peki arkadaşlar hepiniz tecrübeyi arka plana atmışsınız ama çok karşılaştığımız olaylar bunlar.mesela yeni mezun olmuş bir makina mühendisi düşünelim bilgisi varmı?var.ama bir makinada arıza olduğu zaman yap diyorsunuz belli biyerden sonra tıkanıp kalıyor!ama öte yandanda bir ilkokul mezunu bu işe yıllarını vermiş belki bilgisi az ama tecrübesi çok fazla makinayı söküp topluyor.bence tecrübe %51 önde gibi duruyor
simdi insan herhangi bir konuda bilgi/tecrube (aslinda iki kavramida iceren ingilizce kelime knowledge, turkceyede irfan diye cevirebiliriz en dogru olarak) sahibi olup ustalik kazanmasi icin cesitli safhalardan gecer.
1- habersiz (oblivious) mesela foruma yazan bazi arkadaslar var, ben elektrikli otomobil yapacam ama, su motor nasil donuyor bilmiyorum, biriniz bana kisaca anlatsada bu hafta sonu iki aku, bir motor biraz kabloyla bir araba icat etsem, gelecek elektrikli arabalarda diyor.
2- concious incompetent: (bilincli ama ehil/yetenekli degil) yani elektromagnetik alan, elektrik, voltaj, akim, direnc, degisken elektriksel ve magneyetik alanlar, AC/DC vs vs okudukca goruyor ama ozumsemesi icin okumaya, anlamaya ve pratik yapmaya ihtiyaci var. (bir iki trafo yakacak, canli ucu tutup saclari dikelecek vs
)
3- concious competent( bilinci ve yetenekli) bilgiyi ogrenmis, teoriyi biliyor, pratigi denemis, neden elektrik tasarruf eden cihaz diye satilanlarin dolandiricilik oldugunu bilen bir seviye, zor konulari ogrenmeye, buyuk ve karisik projelere atilmaya hazir. Ancak bu seviye insana bir AHHA, Simdi Kafama dank dedi dedirten bir safha varki , insani tekrar concious incompetent (daha cok sey ogreilmesi daha derine inilmesi, daha cok pratik yapilmasi gerektigini farkederek) yapar. Ornegin bir pilot 10,000 saat pervaneli ucaklarla ucmustur, Jet ucaklarinda ucamak icin hazirlanir, 15-20 saat uctukdan sonra pervaneli ucaklarda 5 sene once yaptigi bazi hatalari tekrarlamaya baslar Haa, Simdi Dank dedi diyene kadar tekrar tecrubesiz biri gibi davranir.
4- inconcious competent (bilincsiz ve yetenekli/ehil) bu mertebe konunuzda ustaliga eristiginizi gosterir. Mesela araba kullamayi ogrenmisseniz, bu seviyede motor devir sesi ve hizin trafikde gerektirdigi yerlerde farkina varmadan vites degistirirsiniz hatta bu asamadaki bir surucu otomatik vitesli bir araba surmeye kalkarsa, kalkislarda her devir yukselen yerde elinin olmayan vites koluna gittigini saskinlikla gorecektir. (tabii ayni sekilde durmak isteyipde frene basip yavaslarken tam durmadan once otomatik vitesli arabalarda hic kullanmamasi gereken sol ayagini getirip frene basan sag ayaginin yanina getirip hart diye debriyaja basiyorum diye arabayi zank diye durdurdugundan arkasindaki arabanin boyle bir davranisi hic beklememesinden dolayi bir kazayada sebep olabilecektir.
Iste bu son mertebeye ulasinca hergun pratik yaparak ve bildiklerini uygulayak yetenekleriniz en ust duzeyde tutabilirsiniz. Bunuda soyle acikliyoruz, dunya capinda bir piyaniste nasil olupda bu kadar mukemmel caldigini sormuslar, ben hergun en az 6 saat pratik yaparim demis. Eger 1hafta pratigimi yapmazsam kendim hatalarimi farkederim, 1 ay yapmazsam elestirmenler anlar, 3 ay pratik yapmazsam dinleyici anlar.
Umarim tecrubemi, bilgimi konusu senin icin acik olmustur.