AC gerilimin üreilmesi (yardım)

kaplan33

Üye
Katılım
9 Haz 2012
Mesajlar
4
Puanları
1
merhaba arkadaşlar.
bir DGKÇ santralinde staj yaptım. generatörlerin çalışma mantığını bir türlü anlamadım. santralde ne kadar mühendis tekniker varsa anlattırdım 25günde en az 150 kez anlattırdım ama anlamadım.
yardımcı olursanız çok sevinirim.
 
Otomatik sigorta bulunduğu devreyi yüksek akım ve kısa devre akımlarından koruyan bir anahtarlama elamanıdır.
İyi bir topraklama değeri sıfıra ohm'a yakın olan değerdir. Fakat her işte olduğu topraklamadada maliyetler önemli, onun için iyi bir topraklama değeri izin verilen değerler içinde olandır.
:)25 günde 150 kez anlatmışlar anlıyamamışsan burdada bir mesajla anlayamazsın :) yerinde öğrenemediysen artık bir şey diyemiyorum
 
MEGEP dökümanlarından AC ve DC makinalar bölümünde çok açık açıklanmış okumanı tavsiye ederim.
 
Jeneratörler ve dinamolar değişken bir mağnetik alandaki kapalı iletkende gerilim indüklenmesi prensibi ile çalışırlar.Bobin teli sarılmış ve içinde saç nüveler bulunan bir makaranın yanından kuvvetli bir mıknatısı hızla geçirirseniz içinde mağnetik alan değişimi (Mağnetik kuvvet çizgilerinin aniden kesilmesiyle) oluşan elektrik akımı, bir ölçü aletinde,avometrede sapmaya neden olacaktır.İşte dinamo ve alternatörler de ayni prensiple mağnetik alan kuvvet çizgileri,içinde bobin bulunan rotor veya stator tarafından aniden kesilince(Tabi bu olayı anlayabilmeniz için mıknatıslanma olayındaki ayni yönde dönen orbital atomların,bakır atomları içinde proton ve elektron çiftlerini bu kuvvetle koparmasını bilmeniz,anlayabilmeniz de ayrıca bu konuyu tam olarak anlamanızı kolaylaştıracaktır.) bakır sargılardaki proton ve elektron ayrışması farklı iki kutupta oluşacak,bu kutupları bir telle birleştirdiğimizde de elektrik akımı ortaya çıkacaktır.

Mıknatıslanma olayı da;bu ayni yönde dönen(Spin ile dönen) orbital atomlarının bütünlüğü,tim şeklinde ayni anda görev yapabilmesidir,yani metallarin,madenlerin,alaşımların mağnetik çekim gücü,sihiri buradan kaynaklanır.)

İşte proton ve elektron çiftleri,bir telde hareket ederse bu olay,bizim bildiğimiz elektrik akımıdır.Protonlar +,elektronlar - yüklüdür.Çarpıcı bir benzetme yaparsak eğer,protonlar,yani + yüklü parçacıkları erkeğe benzetelim,elektronları, yani - yüklü parçacıkları kadına benzetirsek eğer,bir tel içinde en baştan en sona kadınlar ve erkekler birbirlerine koşuyorlar(Sevgililer tabiki) birbirlerine kavuştuklarında,nasıl hasretleri bitiyorsa,bu elektron ve proton parçalarının birbirlerine özlemlerinden,dış elektrik devresinde(Telde,cihazda birleşip nötr hale dönmelerinden) faydalı bir elektrik olayı ortaya çıkıyor,bunu kullanıyoruz.Ama alternatör,dinamolarda mağnetik özellikle,aküde kimyasal reaksiyonlarla,güneş pilinde ışık fotonları(Ultraviyole ışık,elektromağnetik dalgaları) yoluyla ışık bu elektron ve proton ayrışımına neden olup,bir elektrik akımı oluşturuyor.Yöntem farklı,ama neticede ayni - ve + yüklü parçacıkları ayrıştırıp,bir tellle birleştirdiğimizde(Kutuplarını birbirine bağladığımızda) tekrar nötr(Yüksüz,elektriksiz) durumuna dönerlerken başta ayrıştırmak için verdiğimiz enerjiyi,elektrik akımı(Enerjisi) şeklinde geri kazanıyoruz,her yerde kullanıyoruz.Anlatım biraz bilimsel oldu,umarım iyice de anlamışsınızdır.Kadın erkek benzetmesini,ayrıca üniversitede öğrenciyken Elektrik Kaynağı derslerinde bu olayı tam kavrayıp da,hocalarıma anlattığımda çok da hoşlarına gitmişti açıkçası.Kolay gelsin.
 
Son düzenleme:
Generatör lerde Rotor a uyartım gerilimi uygulanır (DC)
Bu gerilim Rotor un elektro mıtnatıs özelliği göstermesini sağlar.
Rotor dışardan herhangi bir güç ile döndürülür. (Santrallerde buhar türbini tahriki ile)
Rotor dönerken olurşturduğu döner manyetik alan Statordaki sabit sargılarda EMK indüklenmesini sağlar.
Böylelikle Stator sargıalrından elektrik enerjisi alınır.

Kabaca bu şekilde
 
Bir de,alternatörde sistem ac. olduğundan o anda çalışan frekansla hazır bekleyen +-+-+- şeklinde değişken dizilimli elektrik çıkışı(Alternatif akım),dinamolarda sistem doğru akım olduğundan sürekli olarak kutuplarda + ve - hazır olarak,ayrışmış olarak,yani bir doğru akım(Dalgalı,pulsasyonlu şekliyle de olsa da ,akü gibi tam düz bir doğru akım olamaz)hazırda kullanılmayı bekler.Aralarındaki tek yük farkı da budur.

Jenaratörlerin çalışma mantığı ile,otomobillerdeki şarj dinamosunun(Alternatör) çalışma prensibi aynidir.İkisinde de sabit bir bobin sarımı yapılmış stator ve bu stator içinde bir uyartım akımıyla dönen,elektromıknatıslı bir rotor kısmı bulunur.Mağnetik akı çizgileri 90 derece ile statorda ,rotordaki elektromıknatıslanma ile kesilince, bir elektrik akımı vermek üzere kutuplarda,proton ve elektronlar(Aslında başka parçacık ayrışımları da vardır,bunları es geçiyoruz,müyon gibi.)ayrışarak elektrik akımının farklı yükleri şeklinde,kondansatör kutuplarında hazırda beklediği gibi bekler.Ama bir kondansatörün kapasitesi,yani yükü saniyenin küçük kesirlerinde hızla boşalıp,fazla bir iş de yapamaz.Jenaratörlerle elde edilen elektrik akımını her işimizde,cihazımızda da kullanırız farklı olarak.Kolay gelsin.
 
Son düzenleme:
Kablolarda elektrik akımı (Yükleri) nasıl olup da iletilebiliyor diye bir soru da sorulabilir

Elektrik iletkeni olarak alüminyumdan daha iletken ve birim başına taşıdığı elektrik miktarı yüksek olan bakır metali,kablolarda atomal halde değildir.Buradaki yapı bir metalik bağ şeklinde,tıpkı polimerizasyonda(Plastikler,bakalitler,ptfe,vb.) olduğu gibi çoklu yapılar şeklinde bağlanan bakırın,proton ve elektronla sağlanmış,özel kümeleşmiş bir yapısıdır.Metalik bağlarda,protonlar yani artı yüklü çekirdekler birbirlerine kümeleşmiş şekilde yana yanadır,gruplaşmıştır,üzerlerinde belirli bir çekim gücü mesafesinde elektron bulutu şeklinde yer alan elektronlar bulunur.Biz kablonun bir ucundan + veya - bir yükü,yani elektron veya proton parçacığını verip uyguladığımızda,bu yapı içinde,zincirleme olarak birbirleri üzerinden kayarak proton ve elektron yüklü,elektrik akımının parçaları,kablonun bir ucundan diğer uca iletilmiş olurlar.Elektrik akımının kablolardaki iletimi bu şekildedir.Eğer iletim sırasında bakır atomunun metalik yapısından daha farklı,yabancı atomlarla karşılaşırlarsa(Yüzde yüz bakır olmamasında)elektronlar,metalik bağ içindeki bu atomlar arasındaki sürtünmeyle,ısı enerjisi şeklinde, atık bir enerji şeklinde ortaya çıkarlar.(Kablonun direnç özelliği,ısınması,ni-krom teller,direnç telleri gibi)

Silisyum atomuna fosfor(P) yabancı atomu konularak P+ bölgesi,bor yabancı atomu konularak da N- bölgesi,yani yarıiletken olmayan Si ametali,bu şekliyle iki bölüm birleştirilip, P-N yarıiletken bir diyoda dönüştürülüyor.Yani,bu yabancı atomlar değişik alaşımlar yaptığımızda hem direnç tellerinde,hem de silisyum ametaline bazı katkılar koyarak,yarıiletken forma döndürülerek,elektrik-elektronik sanayisinde kullanılan uygulamalarında çok fazla da işimize yaramaktadır.Kolay gelsin.
 
Son düzenleme:
Mantık çok basit.Fizik kanunudur: manyetik alan içerisindeki iletkeni hareket etirirsen birEMK indüklenir(iki uç arasında voltaj oluşur) builtkende oluşan gerilimi bilezikler yardımıyla alırsakAC kolektörle alırsak DC olur.Elektroteknik kitaplarında daha ayrıntı bulursun
 
Düzeltme ve ekleme:proton ve elektron derken,protonun,nötronun da içinde olduğu + yüklü çekirdekle ve elektronu kasdetmiştim.Ancak yazıyı yazarken dikkatimden kaçarak proton yazılmış,ayrıca düzeltiyorum.Elektronu kaybeden çekirdek kısmı daha yavaş,elektron ise çok daha hızlı yol alarak metal tel,kablolar içinde gittiğinden,elektrik akımını sadece elektron hareketi olarak yazan kaynaklar da vardır.Ama doğrusu çekirdeğin çok daha yavaş,eletronların ise çok daha hızlı hareket ettiğidir.Elektrik akımının yönü +'dan - 'ye doğru,elektron hareketinin yönü ise,- den +'ya doğru,yani ters yöndedir.Kolay gelsin.
 

Forum istatistikleri

Konular
128,737
Mesajlar
920,097
Kullanıcılar
450,800
Son üye
Pikacu115

Yeni konular

Geri
Üst