Akülü araba şarj soketi sorunu

Katılım
9 Mar 2023
Mesajlar
3
Puanları
1
Yaş
39
Arkadaşlar herkese merhaba ,
2-3 yıllık bir ford ranger akülü arabamız var , üzerinde 12v 7A bir akülü vardı ve çocuklar şarj dolu iken yarım saat kadar biniyorlardı. Aküyü değiştirmeye karar verdik ve 12 V olan ama 14 Amperlik bir akü ile değiştirdik ki uzun süreli olsun diye , bunu kendi şarj cihazı ile şarj ettiğimde uzun sürüyordu, 1 A çekiyordu. Bizde internette 3.5 A ile şarj eden laptop şarj cihazı gibi bir cihaz aldık. Bu sefer de arabadaki şarj soketinin üstündeki üç kablodan birisinin içindeki diyot yandı. Galiba max 1.5 A lık mış . 1N5399 MIC yazıyordu üzerinde. Şimdi sorum şu olacak,

Ben bu diyotu iptal edip direkt kabloyu diyotsuz lehimlesem ne olur. Ne işlevi var ?
Eğer aynısından bulup yapsam , bu sefer yine yanacak , bunun yerine farklı bir diyot mu kullanmalıyım , bu hangi diyot olur ?
İlgilenen arkadaşlara teşekkürler .
 
Akülerin sağlıklı olarak şarj edilebilmeleri için şarj akımı akü kapasitesinin %10 u kadar olmalıdır. Yani 14 Ah akü için bu değer 1.4 A dir. Bence siz eski şarj aletiyle şarj edin. Bırakon akü geç dolsun yoksa yeni akünüzden de olabilirsiniz.
 
her büyük, her güçlü, iyi değildir. aküler tavsiye edilen voltaj ve amperde şarj edilmelidir. bak değerli ustalarım gerekli bilgileri vermişler. üç ayda , altı ayda akü almaktan iyidir yavaş şarj. ve kötüsü de patlama filan aklımıza bile getirmeyelim.
 
Ustalarım cevaplar için çok teşekkür ederim, eski şarj cihazına döneyim o zaman ben , peki diyot işini ne yapayım, eskisinden bulup internetten takayım mı yoksa diyotsuz sokete kabloyu bağlayayım mı ?
 
Ustalarım cevaplar için çok teşekkür ederim, eski şarj cihazına döneyim o zaman ben , peki diyot işini ne yapayım, eskisinden bulup internetten takayım mı yoksa diyotsuz sokete kabloyu bağlayayım mı ?

Diyot mutlaka takın.

Elinizde başka diyot varsa isimlerini verin uygunluğunu bakalim yoksa yenisini alacaksanız orijinalini alın.
 
Geçen kuru akülerin yapılarını araştırırken sulu akülere göre daha hızlı şarj edilebildiğini okudum. Yani otomobillerdeki sulu akülerle aynı değerlendirmemek lazım. Elimdeki 5ah akülerde max. 1.5a şarj akımı yazıyor üzerinde. Buda 3,33te biriyle şarj edebileceğinizi gösterir. 14/3,33=4.2a eder. Diğer akülerim 5.8ahlik, üzerinde şarj akımı yazmıyor, bu hesaba göre 1,74a çıkıyor. Defalarca bu hızlarda yaptığım şarjlarda bir ısınmayla karşılaşmadım. Biraz üzerine çıktığımda çekilen akımın artmaya başladığını gözlemledim yani ısınma başlamıştı.

Eğer akü boş bekleyip sülfatlaşmışsa ilk şarjda aşırı ısınma gerçekleşiyor, şarj süresi uzuyor, akü zorlanarak şarj alıyor. Yaptığım şarjlarda bunu tecrübe ettim. Kullanmadığınız zaman full şarjlı dursun, atıyorum ayda bir tekrar fulleyin. Deşarj süresi kısalmaya başlarsa veya belli bir süre sonra, içindeki bezleri ıslatacak kadar, bez seviyesine kadar saf su ilave edebilirsiniz, fazla koyarsanız yoğunluk düşer performans düşer. Söktüğünüz kapağın altına bir kaç noktasına japon değdirip tekrar yapıştırın yoksa şarj olurken tıpalar atar. Kuru aküler de aslında sulu, su kaybı çok minimum düzeyde ama illaki su kaybı oluyor. Şarj akım yüksekse şarj sırasında, voltaj yüksekse şarj sonuna doğru max. basınç aşılıp valflerden buhar olarak çıkıyor.

Tam bakımsız VRLA olarak adlandırılan kapalı şekilde 2 çeşit olarak bulunabilmektedir.

Bu aküler kullanım amaçlarına göre ayrıca STARTER AKÜ veya DEEP CYCLE* olarak adlandırılan farklı seçenekler ile sunulmaktadır.

STARTER AKÜLER anlık olarak çok yüksek akım (Amper) verebilmekte ise de daha uzun süreli ve daha düşük akım ihtiyaçlarında DEEP CYCLE* aküler tercih edilmelidir.

Teknemizde marş aküsü ve baş pervanesi aküsü gibi kısa sürede yüksek akım boşaltımı yapması gereken aküler STARTER akü olarak seçilmelidir.

Servis aküsü olarak kullanacağımız aküler ise DEEP CYCLE özellikli olarak seçildiğinde daha uzun süre hizmet verirler. Şu sırada birçok üretici iki amaca birden cevap verecek tipte ÇİFT AMAÇLI aküler de üretmektedirler.
JEL AKÜ Kurşun plakaların arasında bulunan elektrolitin jöle kıvamında olduğu akülerdir. Bakımsız tip kapalı akülerdir. Servis aküsü olarak kullanılmak için ideal akülerdir. DEEP CYCLE* özellikleri yüksektir. Hızlı şarj edilebilme özellikleri yoktur.

AGM AKÜ Kurşun plakaların arasında elyaf vardır ve jöle kıvamında olan elektrolit bu elyafa emdirilmiş şekilde bulunur. Bu tür aküler yatay ve dikey olarak istenilen şekilde istiflenebilirler. Hızlı şarj edilebilme özellikleri daha yüksektir.
 
Son düzenleme:
@yakuza283 bahsettiğimiz şey akünün sağlıklı şarj edilebilmesi için genel bir uygulamadır. Tabiki akü tipine göre hatta aynı tip olmasına rağmen akü kalitesine göre daha yüksek şarj akımları ile şarj olabilen aküler vardır ama sizin yaptığınız gibi bir genelleme yanlışa sebep olur. Örneğin aşağıda iki adet 12V 14Ah VRLA akü görseli paylaşıyorum. Bir aküde izin verilen max. başlangıç şarj akımı 2,1A iken diğerinde bu değer 4,2A olabiliyor. Düşük şarj akımı aküye zarar vermez en kötü ihtimalle akünüz geç şarj olur ama yüksek şarj akımının aküye zarar verme ihtimali vardır.
1678429227606.png

1678429245774.png
 
@yakuza283 usta, şimdi bu akü amcaların bir ömrü var, hani döngü/ çevrim /cycle deniliyor. bir de bunu korumak için varsayılan bir besleme şekli. bu değer ortalama %10. biz buraya kadar hemfikiriz sanırım. bu değeri aşmak demek döngü sayısının azalması demektir. olmaz değil ama sağlıklı değil. otomobil gibi düşünün km kadranı 200 km/h gösteriyor diye biz sürekli aracımızı 200 km/h hız ile kullanmıyoruz değil mi? hadi yol olayı ve araç trafiği uygun olsun, sürekli 200 km/h hızda kullanırsak ne olur?
 
@fgencal @paskomya dostlarım söylediklerinize katılıyorum, yavaş şarj her zaman daha iyidir fakat 14ah akü için 1 amper şarj değeri biraz fazla düşük. Eğer daha hızlı şarja ihtiyaç varsa ve aküsü 4.2a destekliyorsa 3.5 amperle de şarj edebilir. Evet akü ömrü biraz kısalacaktır ama sağladığı fayda göz önüne alındığında görmezden gelinebilir. Saatlerce şarj olmasını bekleyip, kullanamadıktan sonra da bir anlamı kalmıyor. Zaten genelde bu araçların aküleri kaldırılıp bir kenara atıldığı için bozuluyor. Belki o güne kadar zaten bir kenarda unutulup akü ölecek.

@Olasiliksiz O diyot akımın ters yönde gelmesini engelliyordur diye düşünüyorum. Adaptörün fişini prize takmadığınızda aküden adaptöre akımı engelliyor olabilir.
 
Son düzenleme:

Yeni mesajlar

Forum istatistikleri

Konular
129,864
Mesajlar
930,851
Kullanıcılar
452,726
Son üye
ugur Göktürk

Yeni konular

Geri
Üst