Ülkemizde trenler nasıl çalışır? | tren ne ile çalışır?

Megep'in "Raylı Sistemler Teknolojisi Alanı" modüllerinden yararlanabilirsiniz.
 
hocam şehir içi taşımacılıkta kullanılan tramvay elektrifikasyon sistemi hakkında döküman paylaşabilir misiniz.


kardeşim selam şehir içi taşımacılık dediğimiz de örneğin katener çalışanı olarak ben

izmir hattını anlatayım sana CUMAOVASI-ALSANCAK-ALİAĞA elektrifikosyon sistemi.

bu hat çift.trafoya 154 KV giriyor 25 KV çıkıyor..hilal ve menemen olmak üzere 2 tane
trafo merkezi var.arada 2 trafo enerjisi çakışmaması için nötr bölgemiz var.

hatta 25 KV AC gerilim veriyoruz..üniteleri bu voltajla besliyoruz.
döküman zor bulursun çünkü bu iş yani elektrifikasyon sistemi o kadar yaygın degil pek bilen yok..bilenleri de bulman baya zor.
 
peki hızlı trenlerde sistem nasıl ve trenin üzerinde bulunan ve hatta değen parça nasıl bir malzemeki sürtünme ve ısıya karşı bu kadar dayanıklı
 
Hızlı trenlerin iki ucunda, üstündeki hatta değen kömür grupları var (yanlış hatırlamıyorsam 5 kömür çubuk) üstteki hat tamamen düz değil belli açılarla yamultulmuş böylelikle üstteki tel kömüre sürekli aynı noktadan değilde farklı noktalardan sürrtünerek ömrünü arttırıyor. üstteki hatta 25.000 volt Elektrik var
 
peki hızlı trenlerde sistem nasıl ve trenin üzerinde bulunan ve hatta değen parça nasıl bir malzemeki sürtünme ve ısıya karşı bu kadar dayanıklı

Elektriği alan pantograf kömürü arkadaşın da dediği gibi hep aynı yerden sürtünme yapmaz. Bunu sağlamak için tellere dezeksman verilir. Bu da tellerin direkler arası ilerleyişinde sağa ve sola sapma yapmasıdır. YHT'lerde +/- 400mm saptırılır. Bu uzunluk da pantograf büyüklüğüne göre dolaylı olarak hıza göre değişiklik gösterir. Daha yavaş hızlı katenerlerde +/- 200mm saptırılır.
 
istanbulda tramvay ve metro 750 v Dc ile çalışıyor. Şebekeden alınan 34.5 KV AC 750 V dc ye çeviriliyor. sonra trenlere veriliyor. trenlerin hızı bu dc gerilim arttrılıp azaltılarak ayarlanıyor
 
benim merak etiğim demir yolu şalt sahalarına 2 det tel üzeri 154kv Elektrik geliyor ve iki faz olrak her faz için 154/25kv trafo kulanılmiş neden ?
3 faz kulanılmamış bu üretimde dengesizlik yaratmazmı.
 
3 faz kullanılmamasının nedeni tahminim;
3 faz iletken hattının tren üstüne döşenememesidir, 3 faz hat ile trene enerji aktarmak imkansız gibi bişeydir sanırım. sistem bir faz olarak kullanılıyor ancak belirli noktalarda ayrılarak trene hat boyunca farklı fazlardan enerji verilerek enerji tüketimi dengeleniyor.
 
tek faz alır fazı kataner denilen telden 30000 v olarak pantograftan alır nötr raydadır ht denilen kısma girer bir çok loko fransız olduğu için (alshtom) gibi fransızlar yüksek gerilime hiper tansiyon der kısaltılmasıda ht dir burdan aşağıda bulunan cer motorlara gider dizellerde olay araçlardaki gibi dizel motordan defransiyel şanzıman v.s değil mekanik enerjiyi Elektrik enerjisini çevirir ve burdan cer motorlara verir bu işlem sadece kendini götürmek içindir arkadaki vagonların ısınması soğuması v.s elektrik tüketimi dizel lokoların arkasına takılan jeneratör vagon yardımıyla olur buda dizeldir buda mekanik enerjiyi elektrik enerjisine çevirir 1000 v üretir ve akulpleman fişi diye tabir edilen fişle arkadaki vagonlara iletir klima soba v.s gibi şeyler bunla çalışır aydınlatması 24 v ile çalışır yeni nesil vagonlarda 1000-24 invertörlerle beslenir eski nesillerde alternatörle beslenir
 
Son düzenleme:
Anakara Eskişehir YHT hattında 5 adet Tr merkezi ve 5 adet Nötr bölge yerlmaktadır.154kV YG hattından gelen enerj kablolarından 2 faz alınarak 2faz giriş 1 faz çıkış alçaltıcı tr da 27kV seviyelerine düşürülür.Her Tr. Mrkz de 2 Adet 154-27kV yedekli trafo yeralmaktadır.Daha sonra besleneceği hatta enerji verilir.Nötür bölgelerle her enerji bölgesi ayrılır.Gerektiğinde uzun besleme yapılarak diğer bölgede aynı trafo merkezinden beslenebilir.YHT seyir teli denilen som bakırdan oluşan iletkene Pantograf denilen kömürlü iletkenle temeas edip enerjiyi seyir telinden alıp raylarda yeralan geridönüş(nötür)iletkenine aktararak cer motorların çalışmasına izin verir.Bu yüzden YHT seyir halindeyken çevresindeki iletkenlerde indiksyon oluşturup çarpılmalara yada geri dönüş iletkeninin bağlantısında olan tüm iletkenlerde enerji olacağından YHT hattına girişler yasaklanmıştır.641 nolu talimi imzalayan ve YHT hattında çalışabilir kursunu başarıyla tamamlamış kişiler Dispeçer ve YHT bölgeden izin alarak uygun şekilerde sahada çalışabilirler.
 

Forum istatistikleri

Konular
129,903
Mesajlar
931,173
Kullanıcılar
452,789
Son üye
yigitt.m

Çevrimiçi üyeler

Geri
Üst