Asenkron motor statorune uzun rotor takmak

Manyetik akı devresini tam olarak tamamlayamaz.
Bu yüzden rotoru çevirmek için daha fazla akım çeker.
Rotor daha uzun takilinca manyetik aki orjinal rotorundaki kadar akacak demir kutle bulabiliyor. Yani dediginiz dogru degil. Rotoru kisaltsaydi dediginiz dogru olurdu.

Cunku aki silindire yan yuzeyden giriyor. diger yuzeylerden cikiyor.
 
Rotor daha uzun takilinca manyetik aki orjinal rotorundaki kadar akacak demir kutle bulabiliyor. Yani dediginiz dogru degil. Rotoru kisaltsaydi dediginiz dogru olurdu.

Cunku aki silindire yan yuzeyden giriyor. diger yuzeylerden cikiyor.
Merhaba
Sorumun nedeni şuydu.bir vakum pompasının motoru yandı.nedenini bulamadık.Ama rotorun sağ tarafı kapkaraydı.yanıştı statorda.nedenini bulsmadık.daha sonra baktıkki 17 cm starora 23 cm rotor takılmış.nedeni bu olabilir mi bilmiyorum.daha önce tecrübe etmedim böyle bişeyi.rotorun sağ tarafı karaydı .
 
Bu uygulama şekli uygun olmaz, çünkü mağnetik kuplaj kaçakları çok fazla olursa motorun stator sargıları fazla ısınıp yanabilir. Benzetmek gerekirse eğer; ayni bir trafo nüvesine 30 adet "E" ve "I" çelik saçlı nüveleri faucault akımlarına karşı tek tek takıp toplam mağnetik kuplajı bu toplamda sağlamak yerine sadece 10-15 tanesini takıp eksik kuplaja maruz bırakıp trafonun primer sarımının boşa giden AC mağnetik akı kaçakları yüzünden aşırı ısınıp yanması gibi olur. Bu nedenle asenkron motor statorunın mağnetik alanı bu rotoru tam olarak sarmalı, statorun mağnetik kuplajıyla % 97-98 tamamlanmalı, kuplajdaki küçük kayıplar dışında eksik kalmamalıdır. Kolay gelsin.
 
Son düzenleme:
Bu uygulama şekli uygun olmaz, çünkü mağnetik kuplaj kaçakları çok fazla olursa motorun stator sargıları fazla ısınıp yanabilir. Benzetmek gerekirse eğer; ayni bir trafo nüvesine 30 adet "E" ve "I" çelik saçlı nüveleri faucault akımlarına karşı tek tek takıp toplam mağnetik kuplajı bu toplamda sağlamak yerine sadece 10-15 tanesini takıp eksik kuplaja maruz bırakıp trafonun primer sarımının boşa giden AC mağnetik akı kaçakları yüzünden aşırı ısınıp yanması gibi olur. Bu nedenle asenkron motor statorunın mağnetik alanı bu rotoru tam olarak sarmalı, statorun mağnetik kuplajıyla % 100 tamamlanmalı kuplajı eksik kalmamalıdır. Kolay gelsin.
Iyide adam rotoru kisaltmamis yani sac eksiltmemis. Tam tersine ilave saclar koyup rotoru buyutmus. Kacaklar neden artsin.
 
Iyide adam rotoru kisaltmamis yani sac eksiltmemis. Tam tersine ilave saclar koyup rotoru buyutmus. Kacaklar neden artsin.
Rotor daha kısa seçilirse diye bu şekilde belirtmiştim hocam, mesajın başında daha kısa veya daha uzun seçilirse şeklinde aklımda kalmış, bunu düzeltiyorum o zaman. Kolay gelsin.
 
Rotor büyük seçilirse neden yanar?
Bir Elektrik motoru prensipte trafo gibidir. Primer tarafı stator, sekonder tarafı ise sincap kafesli rotor'dur
Teorik olarak verimin %100 olduğunu var sayarsak, primer ve sekonder gücü birbirlerine eşittir.
Burada rotor kısmı büyütülürse rotor'un güç faktörü de büyüyecektir. Yani uzun olan rotorun gücü daha fazladır. Dolayısı ile bir trafonun sekonderinden daha fazla güç çekilmesi gibi düşünülmelidir.

Ancak rotor'un açıkta kalan kısımlarındaki manyetik akı havaya gideceğinden dolayı buradaki kayıplar oldukça fazla olacaktır. Buradaki olayı bir trafonun sekonder sargısının bulunduğu nüvenin manyetik alanının bir bölümünün havaya gitmesi şeklinde yorumlayabiliriz.
Havaya giden manyetik akılar, primer tarafını etkiler ve daha fazla güç çekilmesine sebep olur.
Rotorun bir tarafının kararması, o bölgedeki kaçak akının daha fazla olduğunu ve o bölgedeki soğutmanın yeterli olamadığını ifade eder.
 
Rotor karardıysa ya sekonder sarımlarda patlama olmus ve rotorun o bolgesinde is yapmıştır. Yada, pervanenin emdiği hava kirliyse rotorun bir tarafı diğer tarafa kıyasla daha çok kirlenmiştir.
 
İlk olarak bana ilginç gelen kısım 17 cm statora 23 cm rotoru nasıl yerleştirebildiler?

6 cm fazlalık ile o kapaklar nasıl kapanabildi?
Adamlar resmen modifiye yapmışlar motorda.
Yaptıkları masraf yeni motordan daha az nasıl olabildi o da ayrı soru.

Öncelikli bilinmesi gereken rotordaki kararma yüzeysel mi? İs şeklinde mi?
Yoksa metalin aşırı ısınması sonucu oluşan metal yanığı şeklindemi.

İs şeklinde ise sn. @Bunalmis 'ın dediği gibi statorun yanması sırasında oluşan ısının ve yanık etkisinin rotorda görülmesinden ibaret bir durum.
Çünkü rotor boyu dışındaki bir çok etkenden motorlar yanabilir.

Aksi durum için ise;

Rotorun sadece stator bölgesinde kalan kısmı stator manyetik alanı ile etkileşeceğinden, uzun kısmın güç artımına etkisi olmayacaktır.


Statorun dış kısımlara taşan zayıf kaçak manyetik alanını hesaba katmıyorum.

17 cm statorda 23 cm rotor varsa 6 cm uzunluk farkı bu zayıf kaçak alandan çok az miktarda etkilenecektir..

Sağ ve sola 3'er cm kaçak manyetik alan olacağını sanmıyorum çünkü.

Stator dışına taşan kısımda rotor üzerinde oluşan manyetik alan devresini hava üzerinden tamamladığından fazlalık kısımda hava nüveli bobin gibi fazla akım çekildi desem olmaz.

Neden olmaz? Çünkü rotor kısa devre çubukları seri devre şeklinde olduğundan bu akım artışı çubuk boyunca etki ederek rotorun tamamını ısıtmalıydı. Tamamı kararmalıydı.

Rotor boyu uzayınca iç direnci artacağından zayıflayan rotor akımı ve buna paralel zayıflayan rotor manyetik alanının statora etkisi azalacak, moment düşecek ve stator fazla akım çekerek zaman içinde yanacaktır.

Buraya kadar tamam ama rotorun bölgesel olarak kararmasını statorun yanması ile elektriksel olarak ilişkilendirecek noktayı bulamadım.

Statorun yanmasından kaynaklı bir rotor kararması şeklinde düşünce ağır basıyor.
 
Şu motoru bir görsek iyiydi. Detaylı bir kaç resimin çok faydası olur diye düşünüyorum.
 
merhaba
Yanma izi olan rotorun resmi şu şeklide.Sağ taraftaki karartı.Aslında resimde çıkmamış ama arkası daha kara.
yorumlarınızı rica ederim

Kolay gelsin
PHOTO-2021-10-26-10-31-35.jpg
 

Forum istatistikleri

Konular
129,825
Mesajlar
930,536
Kullanıcılar
452,647
Son üye
maliksyln

Yeni konular

Geri
Üst