre daha az kayıplı aslında. Ne var ki yüksek DC gerilimlere çıkarmak ve tekrar AC'ye döndürmek için gereken doğrultucu/evirici sistemlerin pahalı olması ve enterkonnekte sisteme bağlama zorlukları, DC yüksek gerilim ile enerji naklinin yaygınlaşmasını engelliyor.

3. 400V'luk motora 370 V verdiğimizde gücü düşer. Sürücülerin 50Hz'in altında yaptıkları da budur :)
 
İletim hatlarında yüksek gerilim kullamının nedeni budur, yani akımı küçültmek. Bu sayede;
Akım taşıma kapasitesi daha küçük iletkenler kullanılır. Maliyet düşürülür. Tabii ki; bu bir avantajı. Yalıtım, izolasyon gibi dezavantajları da olmaktadır.


Önemli bir nokta maalesef ülkemizde enerji sıkıntısı yokdur. Enerji iletim problemi vardır ve ödediğiniz faturanın yarısı hat giderlerine aktarılmaktadır. Dağıtım şirketleri şalt sahasındaki sayaçları referans olarak almaktadır. Zamanında peşkeş çekilmiş ihalelerle içine edilmiş dağıtım şebekelerinde oluşan kayıplar ilgili firma ve hükümet sayesinde tüketiciye yıkılmaktadır.
*Bu yazıyı silecekseniz üyeliğimide silin en azından sizi silmek zorunda brakmıyayım...

Saygılar & Sevgiler!
 

Forum istatistikleri

Konular
129,867
Mesajlar
930,872
Kullanıcılar
452,732
Son üye
erencok

Yeni konular

Geri
Üst