Akülerin paralel bağlanması

burada doğrultmaç şartıtır yani olmasada bir önemi yok ama kullanıcı için bir önlem buradaki doğrultmacın kullanma amacı düzenli bir şarj olanağı sağlamak...
 
burada doğrultmaç şartıtır yani olmasada bir önemi yok ama kullanıcı için bir önlem buradaki doğrultmacın kullanma amacı düzenli bir şarj olanağı sağlamak...
devreyi iyice incelemeniz gerekir şemanın sağında şarz devresi mevcuttur
 
Arkadaşlar elimde 2 adet 12V 24 A lik kuru akü var (akülü arabalar için üretilenlerden).Ben bunları bir anahtar sistemiyle beraber çalıştırmak istiyorum.Paralel bağladığım akülerin (-) kutupları birbirine bağlı kalırken, her ikisininde (+) kutbuna ayrı ayrı anahtar bağladım.Yani 1. anahtar açıkken 1. akü 2. anahtar açıkken 2. akü çalışacak.Acaba akülerin (-) kutupları sürekli bağlı dururken (+) kutupları bağlı kalmazsa akülere herhangi bir zarar verirmi.Birde şarj etmek için yine ayırıcı bir devremi kullanmam lazım yoksa tek bir şarj aletiyle her ikisinide aynı anda şarj edebilirmiyim.Yardımcı olursanız sevinirim.

Böyle bir uygulamayı akülerinizi tamamen deşarj edip tekrar tamamen şarj etmek amacı ile yaptıysanız akülerin ömrünü uzatmak için iyi bir yöntemdir. Biten aküyü devre dışı yaparsınız dolu akü ile devam edersiniz. İşiniz bittiğinde de boş aküyü doldurarak maksimum verim elde etmiş olursunuz. Bunun artılarıda olduğu gibi eksileride vardır.

Eksi kutupların sürekli bağlı kalması zarar vermez. 1. akü bittikten sonra 2. aküyü paralel bağladığınızda boş akü üzerinden yüksek şarj akımı geçirerek 1. akünüze zarar verir aynı anda yüküde besleme görevi 2. aküye kaldığı için 2. aküden de yüksek deşarj akımı geçer buda akünün ömrünü kısaltan nedenlerdendir. Şarj işlemi sırasında da akülerin diyot ayırıcı olmadan doldurulmasıda benzer durumlara sebep olur. Farklı doluluk oranları olan aküler paralel bağlandığında bileşik kaplar kuralına göre çalışır yani bir müddet sonra iki akü aynı seviyeye gelmiş olur. Dolu akü boş aküyü şarj eder. Biri % 100 dolu diğeri % 60 dolu ise yaklaşık % 80 dolu iki akünüz olur.
Akü bağlantılarında diyot kullanacağınız zaman üzerinde harcanacak güçleride hesaba katın. En az 0,7volt x yük yada şarj akımı kadar güç harcanır. Yük akımı 40 amper olsa en az 28 vat diyot üzerinde harcanır.


tyildizak verdiğiniz şemayı beğendim güzel düşünülmüş. Güç kaybı önemsenmezse uygulamada işe yarar.


Selamlar.
 
Ayrı ayrı şarz etmeniz bence daha sağlıklı.
 
Slm arkadaslar bu akuleri bu şekil paralel bağlaSam ne gibi sonuç alırım???

KontrolKalemi Mobile ile gönderildi.
 

Ekli dosyalar

  • 1402742953786.jpg
    1402742953786.jpg
    50.2 KB · Görüntüleme: 35
Aküler özdeşse (yani aynı marka model kapasite imal tarihi gibi) bağlanabilir ve kapasite ikiye katlanmış olur. Ama çoğu durumda sağlıklı çalışır problem çıkmaz. Mecbur kalındıysa her kapasite de paralel bağlanabilir
 
Ornek her bir aku 60 Ah olsun paralel bagladiginda 120 Ah lik aku elde etmis olursun.
 
Tşkler arkadaşlar.

KontrolKalemi Mobile ile gönderildi.
 
Slm arkadaslar bu akuleri bu şekil paralel bağlaSam ne gibi sonuç alırım???

KontrolKalemi Mobile ile gönderildi.

Merhaba.Sn.silvestir'in de bu konu üzerine çok hassasiyetle de değindiği gibi,ancak "çok mecbur kalındığı zaman" başvurulacak,voltaj değeri tam korunurken,mevcut batarya kapasitini 2 kat artırma yolu olarak da tercih edilmelidir.Daimi tercih edilen bir yol olarak da hiç düşünülemez.Çünkü aküler ilk fabrika çıkışında ayni ve özdeş (Birebir ayni olarak,yani hem marka,hem de iç karekteristik olarak) bulunmalarına,ayni şarj akımını eşit kolada alıp %50 %50 bölmelerine karşın,zaman geçtikçe,birindeki erken yaşlanma belirtileri (Bir veya birkaç gözündeki farklılık nedeniyle) bu ayni özdeş koşullar,zaman içinde çok da fark yaratan bir durum haline de gelebilir.) oluşması halinde,bu şarj akımı da, örneğin birine %40 diğerine %60 olarak asimetrik olarak da gidebilir ve akülerden biri yetersiz şarjla tam şarj da olamazken,diğeri aşırı şarj akımları ile karşı karşıya kalıp kaynama da yapabilir,bir kısır döngüye böylece de giriebilir ve bu durumda ikinci akü kısa sürede kullanılamaz duruma da gelebilir.

Ama bu durum da tam olarak bir eşitsizliğin başladığı noktada tam olarak da oluşmaya,yani,%50 ve %50 şarj akımının tam da bölüşülmeyip,birinin diğerine göre farklılık yapabildiği koşullarda gerçekleşebilir.Diğerinin voltajı fazla olduğunda,ikinciye göre birincisi bir şarj cihazı,bir dinamo görevinini,diğer akü de bu durumda şarj alan bir akü durumna direk olarak dönüşür ve kısır döngü içindeki bu olumsuzluklar akülerin mevcut ömrününün beklenenden çok daha kısa olmasına da neden olur.

Ancak çok acil durumlarda,örneğin ups düşük kapasiteli bir akü ile normalde çalışırken,bir buzzerle uyarı verip "Ben artık bitiyorum,dikkat!" dediği anda,yani işte tam da bu noktada inverter devresine müşterek bir yük olarak da,ikinci bir akü kapasitesi (Ayni kapasite veya biraz daha yüksek kapasite değerlisi) paralel olarak bağlanarak,bu mevcut destek süresi bu şekilde de uzatılmış olur,bunda hiçbir sakınca da bulunmuyor,bu noktaya dikkat çekmek de isterim.Asıl dikkat edilip sakınılması gereken nokta da,sürekli paralel devrede kalıp,hem şarj akımını,hem de deşarj akımını giriş ve çıkışta,%50 %50, yani tam yarı yarıya paylaşmak durumunda kalan bu paralel bağlı akülerin zamana tam yenik düşüp,kendi iç kimyasallarında istenmeyen bazı değişimler neticesinde de,istenmeyen ve bizim hiç beklemediğimiz sonuçlara veya beklentilere yol açabilmesidir.

Bizim bu çekindiğimiz konu da tam olarak bu daimi birliktelik konusudur.Yani bu özdeşlik şartları hep ayni kalırsa mesele yoktur,ama birindeki en ufak bir kimyasal değişim,çığ etkisiyle de katlanarak büyüyebilir ve bu paralel ikilinin birlikteliği de bu son durumunda artık çok riskli durumuna da gelmiş olur.Ups sistemlerinde paralel akü konstrüksiyonu tercih edilmez,seri bağlantılı yapılar tercih edilir,yapıdaki bir aksaklık durumunda aksamaya neden olan akü veya aküler direk yenisiyle değiştirilme yoluna gidilir sıklkla bu yol tercih edilir.Ni-cd,Ni-MH,vb. şarjlı pillerin paralel oluşturulamsında da kurşunlu akülerdeki bazı sakıncalar (Çekinceler)(Hem şarj akımının eşit bölünmesinde,hem de çıkıştaki bu deşarj akımındaki bir kararlılık durumu) ayni şekilde bunlar için de yine geçerlidir.Kolay gelsin.Saygılarımla.
 
Değerli kardeşim, tanıdığım çok sayıda meslektaşım var ama danışmaya ihtiyaç duymuyorum, şöyle ki: ilk kez ortaokul yıllarımda yani senin yaşın kadar yıl önce adım attığım bu meslekte temel Elektronik konularını birilerine danışacaksam vay halime :)

Şemanın prensibini anlayamamanı tek yönlü düşünmene bağlıyorum, köprü diyot gördüğün her yerde ac-dc dönüşümü gerçekleştirilmek zorunda değil.
Köprü diyot bildiğin gibi özel bir şekilde birleşmiş 4 diyottan oluşuyor. Bizim de bu paralel bağlı akü devresinde, 2si şarj sırasında, diğer ikisi de devreyi enerjilendirme sırasında aküleri birbirinden izole etmek için gerek duyacağımız toplam 4 diyot var. Yukarıdaki çizimde bu ikisi birden köprü diyotla sağlanmış, hepsi bu.
Hala anlayamamış olduğunu tahmin ediyorum, o yüzden çizerek açıklamaya çalışayım:

Tek kaynaktan iki aküyü şarj ederken iki diyot kullanıyoruz, bu sayede şarj cihazını devreden çıkardığımızda aküler birbirleriyle alışverişte bulunamıyor:


İki aküyle tek motoru enerjilendirirken de iki diyot kullanıyoruz ki, motoru ayırdığımızda yine aküler birbiriyle alışverişte bulunmasın:

Bu iki devreyi kombine etmek istediğimizde dört diyodu tek tek de kullanabiliriz, ama köprü diyot tam istediğimiz şekilde dördünü birden içeriyor, bu yüzden kullanmamızda sakınca yok.
Ek olarak motora ve şarj cihazına da birer anahtar koyuyoruz:

İşte bu yüzden köprü diyot fuzulidir. akım yolunu takip ederseniz boş akünün doluyu sömürdüğünü görürsünüz.
 

Ekli dosyalar

  • akülerparalel.gif
    akülerparalel.gif
    10.4 KB · Görüntüleme: 60

Forum istatistikleri

Konular
129,833
Mesajlar
930,575
Kullanıcılar
452,658
Son üye
yılmaz_yılan

Yeni konular

Geri
Üst