Merhaba. Akünün amper-saat kapasitesi ne kadar düşük ve araçta kullanılan elektrikli aksesuarlar (havalandırma fanı, kliması, elektrikli camlar, arka cam rezistansı, oto müzik sistemi, farlar, vb.) o esnada ne kadar az kullanılırsa eğer, bu akünün şarj olma süresi kısalır veya kısa daha sürede şarjı kolaylaşır. Sebebi tüm aksesuarların çalışmaları sırasında alternatör+ akü gerilimini daha aşağıya çekmesidir. Gece seyahat edilmesiyle veya gündüz farların yakılmadan olan seyri sırasında da, bu akünün şarj alma durumu normalde daha farklı olur. Farlar da şarj gerilimini daha aşağıya düşüreceğinden, I=V/R’ye göre aküden geçen normal şarj akımı, far yakılan geceye göre, gündüzleri hiç far yakılmadığında daha fazla ve ideali olur.
Akülerin şarj olma süresi; amper-saat kapasitesinin aküden geçen şarj akımına bölünmesiyle saat süresi olarak teoride elde edilir. Örneğin 55 amper, 14 voltluk bir şarj dinamosuna, 40 veya 90 amper-saatlik akülerin seçilip de konulmasında, 40 amperlik olanı için şarj akımı olan 4 amperin, diğer almaçların haricinde alternatörle aküye kolayca verilebilirken, 90 amperlik akü için kapasitenin 1/10’u olan 9 amperi değil, en fazla 5.5 amperi (etiket değeri yüzünden) diğer almaçların dışında verebileceğinden, bu şarj süresi daha uzun olur.
Örneğin 90 amperlik akü seçiminde alternatörün de 90 amper,14 volt olarak uyumlu seçilmesi durumunda, şarj akımı olan 9 amper kolayca bu aküden diğer almaçlar haricinde geçebilir. Bu durumda şarj süresi değişen şartlar altında bile daha kısalmış olur. 55 amper-saatlik bir alternatörün örneğin 55 amper,12 voltluk kurşun-asitli starter aküyü tam şarj edebilmesi için, teorik olarak 55/5.5=10 saatlik süre boyunca (akü tam boşsa eğer) bu aracın kullanılması gerekir. Enerji kayıpları ve iç kayıplar (Oto elektrik iç tesisatının bazı iç sıkıntıları, araç gövdesindeki şaseleme problemleri, bazı temassızlıkları veya kablolarının eskiliği, vb.) tam göz önüne alınırsa bu süre 12-13 saate kadar da çıkabilir. Kolay gelsin.