Ben uzmansel diğer kullanıcı adım yasaklandığı için burdan yazıyorum. Sayın dıgıtalist diğer konularımada bakarsan ilk kez bu kadar sinirlenip üslubumu bozdum. Nedenine gelince. Öncelikle şunu belirteyim şu tasarruf cihazı aldatmacasını destekleyenlerden değilim ki zaten ben bu testi bu cihazlar çıkmadan önce yaptım. Yaptığım testi yine yazayım. İki adet kombi ( kombine birleştirilmiş aktif reaktif kapasitif trifaze) sayaç çıkışına iki adet 1.2 kw asenkron motor bağladım. Birine 0.50 kVAr kondansatör bağladım giriş klemenslerine birinede hiçbirşey bağlamadım. Bir saat sonra T kısmını iki sayacında okudum birinin 1.240 kw diğerinde yani kondansatör bağlı olanda hatırladığım kararı ile 1.084 kw değer okumuştum. Ben bu motorları uzun süre denedim ama o değerler aklımda değil. Bunuda sırf kompanzasyon kar ettiriyormu diye doğru dürüst bir cevap bulamadığım için yapmıştım. Bunu yaparken bana göre ilginç bi kaç şey daha ölçümlemiştim. Güç analizörünü kondansatör olmayan motora bağlayıp motoru ağır boş volan yükünde açma kapama yaparak gücü ölçümledim. Motor devrine ulaşıncaya kadar fazla akım çekiyor ama cos ' 1 e yakın oluyor motor devrine ulaştıktan sonrada cos' 0.80 lere kadar düşüyordu. Peki bu neden oluyordu. Yani açı kaymasının mantığı neydi. Motor Elektrik enerjisini manyetik alan enerjisine manyetik alan enerjisinide hareket enerjisine dönüştürür dimi. Peki dinamo ne yapar? Siz hiç asenkron motorun klemensine bir yük birde analizör bağlayıp rotoru kademe kedeme hızlandırarak çevirip ne oluyor diye baktınızmı? Cos ' nin düşmesindeki mantığı açıklayabilirmisiniz. Yada açı kaymasının mantığını ?
Ben size mantığını sormuştum. Yazımı tam okudu iseniz. Asenkron motorun giriş klemensine bir yük bağlarsanız rotoru çevirirseniz normal olarak bir dinamo gibi elektrik ürettiğini görürsünüz. Buna göre açı kayması hakkında mantık olarak şunu söyleyebilirmiyiz. Motor devrine ulaşıncaya kadar ütettiği gerilim ve akım çektiğinden düşük olduğu için olağan dışı birşey olmuyor. Fakat devrine ulaştıktan sonra elde ettiği monentum ile bir dinamo gibi elektrik üretmeye başlıyor Buda geriye doğru bir açı kayması yapıyor diyebilirmiyiz. İyice düşünün sonra cevap verin.Sn. Selcuk085;
İki adet 1.2 kW'lık motor ile yaptığın deney sonucuna bir şey diyemeyeceğim, ama devresinde güç analizörü bağlıyken devreye aldığın motorun cos-fi'sinin 1'den normal değeri olan 0.80 küsürlere düşmesini şöyle açıklayabilirim.
Bu sadece motorlar için geçerli değil, transformatörler, sargılı kaynak makineleri, balastlı lambalar içinde geçerlidir. İndüktif özellikli (sarımlı, manyetik alan oluşturan sac paketli) alıcılara Elektrik uyguladığımızda sargıları manyetik alan oluşturuncaya kadar omik bir alıcı gibi davranır, yani Cos.-fi'si 1'e yakındır. Manyetik alan oluşunca motorda devrini almış olur, burada zıt EMK (elektro motor kuvvet) faz açısının kaymasına, Cos.-fi'nin düşmesine (normal değerine gelmesine) neden olur.
Madem elektrik motorlarıyla haşır neşirsin, (elektriki bağlantısı olmayan) bir motorun klemens kapağını aç, sargı uçlarının omajını ölç, çok düşük bir değer çıkacaktır, en fazla 1 ya da 2 ohm. 2 Ohm diyelim. Bu durumda Ohm Kanununa göre Akım=Gerilim/Direnç dersek, 220V'ta çalışan bir motor 220/2=110 A. akım mı çekmekte..? Bu omaj ölçümünü herhangi bir trafonun primer sargısında da yapabiliriz, trafo gerilimsizken omajı çok düşüktür, ilk enerjilendiğinde sanki kısa devre bir alıcı gibi çok yüksek akım çeker, manyetik alan oluşturunca Zıt EMK ile empedansı (R-L direnci) yükselir, çektiği akım nominale düşer, Cos.-fi normal değerine iner.
Not.: Konuya katkısı olacak arkadaşlar lütfen yanlışımı, eksiğimi tamamlasın.
Selçuk Arkadaşım;
Asenkron motorun bir dinamo gibi Elektrik üretebildiğini ilk defa sizden duyuyorum.
Bildiğimiz gibi bir iletkende (burada motor sargılarında) elektrik akımı oluşabilmesi için ya iletken manyetik bir alanın içinde hareket etmesi, ya da manyetik alanın iletken etrafında hareket etmesi gerekir. Sizin asenkron motorda iletken (sargı) mevcut, milini çevirerek hareketi de oluşturduk, peki ya manyetik alan nerede..? Mıknatısiyet nerede..? Motorun rotorunda (sincap kafesli) sargılarda gerilim oluşturabilecek kadar artık mıknatısiyet mi var da gerilim alabiliyorsunuz..? Alsanız bile çok düşük (gerilim ve güçte) değerler olacağından verimli olmaz.
Yazılarınızdaki konuları, yazdıklarınızı anlamakta, belleğimde oluşturmakta güçlük çekiyorum, Elektrik üretimi ayrı, asenkron motorların çalışma sistemi ayrı, elektroteknik ayrı konular, her birinde en ufak bir bilgi eksikliği yanlışa götürür. Sizden ricam her branşı ayrı ayrı araştırmanız, incelemeniz, anlamanız. Tam bilgili olmadan yanıt veremem, vermeyelim. Konuyu (kendi tarafımda) kapatıyorum.
We use cookies and similar technologies for the following purposes:
Do you accept cookies and these technologies?
We use cookies and similar technologies for the following purposes:
Do you accept cookies and these technologies?