Merhaba.
1- Termodinamikte iki cisim arasındaki sıcaklık farkında nasıl bir ısı geçişi (akımı) oluşuyorsa kurşunlu veya diğer tip akü şarjlarındaki akü hücre gerilimi, o anda kaç voltsa onun mutlaka daha üzerinde (Normalde % 20 fazlası) bu aküye tatbik edilmelidir. Yoksa bir şarj akımı geçişi hiç olamaz.
2- Hidrojen gazının boşa çıkması olayı hiç istenmeyen bir olaydır. Bu gazın boşa çıkmaması için volt/amper ayarı hassas veya kademeli ayarlanarak bu önlenmeye çalışılır. Boşa çıkan hidrojen gazı kendiliğinden yanamaz, ama bir ateş kaynağına yakınsa aküde büyük iç patlama olur ve aküye fiziksel bir zarar asıl o zaman gelmiş olur. Buna dikkat! (Zaten çoğu akü etiketinde; gözlere, ele değmeyle gelen asidik etki riski ve patlama riski için özelikle yanıcı ateş kaynaklarından bu akü kapaklarının çok uzak tutulması uyarısı mevcuttur. (özellikle sulu akülerde) Hidrojen ve oksijen gazı gereğinden fazla ve yoğun (Gereksiz) olarak bu plakalardan sürekli çıkmaya devam ederse, bu plakalardaki süngerimsi kurşun bileşimli dolguya çok zarar verip dağıtabilme riski yani akü kapasitesini (Ve ömrünü) düşürebilme riski her zaman vardır.
3- Akülerin üzerinde yazan 12V, 60A, 540A (EN) ifadelerinden 540A örneği gibi starter veya diğer tip akülerden o anda çekilebilecek olan en yüksek amperi bize gösterir.
4- Sabit amperi veren PSU gibi smps türevleri,
Elektronik devre yapısına iç müdahele edilerek, örneğin 13.6 - 13.8 volta kadar çıkarılarak ince ayarlanabilirse uygun olan şarj voltaj ve akımını (akü amperinin 1/10’unu şarj akımı) geçmeden yine tampon şarjla (Standby use’daki charge formuyla) şarj edilebilirler. Ancak bu türden devrelerin akü çok boşaldığında çok aşırı akım çekmesiyle aşırı/kısa devre korumalı tipteki iç koruma devresine sahip olmaması daha iyi olur. (Çok şarjsız kaldığında şarj akımının otomatik olarak kesilmemesi içindir)
5- Seri dirençlerle şarj akımı olan akü şarj amperini sabit tutabilmek; belki çok küçük şarj akımlarında kullanılan watt.’sız dirençlerde hiçbir bir sıkıntıyı çıkarmayabilir, ama watt.’lı dirençlerle ve nispeten daha yüksek geçen şarj akımlarında (Çok daha büyük akü kapasitelerinde) büyük sıkıntıları (sapmaları) ortaya çıkarabilir.
6- Mcu’lu olan yani mikro işlemci kontrollü olan akü şarjlarında, çoğunlukla akü sıcaklığını direk olarak ölçüp denetleyen ve akünün elektrolit, plaka sıcaklığını direk ölçen sensörler ayrıca bulunur. Bu sensörler akü sıcaklığı şarj akımıyla çok fazla yükseldiğinde, bu şarj akımını kesip denetleyici görevini ayrıca üstlenirler, yani komparatörlü opamlı veya akım/gerilim sabitleyen lm317 türündeki entegreli opamlara bir ek olarak.
Kolay gelsin. Başarılar dileğimle.