Asenkron motorlarda anma akımı

yine birlikte düşünüp sorgulayalım mı?!

asenkron motorların kalkış akımı boşta veya yükte olmasına göre değişir mi?
 
yine birlikte düşünüp sorgulayalım mı?!

asenkron motorların kalkış akımı boşta veya yükte olmasına göre değişir mi?
Kalkış akımından kastınız n=0 d/dak' da çektiği ilk akım ise yükten bağımsız olmalı. T veya L tipi eşdeğer devreye göre çekilen akım sadece devir sayısına bağlıdır.

Yükteki motora elimize pensampermetre alıp baktığımızda devirlenme süresi uzun olduğu için kalkışta daha fazla akım çekiyormuş gibi geliyor.
 
Kalkış akımından kastınız n=0 d/dak' da çektiği ilk akım ise yükten bağımsız olmalı. T veya L tipi eşdeğer devreye göre çekilen akım sadece devir sayısına bağlıdır.

Yükteki motora elimize pensampermetre alıp baktığımızda devirlenme süresi uzun olduğu için kalkışta daha fazla akım çekiyormuş gibi geliyor.

aslında inrush akım ölçümü bağlamında sormuştum ama anma devrine ulaşıncaya kadar geçen zaman aralığında neler olduğu da önemli.

motor -mili- boşta çalıştırıldığında rotor anma devrine çok kısa bi sürede ulaşacaktır. yükte ise rotorun yol alma süresi uzayacağı için anma devrine daha geç ulaşacaktır.

asenkron motorlarda kalkış akımı yükle değişmez. gerek inrush akımın ölçüldüğü zaman aralığındaki RMS değer gerekse de aynı zaman aralığındaki tepe değer motorun boşta veya yüklü olmasıyla çok değişmez.
 
aslında inrush akım ölçümü bağlamında sormuştum ama anma devrine ulaşıncaya kadar geçen zaman aralığında neler olduğu da önemli.

motor -mili- boşta çalıştırıldığında rotor anma devrine çok kısa bi sürede ulaşacaktır. yükte ise rotorun yol alma süresi uzayacağı için anma devrine daha geç ulaşacaktır.

asenkron motorlarda kalkış akımı yükle değişmez. gerek inrush akımın ölçüldüğü zaman aralığındaki RMS değer gerekse de aynı zaman aralığındaki tepe değer motorun boşta veya yüklü olmasıyla çok değişmez.
İlk kalkış akımı değişmez, sizin de belirttiğiniz gibi.

Ancak kalkış süresi motor milindeki yükün kütle ataletinin büyük olması durumunda uzun olacaktır. Bu da şebekeden daha fazla elektrik enerjisi çekilmesi demek (akım değil). Tabii olarak yüklü motorun kalkışında motorun ve motora elektriği aktaran elemanların üzerindeki zorlayıcı etkileri daha güçlü olacaktır.
 
becerebilirsem bunu 100m ve 100m engelli koşu analojisiyle açıklamaya çalışacağım. 100 metre koşusunun engelli olduğunda daha uzun olmadığında ise daha kısa bi sürede tamamlandığını biliyoruz. bunu motorun boşta ve yükte çalıştırılmasına benzetebiliriz. örneğin motor boştayken (yüksüz) enerji verildiğinde anma devrine çok kısa bi sürede ulaşırken yükle kalkınırken anma devrine ulaşması çok daha uzun bi süre alacaktır. engelli parkurunda ilk engellerin 13. metreye yerliştirildiği bilgisini verdikten sonra engelli veya engelsiz 100m koşusunun -en azından- ilk 10 metre şartlarının özdeş olduğunu söylebiliriz. silah atışıyla birlikte yarışa start verildiğinde hareketsiz duran sporcular hareketlenirler. bunu inrush ölçüm moduna ayarlanmış bi pensampermetrenin ölçümü başlat tetiklemesine benzetebiliriz fakat bu ölçüm aralığı 100ms ile sınırlıdır. motorun enerjilenmesinden 100. milisaniyeye kadar olan akım değerlerinin ortalamasını alıp ekrana verir ve kitler. bundan sonra akımda olacak değişimler cihaz tarafından dikkate alınmaz. yani engelsiz veya engelli koşunun ilk 10 metresi ile boşta veya yükte kalkınan bi motorum ilk 100ms'lik periyodu birbirine çok benzer. bu bağlamda asenkron motorun boşta veya yükte olması inrush akımını değiştirmez diyebiliriz.
 
becerebilirsem bunu 100m ve 100m engelli koşu analojisiyle açıklamaya çalışacağım. 100 metre koşusunun engelli olduğunda daha uzun olmadığında ise daha kısa bi sürede tamamlandığını biliyoruz. bunu motorun boşta ve yükte çalıştırılmasına benzetebiliriz. örneğin motor boştayken (yüksüz) enerji verildiğinde anma devrine çok kısa bi sürede ulaşırken yükle kalkınırken anma devrine ulaşması çok daha uzun bi süre alacaktır. engelli parkurunda ilk engellerin 13. metreye yerliştirildiği bilgisini verdikten sonra engelli veya engelsiz 100m koşusunun -en azından- ilk 10 metre şartlarının özdeş olduğunu söylebiliriz. silah atışıyla birlikte yarışa start verildiğinde hareketsiz duran sporcular hareketlenirler. bunu inrush ölçüm moduna ayarlanmış bi pensampermetrenin ölçümü başlat tetiklemesine benzetebiliriz fakat bu ölçüm aralığı 100ms ile sınırlıdır. motorun enerjilenmesinden 100. milisaniyeye kadar olan akım değerlerinin ortalamasını alıp ekrana verir ve kitler. bundan sonra akımda olacak değişimler cihaz tarafından dikkate alınmaz. yani engelsiz veya engelli koşunun ilk 10 metresi ile boşta veya yükte kalkınan bi motorum ilk 100ms'lik periyodu birbirine çok benzer. bu bağlamda asenkron motorun boşta veya yükte olması inrush akımını değiştirmez diyebiliriz.
Teşekkürler:)
 

Yeni mesajlar

Forum istatistikleri

Konular
130,763
Mesajlar
941,672
Kullanıcılar
454,407
Son üye
ffari

Yeni konular

Çevrimiçi üyeler

Geri
Üst