Çıplak bara ile boyalı bara farkı

ŞEF

Onursal Üye
Onursal Üye
Katılım
26 Haz 2007
Mesajlar
1,967
Puanları
806
Yaş
64
Arkadaşlar !

Bakır bara listesine baktığımızda boyalı bara, çıplak baraya oranla aynı kesitte olmasına rağmen daha çok akım taşıdığını görüyoruz.
Biliyoruz ki ; ısınan iletkenin direnci artar. Çıplak bara hava soğutmasına daha uygun. Boyalı bara ise soğuyamaz. Şimdi bu durum 'ısınan iletkenin direnci artar ' teorisine ters değilmi ? Boyalı baraların daha çok akım taşıması hakkındaki bilgilerinizi öğrenmek istiyorum. Herkese teşekkürler. HOŞÇAKALIN
 
korumasız bakır zamanla havadaki oksijen ile reaksiyona girip
korozyona uğraması sebebiyle aşınabilir.bu durum akım taşıma kabiliyetine etki ediyor sanırım.
 
Sayın elek !
Yorumun için teşekkürler. Mantıklı bir yaklaşım.
 
BARALAR ve BARA MALZEMELERİ

Baralar Elektrik enerjısının kontrol ve kumanda edilebilmesinde kullanılan teçhizat ve malzemelerin birbirleri ile irtibatını sağlayan iletkenlerdir. Bara malzemeleri işletme gerilimine, akımına ve bulunduğu yere göre seçilir.

Bara Malzemeleri ve Tipleri;

1- Bakır veya Alüminyum Lama
2- Bakır veya Alüminyum Boru
3- Çelik-alüminyum iletken

Lama şeklindeki baralar genelde dahili tesislerde, boru ve iletken baralar ise harici tesislerde kullanılır. Dahili baralar;faz sıralarını belirlemek,malzemenin oksitlenmesini önlemek ve yüzeysel sogutmayı hızlandırarak daha fazla akım yogunlugunu geçirmek amacıyla değişik renklerde boyanır

BARA RENK KODLARI

A fazı----------Kırmızı
B fazı----------Sarı
C fazı----------Mavi yada Yeşil

Not: Bazı Çelik-Alüminyum iletkenli YG.baralarında,bara sehiminin sıcaklık değişimlerinde aynı kalması için bara uçlaına ağırlıklar bağlanır.


Kolay Gelsin
Saygılarımla...
 
Baralar üzerine sürülen boya, ısı intişar direncini artırdığı için ( ısı transferini kolaylaştırdığı için ) , bara-
nın soğuması daha kolay olur.Bu nedenle,boyalı baranın akım taşıma kapasitesi daha yüksek olur.Esas
neden budur.
 
buradaki cevap ısı değil, atlamadır. sıkça kullanıldıkları panolarda baralar birbirlerine yakın yerleştirilirler. bu baralarda yapılan eklerdeki civatalar hem aradaki mesafeyi kısaltır, hemde atlamayı kolaylaştıran sivri çıkıntılar oluştururlar. bara yüzeyine diğer baradaki civata ucundan atlama yapmasını önlemek için ya barayı boyayacaksınız, yada baradan geçen akımı sınırlandırmanız gerekecektir.
 
Sayın dergul !
O takdirde civataların boyanması gerekmezmi. Ayrıca pano içinde bara izolatörlerin bakır oyukları birbirinden bayağı uzaktır. Ve bara arası atlamalar yüksek akımdan değilde yüksek geriliminden olur diye biliyorum. Yorumunuz için teşekkürler.

Sayın fahri yetiş !
Transistörlerin soğuması için soğutucu alüminyum levhaya bağlanmasını anlıyorum da sizin bahsettiğiniz ısı transferini kolaylaştırma olayını pek anlayamadım. Doğrusunu istersen mantıklı gelmedi. Gene de yorumunuz için teşekkür ediyorum.
 
Şef arkadaşım.Yukarıda BuRçin. arkadaşımda aynı şeyden bahsetmiş ben atlamışım.Baraların boyanması
halinde,baradaki ısı daha çabuk uzaklaştırılır.Boyanın izolasyonu artıracağı da söylenir ise de tüm mes-
leki dokümanlarda esas sebebin ısıyı daha çabuk uzaklaştırması nedeniyle akım taşıma kapasitesinin
artacağından bahsedilir.Kaynak olarak Elk. Müh. Odası yayını "OG Transformatör Merkezlerinin Tasarı-
mı " kitabının 88, sayfasından yararlanabilirsiniz.Bahsettiniz konu da doğrudur.Tristörlerin soğutulması
için nasıl alüminyum kaide kullanılıyor ise,baralar içinde boya kullanılr.Tabir olarakta,anlam olarak ters
gibi gelmekle beraber " intişar direncinin artırılması " gibi bir tabir kullanılmaktadır.
 
3.2. Baranın Boyanması
Bara yüzeylerine yalıtkan bir madde sürülmez; ancak baraların, hangi faza ait
olduğunun belirtilmesi için özel boyalar ile halka şeklinde boyanabilir. Ayrıca şunu da
unutmayınız:
Boyalı baralar, boyasız baralara göre %20 daha fazla akımla yüklenebilir.
Baralar (nötr barası dahil) en az 3μ (mikron) kalınlığında kalay ile kaplanarak dış
etkilere karşı korunmaları da sağlanabilir.
3.2.1. Bara Uçlarının Bantlanması
İletkenlerin yüzey yük yoğunlukları sivri olan noktalarına doğru kaydığını daha önceki
konularımızda açıklamıştık. Yüksek gerilim altındaki bara sistemleri belirli bir gerilim
değerinden sonra havadan devresini tamamlayarak kaçak yapabilir. Bu durum çalışanlara ve
çevreye zarar verecektir. Havanın yalıtkanlık direnci i (1cm / 1000 V . ) olduğuna göre 5
kV. gerilim değerinin üzerindeki 4 cm’lik boşluk mesafesinden daha yakın baralara yaklaşan
bir canlı, Elektrik akımına maruz kalacaktır.
Bu gibi tehlikeli durumlara engel olmak için bara uçları yalıtkanlığı yüksek bantlar ile
bantlanarak yalıtılmalı, baraların bulunduğu pano ve bölümler kilit ve kafes altına alınarak
izinsiz yaklaşılmasına engel olunmalıdır.
3.2.2. Boyama Bilgisi
Baraların genel olarak üzerleri vernik, kılıf veya başka bir yalıtkan ile
kaplanmamalıdır; çünkü yüksek akımlar altında baralar çok ısınacağından yangın tehlikesi
ile karşılaşılabilir. Ancak çok fazlı bara sistemlerinde, bir baranın hangi faza ait olduğunun
renkler ile ifade edildiğinden daha önceden bahsetmiştik. Baralar (nötr barası dahil) en az 3μ
kalınlığında kalay ile kaplanarak oksitlenmeye karşı korunmalıdır.
R fazına ait baralar – sarı renk ile
S fazına ait baralar – yeşil renk ile
T fazına ait baralar – mor renk ile boyanmalıdır.
Baraların boyanmasında aşağıdaki noktalara dikkat edilmesi gerekir:
Baraların boyanmasında kullanılacak boyalar yanmaz, özel boyalar olmalıdır.
Boyama baranın akımı iletmesine engel olmamalıdır.
Baranın tamamını boyamak yerine boya baralara halkalar halinde sürülmelidir.
Boya tabakası bara üzerine çok ince tabaka halinde sürülmelidir.

Kaynak:MEGEP
 
biz şeker fabrikasında baraları büzüşen makaron ile kaplıyorduk.ısınma problemi de olmuyordu
 

Forum istatistikleri

Konular
129,867
Mesajlar
930,872
Kullanıcılar
452,732
Son üye
erencok

Yeni konular

Geri
Üst