@binbaşı usta iletilerinizden faydalanıyoruz.
Ben birkaç soru daha sormak istiyorum.
1.)Elimde 12V 7AH/20HR etiket değerli bir akü var ben bu akünün kapasitesini nasıl ölçebilirim?(Devreyle değil normal multimetre gibi)
2.)Akü bitmeye yaklaştıkça gerilimi mi düşer ve bu düşmenin bir oranı var mıdır?Yani mesela 1V düştüyse yarısı bitmiştir 2V düştüyse tamamı bitmiştir diye birşey söyleyebilir miyiz?
3.)Aküyü şarj işlemine başladık ve 14 V ile şarj ediyoruz diyelim şarj bittiğinde 12V olan aküden 14V gerilim değeri ölçmez miyiz?Bu da problem oluşturmaz mı?
Merhaba. Cevaplar;
1- Önce bu aküyü tam olarak şarj edersiniz, sonra akü şarjıyla uğraşan ustaların da kullandığı “ bu akü görev yapar/yapamaz” şeklindeki direk ölçümle test yapan şönt (paralel) direnç bağlı (Örneğin 7 amperin bir kısmı watt.lı bu şönt dirençte harcanırken paralel ampermetreden ise bu geçen toplam amper değeri okunmuş olur) ampermetrelerle akü kutup başlarına bağlanarak akünün gerçekten 7 amper-saat'lik tam kapasiteyi verip vermediği ampermetre skalasından okunabilir. Normal multimetreyle bunu yapmanız mümkün değildir, sadece voltajını veya seri bağlı olarak ampermetre kısmından bağlanan bir yükten geçen kısmi (Cuzi) amperi ölçebilirsiniz.
Bu kapasiteyi anlık olarak değil daha uzun zamanlarda ölçebilmek için, örneğin 12 volt 21 watt.lık oto sinyal ampulüyle I = 21/12 = 1.75 A' lık bir yükü, 7 A/1.75 A olarak bölümden çıkan saat değerine çok yakın ampulün parlak yanıp yanmadığına bakarak akü kapasitesi tamdır da diyebilirsiniz. (Akü kapasitesi = Amper * saat hesabından gidilerek)
2- Akü plakaları birbiriyle eşit (Kurşun sulfatlı) duruma gelmeye başladıkça, mevcut amper-saat kapasitesiyle birlikte voltaj da yavaşça düşer, ama içten sıkıntılı akülerde bu düşüş çok daha hızlı olur, sağlıklı akülerde yüke bağlı olarak daha yavaş olur. Sağlıklı akülerde belirli voltaj kademeleri için doluluk (şarj) oranları bellidir, örneğin 13.20 volt= aşırı şarjlıdır, biraz kullanılınca 12.60’a hızla iner, 12.60= normal şarjlı, %100 dolu, 12.50 volt= % 75 dolu, 12.40=% 50 dolu, 12.30 % 25 dolu olup Mutlu akü talimatında 12.40 ve daha aşağısında (12.30-12.20, vb.) aracın çok sağlıklı çalışması için şarj edilmesi gerektiği yazılıdır, örneğin.
3- Bu değeri sürekli ölçmezsiniz. Bunun nedeni şarjdan ilk çekildiğinde 13.80 volt dc. küsurlar civarındaki bu voltaj çok geçicidir, hidrojen ve oksijen gazlarının plakalarda birikmesiyle yakıt pili gibi geçici bir voltaj yüklemesidir bu suni voltaj değeri. Sağlıklı aküler normal şarj olan 12.60 volt’dan daha fazla şarj edilip aşırı dolduğunda tam 13.20 voltu göstermelidirler, bu onun sağlık etiketidir veya göstergesidir de diyebiliriz.
Ama bu aküler kullanımlarında her zaman aşırı şarj edilmemelidir. Çünkü bu esnada gereksiz hidrojen ve oksijen gazı da çıkabilmektedir. Bu sürekli yapılırsa akü ömür katsayısını azaltan bir dezavantajı oluşturabilir, ama 12.60’da her zaman dolu olarak tutulabilirler. Birkaç kez bu voltajı (13.20’yi) tam görmek için manuel kontrollü olarak aşırı şarj edilebilirler, ama asla sürekli değildir, 12.60’ı görüp okuduktan sonra (Akü şarjsız yani tam boşta iken) 13.20’ye gelinceye kadar akünün amper-saat kapasitesinin 1/10’ndan da az amperi hidrojen ve oksijen gazlarını duymamak (Çok az duymak için) için vermek gerekir, örneğin 60 amper-h için 1 - 1.5 amperlik şarj akımları gibi. Ancak 12.60 - 13.20 volt dc.’ ler arasındaki bu akü voltaj aralığı değerleri, değeri çok çabuk düşen ve kullanımı pratikte (pek de yararlı) olamayan voltaj aralığıdır. Kolay gelsin.
Son düzenleme: