Araç kliması, klima devreleri hakkında bilgiler

Katılım
12 Tem 2010
Mesajlar
94
Puanları
1
ALINMASI GEREKEN ÖNLEMLER: KLİMA DEVRESİNİN BAKIMI


ÖNEMLİ: Genel önlemleri daima göz önünde bulundurunuz.

Donma yanığından korunmak için eldiven ve iş gözlüğü kullanınız.
Zehirli maddenin buharlaşma tehlikesini önlemek için soğutucu gaz ile ilgili işlemleri, alevli veya çok sıcak (örneğin sigara gibi) maddelerin yakınında yapmayınız.
Havalandırılmış bir yerde çalışınız.
Asit içerebildiği için, kullanılmış kompresör yağı ile ilgili işlemleri dikkatli yapınız.

ÖNEMLİ: Kompresör yağı, çok güçlü bir nem çeker maddedir. Tamirat işlemleri sırasında daima açılmamış kutulardaki yağları kullanınız.

1 – DEVREYİ AÇARKEN ALINMASI GEREKEN ÖNLEMLER
Nemin girmesini önlemek için, açılan her boruyu derhal tıkayınız.
Buhar birikiminin meydana gelmemesi için, yeni parçaların ambalajları açılmadan önce oda sıcaklığına gelmiş olmalıdırlar.
Parçaların rakorlarındaki tapalar, tam takılacakları sırada sökülmelidir.
Kurutucu haznesinin (devreye bağlı olsa bile) 5 dakikadan daha uzun süre havayla temas etmemesi gerekir, çünkü nemin içerde yoğunlaşma tehlikesi vardır.
Devre hava alacak şekilde açık kalırsa, değiştirilmesi gerekir:
• kurutucu haznesi
• kompresör yağı
2 – RAKORLARI TAKARKEN ALINMASI GEREKEN ÖNLEMLER
Sadece yeni contalar kullanınız.

UYARI: Contaları kompresör yağı ile yağlayınız.

İmkan olduğu zaman ikinci bir anahtarla kontra tutarak, rakorları belirtilen tork değerleriyle sıkınız.

3 – DEVRENİN GENEL KORUMA ÖNLEMLERİ

UYARI: Soğutucu devresi boş ise, bir klima sistemini asla çalıştırmayınız.


UYARI: Devre dolu iken, kompresör doldurma tapasını çıkartmayınız.

4 – ELEKTRİK KONTROLLERİ
Soketi tekrar takmadan önce şunları kontrol ediniz:
• bütün uçların durumu (bozulma, paslanma ...)
• contanın mevcut olup olmadığı
• soket kilit mekanizmasının mevcut olup olmadığı ve durumu
Elektrik kontrolleri sırasında:
• akü tam şarjlı olmalıdır
• 16 volttan daha yüksek bir voltaj kaynağını asla kullanmayınız
• asla test lambası kullanmayınız
• kıvılcım çıkartmayınız
Şunları devreden çıkartmayınız:
• Motor çalışırken akü
• Kontak açıkken ECU

VERİ: KLİMA DEVRESİNİN PARÇALARI

5 – KLİMA DEVRESİNİN PARÇALARI
5.1 – Klima kompresörü
Değişken kapasiteli kompresör.


Motor tipleri Bütün modeller
Üretici SANDEN
Tip SD 6V 12
Soğutma kompresör kasnağı 6 tespit vidası
Kompresör yağ kapasitesi cc 135
Yağ cinsi SP 10


5.2 – Tanımlama




Fig : C5HP18UD

(1) klima kompresörü tahrik plakası.
(2) yeni bağlantı sistemi.

(3) conta (üretici “MANULLI”).
(4) klima kompresörü tanıtım etiketi (yeşil).

NOT: Tahrik plakası (1), kanalları ile klima kompresör miline oturur (ilgili işleme bakınız).
5.3 – Yağ

UYARI: Bu yağların çok güçlü nem çekme eğilimi vardır, açık bırakılmış yağ asla kullanılamayacağı için kutuları açık bırakmayınız.

Kullanılacak yağ sınıfı: TOTAL LUNARIA S, ELFRIMA, TEXACO CAPELLA, CASTROL ICEMATIC 299, SHELL CLAVUS OIL, MOBIL GARGOYLE ARCTIC 300: SP 10.

ÖNEMLİ: Belirtilenler dışında başka bir yağı asla kullanmayınız.

Soğutma devresini doldururken kompresör yağını da mutlaka kontrol etmek gerekli değildir.

NOT: Soğutma devresinde kaçak olması durumunda; yağ seviyesi kontrol edilmelidir (ilgili işleme bakınız).

5.4 – Presostat (Basınç valfi)
Hat basınç sensörü.
5.5 – Doldurma valfleri
Valf tipi: kamalı rakor (koruyucu kapaklı).

NOT: Hata ihtimalini ortadan kaldırmak için, yüksek ve düşük basınç valflerinin çapları farklıdır.


5.6 – Bileşik hazneli kondansör



Fig : C5HP18VD

Kondansörde (5), kendi bileşik filtresiyle klima sıvı haznesi işlevini yapan bir silindir (6) bulunur (ilgili işleme bakınız).
Kondansörün (5) giriş (7) ve çıkışının (8) her birisinde bir conta (3) vardır (üretici “MANULLI”).
5.7 – Klima basınç düşürme valfi


Fig : C5HP18WC

Giriş (9) ve çıkışın (10) her ikisine de yeni conta (3) takınız (üretici “MANULLI”).
5.8 – Conta




Fig : C5HP18XD

Kalibre edilmiş conta (3) (üretici “MANULLI”).

UYARI: Contaların (çizimde gösterilen) takma yönüne dikkat ediniz.


NOT: Contayı takmadan önce, contayı ve contanın dişi ile erkek temas yüzeylerini klima kompresör yağı (SP10 yağ) ile iyice yağlayınız.


5.9 – Polen filtresi
Kaputun altında sağ tarafa yerleştirilmiştir (ilgili işleme bakınız).
5.10 – Sıkma torku
İmkan olduğu zaman ikinci bir anahtarla kontra tutarak, rakorları belirtilen tork değerleriyle sıkınız.

6 – SOĞUTMA SİSTEMİ
6.1 – Açıklama




Fig : C5HP19PP

(11) düşük basınç valfi.
(12) yüksek basınç valfi.

(13) presostat.
(14) bileşik filtre kartuşu.
6.2 – Sıkma tork değerleri


İşaretli Açıklama Sıkma torku
(a) Basınç düşürme çıkışı 0,6 m.daN
(b) Basınç düşürme girişi 0,6 m.daN
(c) Kondansör çıkışı 0,6 m.daN
(d) Klima kompresör girişi 0,6 m.daN
(e) Klima kompresör çıkışı 0,6 m.daN
(f) Kondansör girişi 0,6 m.daN


6.3 – Klima yağ devresinin kapasitesi

Motor tipleri Kapasite (g):
Bütün modeller 600 ± 25 g


ÇALIŞMA PRENSİBİ: KLİMA KONTROLÜ

7 – GERÇEK KONFOR
Klima takılmasının amacı, aracın içinde yolcular açısından en doyurucu koşulları yaratmaktır.
Aşağıdaki faktörler bu koşulları etkiler:
• yolcu bölmesinin sıcaklığı
• bağıl nem
• hava akışının hızı
• havanın temizliği
8 – HAVALANDIRMA




Fig : C5FP0F6D

8.1 – Hava girişi
Ön camın taban bölgesinde yer alan hava giriş ızgarasının ve manifoldunun temiz olup olmadığını (kuru yapraklar, kar vs.) kontrol ediniz.
Yüksek basınçlı su ile yıkarken, hava girişine su püskürtmemeye dikkat ediniz.
8.2 – polen filtresi – koku filtresi (ekipmana göre)
Klimanızda, toz ve dumanın içeriye girmesini önleyen bir filtre vardır.
Bu filtre, Bakım programında verilen talimata uygun olarak değiştirilmelidir.
8.3 – Havalandırma çıkışları
Havalandırma çıkışlarında, hava girişini açmak veya kapatmak için kullanılan döner düğmeler ile hava akış yönünü (üstten alta veya sağdan sola) ayarlamaya yarayan ızgaralar vardır.
8.4 – Hava dolaşımı
Azami konfor, yolcu bölmesinin ön ve arka taraflarına havanın iyi bir biçimde dağıtılması ile elde edilir.
Havalandırma çıkışları, orta konsola ve vites kolu seviyesine yerleştirilmiş olup; arkadaki yolculara daha iyi bir konfor sağlarlar.

UYARI: Otomatik düzenleme sistemi, göğsün arka tarafına yerleştirilmiş bir sıcaklık sensörü kullanır, bu sensör yolunun tıkanmamasına dikkat ediniz.

9 – HAVALANDIRMA - ISITMA
9.1 – Isıtma ve havalandırma kontrolü




Fig : C5FP0F7D

9.2 – Hava dağıtıcısı (1)
a : havalandırma çıkışlarından hava akımı (havalandırma çıkışları açık).
b : ön ve arka oturma yerleri ayak boşluklarına hava akımı (havalandırma çıkışları kapalı).
c : ayak boşluklarına ve ön cam ile yan camlara hava akımı.
d : ön cam ve yan camlara hava akımı (buğu giderme, buz çözme)
Hava dağılımı; hava dağıtıcısını (1) orta konuma getirilerek değiştirilebilir.
9.3 – Yolcu bölmesinin yalıtımı (2)
e : içerdeki havanın devridaimi.
Bu konum, dışardaki istenmeyen koku ve dumanı engeller.
Ancak, aracın içindeki havanın yenilenmesini sağlamak ve buğulanmayı önlemek için; gerek kalmadığında bu konumdan derhal çıkılmalıdır.
9.4 – Hava sıcaklık ayarı (3)
- aracın içine verilen havanın sıcaklığını ayarlamayı sağlar.
9.5 – Kalorifer fanı devir ayarı (4)
Fan, sadece motor çalışırken devreye girer.
Yolcu bölmesinde azami konforu elde etmek için; bu kumandanın OFF=KAPALI (konum 1 asgari) konumunda kalmaması gerekir.

10 – HAVA DAĞITICISI (EL KUMANDALI MOD)
Sistemin en iyi şekilde kullanılması için size tavsiyemizdir.



Dış sıcaklık Hava dağılımının en iyi şekle getirilmesi Havalandırma çıkışı ayarları
El kumandalı sistem Arka yolcuların konforu
Düşük c – b Soğuk havada: Yan havalandırma çıkışları açık veya ellere yönlendirilmiş
- fan (4) devrini arttırınız
- orta havalandırma çıkışlarını kapatınız Orta havalandırma çıkışları kapalı veya ellere yönlendirilmiş
- kumandayı (3) istenilen sıcaklığına ayarlayınız
Ortalama c Havalandırma çıkışları açık
Yüksek b – a Arka yolcuların konforunu arttırmak için
Sıcak havada:
- orta havalandırma çıkışlarını açınız
fan devrini arttırınız (4) (aracın ön tarafındaki konforu azaltmadan)
- kumandayı (3) istenilen sıcaklığına ayarlayınız



11 – EL KUMANDALI İKLİMLENDİRİLMİŞ HAVA (TİP VEYA ÜLKEYE BAĞLI OLARAK)




Fig : C5FP0F8D

11.1 – İklimlendirilmiş hava (5)
Klima, sadece motor çalışırken işlevlerini yerine getirir.
Göğse yerleştirilmiş olan anahtarı (5) açınız.

NOT: Uyarı lambası = açık.

Etkin olabilmesi için hava soğutma ekipmanın; camlar kapalı iken kullanılması gerekir.
Bu sistem çevreyi kirletmeyen soğutucu (R134.a) içerir.
İklimlendirilmiş hava elde etmek için, fanın OFF=KAPALI konumda olmaması gerekir.
11.2 – Hava devridaimi (6)
Tipe bağlı olarak; kumanda düğmesine (6) basınız (uyarı lambası yanar) veya kumanda kolunu (2) dış hava kapalı konumuna getiriniz.

Uzun süre güneşte kalması durumunda, içerdeki hava çok sıcak olacaktır:
• tave havanın yolcu bölmesine girmesini sağlamak için birkaç dakika süreyle camları açınız ve sonra kapatınız
• kumandayı (3) kullanarak, sıcaklık ayarını azami soğuk konumuna getiriniz
• bütün havalandırma çıkışlarını açınız
• dahili hava konumunu (6) kullanınız
• gereken konfor sağlandıktan sonra, kumandayı (3) istenilen sıcaklığa getiriniz
• Konfor koşullarını, fan (4) ve sıcaklık (3) kumandalarıyla kendinize göre ayarlayınız.
Yılın mevsimine bağlı olarak hava soğuk olsa dahi; klimayı çalıştırınız çünkü bu işlem, nemin ve yoğunlaşmanın giderilmesine yardımcı olur.

NOT: İklimlendirme, taleplere ve fanın (4) kullanımına bağlı olarak soğuk ve sıcak hava karışımını içerir.


12 – OTOMATİK KLİMA KONTROLÜ (TİP VEYA ÜLKEYE BAĞLI OLARAK)
12.1 – Kontrol paneli




Fig : C5FP0F9P


12.2 – Buğu giderme (15) – buz çözme (8)
Çalışırken, düğmenin (8) uyarı lambası yanar ve ekranda (7) bir sembol gösterilir.
Bu düğme, ön cam ve yan camlardaki buğunun hızla giderilmesini ve buzun çözülmesini sağlar. Araçta azami konforlu koşulları sağlamak için; hava debisini, dağılımını ve hava soğutma işlemini otomatik olarak yapar.
Çalışmasını durdurmak için, açık düğmesine (8) veya AUTO (13) düğmesine tekrar basınız.
Klima çalışmıyor ise; aracın içindeki hava sıcaklık değerinin, dışardaki hava sıcaklığının altına düşmesi mümkün değildir.
Otomatik modun (AUTO düğmesine (13) basılarak) sürekli kullanılmasıyla; dışardaki hava koşullarına bağlı olmaksızın araç içinde azami konfor elde edilir.

NOT: Otomatik çalışma, soğuk havanın sadece yolcu bölmesinde istenilen sıcaklığın elde edilmesi veya nemin giderilmesi için üretilecektir ve klima uyarı lambası fasılalı yanabilir.

Sistemin en iyi şekilde kullanılması için size tavsiyemizdir.
12.3 – Hava dağıtıcısı (9)
Ekranı (9), aşağıdaki hava akış noktaları arasında kaydırmak için düğmeye (9) basınız.
• g : ön cam
• h : orta havalandırma çıkışları. yan havalandırma çıkışları. Yolcu ayak boşlukları. Ön cam
• i : ön cam. Yolcu ayak boşlukları.
• j : yolcu ayak boşlukları - aracın içine verilen havanın sıcaklığını ayarlamayı sağlar
• k : orta havalandırma çıkışları. yan havalandırma çıkışları. Yolcu ayak boşlukları.
• l : orta havalandırma çıkışları. yan havalandırma çıkışları.

NOT: AUTO (13) konumunda; sistemin seçtiği hava dağılımı ekranda gösterilir.

12.4 – İklimlendirilmiş hava (10)
Kontrol paneline yerleştirilmiş kumanda düğmesine basınız.
Ekranda (7) bir sembol gösterilir (sistem devrededir).
Aracın içinin buğulanmasını önlemek için, AUTO (13) modunun kullanılması tavsiye edilir.

Soğutulmuş hava üretimini devreye almak veya devreden çıkartmak için; göğüs paneline yerleştirilmiş olan kumanda düğmesine basınız. İklimlendirilmiş hava, üflenen hava sıcaklığı ayar kumandasını (11) kullanarak; sıcak ve soğuk havanın karıştırılmasıyla elde edilir.
Hava sıcaklık ayarı (11)
İstenilen sıcaklığı elde etmek için, düğmelere aşağıda anlatılan şekilde basınız.
(+) sıcaklığı arttırmak için
(-) sıcaklığı düşürmek için
22ºC civarında yapılacak ayar, iyi bir konfor düzeyi sağlar.
Bu değer uygulamada 20ºC ila 24ºC arasında değişebilir.
Hava debisi (12)
Hava debisinin ayarlanması. Düğmeye (12) basınız:
(+) hava debisini arttırmak için
(-) hava debisini azaltmak için
Debinin değeri, ekrandaki vantilatör pala figürlerinin doldurulmasıyla belirtilir (mevcut yedi adet ayar konumu vardır).

NOT: Fan kumandasını (12) OFF konumuna getirirseniz, sistem devreden çıkar (kontrol panelinin aydınlatması söner). AUTO (13) konumunda; sistemin seçtiği hava debisi ekranda gösterilir. Otomatik işleme yeniden dönmek, AUTO düğmesine basılarak sağlanır.

Otomatik çalışma (13)
Otomatik işlev yapma, klima sisteminin normal kullanım biçimidir.
Bu düğmeye bastığınızda; seçilen sıcaklık, hava sıcaklığı ve güneşin durumuna bağlı olarak otomatik işleve izin verilir ve bu durum ekranda (7) belirtilir.
5 temel işlev:
hava debisi
yolcu bölmesinin sıcaklığı
hava dağılımı
yolcu bölmesinde hava devridaimi
iklimlendirilmiş hava
El kumandalı moda geçmek için, kumanda düğmesine (13) yeniden basınız.
Bir veya iki işlevin el kumandasıyla devam ettirilmesi
Diğer işlevleri otomatik modda bırakırken, aşağıda belirtilen işlevlerden herhangi birisini elle kumanda ederek düzenlemek mümkündür.
Bu durumda “AUTO (9)” işlevinin LED’i söner.
Hava devridaimi (14)
Düğmeye (14) basılarak, dış hava girişi kapatılır ve uyarı lambası yanar.
Bu konum, dışardaki istenmeyen koku ve dumanın içeriye girmesini önler. Ancak, aracın içindeki havanın yenilenmesini sağlamak ve buğulanmayı önlemek için; gerek kalmadığında bu konumdan derhal çıkılmalıdır.
Bu işlem için; AUTO (13) düğmesine veya hava devridaim düğmesine (14) bir kere daha basınız.



Dış sıcaklık Hava dağılımının en iyi şekle getirilmesi Havalandırma çıkışı ayarları
El kumandalı sistem Arka yolcuların konforu
Düşük g Soğuk havada: Yan havalandırma çıkışları açık veya ellere yönlendirilmiş
- fan (12) devrini arttırınız
- orta havalandırma çıkışlarını kapatınız Orta havalandırma çıkışları kapalı veya ellere yönlendirilmiş
Ortalama h Havalandırma çıkışları açık
Yüksek k Arka yolcuların konforunu arttırmak için
Sıcak havada:
- orta havalandırma çıkışlarını açınız
- fan (12) devrini arttırınız



KONTROL İŞLEMLERİ: KLİMA KOMPRESÖRÜ

Kompresör kapasitesinde sapma
Soğutma veriminin düşmesi durumunda, kompresörün “asgari kapasite” konumuna gelmesine neden olacak tutukluk olup olmadığını kontrol ediniz.
Ön koşullar
Hava sıcaklığı, 15ºC’den yüksek olmalıdır.
Araçtaki yüksek basınç ve düşük basınç valflerine manometreler bağlayınız.
Motor durdurulmuş, basınç dengelenmiş durumda iken; basınç değerlerinin 2,5 bardan fazla olması gerekir.
Bu değer elde edilemiyorsa, belirtilen miktarda soğutucu koyunuz.
Ölçüm
Motoru ısıtınız (soğutma fanları çalışır ve tekrar durur).
Manometre borularının arada sıkışmamasına dikkat ederek kaputu kaputunuz.
Kompresörü devreye alınız.
Hava giriş kapakçığını, devridaim konumuna getiriniz.
Sıcaklık kumandasını, azami soğuk konumuna getiriniz.
Fan kumandasını, azami devre ayarlayınız.
Ön camları açınız.
Basınç tamamen dengeleninceye kadar motoru 2000 dev/dak’ta çalıştırınız.
Yüksek ve düşük basınçları ölçerek, tabloda gösterilen değerler ile karşılaştırınız.



C5HP07PD

X : bar cinsinden yüksek basınç (izafi basınç).
Y : bar cinsinden düşük basınç (izafi basınç).
(A) : kompresör, bu bölgede asgari kapasiteyle çalışır.
(B) : bu bölgede kompresör, ayar evresindedir – piston destek plakasının konumu değişir.
(C) : kompresör, bu bölgede azami kapasiteyle çalışır.

Kompresör asgari kapasite ile çalışıyorsa, yüksek basınç yaratmak ve azami kapasite (C) bölgesine getirmek için, aracın önündeki hava akışını kısmen engelleyiniz.
Yüksek ve düşük basınç değerleri arasındaki bağlantı (A), (B) veya (C) bölgelerinin dışında ise; kompresör arızalı demektir.
Aracın önü tekrar açıldığında, kompresör orijinal konumuna dönmelidir.

Kompresör yağ seviyesi

ÖNEMLİ: Kompresör yağı, çok güçlü nem çeker bir maddedir; bütün çalışmalarda daima yeni yağ kullanınız.


NOT: Ayırt edilmesi gereken 3 durum.

1. durum: kaçak bulunmayan sistemin tamiri
a : yağ separatörü olmayan bir boşaltma ve geri dönüşüm istasyonu kullanarak:
kompresör düşük basınç devresindeki yağı, sistemin dışına çekilmesini önlemek için mümkün olduğunca yavaş bir biçimde boşaltınız
R134.a soğutucu gaz devresi, yağ eklemeden yeniden doldurulabilir
b : yağ separatörü bulunan bir boşaltma istasyonu kullanarak:
seçilen ekipmanın kullanma talimatına uygun olarak, R134.a soğutucu gaz devresini boşaltınız
geri dönüştürülen yağ miktarını ölçünüz
geri dönüştürülene eşit miktarda yağ ekleyiniz
c : kompresörün değiştirilmesi:
eski kompresörü çıkartınız, boşaltınız ve boşaltılan yağ miktarını ölçünüz
orijinalden boşaltılan miktara eşit yağ bırakmak için, yeni kompresörü boşaltınız (yağ ile dolu olarak sunulur)
soğutucu devresinin R134.a gaz ile doldurma işlemi, yağ eklemeden yapılır
2. durum: hafif kaçak
Hafif kaçaklar yağ kaybına neden olmaz; kaçağı bulunmayan sistemlerin tamiri için anlatılan yöntemi uygulayınız.
3. durum: fazla kaçak
Bu tip bir olay, sisteme havanın girmesine yol açacak büyük yağ kaybına neden olur.
Aşağıda açıklanan işlemlerin yapılması gerekir:
kurutucuyu değiştiriniz
mümkün olan azami miktarda yağı tahliye ediniz. (arızalı parçayı değiştirirken)
R134.a soğutucu koyma işleminden önce veya koyarken, sisteme 80 cc yeni yağ ekleyiniz.

KONTROL VE AYAR İŞLEMLERİ: KOMPRESÖR KAVRAMASININ ARALIĞI

ÖNEMLİ: Alınması gereken önlemleri uygulayınız (broşüre bakınız: “TAVSİYELER – ÖNLEMLER”).

TAVSİYE EDİLEN TAKIMLAR


E5-P091C
[1] sentil takımı.
Kontrol işlemleri:


C5HP18HC
ÖNEMLİ: Mengeneye, koruyucu ağızlar takınız.


Klima kompresörünü, “a” noktasından mengeneye bağlayınız.


C5HP18JC
Takımı [1] kullanarak, kavrama aralığını ölçünüz.
Aralığın, aşağıdaki değerler arasında olması gerekir:
tahrik diski (1)
kasnak (2)
Aralık değeri: 0.4 ila 0.8 mm.

NOT: En az 3 noktada ölçüm yapınız.


Ayarlanması
Değer yanlış ise: tahrik diskini (1) çıkartınız (ilgili işleme bakınız).


C5HP18KC
Aşağıdaki değişiklikleri yaparak ayarlayınız:
Pulların (4) kalınlığı
Pulların (4) adedi
Tahrik diskini (1) yerine takınız.
Eski somunu (3) 1.6 m.daN torkla sıkınız.
Aralık değerini kontrol ediniz.
Gerekiyorsa yeniden ayarlayınız.
Eski somunun yerine, yeni bir somun (3) takınız.
Somunu 1.8 ± 0.1 m.daN torkla sıkınız.

ÇIKARTMA - TAKMA: KALORİFER ÜNİTESİ

ÖNEMLİ: Güvenlik ve temizlikle ilgili önlemlere dikkat ediniz ve kesinlikle uygulayınız (broşüre bakınız: “TAVSİYELER – ÖNLEMLER”).

TAVSİYE EDİLEN TAKIMLAR


E5AP063C
[1] doldurma ve geri dönüşüm istasyonu.


E5AP220C
[2] klima koruma tapaları ((–).1701.H).


E5-P08JC
[3] hortum işkencesi 4153–T.
Çıkartma
Göğsü çıkartınız (ilgili işleme bakınız).
Klima devresini boşaltınız (ilgili işleme bakınız).
Soğutma sisteminin basıncını gideriniz.
Hava filtresini çıkartınız.


C5HP18CC
Kalorifer ara flanşını çıkartınız (sürücü tarafı).

Sökünüz:
vida (1).
vida (2).
Soketi (3) çıkartınız.


C5HP18DC
Somunu (5) sökünüz; (TORX 4 lokma ve ara kol kullanarak).
Somunu (6) sökünüz; (TORX 4 lokma ve ara kol kullanarak).
Boruları (4) ayırınız.
Takımı [2] kullanarak boruları (4) boşaltınız.
Takımı [3] kullanarak, hortumları (10 ve 11) sıkınız.
“a”’daki soğutma suyu rakorlarını sökünüz ve ayırınız.
Vidayı (9) sökünüz.
Altlığı (8) uygun bir yana alınız.
Vidayı (7) sökünüz (kalorifer ünitesi tespit vidası).
Evaporatördeki yoğunlaşma tahliye borusunu çıkartınız.

NOT: Kalorifer ara borularını (12) ayırırken, son derece özenli çalışınız.



C5HP18EC
Kalorifer ünitesini çıkartınız.

UYARI: Soğutucunun çevreye sıçramasını önlemek için, kalorifer ara flanşını aşağıya eğmeyiniz.

Takma
Çıkartma işlemini ters sıra ile uygulayınız.

NOT: Tapaları [2] çıkartınız ve kalorifer ara flanşı ile klima devresindeki contaları sistemli biçimde değiştiriniz.


ÇIKARTMA - TAKMA: FAN


ÖNEMLİ: Güvenlik ve temizlikle ilgili önlemlere dikkat ediniz ve kesinlikle uygulayınız (broşüre bakınız: “TAVSİYELER – ÖNLEMLER”).

Çıkartma
Akü şasi kutbunu çıkartınız.
Kalorifer ara flanşını çıkartınız (sürücü tarafı).


B3EP13SC
Sökünüz:
somun (2)
mil (3)
Tespit segmanını dışarı çekip çıkartarak direksiyon mafsalını (1) ayırınız.

ÖNEMLİ: Ara mili direksiyon kolonundan ayırırken, döner anahtarın konumunu korumak için direksiyon simidinin kilitlenmesi hayati önem taşır.





C5FP0EUD

Fan (5) soketini (4) çıkartınız.
Fanın tırnağına (“a” noktasında) basınız.
Tespit kulaklarından çıkması için; fanı (5) saat yönünde çeviriniz.
Ara milden (5) kurtararak, fanı çıkartınız.
Takma
Çıkartma işlemini ters sıra ile uygulayınız.
Somunu (2) 2.2 ± 0.2 m.daN torkla sıkınız.

ÇIKARTMA - TAKMA: EVAPORATÖR SENSÖRÜ


ÖNEMLİ: Tamir öncesi alınması gereken önlemleri uygulayınız (broşüre bakınız: “TAVSİYELER – ÖNLEMLER”).

Çıkartma
Akü şasi kutbunu çıkartınız.
Göğsün altındaki saklama bölmesini çıkartınız (yolcu tarafı).
Evaporatör sensörünün yeri




C5FP0KWD

Evaporatör sensörünü (1) desteğinden çıkartmak için, çeyrek tur sola çeviriniz.
Evaporatör sensörünün (1) kablolarını kesiniz.
RAYCHEM (2) klemensleri kullanarak, yeni evaporatör sensörünü takınız.
Takma
Çıkartma işlemini ters sıra ile uygulayınız.

ÇIKARTMA - TAKMA: KALORİFER RADYATÖRÜ


ÖNEMLİ: Güvenlik ve temizlikle ilgili önlemlere dikkat ediniz ve kesinlikle uygulayınız (broşüre bakınız: “TAVSİYELER – ÖNLEMLER”).

Tavsiye edilen takımlar


E5AP09UC
[1] iki adet hortum işkencesi 4153–T.
Çıkartma
Akü şasi kutbunu çıkartınız.
Hava filtresini çıkartınız.


C5HP18AC
Takımları [1] kullanarak, hortumları (3 ve 4) sıkınız.
Vidayı (2) sökünüz.
Tespit plakasını (1), göğüs bölme sacından uzağa alınız.
Kalorifer ara flanşını çıkartınız (sürücü tarafı).




C5FP0EVD

Sökünüz:
vida (5).
vida (6).
vidalar (7).
Kalorifer ara flanşını (8), tırnaklarından çıkartarak çekiniz.
Su kanalını (9), kalorifer ara flanşından (8) ayırınız.
Kalorifer ara flanşını (8) çıkartınız.
Takma
Çıkartma işlemini ters sıra ile uygulayınız.

ÖNEMLİ: Kalorifer ara flanşının her çıkartılıp takılmasında, su borularındaki lastik contaların kesinlikle yenilenmesi gerekir.


NOT: Soğutma sisteminin suyunu tamamlayınız ve havasını alınız (ilgili işleme bakınız).


ÇIKARTMA - TAKMA: KLİMA GAZ BORULARI


ÖNEMLİ: Güvenlik ve temizlikle ilgili önlemlere dikkat ediniz ve kesinlikle uygulayiniz.

Tavsiye edilen takımlar


E5AP063C
[1] doldurma ve geri dönüşüm istasyonu.


E5AP220C
[2] klima koruma tapaları ((–).1701.H).



E5AP1UNC
yakıt basınç havalandırma rakoru [3] 4192–T.
Çıkartma
Takımı [1] kullanarak, klima devresinin basıncını gideriniz.
Aşağıdaki çıkartınız (ilgili işlemlere bakınız):
ön tampon
far (sağ taraf)


C5HP1A4C
Somunu (1) sökünüz.
Yüksek basınç (HP) kanalını ayırınız.

NOT: Takımı [2] kullanarak, ağızları tıkayınız.



C4AP1BZC
Somunu (3) sökünüz.
Çıkartınız:
ön cam yıkayıcı haznesi
havalandırma haznesi (2)
Klima kompresörü düşük basınç kanalının somununu sökünüz.
Düşük basınç kanalını, klima kompresöründen ayırınız.

NOT: Takımı [2] kullanarak, ağızları tıkayınız.


C4AP1C0C
Çıkartınız:
bağlantı elemanları (4 ve 5)
hava filtresi
EGR hortumu (dizel motorlar)
Klima presostatının soketini çıkartınız.


B1BP2YRC

UYARI: Takımı [3] bağlarken, herhangi bir yakıt püskürmesine karşı bez örterek kendinizi koruyunuz.

Silecek kol somunu (3).
Ayırınız:
yakıt besleme borusu
yağ endüksiyon boruları (6)
hazne elektro-valfi
Somunları (7) sökünüz.
Yüksek ve düşük basınç kanallarını ayırınız.

NOT: Takımı [2] kullanarak, ağızları tıkayınız.

Yüksek ve düşük basınç borularını kaputa doğru çevirerek, onları baş aşağı duruma getiriniz.
Takma
Yüksek ve düşük basınç kanallarını (yeni contalarla) takınız.
Takma:
somunlar
kanal tespit vidaları
Bağlayınız:
hazne elektro-valfi
yağ endüksiyon boruları (6)
yakıt besleme borusu
Klima presostatının soketini takınız.

Takma:
EGR hortumu (dizel motorlar)
hava filtresi
bağlantı elemanları (4 ve 5)
Klima kompresörü düşük basınç kanalının somununu takınız.
Takma:
havalandırma haznesi
ön cam yıkayıcı haznesi
Somunu (3) takınız.
Yüksek basınç kanalını, klima evaporatörüne bağlayınız.
Takma:
somun (1)
ön tampon (ilgili işleme bakınız)
far (ilgili işleme bakınız)
Klima devresini (R134a) doldurunuz (ilgili işleme bakınız).
Aküyü bağlayınız.
Klimanın doğru çalışıp çalışmadığını kontrol ediniz.

ÖNEMLİ: Akü bağlandıktan sonra yapılması gereken işlemleri yapınız (ilgili işleme bakınız).


ÇIKARTILMASI - TAKILMASI: FİLTRELEME VE KURUTMA KARTUŞU


ÖNEMLİ: Güvenlik ve temizlikle ilgili önlemlere dikkat ediniz ve kesinlikle uygulayiniz.

Tavsiye edilen takımlar




E5AP063C
[1] doldurma ve geri dönüşüm istasyonu.


E5-P09YC
[2] anahtar TORX 70 FACOM.



E5-P08QC
[3] vurdurmalı çektirme 1671–T.A (takım kutusu 4114–T).
[4] vurdurmalı çektirme ağız manşonu 1671–T.D20 (takım kutusu 4114–T).


E5AP21UC
[5] tapa takımı (–).0188–T.
[6] segman pensesi.

Çıkartma
Takımı [1] kullanarak, klima devresini (R134a) boşaltınız.
Ön tamponu çıkartınız (ilgili işleme bakınız).


C4AP1BUC
Çıkartınız:
tapa (1)
plastik kapak
Klima kondansörünü (“a” ve “b” noktalarından), bir tornavida yardımıyla çıkartınız.
Klima kondansörünü öne doğru yatırınız.


C4AP1BVC
Kirleri gidermek için, plastik kapağın (2) çevresini temiz bir bez kullanarak dikkatle temizleyiniz.

Takımı [2] kullanarak, plastik kapağı (2) çıkartınız.


C4AP1BWC
Takımı [6] kullanarak, tespit segmanını (3) çıkartınız.


C4AP1BXC
Takımları [3 ve 4] kullanarak, kurutma/filtreleme kartuşunu çıkartınız.
Takımı [5] kullanarak, kurutucunun (4) boşluğunu kapatınız.

Takma

UYARI: Yeni kurutma/filtreleme kartuşunu, açık havada 5 dakikadan daha uzun süre bırakmayınız.

Bütün contaları, klima kompresör yağı ile yağlayınız.
Takımı [5] çıkartınız.


C4AP1BYC

Filtreleme ve kurutma kartuşunu (5) yerine takınız.
Takımı [6] kullanarak, tespit segmanını (3) takınız.

NOT: Tespit segmanının (3), yuvasına tam geçip geçmediğini kontrol ediniz.

Takma:
Takımı [2] kullanarak, plastik kapağı (2): 1,2 ± 0,1 m.daN torkla sıkınız
klima kondansörü (“a” ve “b” noktalarından geçiriniz)
tapa (1)
plastik kapak
ön tampon
Klima devresini (R134a) doldurunuz (ilgili işleme bakınız).
Klimanın doğru çalışıp çalışmadığını kontrol ediniz.

ÇIKARTILMASI - TAKILMASI: KLİMA KONDANSÖRÜ


ÖNEMLİ: Güvenlik ve temizlikle ilgili önlemlere dikkat ediniz ve kesinlikle uygulayiniz.

Tavsiye edilen takımlar


E5AP063C
[1] doldurma ve geri dönüşüm istasyonu.


E5AP220C
[2] tapa takımı (–).1701.H.

Çıkartma
Takımı [1] kullanarak, klima devresini (R134a) boşaltınız.
Ön tamponu çıkartınız (ilgili işleme bakınız).


C4AP1D7C
Çıkartınız:
tapa (1)
plastik kapak
somunlar (2)


C5HP18BC
Boruları (3 ve 5) ayırınız.

Boruları (3 ve 5) klima kondansöründen (4) çıkartınız.
Takımları [2] kullanarak, boruları (3 ve 5) tıkayınız.
Klima kondansörünü (“a” ve “b” noktalarından), bir tornavida yardımıyla çıkartınız.
Klima kondansörünü öne doğru yatırınız.
Klima kondansörünü kaldırınız ve çıkartınız.
Klima kondansörünü dışarı alınız.
Takma

UYARI: Takmadan önce klima kondansörünün tapalarını 5 dakikadan daha uzun süre açık tutmayınız.


ÖNEMLİ: Klima gaz hortumlarının contalarını sistemli olarak değiştiriniz, contaları klima kompresör yağı ile yağlayınız.

Takma:
klima kondansörü (“a” ve “b” noktalarından geçiriniz)
somunlar (2)
tapa (1)
plastik kapak
ön tampon
Boru rakorlarını (3 ve 5) 0.6 ± 0.1 m.daN torkla sıkınız.
Klima devresini (R134a) doldurunuz (ilgili işleme bakınız).
Klimanın doğru çalışıp çalışmadığını kontrol ediniz.

ÇIKARTMA - TAKMA: POLEN FİLTRESİ


ÖNEMLİ: Güvenlik ve temizlikle ilgili önlemlere dikkat ediniz ve kesinlikle uygulayiniz.

Çıkartma

NOT: Polen filtresi, motor bölmesine (sağ taraf) yerleştirilmiştir.



C4AP1BRC
Plastik kapağın (1) tırnağını (“a” noktasında) çekiniz.


C4AP1BSC
Kapakçığı (2) yatırınız.



C4AP1BTC
Polen filtresini (3) çıkartınız.
Takma
Polen filtre kutusunu temizleyiniz.
Yeni polen filtresini takınız.
Kapakçığı (2) yatırınız.
Plastik kapağı (1) yerine takınız.
Fanı değişik devirlerde çalıştırarak, hava debisini kontrol ediniz.

ÇIKARTMA - TAKMA: KLİMA KOMPRESÖRÜ TAHRİK DİSKİ


ÖNEMLİ: Tamir öncesi alınması gereken önlemleri uygulayınız (broşüre bakınız: “TAVSÝYELER – ÖNLEMLER”).

Tavsiye edilen takımlar


E5AP228C
[1] ayarlı tapa anahtarı 4164–T.C (FACOM 117A).

Çıkartma
Yatay tespit elemanlı klima kompresörü


C5HP18HC

ÖNEMLİ: Mengeneye, koruyucu ağızlar takınız.

Klima kompresörünü, “a” noktasından mengeneye bağlayınız.


C5HP18LC
Takımı [1] yerine yerleştiriniz.
Göbek somununu çıkartınız.
Tahrik diskini (1) çıkartınız.

Takma


C5HP18MC
Tahrik diskini (1) yerine geçiriniz.

NOT: Tahrik diskinin (1) mil üzerinde dönmesi, “b” noktasındaki kanallar vasıtasıyla engellenmiştir.

Eski somunu takınız ve 1.6 m.daN torkla sıkınız.
Disk aralığını kontrol ediniz ve ayarlayınız (ilgili işleme bakınız).
Eski somunun yerine, yeni bir somun takınız.
Somunu 1.8 ± 0.1 m.daN torkla sıkınız.

ÇIKARTMA - TAKMA: KLİMA KOMPRESÖR KASNAĞI VE KAVRAMASI

ÖNEMLİ: Alınması gereken önlemleri uygulayınız (broşüre bakınız: “TAVSÝYELER – ÖNLEMLER”).

Özel takımlar


E5-P097C
[1] çektirme 6339–T.
Çıkartma
Yatay tespit elemanlı klima kompresörü


C5HP18HC
ÖNEMLİ: Mengeneye, koruyucu ağızlar takınız.

Klima kompresörünü, “a” noktasından mengeneye bağlayınız.


C5HP18NC
Çıkartınız:
tahrik diski (ilgili işleme bakınız)
tahdit segmanı (1)
ayar laynerleri (2)


C5HP18PC
Takımı [1] yerine yerleştiriniz.
Kasnağı (3) çektiriniz.


C5HP18QC
Tahdit segmanını (4) çıkartınız.

UYARI: Endüksiyon bobininin, klima kompresörüne göre konumunu işaretleyiniz.

Endüksiyon bobinini (5), klima kompresöründen çıkartınız.
Takma


C5HP18RC

Bobini (5) yerine yerleştiriniz.

NOT: “b” kafasının, “c” yuvasıyla aynı hizaya gelip gelmediğini kontrol ediniz.

Tahdit segmanını (4) yerine takınız (kanalına oturmasına dikkat ediniz).
Kasnağı (3) takınız.


C5HP18SC
Kasnağı, (36 mm Ø lokma kullanarak) yuvasının tabanına geçiriniz.
Takma:
segmanı (1)
ayar hizalayıcılarını (2)
tahrik diski (ilgili işleme bakınız)

ÇIKARTMA - TAKMA: KLİMA DEVRESİNDEKİ CONTALAR


ÖNEMLİ: Güvenlik ve temizlikle ilgili önlemlere dikkat ediniz ve kesinlikle uygulayiniz.

Tavsiye edilen takımlar


E5AP2AXC
Çıkartma – takma conta takımı MANULLI
(–).1702.
[1a] conta çektirmesi (–).1702.1.
[1b] conta yerleştirme aparatı (–).1702.2.
[1c] conta çektirmesi (–).1702.3.
Üretici Bilgi
FACOM (–).1702




E5AP220C
[2] klima koruyucu kör tapalar.

Üretici Bilgi
KAPSTO (–).1701.H
Çıkartma
Klima basınç düşürme bölgesi

C5HP19VC

2 adet somunu (1) sökünüz.
Boruları (2) dikkatle ayırınız.



C5HP19WD

Takımı [1c] yerleştiriniz.
Takımı çektirilecek keçeye vidalayınız.
Takımı [1c] kullanarak, keçeyi (3) çektirip çıkartınız.

Klima kompresörü, kondansör ve basınç düşürme bölgesi




C5HP19XD

2 adet borunun (4) tespit elemanlarını sökünüz.
Boruları (4) dikkatle ayırınız.
Takımı contaya (5) yerleştiriniz.
Takımı “a” noktasına tamamen geçiriniz.


C5HP19YC
Takımın [1a] ikinci parçasını vidalayarak, contayı (5) çektirip çıkartınız.

Takma



C5HP19ZD

Aşağıda açıklanan işlemlerin yapılması gerekir:
bağlantıların temas yüzeylerini dikkatle temizleyiniz
Conta temas yüzeylerini, klima kompresör yağı ile yağlayınız.
Contaları, klima kompresör yağı ile yağlayınız.

UYARI: Contaların (çizimde gösterilen) takma yönüne dikkat ediniz.





C5HP1A0D

Contayı (5) oturtunuz.
Takma takımı [1b].
Takımın [1b] itme borusunu takınız.


C5HP1A1C
Takımın [1b] itme borusundan yararlanarak, contayı “a” noktasındaki yerine tamamen oturtunuz.
 
araç kliması hakkında bişeyler paylaşmaya çalıştım ama biraz tuhaf oldu kusura bakmayın
 
Arkadaşım bu bilginin resimli anlatım detaylarına nasıl ulaşabilirim?yardımcı olursan sevinirim
 
Ellerine sağlık da, sanki kopyala yapıştır olmuş.Üzerinde biraz çalışılsa daha iyi olurdu diye düşünüyorum.
 
evet bu yazı elimdeki dökümanlardan bir parçadır buraya uzun uzun yazmaktansa word düzenini kopyala yapıştır yaptım bilgilerin ve daha kapsamlı şeylerin tamamı ve sahibi nuri özkul ( uygulama soğutma tekniği )ve hüsüeyin bulgurcu gibi değerli insanlardır bilgilerin tamamını hüseyin bulgurcu hocanın web sitesinden elde edebilirsin
 

Yeni mesajlar

Forum istatistikleri

Konular
129,710
Mesajlar
929,161
Kullanıcılar
452,415
Son üye
SERDAR KAÇR

Yeni konular

Geri
Üst