Ambalajlarda gizli zam oyunu!

binbaşı

Onursal Üye
Onursal Üye
Katılım
1 Eyl 2011
Mesajlar
6,247
Puanları
3,256
Konum
BURSA
w1aDJD.jpg


Ürünlere sık sık yapılan zamlar firmaları değişik çareler üretmeye itti. Birçok firma gramajı düşürerek fiyat ayarlaması yaptı. Tüketicinin alırken miktar yerine fiyata bakması uygulamanın gözden kaçmasına yol açıyor.

Fiyatı sürekli artan birçok üründe firmalar gramaj küçültme yoluyla vatandaşın tepkisini kırmaya çalışıyor. İlk başta market markalı ürünler olarak bilinen Private Label (PL) ürünlerde başlayan küçük gramajlı satışlar daha sonra sektörün büyük firmaları tarafından da kullanılmaya başlandı.

Dolar fiyatları artırdı

Son iki ayda doların Türk Lirası karşısında hızla değer kazanmasıyla birçok ürünün fiyatı yüzde 50’ye yakın arttı. Fiyat artışının göze batmaması için birçok üründe 1 kiloluk ambalajlar yerine 700 veya 800 gramlık ambalajlarda daha düşük fiyatla satılan ürünler rağbet görmeye başladı. Düşük ambalajlı ürünlere yağdan peynire, şekerden salçaya, yoğurttan bala kadar birçok alanda rastlamak mümkün.

Peynir ilk sırada

Üreticide ucuza alındığı halde marketlere gelene kadar fiyatı katlanan ürünlerde düşük gramaj daha çok görülüyor. Örneğin daha önce 1 kilo ve 500 gram şeklinde satılan taze kaşar peyniri son dönemde 700, 400, 250 ve 200 gram şeklinde satılmaya başlandı. 2.5 kilo olarak satılan yoğurt 2.250 grama dönüştü. 1.5 kiloluk yoğurt kapları 1.200 grama, 1 kiloluk yoğurt kapları ise 800 grama indi. 1 kilogramlık küp şeker 750 grama düşürülürken, yarım kiloluk kurum üzün yerine 400 gramlık ambalajlar çıktı. 200 gramlık çekirdek yerine 175 gramlık paketler raflarda yer almaya başladı. Yarım kiloya benzetilen paketli etler 380 gram olarak satılıyor.

Fiyatlarında sık sık spekülasyon yapılan ayçiçeği yağında da benzer uygulamalara giden firmalar var. Özellikle fiyatların arttığı dönemde fiyat etiketinde rakiplerinden daha ucuz göstermek isteyen bazı firmalar 5 kiloluk yağ tenekelerini 4 ve 4.5 şeklinde üretiyor. Muratbey Yönetim Kurulu Başkanı Necmi Erol, düşük ambalajlı ürünlerin çoğalmasının ailelerin küçülmesi ve marketlerdeki şarkütericilerin yetersizliğinden kaynaklandığını söyledi.

Paketler daha da küçülecek

Paketlerin daha da küçüleceğini ifade eden Erol, ‘aç bitir’ tekniğine doğru gidildiğini kaydetti. 250 gram kaşar ile 1 kiloluk kaşar arasında ambalaj ve işçilik dahil yüzde 8-10 arasında fiyat farkı olduğunu vurgulayan Erol, “Vatandaş ürün alırken kaç gram aldığına bakmıyor. Kaç liralık ürün aldığını bakıyor. Kimse hesap yapmasını bilmiyor. Ürün küçüldükçe maliyet artıyor ama vatandaşın talebi bu yöne olunca üretim yapmak zorundasınız. Teneke ile gelen peyniri marketlerde satacak kaç şarküterici var. Ürünün büyük kısmını heba ederler” şeklinde konuştu.

Gizli zam yapılıyor

Tüketiciyi Koruma Derneği (TÜKODER) Başkanı Şükran Eroğlu, “Tüketici rafta gördüğü ürünün fiyatına bakıyor, onun gramajına bakmıyor. 500 gram ile 400 gram arasındaki farkı çok da anlamaz. Yarım kilo aldım derken 400 gram almış oluyor. Aldığı ürünün kilosunun kaç paraya geldiğini bilmiyor. Bu tüketicinin dikkatinden kaçan gizli bir zam.” dedi.

wzOlG6.jpg






Alıntıdır.
 
yazmayayım dedim ama kendimi tutamadım...vallahi vatandaş olarak en kötüsünü hak ediyoruz...suya ,elektrige ,akaryakıta günlük zam yapılırken ses çıkarmayan vatandaşa birde dalga geçer gibi zam degil --- güncelleme --- diyen bir (yönetim) allah kurunun yanında yanan biz yaşlara sabır versin....
 
ben de belki bilmeyen vardır diye söylüyorum özellikle global marketlerde yani market zincirlerinde fiyat etiketlerinin en altında satış fiyatına oranla oldukça küçük puntolarla yazılmış birim fiyat ibaresi bulunmaktadır. Bu tarz ambalaj güncellemelerinden etkilenmemek için birim fiyata bakmanızda yarar var. Birim fiyatın mantığı da şu şekildedir. Örneğin 300 gramlık X marka peynir ile 400 gramlık Y marka peyniri karşılaştırırken sizin yapacağınız bunun kilosu kaça onun kilosu kaça hesabı yapılmış şekilde birim fiyat alanında yazar. Bu da alınan ürünün cinsine göre değişir içeceklerde birim fiyat 1 LT fiyatı kuru gıdada 1 KG fiyatı bazında alınır. Yani sizin alacağınız 500 gram peynir 7 liraysa birim fiyat alanında 14 TL görürsünüz. Ben alışverişlerimde özellikle marka karşılaştırması yaparken bundan faydalanıyorum.
 
Arkadaşlar bir de ambalajlarda çakallık var gizli taban denen bir şey. Özellikle plastik sektöründe yaygın galiba. Ambalaj kocaman ama altında içe doğru bir boşluk oluyor. Bakıyorsun kutusu büyük gibi ama içi aynı. Dikkat etmek lazım.
 
Arkadaşlar bir de ambalajlarda çakallık var gizli taban denen bir şey. Özellikle plastik sektöründe yaygın galiba. Ambalaj kocaman ama altında içe doğru bir boşluk oluyor. Bakıyorsun kutusu büyük gibi ama içi aynı. Dikkat etmek lazım.
Kalıpçılıkta teknik ismi hırsız dip geçiyor. : )
 
Arkadaşlar bir de ambalajlarda çakallık var gizli taban denen bir şey. Özellikle plastik sektöründe yaygın galiba. Ambalaj kocaman ama altında içe doğru bir boşluk oluyor. Bakıyorsun kutusu büyük gibi ama içi aynı. Dikkat etmek lazım.
Kardeş ambalaja bakma gramaj yazar üstünde daha ne diyim!
 
Ustunde 800gram yazan seyi 1000kg diye aliyorsan kazik yemeyi hak edersin. Bununla ilgili bir ornek var. Birisi anlatiyor diyor ki: normal bir saati aldin altin kaplama susu verdin (diyelim altin kapli olsa 3bin edecek) bin tl diyerek satiyorsun ve uyanigin biri gelip arastirmadan 3bin liralik seyi bin liraya buldum deyip alip gidiyor ve ne guzel kazikladim diyor. Iste bu adam kaziklanmayi hak etmiyor da kim ediyor.
Medya mark in slogani nedir. Bakmadan almam. Iki yasindaki cocuklar bile bu slogani ezberlemis. Ayrica soyle de birsey var adam istedigi kadar zamn yapsin almak zorundaysan seve seve aliyorsun. Cozumu olmuyor. Az aliyorsun gene alıyorsun. Ornegin ekmek 50kurus da olsa alip eve gotureceksin 3lira da olsa
 

Forum istatistikleri

Konular
129,277
Mesajlar
924,916
Kullanıcılar
451,698
Son üye
frht.26

Yeni konular

Geri
Üst