12V 7AH akü Smps Şarj

@binbaşı usta iletilerinizden faydalanıyoruz.
Ben birkaç soru daha sormak istiyorum.
1.)Elimde 12V 7AH/20HR etiket değerli bir akü var ben bu akünün kapasitesini nasıl ölçebilirim?(Devreyle değil normal multimetre gibi)
2.)Akü bitmeye yaklaştıkça gerilimi mi düşer ve bu düşmenin bir oranı var mıdır?Yani mesela 1V düştüyse yarısı bitmiştir 2V düştüyse tamamı bitmiştir diye birşey söyleyebilir miyiz?
3.)Aküyü şarj işlemine başladık ve 14 V ile şarj ediyoruz diyelim şarj bittiğinde 12V olan aküden 14V gerilim değeri ölçmez miyiz?Bu da problem oluşturmaz mı?

Merhaba. Cevaplar;
1- Önce bu aküyü tam olarak şarj edersiniz, sonra akü şarjıyla uğraşan ustaların da kullandığı “ bu akü görev yapar/yapamaz” şeklindeki direk ölçümle test yapan şönt (paralel) direnç bağlı (Örneğin 7 amperin bir kısmı watt.lı bu şönt dirençte harcanırken paralel ampermetreden ise bu geçen toplam amper değeri okunmuş olur) ampermetrelerle akü kutup başlarına bağlanarak akünün gerçekten 7 amper-saat'lik tam kapasiteyi verip vermediği ampermetre skalasından okunabilir. Normal multimetreyle bunu yapmanız mümkün değildir, sadece voltajını veya seri bağlı olarak ampermetre kısmından bağlanan bir yükten geçen kısmi (Cuzi) amperi ölçebilirsiniz.

Bu kapasiteyi anlık olarak değil daha uzun zamanlarda ölçebilmek için, örneğin 12 volt 21 watt.lık oto sinyal ampulüyle I = 21/12 = 1.75 A' lık bir yükü, 7 A/1.75 A olarak bölümden çıkan saat değerine çok yakın ampulün parlak yanıp yanmadığına bakarak akü kapasitesi tamdır da diyebilirsiniz. (Akü kapasitesi = Amper * saat hesabından gidilerek)

2- Akü plakaları birbiriyle eşit (Kurşun sulfatlı) duruma gelmeye başladıkça, mevcut amper-saat kapasitesiyle birlikte voltaj da yavaşça düşer, ama içten sıkıntılı akülerde bu düşüş çok daha hızlı olur, sağlıklı akülerde yüke bağlı olarak daha yavaş olur. Sağlıklı akülerde belirli voltaj kademeleri için doluluk (şarj) oranları bellidir, örneğin 13.20 volt= aşırı şarjlıdır, biraz kullanılınca 12.60’a hızla iner, 12.60= normal şarjlı, %100 dolu, 12.50 volt= % 75 dolu, 12.40=% 50 dolu, 12.30 % 25 dolu olup Mutlu akü talimatında 12.40 ve daha aşağısında (12.30-12.20, vb.) aracın çok sağlıklı çalışması için şarj edilmesi gerektiği yazılıdır, örneğin.

3- Bu değeri sürekli ölçmezsiniz. Bunun nedeni şarjdan ilk çekildiğinde 13.80 volt dc. küsurlar civarındaki bu voltaj çok geçicidir, hidrojen ve oksijen gazlarının plakalarda birikmesiyle yakıt pili gibi geçici bir voltaj yüklemesidir bu suni voltaj değeri. Sağlıklı aküler normal şarj olan 12.60 volt’dan daha fazla şarj edilip aşırı dolduğunda tam 13.20 voltu göstermelidirler, bu onun sağlık etiketidir veya göstergesidir de diyebiliriz.

Ama bu aküler kullanımlarında her zaman aşırı şarj edilmemelidir. Çünkü bu esnada gereksiz hidrojen ve oksijen gazı da çıkabilmektedir. Bu sürekli yapılırsa akü ömür katsayısını azaltan bir dezavantajı oluşturabilir, ama 12.60’da her zaman dolu olarak tutulabilirler. Birkaç kez bu voltajı (13.20’yi) tam görmek için manuel kontrollü olarak aşırı şarj edilebilirler, ama asla sürekli değildir, 12.60’ı görüp okuduktan sonra (Akü şarjsız yani tam boşta iken) 13.20’ye gelinceye kadar akünün amper-saat kapasitesinin 1/10’ndan da az amperi hidrojen ve oksijen gazlarını duymamak (Çok az duymak için) için vermek gerekir, örneğin 60 amper-h için 1 - 1.5 amperlik şarj akımları gibi. Ancak 12.60 - 13.20 volt dc.’ ler arasındaki bu akü voltaj aralığı değerleri, değeri çok çabuk düşen ve kullanımı pratikte (pek de yararlı) olamayan voltaj aralığıdır. Kolay gelsin.
 
Son düzenleme:
@binbaşı iletileriniz için yeniden teşekkür ediyorum.Birkaç sorum daha olacak ;

1- Önce bu aküyü tam olarak şarj edersiniz, sonra akü şarjıyla uğraşan ustaların da kullandığı “ bu akü görev yapar/yapamaz” şeklindeki direk ölçümle test yapan şönt (paralel) direnç bağlı (Örneğin 7 amperin bir kısmı watt.lı bu şönt dirençte harcanırken paralel ampermetreden ise bu geçen toplam amper değeri okunmuş olur) ampermetrelerle akü kutup başlarına bağlanarak akünün gerçekten 7 amper-saat'lik tam kapasiteyi verip vermediği ampermetre skalasından okunabilir. Normal multimetreyle bunu yapmanız mümkün değildir, sadece voltajını veya seri bağlı olarak ampermetre kısmından bağlanan bir yükten geçen kısmi (Cuzi) amperi ölçebilirsiniz.

1.Ben bu işlemi UPS için kullanacağım onun için sadece bir MCU ile bunları yapmam gerekiyor bu konuda bilginiz varsa paylaşırsanız sevinirim.
 
Bu UPS'de otomatik akü şarjını MCU ile yapmak bir zorunluluk mudur yoksa kişisel tercihiniz mi böyle yapmayı gerektiriyor? Böyle değilse lm317'li 0.7 amperi standby'lı (tampon şarjlı) devre örneğiyle nette zaten mevcuttur, o devre şemasından faydalanıp UPS'nin akü şarj devresi için, UPS trafosu sekonder çıkışından alınan uygun voltajlı akü şarj devresi amaçlı bir sargı bu amaca hizmet eder. Sürekli fişe takılı olan bu UPS'de voltaj 13.6 - 13.8 volt barajını hiç geçemez ve akü bir zarar görmez böylece. MCU'nun iç şarj yapısını veya özel çalışma algoritmasını çok detaylı da bilmiyorum. Sadece sıcaklıpa bağlı olan şarjı kesen bu denetim işlemini forumdan duyduğum şekliyle bilmekteyim. Kolay gelsin.
 
MCU olmasa daha iyi bile olabilir.Amaç tamamen analog yapmaya çalışmak ama başk atürlü zor kontrol olacak gibi oldu o yüzden demiştim
 
O zaman normal UPS'lerdeki gibi analog ama mutlaka tampon (standby use) şarjlıyı yaparsınız. Bu nispeten daha basit olur, başka ek röle istemez örneğin, sadece fişe takıldığında şarj devresi bir şarja alma (bağlama) rölesiyle devreye girer. Fişten çekildiğinde UPS ON/OFF'u kapalıysa tam olarak devreden çıkar. (Yoksa UPS inverteri çalıştıran röleleri devreye alır örneğin, normal UPS'lerin bir çalışmasında) elektrik olmaması (kesik) durumunda bu by pass hattının (direk 220 vac hattının rölelerle düz geçip dış yükü beslemesi) kapanıp inverterden gelen 220 vac'nin UPS çıkışına rölelerle verdirilmesi gereklidir ayrıca bu UPS'lerde. Kolay gelsin.
 
Son düzenleme:
Normal Offline bir ups'te MCU oluyor diye biliyorum ben ama olmuyor mu?
 
Merhaba öncelikle şunu belirtmek isterim ki akü şarj ile ilgili birçok konu açılmış incelemeden bu konuyu açmıyorum.
@binbaşı nın yazılarının olduğunu farkettim.
Fakat benim sorum şu ben aslında ups tasarlıyorum.
Şu an ise projenin smps ile şebeke voltajını düşürüp akü grubunu şarj etme aşamasındayım.
Daha da özelleştirirsek 12V 7AH aküyü bir smps ile şarj edeceğim.
1.)13.5-13.8 arasında mı şarj edeceğim?
2.)Yoksa cycle use olan 14.5 V ile mi?
3.)Bazı araştırmalarıma göre ilk başta 14.5 V sonra akü beklemede şarj olacağından 13.6 V ile şarj etmem gerektiği ve %10 akımla yani 700mA ile şarj etmem gerektiği;
Bu şekilde ise bunu analog bir devre ile nasıl sağlarım opamplarla mı?
Konuyu sorularla şekillendirerek ilerletebilirsek SMPS ile akü şarj konusunu çözeceğimizi düşünüyorum
Herkese iyi çalışmalar


Akü şarjında Hem akım , hem gerilim sınırlaması olmalı ( Kuru aküler için(
 

Forum istatistikleri

Konular
130,115
Mesajlar
933,271
Kullanıcılar
453,179
Son üye
canerakdeniiz

Yeni konular

Çevrimiçi üyeler

Geri
Üst