AEG-ETİ Kesiciler Hakkında Teiaş Sunumu

genç arkadaş

Yönetici
Yönetici
Yönetici
Katılım
8 Mar 2007
Mesajlar
3,573
Puanları
106
5.İletim Tesis Ve İşletme Grup Müdürlüğü (Adapazarı), Trafo Bakım Ekip Şefi Vedat Akyama'ın AEG-ETİ KESİCİLER Hakkında Sunumu

Vedat AKYAMAN, kendi tecrübelerine dayanarak hazırlamış olduğu sunumda; AEG-ETİ Kesicilerinin parçaları, parçalar üzerinde meydana gelebilecek arızalar, parçaların montajı, kesicinin açmama ve kapamama nedenleri ve olabilecek gaz kaçaklarını anlatıyor:

2500 A. – 1600 A. AEG-ETİ KESİCİ

Açma valfi : Açma Valfi 5 parçadan oluşur;

1. Açma Eletro Valfi bobinleri
a)Açma 1_ 3-5 Klemens uçları
b)Açma 2_
2.Açma Bloğu üst kapağı ve contası
3.Açma Bloğu
4.Açma Valfi ve contası
5.Acil açma aparatı

Açma Valfinde meydena gelebilecek muhtemel arızalar:
- Açma Valfinde küçük delikten hava gelmesi.
- Açma Valfinin contasının bozulması.
- Açma bloğunun altından hava gelmesi.
- Açma valfinin yerine tam oturmaması , yayının güçsüz olması.
- Açma bobininin nüvesinde az hava kaçağı meydana gelerek Açma Valfinin dengesini bozamaması.

Açma Bloğunun Komple Denenmesi ve Aparatının Montajı:


Kesicinin Açmama Nedenleri :
1- Açma Bobinleri yanmıştır.
2- Açma kontaktörü hasarlanmıştır.
3- Hareket Sonu terminalinden ucu çıkmıştır.
4- Hava Basıncı düşük olduğundan kesici devre dışı sinyali çıkmış ve K-5 kontaktörü çekmiştir.
5- D.C. gelmiyordur.
6- Gaz basıncı veya hava basıncı düşük olduğundan kesici kilitlemeye gitmiştir.

KAPAMA VALFİ :
1-Kapama Pistonu
2-Kapama Pistonu Yuvası
3-Kapama Pistonun dengesini bozmaya yarayan dengeleme valfi
4-Kapama Bobini
5-Kapama impulsunu uzatan ( hava ile ) bölüm


1600A 2500A

Kapama valfinde meydana gelebilecek muhtemel arızalar:
a) Kesici kapamaya gidemeden açıyor.
b) Kesici kapatmıyor.
c) Kesici kapama verilince alttaki küçük deliklerinden hava kaçağı oluyor.
d) Hiç kapama almıyor, 2 faz kapatıyor1 faz kapamıyor.
e) Her şey normal olmasına rağmen kapama almıyor.

KAPAMAMA NEDENLERİ:

1- Kesicinin kapama yapmasını sağlayan kapama bobininin çektirdiği nüve çekirdeğinin boyu yetersiz kalıyordur yada kapama bobininin içine böcek larvaları yuva yapmış (uzun süre servis dışı olan kesicilerde )kapama impulsunu uzatamıyor dolayısı ile faz uyuşmazlığından açıyor.
2- Kesicinin hiç kapatmaması kapama pistonunun contası bastığı yüzeye yapıştığından dengesi bozulmuyor.
3- Kesiciye kapama verildiğinde altındaki küçük deliklerden hava kaçırması neticesinde görüldüğü üzere kapama pistonunun dengesini bozmaya yarayan dengeleme valfinde küçük pistonun oturduğu contanın bozulması ve bu conta parçalarının küçük deliği tıkaması.
4- Kapama bobininin uçlarının kısa devre olması bobinin rutubet olması su ile izalasyonunu bozulması kapama bobininin yanması. Kapama bobininin impulsunu hava ile uzatan bobinin en altındaki hava pistonunun hareket etmemesi ve pistonun sıkışmasına neden olan küçük böcek larvalarının altta bulunan dört adet küçük deliği tıkaması neticesinde 1 faz yeterli kapama hareketini sağlamayabilir.
5- Her şey normal olmasına rağmen kesici elektriki olarak uzaktan ve yakından kapatmıyorsa yakından mekaniki olarak denenebilir.


Bu çalışmalarda en çok dikkat edilmesi gereken husus (hijyendir) temizliktir. Temizlik esnasında ardından artık bırakan üstübü, yünlü bezler kullanılmamalıdır.Özellikle kağıt havlu,alkol ve yağı en iyi temizleyen ispirto kullanılabilir.
Kesicilerde kullanılan contalar takım olarak değiştirilmeli kurutma sistemi ve ısıtıcıların orijinalliği muhafaza edilmelidir.Sonradan yapılan değişiklikler farklı çalışma koşullarında arızalara sebep olmaktadır.Kesici kutbunun altında açma ve kapama bobinlerinin bloklarının bulunduğu bölmeyi kapatan her iki yanda bulunan alüminyum kapaklar kapatılmalı kar ve yağmur yağışından en az miktarda etkilenmesi sağlanmalıdır.

Aynı zamanda açma ve kapama zamanlarının değişmesine neden olmaktadır. Zamanların düzgün ayarlanabilmesi için ana pistona bakım yapılmalı uygun yağla yağlanmalıdır. ( Mollykote BR2 Plus veya FS 3451-3452)
Açma zamanının ayarlanması : Genelde açma zamanı ayarına gerek yoktur.Kesici bakımlı ve her şey normal ise (Gaz basıncı , hava basıncı (24 bar max)açma bobininin gücü (W)). Hareketi ileten milin yağlanması, bu aynı zamanda gaz kaçağının önlenmesinide sağlar.! Ancak yağlama esnasında yağın hidro etkisi ile sızdırmazlık sağlayan oringlerin ve teflon yuvayı tutan flanşın cıvataları keserek ana piston üzerine düşmemesi için dikkat edilmelidir. Aksi takdirde kutbun sökülerek kırılan cıvataların atölye ortamında çıkarılması gerekmektedir.

Ana Piston bakımı için ana piston söküldüğünde M16 millerin üzerindeki 4 adet somunun dengeli sıkılması gerekmektedir. Aksi takdirde hem açma ve kapama zamanlarında değişme meydana gelebilir hem de aşırı sıkma neticesinde millerin sabitlendiği üst taraftaki döküm parçalar kırılabilir. Bunu neticesinde de kesici kullanılamaz duruma gelir. (Kaynatmak sonuç vermeyebilir.)
Açma zamanı yağlama rekorunun hemen solundaki tornavida başlı milden de ayarlanabilir.


1600A 2500A

KAPAMA ZAMANININ AYARLANMASI

Bir kutbun geç kapatmasının en sık rastlanan arızası kapama valfinin dengesini bozan küçük sübabın kapama valfinin dengesini bozamaması ve kapama impulsunun uzamaması. Kapama valfi ve küçük sübabın contası yenilendikten sonra aynı arızanın tekrarlamaması için kapama bobininin altındaki impulsu borularının tıkanıp tıkanması kontrol edilmelidir.

Aynı arıza devam ederse kapama bobininin boyunun uzatılmasında yeterli olur.Bunun için havanın boşaltılmasınada gerek yoktur.

GAZ KAÇAKLARININ ÖNLENMESİ

Gaz kaçağı genelde 0,4-0,6 bar kadar olabilir.Ancak daha fazla olursa tahrik milinin sızdırmazlık oringleri yağlanmalıdır.
Genelde gaz kaçağı kutuplar arası bağlantılarının olduğu bakır borulardan kaynaklanır borular lehimle kaynatıldığından sıcak-soğuk ve sarsıntılardan lehimler zamanla kırılmakta ve bu noktalardan gaz kaçağı meydana gelmektedir.Bakır boruların darbelerden korunabilmesi için hidrolik boruların montajında kullanılan plastik terminallerden faydalanılabilir.( Orijinal bakır borular demonte edildikten sonra ek yerleri temizlenerek gümüş tel ile kaynatılabilir.
Kesicilerin dolaplarının sık sık hava basıncını kontrol etmek üzere açılıp kapanması sonucu dolap kapama kilitleri ve menteşeleri bozulmaktadır.Bunu önlemek için kesici dolabına delik delinerek araçlarda kullanılan cam lastiği takılabilir.( Yeni versiyonlarda mevcuttur.)

1600 A. AEG-ETİ KESİCİ GAZ BORULARI



Dirsek : Fi10mm (bakır)
T : Fi10mm (bakır)
Boru : Fi10mm (bakır)



SONUÇ :
Uygun malzemeler ve gerekli bakımlar yapıldığında bu kesiciler en azından 3-4 yıl hiçbir sorun çıkarmadan sistemde serviste kalabilir. Bu arada çıkan ufak tefek arızalarıda tolere edilebilir seviye içinde olacaktır.

Aslında bu çok karmaşık gibi görünen kesiciler bölgelerde sayıca anımsanmıyacak adettedir. Bu raporda kesiciler perder pey değiştirilene kadar sistemde işletme ekiplerine az da olsa bir rahatlama sağlanması amacı ile hazırlanmıştır.
A2 ve A3 zaman rölelerinin yerine OMRON marka H3DE-S1 temin edilerek kullanılabilir.

Alıntıdır: www.teias.gov.tr

Yönetici Notu: Paylaşılan fotoğraflar, fotoğraf paylaşım sitesinden silindiği için kaldırılmıştır.
 
Otomatik sigorta bulunduğu devreyi yüksek akım ve kısa devre akımlarından koruyan bir anahtarlama elamanıdır.
Elektrik tesisatlarında seçilecek kablo kesiti genellikle kullanılacak güce göre çekilecek akımın hesaplanması ile belirlenmelidir.
Çok değerli bir paylaşım ama ben ilk defa gördüm böyle bir kesici. Çalışması nasıldır mesela kontakları hangileri bunlarıda söyleyebilirseniz çok sevinirim.
 
orada görülenler açma ve kapama valfleri orada eksik olan en az onlar kadar sorun yaratan birde kurutma bloğu vardır bu konuda bilgi vermemiş

---------------------------------------------------------------------------
güzel kesicilerdir ama benim favorim semek kesiciler bir harika sorunsuz çalışır

Arka arkaya mesaj yazmak yasaktır.
Düzenleme:
korkmaz_design
 
İyi günler acaba Türkiye de ayırıcı ve kesici üretimi yapan firmalar hangileri bilginiz var mı? şimdiden teşekkürler
 

Forum istatistikleri

Konular
129,693
Mesajlar
929,052
Kullanıcılar
452,399
Son üye
alilin

Yeni konular

Geri
Üst