amfi notlari

yolgezer74

Katılımcı Üye
Katılım
13 Mar 2015
Mesajlar
1,397
Puanları
56
Yaş
34
test
selam millet:)
ozellikle net alemini herkes biliyor. klavyesi olan konusuyor. ve nette bir suru yalan yanlis bilgiler var.
hem bu durumu duzeltmek, hem de siteyi canlandirmak amaci ile daha once edinmis oldugum tecrubeleri yazacagim. sizlerden ricam sizler de eksik buldugunuz yerleri tamamlamaniz, ve bu basligi yaymanizdir.
konumuzdagenel itibari ile tum ses sistemleri incelenecek olsa da asil olarak semalar uzerinde duracagiz. devre nasil tasarlanir, frekans ayrimlari, hangi parca nerde kullanilir. bazen kolon tasarimlarina da yonelsek de asil olarak semalar uzerine gidecegiz. her seye sifirdan baslamaya gerenk yok. dunyayi kesfetmiyoruz:)

oncelikle ses sistemi nasil tasarlanir?
is sondan baslanip basa dogru gider ve yine en son bitirilir.
oncelikle bir araba nasil tekerleksiz yurumezse ses sistemi de hoparlorsuz ise yaramaz. ve her amfinin kullanacagi bir hoparlor vardir.
hoparlor her seyin temelinde ve piezzo tweeter sayilmazsa alayi sabit bir miknatis, bir ceper, orumcek suspansiyon, bobin ve korukten olusur, bu malzemeler cesitli maddelerden imal edilebilir.
her hoparlor kendine goredir. simdi tda7377 ye takilacak hoparlor baska, stk4142 ye:)
peki nalacagiz?
once elimizdeki suruculere bakacaz. nasil bir hoparlorumuz varsa ona gore bir ses sistemi, ton kontrol ve istersek isiklandirma, istersek titresim ve hepsinin sonunda uygun bir besleme unitesi tasarlamaliyiz. en son da hoparlore gore uygun kabin tasarlariz is biter.
ha hoparlor zaten hazir kabinli geldi ise is kolay:)
yoksa yapacagimiz hoparlor bass reflex mi yoksa full range tip bir kolon mu istiyoruz ona gore karar verecegiz, bass reflex de kabin crossover filtreden kacan tiz vs tum frekanslari filtre edecek kabiliyette olmali. oysa ki full range ise sadece yalitim maksatlidir. siz simdi kalkip da ici battaniye dosenmis bir kabinden nasil tiz beklersiniz?
bu durumda ekstra tweeter guclendirmesi yapilip, bu tweeter da kolondan yalitilmalidir.
bass kabinlerde port ozellikle onemlidir, sert bass isteyen kisiler portsuz yapar. ancak portsuz kabin ayni zamanda yer de kaplar.
portun boyle bir guzelligi var. ancak port hesaplamalari zordur. hic beceremiyorsaniz hoparlorun miknatisinin capi ile hoparlorun ortasinda gobek deligi var ya iste o ikisinin capi arasindaki kadar bir capta port isinizj gorur, bu portu bulduktan sonra 50 hz sinus dalga vererek duzgun bass alinana kadar ileri geri oynatilarak dogru olcu bulunabilir.
tabi hoparlore kulaginizi yapistirmayin en az 1 metreuzaktan deneyin, az zahmetli ama is gorur. ayrica merak etmeyin ureticiler rast gele yapiyor bu portlari. adam gibi olcup bicerek yapilan portlu kabinler 1000 tl yi bulabilir:) ben misal bir hoparlor gordum. 15 cm yukseklikte bir seydi, arkadas nasil ses veriyor. :)
 
gonderdigim dosya, bir ses sistemi icin oldukca uygun bir redresor semasidir. ayni sekilde parazit yasayan goruntu sistemleriniz vs varsa sokup icindeki redresorun uzerine dosyadaki degisiklikleri uygularsaniz sorunlarinizin cogu cozulir. dosya sanirim tum cizim programlarinda calisir. yoksa express pcb programi muhakkak acar.
diyotlara paralel kondansatorler mercimek olmali. 10 nf degerliler, ac giristeki 220 nf ne bulursaniz, cikistaki 100 nf mercimek. amper basina 1000-2200 uf arasi kullanilacaktir,
bu redresor oldukca temiz ve gurultusuz bir akim saglar. eger ki elinizde regulator gerektiren bir durum varsa cok yuksek amperaj gerekmiyorsa lm317t kullanmaya ozen gostermenizi oneririm, oldukca guzel bir entegre. az isinir, 1 ampere kadar cikar, dip gurultusu cok dusuk duzeylerdedir,
bu isi bana ogretenler hep redresore onem vermemi salik verirdi. su anda yaptiginiz amfide ugultu olmayabilir, ama baska bir ile gittiginizde ugultu oluyorsa bu kotu sebeke sartlarindandir, o zaman bu redresorun kiymetini cok anlarsiniz, ya da dusuk hassasiyetli bir hoparlorden yuksek hassasiyetliyr gecince:) :)
diger bir sorun grounding yani saseleme kurallari. bu kurallara gore sase hatti devrede en kalin kablo ile redresore baglanmalidir. sase mutlaka tum devreleri cevrelemelidir, bu sayede telefon gibi cihazlar ve manyetik alanin etkisi azalir. ki yuksek frekansi iyi bir amfide cok bas agritir:) olabildigince metal kasa kullanilmali. bu kasa saselenmeli.
diger bir konu ise hoparlor.
eger hoparlor saseli baglaniyorsa sase hattini direkt redresorden almaniz akillica olacaktir. btl ise amfinin cikis bacaklarina en yakin noktadan almak lazimdir.
hoparlor kablosu dolandirilmamalidir, olusan manyetik etki yuksek frekanslari filtree edebilir, ha bass reflex kabin ise isinize yarayabilir:)
eger ki amfiyi topraklayacaksak ufak guclu bir direnc ils kasayi saseleyebiliriz. mksal 6 ohm. toprak yoksa cok onemli degil. ama yuksek voltajli ise mutlaka yapilmalidir.
ses girisleri daha cok rca giris soketlerle yapilabilir, bu kablolar ekranli oldugu icin hattin parazit olmasini engeller,
trafo kasaya baglanabilir, trafonun nuvesi direkt saseye ya da artiya baglanmamalidir, ugultu yapabilir, zaten trafo manyetik alaninin kablo ile enerjiye cevrilmesi ilkesi ile calisir ki biz saseye degdirirsek baska bir enerji uretip noise yaratmis olacagiz.
harmonik nedir noise nedir!
harmonik aslinda tek basina kullanilamaz. manasi ritmik demektir, misal harmonik distorsiyon harmonik bozunum manasina gelir,
peki beslemedeki harmonik nedir?
oncelikle kirpilim.
sebekedeki oksitlenen baglanti noktalari nedeni ile enerji kesilip kesilip acilir. bu da 50 hz nin kesik kesik olmasi a neden olur. piezzo tarafindan uretilmis elentruk gibi:)
iste trafoya takilacak bir kondansatorle bu biraz duzeltilmeye calisilir. bittabi redresorun giris ve cikisindaki kondansator,lerle.
noise?
noise gurultu manasjna gelir, gurultu de bir ses degil mi?
ses elektrikte nasildir? ac akim. e diyot dc akim vermez mi?
nerden geldi yaw bu ac:)
unutmayin yari iletkenlerin ortak kadari ac-dc kacirma olayi ve bittabi iletime gecip kesilmelerinin yarattigi gurultudur.
misal lambali amfiler bu yuzden hala populer. 1920 yilinijn lambali amfisi su andaki pek cok ses sistemi kadar bile gurultu yaratmaz.
iste redresorun diyotlarina paralel bagli kondanslar ve cikistaki kutupsuz kondans, bu ac yi absorbe etme amaci guder.
peki baska nedir gurultu nedeni?
grounding kurallRi geregince amfinin redresoru ile ton kontrol ve cikis kati ayni pcb uzerinde kullanilmamalidir, ya da oldukca uzak olmalidir. cikis katinin yakinlarinda eger devrenin kendinde yoksa 470 uf ustu hstta 100 uf ustu kondansator bulunmamalidir.
redresorden gelen besleme hatti bir miktar kablo kirpilimina ugrar. bunu filtre edecek kondansatorer ekli olmalidir,
diger sorunlar tasarim olayidir, her halukara karsi cikis katinda ozellikle besleme voltajindan dusuk kondansator kullanilmamalidir. bilemeyizbelki 10 volt taktigimiz yerden 25 volt geciyor? emin olamazsiniz. bass vurdugunda orasi kut diye oraya firlar. sonra kondansator neden gumluyor:)
diger sorun empedans uyumu. amfinin giris empedansinin buyuk olmasinin zarari olmaz yarari ugrar. cikisa cok yuklenip zorlamaz.
ama cikis empedansi cok onemli. nette cok gordum. yuksek omajli hoparlorler bass veriyor abi.
degisik! e degisik. neyin kafasini yasadin da yazdin:)
direnc frekansa etki etmez!
asil mesele sen amfini asiri yukletecek dusuk omajli ile surmussun. bu da basslari distorsiyona ugratip bass yok etmis. sen de 8 ohm takinca bass almissin.
yok bunu okuyanlar da paylasmis. hoparlor omaji yZinca hep bu cikiyor:)
diger bir sorun empedans uyumu?
aslinda bahsedilen sadece 1 khz seviyesindeki frekansa hoparlorjn omik olarak gosterdigi direnctir.
peki bunu nasil yapacagiz. cikisi 8 ohm 4.6 watt bir hoparlor ile 4 ohm 10 watt amfi var?
olur mu?
ikisinjn omaj ve guc carpimlarj birbirine uyum sag,amali. uyarsa kullanabilirsiniz, yoksa amfiyi cok acmamalisiniz, ya da hoparlorujn yuksek gelirse amfiyicok yuklememeniz gerekir.
bir hesaplayalim. 4.6*8=36.8 4*10=40 yani hoparlprumuz daha guclu.
bir de burda hata. eger hoparlor amfiden guclu ise amfi yaniyormus. yaw sana kim dedi ki amfiyi hoparlorden son ses alacam diye tda2822m ile besle:)
eger amfiyi cok zorlamazsaniz yani gaini full yapip bir de sesi koklemezseniz bir sey olmaz. amfiyi kendi sinirlari icinde kullanirsaniz bir sey olmaz.
ha peki hoparlor kucukse?
ya amfinin cikisini olcerek ya da kulak ile amfi bozana kadar sesi acabiloirsiniz. daha fazla acmazsaniz bir sey olmZ ve her ihtimale karsi sogutmayi guclendjriniz.
neyse yoruldum. daha sonra ton kontrole girecegim sanirim.
 

Ekli dosyalar

  • redresör.rar
    5.1 KB · Görüntüleme: 30
uyku tutmadi az daha yazak:)
hani dedim ya amfi beslenmesi.
bir amfi ya da rn basitinden transistor nasil calisir? sen bir miktar enerji verirsin. transistor kapi acar haydo gabboo diye tum enerji akiverir. bu akisi actigin enerji ile sinirlandirirsin ve bir transiastorun verebilecegi maksimum enerji besleme gerilimini gecemez.
eger ki besleme gucunun ustunde bir kapi accarsaniz asiri yuklenme olur. bu da distorsiyona ve parca eskimesine neden olur.
iste amfiyi cok yuksek girisle beslersek de bu durim olusur. ama bir amfi neden asiri beslensin ki?
her ses sisteminde bir gain vardir. bu kazanc ayaridir, bu kimisinde on tanimli ve kurcalanamaz gelir kimisi de size birakilir. enstruman amfileri genelde gain ayari acik gelir. ama muzik setlerinde kapali ve ayarlidie, ki yeni amfilerde hic bulunmayabiliyor. zaten gain ayari ugultu yapmaya musait oldugu icin iyi de oldu:) aman ses kisildi ac gaini. tutturama kis ugultu olsun. gene yukselt bu sefer asiri yukleme. cekilecek dert degil. yaw bir potansiyometre ile hallediyoz iste:)
oyle degil ama. simdi elimizde bir amfi var. sabit birses kaynagi var. o zaman iste sabit gain cok iseyariyor. hem bu sayede potu sonuna kadar cevirebiliyoruz ki vplumede ince ayar sansimiz oluyor.
baktin ses kisik geldi, bir kontakla yaptigin yuksek gain moduna aliverirsin. ne guzel:)
bu zayiflatma isine attenuation deniyor. bilimsel aciklamasi da misal 12 volt besledigin ve 1*10 kazancli bir yukseltici 1 volt girisi 10 volta cikarir. ama biz 2 volt giris yaparsak 1*10 kurali yukselticiyi veremeyecegi bir guce tasimaktadir. bu yuzden kazanci 1*5 indiririz. bu sayede 2.1 volt verdigimizde 11 volta kadar cikabiliriz seklinde verebilirim ki hoparlore dusuk amfi baglayinca amfi yaniyo abiii lafinin asli budur. sen az ses geldi diye gaini acip ustune bir de preamfi eklersen cikis kati zprlanmaya baslar.
 
aslinda konunun kaba taslak kismi bitiyor gibi.
ben Elektronik egitimi almadim. o yuzddn de transistor hesaplamalarinda cok zayifim. amaan kim napzin transistoru. zTen evde kullaniyoruz, 50 watt 2 kat bir evi ziplatiyor. ben 5 watt amfiyi yaridan yukari acamiyorum. su anda 1 watt seviyelerinde dinliyorum bass da aliyorim tiz de:)
mesele cikis katinda degil. ama ilerleyen gunlerde bazi cikis katlari ile ilgili tecrubelerimi paylasacagim tabi ki de. ozellikle o konudaki tavsiyem ilk once kendi datalarinda verilen semayi yapip onu customize etsinler. baskasinin semasina guvenmesinler ve once ellerinde aku olsun, aku ile amfi besleyip uguldatabilen superler var bu dunyada ya neyse:) teorik olarak asla ripple vermeyecek tek dc akim kaynagi kondansatorlerdir. kapasitorler reaktif guc depolar. bu sayede canli elentrik tutarlar ki aku ya da pil gibi kimyasal reaksiyon ya da dinamo gibi hareket kaynakli harmonik gurultu olmaz.
ama 1 amper saat icin 10 farad gibi bir deger lazim, ki oylr bir arkadas da inanilmaz pahali:) zaten o kadar bir temizlikte amfi yok:) yani bizim paramiz yetmez. redresorun de mantigi bu aslinda. kondansator dolana kadar devreden akim gecemez. ki bazen cok asiri kondansator koyarsaniz amfi ilk bir tekler. hele trafo da kucuk ise bariz olur bu. iste redresordeki kutuplu koca arkadas bu ise yarar
onu gecelim.
ton kontrol.
bu eskiden 2 turlu yapilirdi, simdilerde bir de surround denilen bir zimbirti cikti. her kanala giden belli frekanslar geciktirilir, guclendirilir, yok edilir, bu tamamen dijital islemdigi icoin konu disi. zaten programlari hzzir yaziliyor.
ben asil analog kisimdayim.
ton kontrol genelde preamfi ile kotarilir. ama bazi durumlarda amfi cikisina da bobin kondansatorlerle ton kontrol yapilir.
amfi cikisi olsun girisi olsun tek bir frekansa yonelik high pass,low pass seklinde yapilan ve ilgili kanala belirli frekanslarin gitmesine yonelik calisan devreye crossover denir.
diger turlusu yani kanala tum frekanslari gonderme yetenegine sahip olup da bizim istedigimiz frekanslari ayarlayabilmemizi saglayan devreye de ekolayzer yani dengeleyici deriz.
ekolayzer icin su anda sadece aslinda flat olarak kaydedilen sesi cesitli nedenlerde oturu flat alamadigimiz durumda kayip frekanslari arttirilmasi amacina hizmet eden ayarli crossover de diyebiliriz,
crossover filtreler amfi girisine de yapilabilir cikisina da... bir preamfi kati ile guclendirilirse adi aktif crossover olur, aktif eleman yoksa pasiftirl
ister co filtre(crossover) olsun ister ekolayzer, bunlar bobin, direnc ve kondans yardimi ile yapilir,
co filtrelerde amfi girisi ve cikisi arasinda farklar bulunur,
misal kondansator amfinin girisine baglanirsa soyle bir durum gerceklesir. diyelim 1 uf kapasiteli, kutupsuz taktik?
bu giriste nerde ise tum frekanslari gecirmemizi saglar, tabi seri baglamissak. yok paralel girisli ise tiz seslerin cogunu keser, onlari saseye gonderir,
peki cikisa koyunca?
aslinda yine ayni sekilde davranir, ancak kuplaj denilen olay gerceklesir, bir ses kaynagindan cikan sesi kondansator ile seri devam ettirince elimizde dc akim kazanci bolca azaltilmis ve ac gucunden de biraz kaybetmis bir frekansimiz olur., biz bunu baska bir yukselticiye verirsek yukseltici gelen sinyale tekrar eski gucunu kavusturabilir. oysa ki cikis katindan sonra baska bir yukseltici olmadigindan kondansatorden devam eden akim zayif kalir, bu da giriste bass veren kondandsatorun cikista tiz vermesine sebep olur.
peki diger bir parca? direnc?
iste belki de en bas belasi bu arkadastir. zopaynan dovsek yeridir:)
direnc bldiginiz gibi dc akim zayiflatir,
bir ses kaynagindan gelen sinus sinyali dirence verirsenjz uzerindeki omaj kadar dusurur, ancak kondansator gibi cikista ve giriste cok farkli davranir. sozgelimi tda2822m, girisine 100k seri direnc koysaniz sesi yari yariya anca kisarsiniz. oysa ki cikisina 10 k direnci seri atin hoparlordeki tum sesi kesiverir.
ama tabi ki kondansator gibi davranamaz. kondansator yukardan asagi inen dalgayi absorbe edip asagidan yukari gelen dalga ile butunlestirir. ve zarar gormeden isin icinden cikar. ama direnc eger yeterli sogutmayi saglayamazsa gummmm:)
bir de bobin var. bobinin 2 gorevi olur, sesteki paraziti temizlemek ve yuksek frekans filtresi, stk amfiniz varsa tweeterlarinizi korumanin en kolay yolu. ayrica tda2003 un volume potuna bir tane 1 mh degerli takarsaniz sesde yamulma olmaz.
peki bu parcalar nasil kullanacagiz?
bobin devreye muhakkak seri baglanir, paralel baglanti kisa devre yapar. ustune manytik alam olusturdugu icin giristeki enerjiye ters bir enerji gonderip ses kaynaginizi gumlettirebilir. hele nuveli ise aman diyim. paralel baglamayin.
bobin asil wooferler icin kullanilir,
asil ve en cok kullanilan parca kapasitor. yaw bu kalasitoru icat eden adam ne guzel adammis.:)
kapasitor seri baglanirsa ilgilendigi frekansi gecirir paralel ken de filtreler. ha unutmayalim kutupsuz kondansatoru cikista paralel kullanirsaniz parazit engeller. ama fazla buyuk kullanmayin. hos sonuclar dogmayabilir. kondansator kullanildigi yerdeki empedansi dusurur unutmayin. eskiden preamfilerin kasetcalarlarda bu kadar fazla olmasinjn bir nedeni budur.
ne demistik?
dusuk faradli yani 1 pikofaraddan baslayarak kondansatorler yuksek frekanslardan alcaga fltreleme yapar,
bu konuda resmen malzeme cesidi onemli.
piyasada milyon tane kondans cesidi var, normal. en eski elektronik eleman:)
seramik yani mercimek kondans, en bilinenidir, ve en dandin radyoda bile cikar. ucuzdur. ucuzlugu oraninda kalitelidir. elektrolikit gibi degildir, zaten ucuz bir malzeme seramigin ise yaramaz kisimlarindan uretilir. bilhassa midlerin yukseltilmesinde ve filtresinde cok ise yararlar.
alcak frekanslarda elektrolikit kondansatorler kullanilir bazen. kati tip elektrolikit kondansatorler var, onlar cok ise yarar,
eskinin de eskisi antika muzik setleri ile hasir nesir olanlar bilir kagit kondansator. vplastikle kaplidirlar. elektrolikitler de kagitlidir ama bunlarda elektrolikit olmaz. sadece kagitla yapilirlar, elektrolikit olmadigindan da sadece yuksek frekanslara cevap verebilirler ve inanilmaz performanslidirlar. ama yapimlari pahali oldugundan uretilmiyorlar artik. yaw adamlar da hakli. millet noise dolu plastik kondansatorlu amfiler kullaniyor. umursamiyor ki:)
plastik yani polyester kondansatorler frekans bandinda cok iyi olmazlar. alcak frekansda ve midlerin filtresinde ise yararlar. cok gurultuludurler. tizlerde tavsiye etmem. hos olmuyor.
polikarbon mu ne deniyordu, yesil ve kirmizi olur genelde, parlaktirlar, onlar oldukca iyidir. zaten seramik gibi sikisik oldugu icin oldukca temiz is gorurler.
ee peki direnc ne jse yarayacak?
o da kondansatorle yapilan filtrelemede iki kondansatorun yan yana koyuldugunda birlesip tek kondans gibi davranmasini engelleyecek, bu sayede her kademede farkli bir frekans egale edilecek.
aslinda co filtre ile isin cogunu hallettik ama ekolayzere gormek sart. bu isin babasi o cunku:)
co filtre nerde kullanilir!
kusuratli sistemlerde, yani 2.1 lerde5.1 lerde,
eee ekolayzernerde?
stereoda:)
ekolayzerler co filtre gibi degiller, bazi co filtrelerde gecirdigi frekans bandinin ayari olabilir. ama bu onu ekolayzer yapmaz. cunku ekolayzer teorisinde tu, bantlara hakimiyet vardir, oysa ki co filtre ilgili kanala sadece tek bir bandin belirli kisimlarini gonderir.
ekolayzerlerde loud fonksiyonu olmasi da onu co yapmazz.
peki nedir bu ekolayzer?
aslinda frekans kesimindej baska sey degil. biz elimize flat girisi alir, bunun tum frekanslarini ayiririz, ve her birinin basina da bir pot koyariz. bu pot sayesinde istedigimiz bant istedigimiz kadarini gecirir, bir de istersek cesitli frekanslara bir buton sayesinde daha fazla sinyal gitmesini de saglariz.
iste ton kontrolu bu kadar, yani frekans arttirma yok. sadece istedigimizi kisip digerlerini belirginlestiriyoruz
 
@burak.555 sen begenip duruyorsun da su yazdiklarimi bir uygula, o 5.1 i ucurursun:)
saka bir yana, amfilerde kare dalga mevzuuna girmek lazim. bu da besleme konushna giriyor ama naparsiniz:)
ustalarim hep derdi ki oglum redresoru adam et isin yarisi biter.
ilk mesajda verdigim redresor en pahali tiptir. az degil baya bas agritir.
cok zorludur, ama bir kere yapin faydasini gorursunuz.
burda gunumuzde cokca kullanilan bir alete, smps trafolara giris yapacagiz. bu arkadaslar kare dalga calisir.
peki bunun faydasi ne zarari ne?
sen bu aleti istedigin kadar uygun yap, cikis trafosunu toroid sar, o 90 derece aci ile bukulup dumduz giden. sonra bir 90 derece ild yine dusuveren akim, diyotun ustune cekic gibi vuracaktir,
aslinda her yari iletken gibi diyotlar da ic gurultuye sahiptir. ama standart trafoda sinus dalganin yumusak inis cikisi sayesinde cok bir hissedilemez. oysa ki kare dalgada bu gurultu kat kat artacaktir, bunu engellemenin yollari mi dersek?
basit bir ornek. eski grundig tuplu tv leri biliriz. ki piyasadaki en eski smps beslemeli tv lerdir. bunlarin gurultusu hep kraldir, titreme kiprasma olmaz. ama obur markalarda olurdu-sony haric:) :) :) -
e nasil oluyor de bu cihazlarda ne ugultu ne baska bir sey olmazdi?
basit.
adim bir.
adam anahtarlama frekansini cok cok yuksek tutuyor, mhz lerle ifade edilen rakkamlar. oysa ki obur tv ve ses sistemlerinde cok dusuk frekanslar kullanilir.
bu sayede dalgalar arasindaki bosluklar azalmakta.
diger bir yol ise. hizli diyotlar:)
hizli diyotlar genelde dogrultma devrelerinde kullanilmaz. ama adam kullanmis. ki o diyotu sokup normal taksaniz. tv gene calisiyor, ama goruntu titremeye basliyor.
diger kisimlar standart.regulasyonlar vs.
peki bu islemleri yaptik. smps fiyati?
linear trafoyu geciyor, bir de smps trafolarin %80 ustu verimli olanlari zaten ates pahasi. standart yapsan 70 anca alirsin.
e ne fayda saglar?
iki faydasi olur. birincisi linear trafo bozulursa tamiri bobinin bastan sarilmasi ile oljr, ki bu da 150 watt icin 150 tl her seferinde. ama 50 liraya 500 watt tasarlayabilirsin ya da bozuldu mu tek transistor degistir tamamdir:) bir de 500 wattlik smps unitesi yarim kilo iken ayni wattajdaki 7 kiloyu gecer:)
misal bendeki 120 va ac trafo yarim kilo:)
zaten bu uniteler hi fi sistemler icin iyi degil. soz gelimi bende bir dvd player var. sesini cok actim mi amfi sapitiyor:)
 
Tamam beğenmiyorum :) O 5.1e gelince de ona epey bi vakit ayirmam gerekiyor ki vizeler bitmedi ilk firsatta ayircam regulator unu o pcb den :)
 
regulator degil komple redresoru ayir, hatta sifir pcb ciz,
sabahki dvd ye hizli diyot takmayi dusunuyrum cunku cikislarinda ugultu var, ve anlamadim ki zaten 12 ve 5 volt var, neden trafo kullanmamislae:)
 
biraz da yari iletken tecrubelerine girelim.
transistorlu amfilere ve lambali arkadaslara giris yapmayacagiz. onlarin ikisi de matematik hesaplamalarin vs olusturdugu cikis katlarindan ibaret.
ha verecekleri frekans destegi yuksek olabilir ama bu basligin amaci elde yapilan amfilerden amatorce de olsa olabilecek en yuksek performansa sahip olabilmektir. ki merak etmeyin bahsettigim hususlara cogu firma dikkat etmiyor:)
kimseye camur atmiyorum.
misal hybrid tabir edilen entegre kiligina girmis ama aslinda transistorlu amfi olan sony tasarimli sanyo uretimli stk amfiler bu klasmanda en kralidir. acik konusayim. elimde simetrik trafo olmadigi icin ve siparis veren olmadigi icin uretmis degilim hic. ama tamirini yaptim, bu amfinin de yine tasarlayanina gore cok farkli performanslari olsa da ezici gucleri -8ohm 25 watt:) :) mukemmel frekans hassasiyetleri -10-100k- ile super aletlerdir. ama bu guclerde ve frekans araliginda hoparlor ne yazik ki yok:) olsa da duyamayiz zaten. bu amfiyi uretecek arkadaslar ne olursa olsun 16-50k arasi frekansin disini filtre etmeleri sarttir. neden derseniz ne bu frekans araliginin altinda olan woofer ne de ustunde tweeter uretilmis degil.
 
hem kim alacak 150 tlye trafo, 200 tl ye hoparlor 50 tl ye tweeter alacak:)
bunun yerine daha ucuz modeller olabilir.
ama elimde 28 volt guclu bir simetrik trafo varken hele de toroid ise de, kalkip da tda7294 vs yapmak akil kari degil.
tda demisken ucuz cozumlerin en ragbet gorenidir. tda serisi dusuk frekanslarin babasidir, oldukca bass verir, hem clas ab olmasi sayesinde 100 wattlik class d woofer amfilerdej iyi sesi vardir,
ya da tda8571j de guzel bir quad entegredir,
eger ki 12 voltta en yuksek guc diyorsan 70 watt kare dalga kazancli tda 1562q da cok guclu bir amfidir. 36 watta kadar sinus dalga alabilirsiniz yaziyordu datasinda.
yuksek bir 2.1 sistem yapacaksaniz tda8560 oldukca is gorur 2 ohm 40 watt stereo, 4 om 40 watt btl cikis yapar ki oldukca guzel bie 2.1 yapilabilir, tda7377 de oldukca kaliteli sese sahiptir.
tda serisinde en genis frekans araligina sahip entegrelerden biri de 40-20k ile tda2003 ve 2005 tir. ama 2003 e guvenmeyin 2 ohm 12 watt ve cok sorunlu bir entegre:)
bununla ugrasacaginiza iyi bir redresor ile ka2206 ya da la4182 kullanin.
kulaklik kullanacaksaniz ozellikle telefonlarin cikis empedansi dusuktur. 4 ohmcuk:) yuksek empedansli bir kulakligi tda2822m ya da ka2209 ile kullanabilirsiniz. 3 volt ve limitli cikis yapin cok isinize yarar.
bir de toshibanin ta si var. ta7227 oldukca guclu bir amfidir, 18 watt btl cikistir ve ta8215h de 2*18 watt veren bir canavardir. ta serisi genelde hifi standartlarindadir, yuksek kalitedir,
burda la ve ka serisine giris yaptik. kalite ve guc olarak birbirlerinin yakinidirlar. la sanyonun ka da samsung un kodudur, la4440 18 watt btldir.
ka2206, tea2025b, la4180-82-83 birbirinin muadilidir. la418x ya da ka2206 kullanmis birisi teadan nefret eder. tea cok fazla isi ureten bir arkadastir ve aldigi enerjinjn cogunu isiya kaptirir, bu da dusuk frekanslarda zayif ve distorsiyonlu cikmasina neden oluyor.
guc olarak ise cok ufaktir:) 4 ohm 2.3 stereo ve 8 ohm 4.7 watt btl.
ama bu entegreler flat cikis verir, tiz bass kaybi olmaz. ucuzdurlar. bu yuzden de tasarimlarina cok onem gosterilmez. ama cikis hatlarinin kalin olmasi sarttir. her hoparlorle calismazlar. cok hopalorumu bunlara kaptirdim:) eskiden ucuz teyplerde tda2003 pahalilarinda ka2206 cikardi, ultra pahalilarinda daha buyukleri. misal ta8215h hyundai accentlerin orjinal pioneer teybinin cikis entegresi idi.
bir de lm serisi var. her bu isle ugrasan lm3886 ya sulanir:) ama stk dan daha zor. cok daha yuksek filtre kondansatoru mu desem kil filtreleri mi desem. stk cok daha kolay uretiliyor aslinda:)
ama stk nin orjinali yok piyasada o yuzden de tabi ki siz orjinal lm3886 ile yan sanayi stk465 i kapistirinca lm daha iyi oluyor.
bir diger sorun. orjinal entegre. allah bu sahtecilerin belasini versin. arkadas 15 ohm 40 watt direnc istiyorsun icinde ceyrek watt direnc cikiyor:)
bir ara tv icin 317 lazim oldj 2 tane aldim. ikisi de takar takmaz kisa devre. tekine de 2.5 lira aldi satici. boyle saticinin....
bir diger nokta hoparlor. amfide bir cizirti varsa hoparloru ters cevirip bir silkeleyin, icine bir sey kacmis olabilir:)
bobinlerle frekans kesebilirsiniz oldukca ise yarar.
gecen bir arkadasim kaskat diye tabir edilen bir seyden bahsetti. iki aktif elemanin arka arkaya baglanmasi. misal iki transistorun darlington seri baglanip darlington yapilmasi. bundan once bazj entegreler paralel baglanti ile yukseltme yapabiliyor. ama birbirlerini zorlamamasi icin genelde tamguc alinmaz.
bu seri baglama entegre amfilerde olmaz. ki transistorle bile yapilirken belli kurallari var. ilk kurali da bir ses yukselticide aktif elemanlarin carpimi toplam gucu verir.
ikincisi ve en onemlisi de transistor olsun lamba olsun entegre olsun. seri baglantida olsun tekli baglanti olsun toplam guc son aktif elemanin gucunu asamaz. ki zaten elimizde tek entegreli ses sistemi cok az. hepsinde opamp ya da baska preamfiler mutlakavardir ve hepsu de seri baglidir.
peki biz seri neden bagliyoruz. madem
 
yaw yazı eksik kalmış bir allahın kulu danerde gerisi dememiş:)
bir bir amfide yükselteçleri ard arda bağlarız çünkü çeşitli amaçlar gözetiriz. bunlardan birisi kazaç yükseltebilmektir.
misal transistörlü amfi yaptık. transistörler genel itibari ile 5 v ile iletime geçer.
ee telefonun çıkışını geçtim beslemesi 3.7 voltken nasıl yapcaz bunu:) işte araya daha yüksek voltaj sağlayacak bir şey takma gereği duyarsınız.
işte opamptır transistörlü beta dalga akımı yüksek bir önyükselteçtir preamfidir hatta direkt çıkış katıdır araya bir şey koyarsın transistörü daha güçlü bir şekilde anahtarlarsın. ki daha güçlü voltaj isteyen transistörler de yok değildir.
daha önce zayıflatmadan bahsetmiştim. şimdi çoğunuz e zayıflatmayı kapatalım diyecektir. e iyi de her amfide zayıflatma olmuyor ki:)
ya da var ama yine de yetmiyor. işte bu durumlarda arka arkaya giriş yapılır.
ancak bu her amfide gerekmeyebilir. misal tda7377, ön tanımlı gain ile gelir. bunun faydası çok. en önemlisi uğuldaması daha az:) pc dye direkt bağlayıp sesi kökleyebilirsiniz. ama ya telefonla beslersek? o zaman bir sinyal yükseltici şart olacaktır işte.
diğer bir rahatlık da bazı amfilerde gaini çok açamayabiliyoruz. misal girişi şaselemek gerekebilir bir sorun nedeni ile. o durumda da bu tarz bağlantılar gerekir.
ama her ne olursa olsun seri bağlantıda alacağınız maksimum güç, son katı geçemez.
 

Forum istatistikleri

Konular
130,039
Mesajlar
932,486
Kullanıcılar
453,011
Son üye
zekican1

Yeni konular

Geri
Üst