1-Bir motoru besleyecek olan minimum gerilim; 380 V'ta %3 gerilim düşümüne izin verildiğinden 369 V olacaktır.
2-Trafonun AG çıkış gerilimi kademe ayarı yapılmak suretiyle 415 V'a çıkarılması durumunda; 415-369=46 V fazlar arası gerilim düşümüne izin verilebilir. Buda bir faz iletkeninde 46/1,732=26,5 V gerilim düşümüne izin verilmesi anlamına gelecektir.
3-45 kW bir motorun nominal akımı yaklaşık 90 A olacaktır. Motor kalkış anında 3-9 kat daha nominal akımdan daha büyük akım çekeceğinden; kalkış anında ortalama 450 A akım çekecektir. Anlık olarak çekilecek olan bu akım nedeniyle oluşan gerilim düşümü gerilim düşümü hesabında göz önünde bulundurulmaz. Ancak bu gerilim düşümünden dolayı kontaktörün çalışması sekteye uğramamalıdır.
4-90 A'lik akımın 1000 metrelik kablonun bir fazında düşüreceği gerilim 26,5 V'tan küçük olmalıdır. Bu durumda 90*Rh<26,5'den; Rh< 0,294 ohm olmalıdır. Bu şartı yerine getirecek bakır kablo kesiti 70 mm2 veya 120 mm2 alüminyum olacaktır.
Şimdide 200 kW güç için hesapları yapalım.
1-200 kW güç 400 A çekecektir.
2-Gerilim 415 V'a ayarlanırsa; her fazda 26,5 V gerilim düşümüne izin verilebilir.
3-400xRh<26,5 V olacağından; Rh<0,06625 olmalıdır.
4-Bu değeri sağlayak iletken kesiti faz başına 4x70 mm2 bakır yada 4x120 mm2 alüminyum iletken olacaktır.
Sonuç olarak;
1-gerilim düşümü kavramı yanlış anlaşıldığından gereksiz yere kesitler büyük seçilmektedir.
2-Trafolarda kademe ayarı yaparak kesitin önemli derecede düşürülmesi sağlanmış olur.
3-70 mm2'lik bakır iletkenden daha yüksek kesitli iletkenler kullanmak ekonomik değildir.
4-Bakır kullanmak yerine alüminyum kullanmak daha ekonomiktir.
saygılar...