yıldız ucgen yol verme sartı

bu güçler için yıldız üçgen tercih ediliyor ama bazı uygulamalarda direk üçgen kullanma zorunlulugu doguyor.
 
tabiki yıldız üçgen aksi halde motor yanabilir yada kalkış anında akımdan dolayı bobinlerin izalosyonu bozulur ve motorun ömrü kızalır

1974 burdur ' Alıntı:
besleme (şebeke) güçlü ise, 18 kw pompayı direk yolvermenin sakıncası nedir? tercih ne olmalıdır.
 
besleme güçlü olursa, santrüfuj pompanın çıkış vanası kapalı ve motorları direk yolverlirse 2-3 saniyede yol alır, çıkış vanası açılarak motor yüklenir. durdururkende önce çıkış vanası kapatılır ve durdurulur.
bu durum küçük pompa motorlarında pek dikkate alınmaz.
bizlerde bir alışkanlık olmuş 3 kw geçerse, 5 kw geçerse gibi, motorlara yıldız üçgen yol verilir.bana göre yanlış. çalıştıracağım motor, şebekeyi sarsacakmı, ağır volanlımı, yüklümü kalkacak, yüksüzmü. şebekeyi ve makinayı iyi bilmek gerekiyor. örneğin 1000 kva tr yüzde 75 yüklenebiliyor. böyle bir işletmede 15-20kw bir su pompa motorunu yıldız üçgen yolvermek sizce ne kadar mantıklı. start düğmesine basmanla birlikte motor yol almış oluyor. büyük ağır sanayide örneğin demir çelik fabrikalarında en küçüğünden tut , 50-100 -250 -630 -1000 kw çok sayıda su pompaları var. direk yolveriliyor. herkeze saygılar.
 
sn burdur .
18 kw motor direk çalışırsa kalkınma anında 5katı dolayısıyla 36 a. *5 180 amper eder. yıl. üçg. yolverirsen yıldızda 105 amperle kalkış yapar yol aldığında normal akımına döner .her kalkışında akım farkına bakarsanız nekadar enerji tasarrufu sağlayacağımızı hesaplayabiliriz.her seferinde 75 amper tasarruf demektir.bu motorun günde kaç defa devreye girip çıkacağını hesaplarsak bu işin içinden hiç çıkamayız. daha direk yol verirken kontaktör ve termik de o değerde büyüyecek o da ayrı boyutu....
 
sn erolbin
tamam ben direk yol verdim 180 amper 3 saniyede kalktı. siz yıldız üçgen yolverdiniz 105 amper 6 saniyede kalktı. 180*3=540 105*6=630 bunun tasarruf neresinde.
ayrıca, yıldız üçgende 3 adet kontaktör kullanacaksınız. 3 kontaktöre ödenen, 1 kontaktör alır herhalde.saygılar.
 
1974 burdur arkadaşım motorun direk kaldırılmasının yıldız/üçgen kaldırılmasından daha az maliyet tutacağı konusunda haklı. Zaten motor kaldırmadaki tüm yumuşatmalar, gerekmediği sürece kullanılmaları ek maliyet getirir. Trafonuzun çıkışındaki gerilim değeri baz alınarak direk kaldırdığınızda, sisteminizdeki diğer makineler gerilim düşümünden etkilenmiyorsa ve direk kaldırdığınız motor da buna elverişliyse, direk kaldırmanın maliyeti düşük olacaktır.
Saygılarımla.
 
Selam yönetmelikte hatırladım kadarıyla 5kw yüksek güçteki motorlara yıldız üçken yol verilir fakat bu çalıştıracağın yer bir fabrika sağlam enerjisi varsa hiç sorun değil. bizler 45 kw motra bile direk ol veriyoruz. aslında yapman gerkern katalogu okumak etikete bakmak etikette yıldız 220v/üçken 380 V tabirler varsa gönül rahatlığı ile verebilirsin ama çıkış vanası kapalı olmamalı hatta ilk etapda vanayı yarı aç sonra motorun nominal akıma göre vana açıp ayarlarsın ondan sonraki çalıştırmanda bir hareketi yapmana gerek kalmaz kolay gelsin
 
sn burdur konu hakkında tartışmaya girersek günlerce buradan kalkmadan yazışmamız gerekir. eniyisi tartışmadan  yönetmelik şartlarını okuyalım .Elektrik makinaları kitaplarımızı bir gözden geçirelim.birde unutmayalım
motor direk kalkınma akımı
motorlara yıldız üçgen yol verilirken ;yıldız da çekilen akım,üçgende çekilen akım,bir oturup hesaplayalım.
birde bu yönetmelikleri yazan yetkililerimiz canları sıkıldığındanmı bu yönetmelikleri yazmışlar.
cebinde parası çok olan   canı istediği gibi parayı harcar .harcarda  acaba o parayı kafasına göre yakabilirmi?  ... enerji hattım sağlam diye kafamıza göre 90 kw motoru direk çalıştırabilirmiyim. dersek ki ben yaptım oldu. olur. .. acaba neden kompanzasyon yapıyoruz.parasıyla değilmi kardeşim ben elektriği kafama göre hoyratca harcarım... deme lüksümüz varmı .bence bir konu hakkında tartışacaksak biraz da kaynak okumalıyız gibi geliyor.ADI ÜZERNDE 5.5 kw ve üzeri motorlara yıldız üçgen yol vererek çalıştırmak zorundayız. ama ülke ekonomisi yada yönetmelik.ben 1983 yılında böyle öğrendim böyle mezun oldum değerli teknik öğretmenlerimden .  herkeze başarılar.
  birde pens ampermetrelerimizi alalım da şu motorların işletme akımlarını-yıldızda kalkınma anındaki akımını -üçgende işletme akımını -birde aynı motorlara direk yolverdiğimizdeki akımlarımızı bir ölçelim .sonra işletme sahiplerine bir rapor verelim.
 

Üstad yönetmelikler,tüzükler yapılan işlerin ve çalışmaların yanlış yapılmasının önüne geçilmesi içindir. Ki hiçbir zaman kanunların kalıcılığını da iddia edemeyiz. Yeri gelir onlarda da değişiklikler ve düzenlemeler olabilir. Şehir içi 50 km hızı aşmak kanunen yasaktır ama kimsenin de aşmadığını söyleyemeyiz. Bunun yanında herkes iyi bir sürücü olsa ve teknolojimiz, alınabilecek tedbirler daha da geliştirilse belki de bu hız sınırı 60'a, 70'e yükseltilebilir.

Aşağıdaki linki incelersen zorunlu olarak söylediğin kısımlardaki farkı görebilirsin.

iv) Kendi transformatörü bulunan tüketicilerde doğrudan (direkt) yol verilebilecek en büyük kısa devre senkron motor gücü tüm işletme yükleri devrede iken, en büyük güçlü motorun devreye girmesi durumunda transformatör empedansları dahil, yol alan motorda, yol alma akımında bağıl gerilim %15'i aşmamak koşulu ile tüketici tarafında belirlenir.

Kendi transformatörü bulunmayan tüketicilerde, doğrudan yol verilecek en büyük kısa devre asenkron motor gücü köy ve benzeri yerlerde 7.5 kW, alçak gerilim şebekesi hava hattı olan kasaba ve şehirlerde 15 kW, alçak gerilim şebekesi yeraltı kablosu olan kasaba ve şehirlerde 30 kW"ır. Ancak motorun gücü transformatörün gücünün %10"nu aşamaz.


http://tkb.meb.gov.tr/Yonetmelik/Elektrik İç Tesisleri Yönetmeliği.htm

Lütfen eksik olduğum kısımlarda tamamlayıcı olun.
 
be bu yaz pompa fab sinde staj yaptm orda test ederken her zaman açık oluyodu vana
 
Bu siteyi kullanmak için çerezler gereklidir. Siteyi kullanmaya devam etmek için onları kabul etmelisiniz. Daha fazla bilgi edin…