Şarjlı Süpürgeyi Adaptör ile Çalıştırmak.

enigmac

Üye
Katılım
6 Kas 2016
Mesajlar
16
Puanları
1
Yaş
39
Merhaba. Evimde kullandığım arçelik marka k6125 model şarjlı Elektrik süpürgesinin bataryası bitmiş durumda. Bataryası maliyetli olup belli bir zaman sonra ilk performansını kaybedeceğinden dolayı bu süpürgeyi kablolu yapmayı düşünüyorum. İçini sökerek motoruna ulaştım. Motoru 14.4 v. Süprgenin kendi orjinal şarj adaptörü 17 küsür volt ve 300ma.
İçini açmışken şarj adaptörünü motora bağladım lakin tık bile demedi motor. Güç olarak yeterli güç sağlamadı diye düşünüyorum.
Sizden yardım istediğim konu şu ki, bu süpürgeyi yani motorunu herhangi bir adaptör vasıtası ile çalıştırabilir miyim? Nasıl bir yol izlemem gerekir?
Motor şu şekilde,
https://i.kontrolkalemi.com/2/bBLG0m.jpg
https://i.kontrolkalemi.com/2/dO7GJp.jpg
Bu da süpürgenin içi,
https://i.kontrolkalemi.com/2/QVp7nj.jpg
 
Merhaba. 300 mAlik adaptör sadece şarjlı 14.4 voltluk batarya şarjı için çok düşük değerdedir. Ancak bu fırçalı dc. motor çalışırken 8-10 kat fazlasını (Fanın dönerken rüzgar direnciyle birlikte) belki çekebilir.

Motorun ne kadar amper çektiğini yaklaşık olarak bularak bunu çalıştıracak olan ac > dc adaptörünü veya redresörünü buna göre yapmanız gerekecek. Tam şarjlı (7-60 amper-h) ;12 voltluk bir aküye motorun bir uçtaki girişini seri bağlı ampermetre (Avometrelerin 10 amper seçili kademesi olabilir) ile bağlayarak motor içinden geçen mA, A değerini avometrenin skalasından öncelikle okursunuz.

Örneğin 3-4 amper çıkmışsa bu değer bu yapacağınız güç kaynağı 14.5- 15 volt ac> dc adaptörü şeklinde olacaktır. Tam dalga doğrultmalı ve basit bir devre (Alttaki şekildeki gibi) işinizi rahat görür, tam regüleli olması da şart değildir.

Qyb38c.jpg


Burada 3 amper dc. eldesi için besleme trafosu seçiminiz 15*3=45 VA sekonder sarım kısmından çıkıyor olması şeklindedir, örneğin, 220 volt ac/15 volt ac 50 VA Lik bir besleme trafosu 3 amper dc. çıkışı için bu işinizi görür. Filtreleme eletrolitik kondansatörü için 1 ampere 1000 mF olarak pratik olarak hesaplayın, örneğin 4-5 amper çıkışı için 4700 mF; 35 voltluk elektrolitik kondansatör bağlanması örneği gibi. Köprü diyot 3-4 amper dc. çıkışı değerleri için 6-8 amperlik köprü diyotu şeklinde seçilebilir, örneğin. Devredeki R1 (1 kohm'luk ) direnci 15 volt dc.nin çıkışı boştayken voltajın aşırı (1.414 kat) yükselmesini önler ve tam doğrutmayı sağlar. Motorun çektiği amper değeri, örneğin motor 4 amper çekiyorsa trafo ve diğer parçaların seçimi hesaplarını buna göre yeniden yaparsınız.

Not: Şekildeki 15 volt AC yerine 220 volt ac> 15 volt ac çıkışlı bir trafo bağlanmış olacaktır. VA değerini amper ölçümüyle çıkan dc. motor akımına göre siz belirlemiş olacaksınız. Motora iletim için kullanılan kabloyu uzun tutacaksanız eğer, kablo bakır kesitini fazla seçerek dc. motor girişinden önceki voltaj düşümünü (Onunla direkt ilgili küçük güç kayıplarını) epeyce de önlersiniz. Adaptörün + ve - ucunu motora orijinalindeki gibi değil, ters olarak bağlarsanız eğer hiç çekmeyebilir, çünkü santrifüj pompalar sadece tek yönde etkin bir artı (üst) basıncı veya çekme basıncını (vakumunu) ayni anda oluştururlar. Kolay gelsin. Başarılar.
 
Hocam doktora tezi gibi yazmışsın maşallah allah ilmini ve gayretini artısın sadece amperi daha yüksek bir adaptör al yeter desen kafiydi ama her kesime hitap açıklayıcı yazıyorsun teşekkürler
 
Binbasi hocam bu r1 direnci devredeki konumu bana biraz tuhaf geldi. Devrelede cok sik gorulen bir uygulama degil galiba.
Bunun dogrultma ve bostayken voltaji dusurme olayini biraz daha acabilirmisiniz
Ben bu isten pek anlamam sadecs amator olarak ugrasiyorum bildiginiz gibi.
 
12 volt 10 amper led adaptörünü ayarını sona getirip çalıştırın. Kesiklik olursa ayarını kısarak deneyin kesinti devam ediyorsa 15 amperlik olan ile deneyin.
 
Binbasi hocam bu r1 direnci devredeki konumu bana biraz tuhaf geldi. Devrelede cok sik gorulen bir uygulama degil galiba.
Bunun dogrultma ve bostayken voltaji dusurme olayini biraz daha acabilirmisiniz
Ben bu isten pek anlamam sadecs amator olarak ugrasiyorum bildiginiz gibi.

Sn.Öğretmen27 Hocam, Bu direnç ancak küçük watt değerlerinde örneğin 1 k.'lık dirençler şeklinde seçilince ripılları (dc dalgalanmaları) düz dc forma daha fazla yaklaştırır, kaynak çıkışındaki dc akımın tüm amperini tüketen watt değerinde de olmamalıdır en başta, o zaman bir esprisi de kalmaz zaten. Bu görevleri ayrı ayrı yaparken en başta elektrolitik kondansatördeki boşta olan voltajın belirli bir seviyede kalmasını sağlıyor. Profesyonel devrelerde çok yaygın değildir dediğiniz gibi, ama pratik olan bazı uygulamaları az da olsa vardır. Ancak redresörden çıkan amper değeri çok fazla olduğunda bağlanan 1 k.lık dirençleri de paralelde daha fazla bağlayarak voltajın sabit kalamsını böyle dengeliyorsunuz.

"Tam doğrultma" kelimesini biraz yanlış kullanmış olabilirim , artk ripılları (Dc dalgalanmaları) tam temizleme veya dc akıma daha çok yaklaştırma şeklinde kullanmam belki daha doğru olurdu. Bunu şimdi düzeltiyorum.

Aslında en etkili ve tam bir doğrultmayı en iyi veya en etkin şekliyle bu R1 tek direnci yerine pi devreleri, yani kond.- bobin- kond. veya kond. - direnç- kond. şeklindeki pi devreleri sağlayabilir. Bobin kullanılırsa indüktif dirençli, direnç kullanılırsa sadece omik dirençli ara bir filtre elemanı olur ve çıkış dc. akımına iyice benzer.

Not: Ancak voltajı stabil kılan uygulamalar bu tek dirençli veya 78XX voltaj reg. iledir. Pi devreleri çıkışında da voltaj stabil değildir, şönt direnç değil seri direnç veya bobin boştadır çünkü, kond.ler paralel ve şarjla yükselmeye yine meyillidir. Kolay gelsin.
 
Son düzenleme:
Akü şarzında kondansatör gereksizdir. Akım kontrolü yok ise akım sınırlamak için yeterli güçte seri direnç kullanılabilir. Transformotor gücünde fazlalık yok ise seri dirençte gereksizdir. Doğal olarak paralel direncede ihtiyaç duyulmaz.
 
Küçük amperli akü şarjlarında belki bu olabilir, ama akü amperi artınca ne yapacağız, direncin ısınıp değer kaybetmesini mi bekleyeceğiz? Arkadaşımızın batarya şarj adaptörü zaten vardır, konu batarya şarjı değil ki, dc motoru açıktan yani hariçten ac-dc adaptörle çalıştırmak bu esas olay. Burada voltajın yükselmesini elbette ki istemeyiz, çünkü bu motor hep sabit devirde dönsün diye, ilk bağlandığında panik atak yapıp ani ivmelenmesin diye .Aslında tüm olay budur. Kolay gelsin.
 
DC motor içinde kondansatör bazı yerlerde gereksiz. Gerilimi yükseltir ani ivmelenme yapar. Transformotor kullanılırsa 16 volt seçilir güç sınırda ise rahat kalkış için yeterli kapasitede kondansatör bağlanabilir paralel direnç gereksizdir.
 

Forum istatistikleri

Konular
129,827
Mesajlar
930,545
Kullanıcılar
452,650
Son üye
HiAxiSeytan

Yeni konular

Geri
Üst