yıldız-üçgen yol vermedeki maksat, kalkış akımını düşürmektir. Bir motor dol(direct on line) bağlanırsa yani üçgen olarak çalıştırılırsa, ilk kalkış anında nominal akımın 5-7 katı kadar bir akım çeker. Verilen 37 kw'lık motorun nomina akımı yaklaşık tam yükte 65 a olsun. Eğer bu motor üçgen bağlanarak çalıştırılırsa, kalkış anındaki akımı 65*5-65*7=325-455 a arasında bir akım olacaktır.
şimdi bu motora yıldız-üçgen yol verecek olsak, 325-455 a olan kalkış akımı 1/3 oranında azalarak 108-151 amper arasına düşecektir. Eğer süreyi uzun tutar ve yıldızda motorun çalışmasına izin verirsek, motor; miline bağlı gücü karşılamak için gerekli olan akımı şebekeden çekecektir. Eğer motor tam yüke yakın yükle yüklüyse yıldız bağlı durumda çekilecek olan akım nominal akımın 3 katı olacak ve eğer koruma gerçekleşmezse bir süre sonra motor yanacaktır. Motorun yıldız bağlı çalışırken milinde olan güç, normal gücün 1/3 kadar olursa, çekilecek olan akım nominal akım kadar olacaktır. Motor kendi başına güç çeken bir makina değildir. Motor miline bağlanan yükü karşılamak için zorlanacağından yavaş dönmeye başlayacak ve hava aralığı akısına bağlı olarak empedansı azalacaktır. Empedans azaldıkça çektiği akım artacaktır.
Yıldız üçgen yol vermede karıştırılan nokta, yıldız-üçgen dönüşümünü yaparken gücü yanlış yorumlamaktır. Yani bir motorun sabit bir empedansı yoktur. Gerilime ve devir sayısına bağlı olarak empedans değişir. Karışıklıkta burda başlar. Sanki yıldız ve üçgen bağlantı durumunda motorun empedansı aynıymış gibi dönüşümler yapılır ve sanılırki motor yıldız çalışırken nominal akımın 1/3'ü akımıyla kalkış yapar.
Motorun empedansı başlangıçta hem üçgen hem yıldız bağlı durum için aynıdır. Bu nedenle kalkışta çekilecek akım, yıldız durumda nominal akımın 5/3-7/3=1,6-2,3 katı arasında olacaktır.
Saygılar. Motorunda bir sorun olduğunu yukarıdaki yazımdan sonra hala düşünüyormusun?