3 fazlı motora frenleme yardım..

daire testere veya taş motoru gibi ekipmanlarda ani duruşlar bağlı olan taş yada testerenin vidasının gevşemesine ve iş kazasına sebep olabilir. bu şekildeki bir ekipmanda değişiklik yapmadan önce mutlaka oluşabilecek sıkıntıları da düşünmek gerekir. ani durdurmada sıkıntı yoksa işinizi en iyi motora monte ediliş balatalı manyetik fren görecektir.
 
Bu bobinajcıların yapacagı pahalı bir şeymi? Tehlike anında stopa basıldıgında kısa sürede durması isteniliyor malesef..


KontrolKalemi Mobile ile gönderildi.
 
Geçmişte bu dc frenlemeyi (dc 90 Volt ile) laboratuvar ortamında yapıp denemiştim. Motor boşta çalışırken işe yarıyor. 1 sn içerisinde duruyor. Aynı frenlemeyi sahada (gemide filika indirme kaldırma vincinde) denedim. Sonuç olumsuz. Motor yük altında iken işe yaramıyor. Belki daha yüksek dc potansiyel kullanmak çözüm olabilir.
 
Ben boştayken durdurmak istiyorum kısa sürede..


KontrolKalemi Mobile ile gönderildi.
 
dc frenleme fazla yük olmayan motorlarda yapılırbilir örn; fan motoru vs. ama büyük yük ile çalışan ve yükün volan etkisi yapabilecek yerde olmaz , en iyisi balatalı fren veya bulabilirseniz redüktörden frenli motor

ancak sn. i.tandogan' ında söylediklerini es geçmeyin

sn.bolubeyi'nin uyguladığı yerde filikanın ağırlığı dc frenleme momentinden fazla olduğu için filikayı tutmaz ve salar siz dc potansiyeli arttırdığınız zaman sargılara gerekenden fazla voltaj uygulayacaksınız ve sargılarınız ısınıp kavrulacaktır.
 
selam
Fazların yerini değistirecek sekilde bir bağlantı kontaktörlerle yapılabilir.En ucuz çözüm .Daire testere motoru olduğundan sorun olmayacağını sanıyorum.
 
Mantıklı. Denemek lazım. 1-2 saniyeliğine 2 fazın sırasını değiştirip hemen akabinde de devreyi stop konumuna getirmek çözüm olabilir.
 
Mantıklı. Denemek lazım. 1-2 saniyeliğine 2 fazın sırasını değiştirip hemen akabinde de devreyi stop konumuna getirmek çözüm olabilir.

selam
Fazların yerini değistirecek sekilde bir bağlantı kontaktörlerle yapılabilir.En ucuz çözüm .Daire testere motoru olduğundan sorun olmayacağını sanıyorum.

Önemli olan bunu nasıl yapabileceğim:(


KontrolKalemi Mobile ile gönderildi.
 
Önemli olan bunu nasıl yapabileceğim:(


KontrolKalemi Mobile ile gönderildi.
En basit olarak aşağıdaki şekilde yapılabilir. Ancak güvenlik sorunlarına neden olabilir. Güvenlik artırıcı + tedbirler alınmasında fayda var.

Sistemin çalışması şöyle:
Start butonuna basıldığında motor isimli kontaktör enerjilenir ve motor dönmeye başlar. Start butonu motor isimli kontaktörün normalde açık kontağı üzerinden mühürlendiğinden start butonu bırakılsa dahi motor dönmeye devam eder.

Çift yollu olan stop isimli butona basıldığında ise motoru döndürmekte olan motor isimli kontaktörün enerjisi kesilir ve motoru ileri yönde döndürmekte olan enerji kesilir. Aynı anda da çift yollu olan stop isimli butona basıldığı anda DUR isimli kontaktör enerjilenir ve motora giden 2 fazın yeri değişir, stop butonuna bastığınız sürece motoru diğer yönde dönmeye zorlar. Bu şekilde bir frenleme söz konusu olabilir. Stop butonunu bıraktığınız anda da motoru ters yönde dönmeye zorlayan kuvvet ortadan kalkar ve motor durur.

2. şemayı uygularsanız daha sağlıklı olur. İlk devrede motoru ileri yönde döndüren kontaktör kontaklarını bırakmakta gecikirse faz çakışması olacağından sistem zarar görür. 2. şemada DUR kontaktörünün beslemesi motoru döndüren kontaktörün normalde kapalı kontağı üzerinden geçirilerek olası bir faz çakışmasının önüne geçilmiştir. Dikkat edilmesi gereken bir başka nokta ise stop butonuna basıldığında stop butonu bırakılana dek motorun ters yönde döneceği unutulmamalıdır.

Bu tip bir uygulama önceden kestirilemeyen sıkıntılara neden olabileceğinden her hangi bir yerde kullanıldığını zannetmiyorum. İleri yönde giden bir otomobili geri vitese alıp durdurmaya çalışmak gibi oldu. Sisteminiz bu işleme müsait değilse kullanmayınız. Eğer ki uygularsanız dikkatli çalışınız.
 

Ekli dosyalar

  • xzrg.png
    xzrg.png
    7.8 KB · Görüntüleme: 22
  • Ekran Alıntısı.PNG
    Ekran Alıntısı.PNG
    8.1 KB · Görüntüleme: 20
Son düzenleme:
En basit olarak aşağıdaki şekilde yapılabilir. Ancak güvenlik sorunlarına neden olabilir. Güvenlik artırıcı + tedbirler alınmasında fayda var.

Sistemin çalışması şöyle:
Start butonuna basıldığında motor isimli kontaktör enerjilenir ve motor dönmeye başlar. Start butonu motor isimli kontaktörün normalde açık kontağı üzerinden mühürlendiğinden start butonu bırakılsa dahi motor dönmeye devam eder.

Çift yollu olan stop isimli butona basıldığında ise motoru döndürmekte olan motor isimli kontaktörün enerjisi kesilir ve motoru ileri yönde döndürmekte olan enerji kesilir. Aynı anda da çift yollu olan stop isimli butona basıldığı anda DUR isimli kontaktör enerjilenir ve motora giden 2 fazın yeri değişir, stop butonuna bastığınız sürece motoru diğer yönde dönmeye zorlar. Bu şekilde bir frenleme söz konusu olabilir. Stop butonunu bıraktığınız anda da motoru ters yönde dönmeye zorlayan kuvvet ortadan kalkar ve motor durur.

2. şemayı uygularsanız daha sağlıklı olur. İlk devrede motoru ileri yönde döndüren kontaktör kontaklarını bırakmakta gecikirse faz çakışması olacağından sistem zarar görür. 2. şemada DUR kontaktörünün beslemesi motoru döndüren kontaktörün normalde kapalı kontağı üzerinden geçirilerek olası bir faz çakışmasının önüne geçilmiştir. Dikkat edilmesi gereken bir başka nokta ise stop butonuna basıldığında stop butonu bırakılana dek motorun ters yönde döneceği unutulmamalıdır.

Bu tip bir uygulama önceden kestirilemeyen sıkıntılara neden olabileceğinden her hangi bir yerde kullanıldığını zannetmiyorum. İleri yönde giden bir otomobili geri vitese alıp durdurmaya çalışmak gibi oldu. Sisteminiz bu işleme müsait değilse kullanmayınız. Eğer ki uygularsanız dikkatli çalışınız.

Yalnız benim istediğim stopa basınca durması, elim stopa basılı kaldığı sürece degil hocam..


KontrolKalemi Mobile ile gönderildi.
 

Forum istatistikleri

Konular
130,154
Mesajlar
933,743
Kullanıcılar
453,246
Son üye
TalhaSahin

Yeni konular

Geri
Üst