Akü şarj ve araçtaki küçük kaçak

zafzaf00

Üye
Katılım
5 Nis 2010
Mesajlar
72
Puanları
1
Selam, aracımda 12V 45A 3 senelik bir akü var. Son zamanlarda araba 2 gün yatınca bitiyor. Arabada alarmı iptal ettim sigortadan. Akünün eksi kutbu çıkarıp ampermetre ile bakınca 10A kademesinde 0.04A bir kaçak akım var. Bu kadar küçük bir akım aküden 48 saatte 2A çeker ve aküyü bitirmemeli. Aküyü eve çıkarıp 14.8 v 0.6A veren adaptörle 2 gün şarjda bırakıyorum aslında 12 saatte marş basacak güce geliyor ben 2 gün tutuyorum gene de. Birde şarjlı matkap şarjı var 13V 0.4A onu takınca voltajin yeterli olduğunu yeşil ışık yandığında teyit ediyorum. Biraz bekliyor tekrar kırmızı yakıp 5 10 sn sonra tekrar yeşil yakıyor. VM ile ölçünce aküde 13.9 v civarı görüyorum 1 saat sonra 12.9 v civarına iniyor. Marş basarken 10V civarına iniyor. Araca bağlayınca zorlanmadan tık diye marş aliyor kutup başıni çıkarıp park edince ertesi gün sorun olmadan alıyor. Ama araç günde 8 km civarı kullanıldığından tam şarj olmuyor. Şimdi bu akü de sulfatlaşma olmuşmudur. CCA ölçemiyorum ama bir zayıflama var ki akü bu azıcık kaçaktan zayıflıyor. Bu şekil düşük amperle şarj sülfat çözermi yoksa alifator cihazı gibi darbeli bir şarj yapacak bir devre mi kullanmalı.
 
Son düzenleme:
Arabadan ayırıp sülfatlaşmayı önleyici/çözücü cihazlarla redresör şarjı yapın. Normal 24 saat gibi boşta dinlenmiş bir akü, 12.40 volt altına düşmüşse sülfatlaşma başlamıştır. Önlemek ve giderebilmek için kapasitesinin yirmide biri sabit akımla 16.10 volt'la redresör şarjı yapmak gerekiyor. Bir çok akü şarj cihazında kurtarma modu şeklinde bu özellik bulunuyor.
 
Bakalım şarjdan çıkardım 2 saat oldu şu an 12.88v yarın voltaj bakacağım. Komşuda akü şarj cihazı da var 2 amper cikisliydi sanırım maşali eski tip bir cihaz. Ona da bağlayıp akü uzerindeyken verdiği akımı ve boşta çıkış voltajlarina bakarım. Etiket varsa sülfat çözdüğü yazarmi ya da bir şarj cihazının sülfat çözdüğü nasıl anlaşılır. Ölçerek ya da başka bir yolu var mı.
 
Tam şarjdan sonra 1-2 gün boşta bırakıp voltunu ölçtüğünüzde 12.60 volt civarı bir gerilim ölçülmüşse akü sağlıklıdır. 12.40 volt ve altında bir gerilim okunmuşsa sülfatlaşma vardır. Sağlam bir veya iki defa redresör şarjı ile kurtarmaya çalışılabilir. Her şarj cihazında sülfatlaşma giderme/redresör şarjı özelliği olmayabilir.
 
Merhaba. Akü şarj adaptörünüzün şarj amperi (0.6 A) oldukça düşüktür, 3-4 A başka veren akü şarj cihazlarıyla aküyü tekrar 12-18 saat şarj edip 24 saat bekledikten sonra akü voltajı eğer 12.60-13.20 voltajları arasında kalıyorsa iç sulfatlaşması pek yoktur. 12.40 -12.30 volt ve daha aşağısı normal şarj için yeterli değildir, şarj olması gerekir. Full şarja rağmen 24 saat sonra akü voltajı 12' nin epey altında (9.50-10.50 vb.) kalıyor ise gözlerde sulfatlaşma vardır.

40 mA olarak akü kutupları takılı, araç üzerinde iken çekilen bu akımla 45 A-h'lik bir akü ertesi gün marşı hiç çeviremeyecek bir şarj seviyesine gelmemesi lazım. Aracınız yaş olarak çok ileriyse başka akü iç Elektrik kaçaklarının olabilmesi mümkün, bunu çok iyi araştırıp çok detaylı ölçümlerle görebilmeniz gerekiyor. Gerekirse bir oto elektrikçiden bu konuda yardım alın.

Sulfat giderici (desülfizör) olarak kullanılan ve Elektronik pals üreten bazı elektronik devrelerin yanında IMAX B6 gibi üniversal tipte kurşunlu akü tamirini yapan bazı cihazlar mevcuttur. Ama sizdeki sıkıntı bence akü iç sulfatlanması değil araç içinden istenmeyen diğer akü elektrik kaçaklarıdır, kuvvetle muhtemel. Akü kutup başını ayırdığınızda marşta ertesi gün bir sıkıntının olmaması bunun delilidir. Kanımca gizli elektrik kaçaklarını tam manasıyla tespit edemediğinizi düşünüyorum. Bu nedenle sadece araç elektrik sistemindeki gizli elektrik kaçaklarını tespit etmeye öncelikli olarak odaklanın. Kolay gelsin.
 
Son düzenleme:
Kışın, çok zor hava şartlarında marşı çok kolay çevirmek için uzun yıllardır 2 yolu kullandım;
1- 60 A-h akü kullanmakla,
2- Kışın akü dış kutusunu mantolama yapmakla.
Mantolama işlemini ille de yün, keçe, vb. malzeme ile yapmaya gerek yok, hava kabarcıklı koli içi naylon izolasyon malzemesini birkaç kat sarmak kafidir. Akülerin amper-saat kapasitesi kışın aşırı soğuklarda yarı yarıya düşe. 60 A-h akü seçiminde akü en fazla 30 A-h'e kadar iner, özel dış izolasyonla (mantolamayla) bu yük kapasitesini 40-45 A-h düzeyinde sabaha kadar korumuş marşı kontakla bir çevirişte aracı kolayca çalıştırmış olursunuz. Kolay gelsin.
 
Akü şarjdan tam 24 saat sonra 12.45v a indi ve öyle kaldı. Demek ki bir miktar sülfatlaşma var. Ayrıca hiç marş basmazsam ertesi gün değil 2 yada 3 gün sonra birde tabi bu soğuk havalarda marş basmayacak düzeye iniyor. Kaçak akımı da araç tamamen uyku modunda ölçüyorum yani başka gözden kaçacak bir kaçak yok ampermetre takılıyken uyku modunda 10dk baktım değer aynı 0.4A de sabitleniyor. Teypte kontağa bağlı yani sadece aksesuar ve modunda çalışıyor. Şimdi havalar biraz ısınınca sigortalardan tek tek kontrol edeceğim. Oto elektrikçi zaten önemsiz bu kaçak dedi ki bende meslek lisesinde Elektrik bölümü okudum az çok anlarız ama fikir almak her zaman gözden kaçan şeyleri bulmaya yardım eder. Bu nedenle hepinize teşekkürler. Alifatör benim için pahalı. Ali ustanın basit alifatör devresi de yani kapasitör ve diyotla yaptığı yeterli olur mu onu da bilemedim. Akü etrafını izole etmeyi bende düşündüm ama yeri çok dar ama belki dediğiniz gibi kabarcıklı streç yada ince etafoam la etrafını sarabilirim. En kötü 10mm2 kabloyla bagaja yedek 60A akü cekicem. Araç hanımın olduğundan akü başını söküp takmak zor geliyor. Bide otomatik olunca takviye falan hiç yapamaz. Ben kendi aracimda 11 senelik akü mü son bir sene hep böyle kullanmıştım bide benim avantajım aracım manueldi
 
Alifatörün fiyatını bilmiyorum.Ben kendim yaptım.Çok faydasını gördüm.
1 seneden fazla oldu kullanıyorum.Tam otomatik şarj cihazıda vardı ondan önce ama
bundan daha fayda gördüm.Yetmedi konu komşunun aküsünüde şarj ettim.
Öneririm.Tek dezavantajı var takip edeceksin.
 
Bu siteyi kullanmak için çerezler gereklidir. Siteyi kullanmaya devam etmek için onları kabul etmelisiniz. Daha fazla bilgi edin…