Stirling ( Sıcak Hava Motoru ) ile elektrik üretimi

abuzerefendi

Katılımcı Üye
Katılım
22 Ara 2012
Mesajlar
451
Puanları
99
Yaş
40
Arkadaşlar şu anda gördüğüm ama bulamadığım bir motordan Elektrik üretiminden bahsedeceğim. bir arkadaşım internetten şu adresteki STİRLİNG ENGİNE -ISI MAKİNASI-ÇALIŞIYOR GittiGidiyor'da 55830688
ürünü satın almış. ürünü kalorifer peteğinin üzerine koyduğun anda ürün durmadan dönüyor. ürünü uzaktan kumandalı arabadaki dc motora bağladık ve ikisinin bileşiminden 3 V civarı bir elektrik aldık. Bunu da 1 w lik küçük ledlerden 3 tanesi bağlı olan eski el fenerine verdik ve kalorifer yandığı sürekçe akvaryumun ışığını bu şekilde sağladı. bu ürünü nereden bulabilirim veya nasıl yapabilirim?

Bunun içinde ne var? normal stirling motorlarının yapımı her yerde var ama onlar bu kadar az ısı değişiminde güç üretemiyorlar. bu alet ise daha farklı çok az bir ısı değişimi ile bile güç üretebiliyor. bu nasıl bir şey olabilir bilen varmı?
 
Eğer ingilizce bilginiz var ise ben internette google translate ile bir kaç kaynak okudum. adamlar bu motor teknolojisini kullanarak cep telefonunu şarj edebilecek bir devre yapmışlar. Stirling motorun içerisinde hava yerine klimalarda kullanılan R410 gibi gazlar ile motoru elinizde tuttuğunuzda vucudunuzun sıcaklığı yaklaşık 36 derece ile oda sıcaklığı yaklaşık 23 derece arasındaki fark ile Elektrik üretebiliyorlar. bu gazlar haraket ettikçe soğuduğu için oda sıcaklığının bile altına düşebiliyor eldeki ısı ile de ısınıyormuş. küçük bir mum veya güneşle bile üretim olabiliyormuş. küçük bir mum kullanarak Tealight diye geçen mumla, helyum gazı ile çalışan stirling motorundan 12 volt 7 amper güç üretebilmişler.
 
Merhaba.

Evet,dediğiniz gibi çok küçük kapasitelerde uygulaması eskiden beri kullanılıyor.Termik(ısıl) verim olarak,büyük güçlerde buhar makinesi,buhar türbini,otto(Benzinli),dizel motoru gibi pek çok ısı makinesinden çok daha verimli çalışan bir "Rankine Çevrimi"ne sahiptir.Fakat şimdiye dek çok popüler olamamasının nedenleri aslında aşağıdaki şu kriterlerden dolayıdır:

1.Çok düşük güçlerde elde edilecek kapasitede maliyeti düşüktür,verimi %15 dolaylarındadır,içten yanmalı motorların gürültüsü yoktur,sesssiz çalışır.Deniz fenerlerini beslemek amacıyla,uzun zaman bakım ve yakıt ikmalinin güç olarak sağlandığı noktalarda kullanılıp uygulamaya giren en verimli şekli "Termoelektrik Jeneratör" şeklindedir.Burada titreşen metal bir diyafram,çıkışta güç pistonunun yerine kullanılır.Bu diyafram alternatif akımla Elektrik üreten aşağı yukarı hızla gidip gelen bir armatüre bağlanmıştır.Bu hem motorun verimini arttırmış,hem aşınmayı azaltıp yağlamayı ortadan kaldırmış,hem de motorun ısı uygulandığında anında çalışmasını sağlamıştır.Piston ile silindir arasındaki boşluk helyum gazıyla(Isı transferi kolaylığı için)doldurulmuş ve böylece sıcak ve soğuk bölümler arasındaki gazı akışı sağlanmıştır.Güç pistonu yerine termoelektrik jeneratörde,sürtünmesiz,düzgün hareketli küçük bir elektrik jeneratörünü,aşağı yukarı düşey doğrultuda hareket ettirerek,tıpkı diyaframlı(Körüklü)bir yakıt pompası gibi çalıştıran,esnek bir metal diyafram(Körüklü,hoparlörlerin arka titreşen membranı gibi)kullanılır.Bu modelin, 25-30 watt gücünde olanı geliştirilmiş ve kullanımdaki verimi yüzde 15 kadar olmuştur.İstenildiğinde bu güçlerden daha yüksek güçte olanları da yine yapılabilir.

Fludin:Gelişmekte olan ülkelerde,mühendislik olanaklarından yoksun ülkelerde çok ucuza üretilen ve genellikle su pompalamada kullanılan motorlardır.Yüksek ısıl verimin önemli olmadığı pekçok yerde de kullanılabilir.Burada "U" biçimindeki boruların içinden ileri-geri akan sıvı sütunları kullanılır."Sıvı piston" kullanılması,pistonların silindirlere uyması sorununu ortadan kaldırmıştır.Borular plastik veya metal bir malzemeden yapılabilir.Isı kaynağı olarak herhangi bir kaynak,örneğin güneş ışınları ya da odun ateşi kullanılabilir.Soğuk bölüm ya gölgede kalacak ya da pompalanan suyun bir bölümüyle soğuyacak şekilde motorun çalışması düzenlenebilir.

Yoğunlaştırılmış güneş enerjisi (YGE) teknolojisindeki bir uygulama olan "Parabolik Çanak Sistemi"nde,güneşi iki eksende takip eden parabolik çanak sistemlerde odaklanma oranı yüksektir ve alıcı sıcaklığı 250-700 derece C mertebesine çıkar.Çevrim akışkanı olarak helyum gibi hafif gazların tercih edildiği "Kompakt Stirling Motorları" ile bu sistemlerin çalışma verimleri YGE sistemleri arasında en yüksek konumdadır.Su gerektirmeyen bu sistemler tek tek veya çok sayıda kullanım kolaylığı sağlarlar,ancak kurulum maliyetleri yüksektir.

2.Yüksek güçlü stirling motorlarının uygulanmasını engelleyen en önemli nedenler,benzin ve dizel motorlarının çok yaygın olması ve motora ısı verip alan ısı değiştiricilerin (Rejeneratör) çok pahalıya çıkan maliyetleridir.Bu yüzden stirling motorları geçmişte ve günümüzde daha çok düşük güç gerektiren yerlerde uygulanarak kullanılabilmiştir.Düşük güçlerde de verim ancak %15 düzeyinde kalmaktadır.

Stirling motorlarının bir başka özelliği "tersinir" olması,(Yani ayni "Peltier=Termoelektrik etkisinde olduğu gibi) mekanik bir güçle motorun çalıştırılmasında,silindirin sıcak ucu olan yerinden,bu defa havayı çekerek soğutması,normalde soğuk olan ucundan(Suyla veya havayla soğutulan soğuk uçtan)ise ısı vererek bu ucu ısıtmasıdır.Bu yöntemle -60 ile -180 derece C arasında stirling motorundan etkili bir soğutucu olarak da yararlanılabilir.Bu biçimiyle stirling motoru tersine çalışarak,bir "Isı Pompası" olarak,örneğin çevreden aldığı ısıyla binaları ısıtmak için kullanılabilir.Yani günümüzde buzdolaplarında kulanılan evporatör(Buharlaştırıcı) ve kondenserin(Yoğunlaştırıcı) ünitelerin yerini alarak kullanılan sı pompası uygulamasının bir başka şekli olarak kullanılabilir.

Kolay gelsin.

Kaynakça

1. Mühendis ve Makina Dergisi,Ekim 2012,Sayı 633,ISSN 1300-3402,Sayfa 18,Yoğunlaştırılmış Güneş Enerjisi Teknolojisindeki Gelişmeler,Parabolik Çanak Sistemleri.
2. Nasıl Çalışır,Bilim,Teknoloji ve İcatlar Ansiklopedisi,Gelişim Yayınları,Cilt 6,Copyright Marshall Cavendish Limited Londra ve Gelişim Basım Yayım A.Ş.,Nişantaşı/İstanbul (1980),Ağaoğlu Yayınevi Tesisleri,Sayfa 1985,Stirling Motoru.
 
Son düzenleme:
Verdiğiniz bilgi için çok teşekkür ederim. bu konu ile ilgili kola kutusundan falan yapımları var. o yapımlardan birisini denemek için yapacağım ve sonra güneş ısısı ile veya soğuk havalarda ise altına bir ısı izalasyonu yaparak, yani altının geç soğumasını sağlayacak şekilde ısı farkından yararlanıp yararlanamayacağıma bakmayı düşünüyorum.

Özellikle piknik veya arazi gibi yerlerde çok işime yarıyacağını düşünüyorum.
 
Merhaba.
Stirling motorlarının bir başka özelliği "tersinir" olması,(Yani ayni "Peltier=Termoelektrik etkisinde olduğu gibi) mekanik bir güçle motorun çalıştırılmasında,silindirin sıcak ucu olan yerinden,bu defa havayı çekerek soğutması,normalde soğuk olan ucundan(Suyla veya havayla soğutulan soğuk uçtan)ise ısı vererek bu ucu ısıtmasıdır.Bu yöntemle -60 ile -180 derece C arasında stirling motorundan etkili bir soğutucu olarak da yararlanılabilir.Bu biçimiyle stirling motoru tersine çalışarak,bir "Isı Pompası" olarak,örneğin çevreden aldığı ısıyla binaları ısıtmak için kullanılabilir.Yani günümüzde buzdolaplarında kulanılan evporatör(Buharlaştırıcı) ve kondenserin(Yoğunlaştırıcı) ünitelerin yerini alarak kullanılan sı pompası uygulamasının bir başka şekli olarak kullanılabilir.
Yukarıda belirtmiş olduğunuz bu paragraf nerede yazıyordu. tersinir olması gerek ama elinle çevirdiğinde öyle altında mumla yaktığın gibi bir ısı oluşmuyor. zaten o ısıyı oluşturabilecek olan bir şey de yok içinde. bu kısımda eminmisin? ben burasını anlamadım da.
 
LİNDE MAKİNESİ

Konuyu tam olarak anlayabilmeniz için öncelikle linde makinesi prensibini tam olarak kavramanız gereklidir.Sıkıştırılıp sonra aniden genleşen hava,kendi kendisinden gizli ısıl enerjiyi alarak çeşitli basamaklarda kendi kendisini soğutabilir.Bu uygulanan enerji mekanik bir dönme gücüyle verilen volandan,onun döndğrdüğü bir Elektrik motorundan sağlanır.Strirling motorundaki soğutma olayı da ayni yolla,ısınma da basıncı çok artan havanın aşırı ısınması(Dizel motorunun yanma odasındaki,enjeksiyondan önce aşırı ısınan emme havasındaki gibi) prensibiyle her iki manifold kısımlarında tersinir şekilde oluşmaktadır.Kolay gelsin.
 
Düzeltme ve ekleme

Strirling motorunun çalışmasına benzer olarak verdiğim linde makinesi,yalnızca aşırı soğutmayla ilgili müh. ve sanayideki uygulamalarda kullanılmakta olup,çalışma prensibi olarak değil de,yalnızca ısı pompası(Isıyı soğuk bir ortamdan alarak sıcak bir ortama veya sıcak bir ortamdan soğuk bir ortama iki kademede aktarabilmesi) açısından benzerdir,bunu düzeltiyorum.Yani buzdolabı veya ısı pompalarında kullanılan iki ayrı ünite(Evaporatör,kondenser) yerine stirling motorunda iki ayrı ortamı sırayla değiştiren regeneratör ünitesi bu 2 ayrı ünitenin görevini,tek bir becerikli ünite olarak üstlenmiş olur.Bunu Süveyş kanalında gemileri kanalda hareket ettiren sisteme de fiziksel olarak benzetebiliriz.Dok havuzları,belli seviyelere kadar dolduğunda,gemi bir noktadan başka bir noktaya gidebilir.Bu noktada da seviye yine belirli seviyeye yükseltilip geminin başka bir havuza hereketiyle geçmesi,bu şekilde tekrarlayan alçaltma ve yükseltme işlemleriyle de,Süveyş kanalı bir baştan diğer bitim noktasına (Çıkışa kadar) geçilmiş olur.Normal ısı pompaları ve buz dolaplarının çalışma termodinamik çevriminde de,bu şekilde 2 kademede bir soğutma vardır.Kompresörün hareketiyle devir-daim eden soğutucu akışkan,genleşme valfinden(Expention valve) geçtikten sonra,evaporatör ünitesinde(1) ısıyı çekerek aldığı ısıyı kondenser ünitesi (2) ile,sıcak ortama(Dış havaya) pompalamış(Isı enerjisini bir yerden buharlaşma gizli ısısı ile almış,diğer yerden bu buharlaşma gizli ısısıyla geri vermiştir.) bu şekilde (1) nolu ünitenin olduğu kapalı bölge(Sistem) ısı enerjisi çekildiği için gittikçe de soğumuş olur.Normal kompresörlü-soğutucu akışkanlı sistemlerin soğutması bu şekildedir.

Stirling motorunun soğutma işlevinde,bu 2 üniteyi rejenaratör olarak adlandırılan soğuk ve sıcak gazın 2 kademede yer değiştirip,tıpkı 4 zamanlı motorun çalışmasına benzer şekilde 4 ayrı çevrimde(İşlem zamanında,fazında)motorun çalışması sağlanmış,pistonun aşağı ve yukarı doğru olan bu hareketi bu çevrimlerde tamamlanmış olur.Soğutma ve ısıtma işlemi kompresörlü motor-soğutucu akışkanlı evaporatör-kondenser sistemindeki gibi sadece ısı enerjisinin iletimle(Kondüksiyon) bir yüzeyden(Sıcak) alınıp,diğer bir yüzeye(Soğuk)yine iletimle iletilip,buradan çıkış portundan ısıtılması istenen ortama,giriş portundan da soğutulması(Isı çekilmek) istenen ortama bağlanması ile,ısıtma veya soğutma işlevlerinden birini yerine getirip yapabilir.Bir diğer önemli husus ise,soğutma veya ısıtma işlevlerinin birkaç dönme(360 derecelik saykılların birkaç sayısı)ile değil,zamana bağlı ve uzun bir süreçte bu işlevlerin (Isıtma veya soğutmanın) istenen şekliyle gerçekleşebilecek olmasıdır.

220px-Stirling_Cycle_color.png


P,V Çevrim evreleri şunlardır;
1.İzotermal genleşme evresi.
2.Sabit hacimdeki bir ortamdan ısı çekme evresi.
3.İzotermal sıkıştırma evresi.
4.Sabit hacimdeki diğer bir ortama ısı verme (Egzoz,atma) evresidir.Bu şekilde ısı(Enerjisi) bir yerden diğer bir yere pompalanmış olur.Kolay gelsin.

File:Ideal-stirling-cycle.gif - Wikipedia, the free encyclopedia
Stirling cycle - Wikipedia, the free encyclopedia
 
Son düzenleme:
Paylaşım için teşekkürler. epey kafamda canlandı durum.
 
Şimdi bu linde makinasına bakınca aklıma değişik bir şey geldi. mesela bu stirling motorun içinde hidrojen vs gibi haraket edince soğuyan bir gaz kullansam ve bu stirling motoru kondisyon bisikletine bağlasam ve çevirdiğimde motor çalışmış olsa, içindeki gaz haraketinden soğuma yani klima etkisi elde edebilirmiyim?
 

Forum istatistikleri

Konular
129,852
Mesajlar
930,758
Kullanıcılar
452,707
Son üye
128bpm

Yeni konular

Geri
Üst