Asenkron motordan elbette alternator olur. Kisa devre cubuklu bir rotor nasil
Elektrik uretir diyorsun degil mi?
Neyse 3 fazli sargilarin ucunu birden seri baglarsan toplam voltaj sifira duser. Fakat 2 fazi seri bagladiktan sonra 3. fazi ters seri baglarsan istedigin olur.
Yani ----u1-oooo-u2--v1-oooo-v2--w2-oooo-w1---- seklinde
abi etmeyin eylemeyin kurbanınız olayım. yav her elektrik aldığınız şeye alternatör diyemezsiniz . alternatör diyebilmeniz için onun voltajını ayarlıabiliyor olmanız gerekir mesele basit yav lens kanunu var diyorki
diyorki
1 sabit manyetik alan içerisinde hareket eden iletken üzerinde gerilim endükler
2 hareketli bir manyetik alan üzerinde sabit duran iletken üzerinde gerilim endükler ..
yıllar önce biz rotora 120 derece sargı sarıp statordan ikaz akımını veriyorduk sabit manyetik akı oluşturup fırça yardımı ile rotordan enerji alıyorduk . bu iş sonra buyuk güçlere çıkınca gerek hacim gerekse işlev bakımından sıkıntı yarttı .
düşündülerki böle zor olacak biz manyetik alanı dönderelim bu sefer reosta yardımı ile dc voltajı fırçalarla alternatöre verdiler bölece statordan enerji almaya başladık.
zaman içerisinde çeşitli değişken yüklerde birinin bu sürgülü reostayı ayarlaması sıkıntı oldu bunada çözüm düşündüler
alternaytörün kuyruğuna küçük bir uyartım dinamosu koydular bu dinamonun statoruna ikaz voltajını verdiler rotorda üretilen akımı doğrultup diyotlarla ana rotora verdiler böylece döner diyotlu alternatörlere geçildi .
buna bir opamp devresi gibi bir regulator yaptılar ve bu regulatörler remenans gerilimden başlıyarak
0 -400 volta çıkarıp orda sabitlediler değişen yüklere göre avr akımı artırttı veya azalttı. basitçe budur..
şimdi asenkron motorun rotorunu mıknatıslı yapsan o alternatör olmaz büyük bir bisiklet dinamosu olur .
bir hıza ayarlarsan bir yerde ki orda sabit hızda sabit yükte belki çalışabilir . ama yük değişirse yada artarsa bu hiç bir işe yaramaz ikaz akımını arttıramazsın eksiltemezsin . ayrıca o mıkatsın mikatarınıda ayarlayamazsın onun kaç veber kaç maxvel olacağınıda hesaplaman bayağı güç
bunun hesabı trafo hesabına yakındır burda nüve gene aynıdır bakır sardığının demirin alanı gausu 10.000 alabilirsin kaliteli gaustan bir motor ürettiğini var sayıyorum sonra frekansı kendin belirleyecen
frekansın sadece kutup sayısı ile ve devirle alakası var N (rpm) = (60 x f) / 2p sen burda artık motorun kaç kutulusa yani anlayacağın boş beleş işler bunlar .. mantıksız öle ayarlayana kadar alternatör alman daha mantıklı
ha aynı makineyi hem alternatör hem motor olarak kulanacaksan oturur hesaplarız ozaman konu başka olur mevzu başka olur