Cezasız Yere Kompanzasyon Yaparsak Fatura Düşer mi ?

SİZCE ?


  • Kullanılan toplam oy
    36
aktif enerji düşer neden motor ampül trafo gibi ekipmanlar hem aktif hemde reaktif enerji tüketir kompanzazyon bu reaktif gücü milimuma düşürmeyi saglar

- - - Updated - - -

aktif enerji düşer neden motor ampül trafo gibi ekipmanlar hem aktif hemde reaktif enerji tüketir kompanzazyon bu reaktif gücü milimuma düşürmeyi saglar
 
Sayın dinamik benim yazımı okumuşssunuz. Piyasada monofaze kombi sayaç isteyin bakalım size ne cevap verecekler. Yazıyı iyice okuyun.
 
düşer ama nasıl düşer ? ben sana onu anlatayım. mesela cosfi 0,8 iken sen 100 kw yük için şebekeden yaklaşık 185A çekiyorsun. bu akım sonuçta teller üzerinden akıyor. I2R kayıpları olarakda bilinen joule kayıpları oluşuyor. cosfi 1 için düşünelim. 100 kw yük için yaklaşık 145A çekmiş olacaksın. 40A 'lik bi düşüş var. bu farktan dolayı biraz düşer. ama bu yüzde 25 veya 15 oranlarda olmaz.
 
Bir tesiste kompanzasyon yaparak aktif enerjiden tasarruf etmek mümkün değildir.
Önce KOMPANZASYON nedir, ne amaçla yapılır, faydası nedir, bir hatırlamaya çalışalım. Kompanzasyon, kompanze etmek, Türkçe karşılığı telafi etmek / karşılamak...tır. Burada telafi edilen nedir..? Bildiğimiz gibi İndüktif yapılı alıcılar (motor, balast, trafo vb. gibi sargılı ve sac nüveli alıcılar) manyetik alan ve mıknatıslanmayı oluşturabilmesi için şebekeden reaktif enerji çekerler. Bu alıcıların cos.fi'si ne kadar düşükse o kadar fazla reaktif enerji tüketirler. Eğer biz bu alıcıların ihtiyacı olan mıknatıslanma akımını (enerjisini) şebekeden çekmeyip alıcının bulunduğu mahalde üretebiliyorsak (kondansatörler aracılığıyla), karşılayabiliyorsak, telafi edebiliyorsak şebekeden çekmeyip, şebeke ve hatları boşuna meşgul etmemiş oluruz.

Öncelikle kompanzasyon uygulamasının zorunlu olan ve zorunlu olmayan yerlerinden bahsedelim. Basitçe indüktif alıcıların (ev buzdolabı, çamaşır mak. fluoresan balastı ... gibi) az olduğu konut ve mekanlar gözardı edilerek sanayi, ticari ve endüstriyel amaçla kullanılan indüktif alıcıların kullanıldığı (motor, kaynak mak. balast, tezgah, vb.) işyeri ve tesislerde hem aktif sayacın yanında reaktif (indüktif-kapasitif) sayaç zorunluluğu, hem de kompanzasyon zorunluluğu Yasalar ve yönetmeliklerle belirlenmiştir. Eskiden her bir mekanik, diskli (Aktif - ind.reaktif - kapasitif raktif) sayaç ayrı ayrı bağlanırdı. Bunlardan aktif ve İndüktif reaktif sayaç (akım bobin uçları) düz, kapasitif reaktif sayaç ters bağlanırdı. (...yani düz bağlantı, giriş sol klemensten, çıkış sağ klemensten olur, ters bağlantı ise giriş sağ klemensten çıkış sol klemensten olurdu) Günümüzde bu üç ölçümü tek bir sayaçla ölçebilen kombi(ne) sayaçlar üretilmiş ve kullanılmaktadır.

Şimdi ekonomik boyutunu inceleyelim... Her sayaç kendi sınıfındaki enerjiyi ölçer, aktif sayaç aktif enerjiyi, ind.reaktif sayaç ind.reaktif enerjiyi, kap.reaktif sayaç ise kapasitif reaktif enerjiyi ölçer. Biz sistemimizde kompanzasyon yapmakla ne çektiğimiz aktif enerjiyi artırıp azaltabilir, ne de aktif sayacın az/fazla yazmasına neden olabiliriz. Kompanzasyon yapmakla (mıknatıslanma akımını yerinde ürettiğimiz için) şebekeden sıfır ya da çok az bir miktarda ind.reaktif enerji çekeriz, bu enerjiyi de sadece teknik yapısı gereği ind.reaktif sayaç ölçer, değeri gösterir.

Bu durumda, ölçmede her sayaç kendi sınıfındaki değeri algılayıp ölçüyorsa şebekeden çekilen reaktif enerjinin aktif sayaç değerine + veya - bir etkisi olmayacaktır.
Mevcut yönetmeliğe göre aktif değerin %20 ve üstü çekilen bir ind. reaktif enerji kabul edilemez olup, cezalandırılmaktadır. bu %'nin altında ömür boyu ekstra bedel ödenmez. Tabii cezanın oluşması için ceza unsurunun bilinmesi, ölçülmesi gerek, ölçülmesi için ölçü aleti (reaktif sayaç) gerek, sayaç zorunluluğun da yoksa rahat olabilirsin.

Bu neye benziyor biliyor musun..? Son günlerde millete ENERJİ TASARRUF CİHAZI adı altında uyduruk cihazı satmaya çalışan uyanıkların reklam spotlarındaki, kurdukları devrede cihaz devredeyken akım (ampermetredeki) değerinin düşmesiyle sanki tüketilen enerjinin de (watt cinsinden) düşürüldüğü hissini vermeye çalışıyorlar. Yapılan işlemin aktif sayaca en ufak bir faydası yok.

Ek Bilgi : Yukarıda sayaç bağlantılarında konusu geçen kapasitif reaktif sayaç ters bağlanır demiştik, açıklamasını ana konunun karışmaması amacıyla buraya yazmayı uygun gördüm. Kapasitif sayaçların da ters bağlanmasının nedeni, kompanzasyon amacıyla devreye bağladığımız kondansatörlerin ürettiği reaktif enerjinin artan kısmını, şebekeye iade ettiğimiz değeri ölçmek içindir. Biliyoruz ki elektriksel ölçmeler ENERJİ KAYNAĞI > ÖLÇÜ ALETİ > ALICI zinciriyle değerlendirilir. Burada KAYNAK kondansatör olduğuna göre kapasitif reaktif sayaç akım yönü de ters (kondansatörden şebekeye) olacak şekilde yani ters bağlanması gerekir. (Bu mekanik sayaçlar için geçerlidir, Kombi sayaçlarda ters bağlantı içten olduğu için direkt olarak soldan sağa girdi-çıktı olarak bağlanır.)
(3 fazlı sayaç nasıl Bağlanır..>>>>) https://www.kontrolkalemi.com/forum/elektrik-genel/51066-trifaze-sayac-bag.html
XEDAŞ, "Şebekeden mümkün olduğu kadar reaktif enerji çekme.., kendin üret diyor" biz de kompanzasyon sistemi ile kendi reaktif enerjimizi üretiyoruz, fazlası ne olacak, şebekeye iade edilecek, işte XEDAŞ ürettiğin ve (aşırı kompanzasyondan dolayı) şebekeye iade ettiğin kapasitif reaktif enerjiyi de bu (kap.reaktif) sayaçla ölçüyor, eğer iade ettiğimiz kapasitif reaktif enerji miktarı aktif değerin % 15'i ve üstü olursa yine cezalıyız.
 
Son düzenleme:
Ben uzmansel diğer kullanıcı adım yasaklandığı için burdan yazıyorum. Sayın dıgıtalist diğer konularımada bakarsan ilk kez bu kadar sinirlenip üslubumu bozdum. Nedenine gelince. Öncelikle şunu belirteyim şu tasarruf cihazı aldatmacasını destekleyenlerden değilim ki zaten ben bu testi bu cihazlar çıkmadan önce yaptım. Yaptığım testi yine yazayım. İki adet kombi ( kombine birleştirilmiş aktif reaktif kapasitif trifaze) sayaç çıkışına iki adet 1.2 kw asenkron motor bağladım. Birine 0.50 kVAr kondansatör bağladım giriş klemenslerine birinede hiçbirşey bağlamadım. Bir saat sonra T kısmını iki sayacında okudum birinin 1.240 kw diğerinde yani kondansatör bağlı olanda hatırladığım kararı ile 1.084 kw değer okumuştum. Ben bu motorları uzun süre denedim ama o değerler aklımda değil. Bunuda sırf kompanzasyon kar ettiriyormu diye doğru dürüst bir cevap bulamadığım için yapmıştım. Bunu yaparken bana göre ilginç bi kaç şey daha ölçümlemiştim. Güç analizörünü kondansatör olmayan motora bağlayıp motoru ağır boş volan yükünde açma kapama yaparak gücü ölçümledim. Motor devrine ulaşıncaya kadar fazla akım çekiyor ama cos ' 1 e yakın oluyor motor devrine ulaştıktan sonrada cos' 0.80 lere kadar düşüyordu. Peki bu neden oluyordu. Yani açı kaymasının mantığı neydi. Motor elektrik enerjisini manyetik alan enerjisine manyetik alan enerjisinide hareket enerjisine dönüştürür dimi. Peki dinamo ne yapar? Siz hiç asenkron motorun klemensine bir yük birde analizör bağlayıp rotoru kademe kedeme hızlandırarak çevirip ne oluyor diye baktınızmı? Cos ' nin düşmesindeki mantığı açıklayabilirmisiniz. Yada açı kaymasının mantığını ?
 
Ben uzmansel diğer kullanıcı adım yasaklandığı için burdan yazıyorum. Sayın dıgıtalist diğer konularımada bakarsan ilk kez bu kadar sinirlenip üslubumu bozdum. Nedenine gelince. Öncelikle şunu belirteyim şu tasarruf cihazı aldatmacasını destekleyenlerden değilim ki zaten ben bu testi bu cihazlar çıkmadan önce yaptım. Yaptığım testi yine yazayım. İki adet kombi ( kombine birleştirilmiş aktif reaktif kapasitif trifaze) sayaç çıkışına iki adet 1.2 kw asenkron motor bağladım. Birine 0.50 kVAr kondansatör bağladım giriş klemenslerine birinede hiçbirşey bağlamadım. Bir saat sonra T kısmını iki sayacında okudum birinin 1.240 kw diğerinde yani kondansatör bağlı olanda hatırladığım kararı ile 1.084 kw değer okumuştum. Ben bu motorları uzun süre denedim ama o değerler aklımda değil. Bunuda sırf kompanzasyon kar ettiriyormu diye doğru dürüst bir cevap bulamadığım için yapmıştım. Bunu yaparken bana göre ilginç bi kaç şey daha ölçümlemiştim. Güç analizörünü kondansatör olmayan motora bağlayıp motoru ağır boş volan yükünde açma kapama yaparak gücü ölçümledim. Motor devrine ulaşıncaya kadar fazla akım çekiyor ama cos ' 1 e yakın oluyor motor devrine ulaştıktan sonrada cos' 0.80 lere kadar düşüyordu. Peki bu neden oluyordu. Yani açı kaymasının mantığı neydi. Motor elektrik enerjisini manyetik alan enerjisine manyetik alan enerjisinide hareket enerjisine dönüştürür dimi. Peki dinamo ne yapar? Siz hiç asenkron motorun klemensine bir yük birde analizör bağlayıp rotoru kademe kedeme hızlandırarak çevirip ne oluyor diye baktınızmı? Cos ' nin düşmesindeki mantığı açıklayabilirmisiniz. Yada açı kaymasının mantığını ?

Sn. Selcuk085;
İki adet 1.2 kW'lık motor ile yaptığın deney sonucuna bir şey diyemeyeceğim, ama devresinde güç analizörü bağlıyken devreye aldığın motorun cos-fi'sinin 1'den normal değeri olan 0.80 küsürlere düşmesini şöyle açıklayabilirim.
Bu sadece motorlar için geçerli değil, transformatörler, sargılı kaynak makineleri, balastlı lambalar içinde geçerlidir. İndüktif özellikli (sarımlı, manyetik alan oluşturan sac paketli) alıcılara elektrik uyguladığımızda sargıları manyetik alan oluşturuncaya kadar omik bir alıcı gibi davranır, yani Cos.-fi'si 1'e yakındır. Manyetik alan oluşunca motorda devrini almış olur, burada zıt EMK (elektro motor kuvvet) faz açısının kaymasına, Cos.-fi'nin düşmesine (normal değerine gelmesine) neden olur.

Madem elektrik motorlarıyla haşır neşirsin, (elektriki bağlantısı olmayan) bir motorun klemens kapağını aç, sargı uçlarının omajını ölç, çok düşük bir değer çıkacaktır, en fazla 1 ya da 2 ohm. 2 Ohm diyelim. Bu durumda Ohm Kanununa göre Akım=Gerilim/Direnç dersek, 220V'ta çalışan bir motor 220/2=110 A. akım mı çekmekte..? Bu omaj ölçümünü herhangi bir trafonun primer sargısında da yapabiliriz, trafo gerilimsizken omajı çok düşüktür, ilk enerjilendiğinde sanki kısa devre bir alıcı gibi çok yüksek akım çeker, manyetik alan oluşturunca Zıt EMK ile empedansı (R-L direnci) yükselir, çektiği akım nominale düşer, Cos.-fi normal değerine iner.

Not.: Konuya katkısı olacak arkadaşlar lütfen yanlışımı, eksiğimi tamamlasın.
 
Sn. Selcuk085;
İki adet 1.2 kW'lık motor ile yaptığın deney sonucuna bir şey diyemeyeceğim, ama devresinde güç analizörü bağlıyken devreye aldığın motorun cos-fi'sinin 1'den normal değeri olan 0.80 küsürlere düşmesini şöyle açıklayabilirim.
Bu sadece motorlar için geçerli değil, transformatörler, sargılı kaynak makineleri, balastlı lambalar içinde geçerlidir. İndüktif özellikli (sarımlı, manyetik alan oluşturan sac paketli) alıcılara elektrik uyguladığımızda sargıları manyetik alan oluşturuncaya kadar omik bir alıcı gibi davranır, yani Cos.-fi'si 1'e yakındır. Manyetik alan oluşunca motorda devrini almış olur, burada zıt EMK (elektro motor kuvvet) faz açısının kaymasına, Cos.-fi'nin düşmesine (normal değerine gelmesine) neden olur.

Madem elektrik motorlarıyla haşır neşirsin, (elektriki bağlantısı olmayan) bir motorun klemens kapağını aç, sargı uçlarının omajını ölç, çok düşük bir değer çıkacaktır, en fazla 1 ya da 2 ohm. 2 Ohm diyelim. Bu durumda Ohm Kanununa göre Akım=Gerilim/Direnç dersek, 220V'ta çalışan bir motor 220/2=110 A. akım mı çekmekte..? Bu omaj ölçümünü herhangi bir trafonun primer sargısında da yapabiliriz, trafo gerilimsizken omajı çok düşüktür, ilk enerjilendiğinde sanki kısa devre bir alıcı gibi çok yüksek akım çeker, manyetik alan oluşturunca Zıt EMK ile empedansı (R-L direnci) yükselir, çektiği akım nominale düşer, Cos.-fi normal değerine iner.

Not.: Konuya katkısı olacak arkadaşlar lütfen yanlışımı, eksiğimi tamamlasın.
Ben size mantığını sormuştum. Yazımı tam okudu iseniz. Asenkron motorun giriş klemensine bir yük bağlarsanız rotoru çevirirseniz normal olarak bir dinamo gibi elektrik ürettiğini görürsünüz. Buna göre açı kayması hakkında mantık olarak şunu söyleyebilirmiyiz. Motor devrine ulaşıncaya kadar ütettiği gerilim ve akım çektiğinden düşük olduğu için olağan dışı birşey olmuyor. Fakat devrine ulaştıktan sonra elde ettiği monentum ile bir dinamo gibi elektrik üretmeye başlıyor Buda geriye doğru bir açı kayması yapıyor diyebilirmiyiz. İyice düşünün sonra cevap verin.
 
Selçuk Arkadaşım;
Asenkron motorun bir dinamo gibi elektrik üretebildiğini ilk defa sizden duyuyorum.
Bildiğimiz gibi bir iletkende (burada motor sargılarında) elektrik akımı oluşabilmesi için ya iletken manyetik bir alanın içinde hareket etmesi, ya da manyetik alanın iletken etrafında hareket etmesi gerekir. Sizin asenkron motorda iletken (sargı) mevcut, milini çevirerek hareketi de oluşturduk, peki ya manyetik alan nerede..? Mıknatısiyet nerede..? Motorun rotorunda (sincap kafesli) sargılarda gerilim oluşturabilecek kadar artık mıknatısiyet mi var da gerilim alabiliyorsunuz..? Alsanız bile çok düşük (gerilim ve güçte) değerler olacağından verimli olmaz.
Yazılarınızdaki konuları, yazdıklarınızı anlamakta, belleğimde oluşturmakta güçlük çekiyorum, Elektrik üretimi ayrı, asenkron motorların çalışma sistemi ayrı, elektroteknik ayrı konular, her birinde en ufak bir bilgi eksikliği yanlışa götürür. Sizden ricam her branşı ayrı ayrı araştırmanız, incelemeniz, anlamanız. Tam bilgili olmadan yanıt veremem, vermeyelim. Konuyu (kendi tarafımda) kapatıyorum.
 
Son düzenleme:
Selçuk Arkadaşım;
Asenkron motorun bir dinamo gibi elektrik üretebildiğini ilk defa sizden duyuyorum.
Bildiğimiz gibi bir iletkende (burada motor sargılarında) elektrik akımı oluşabilmesi için ya iletken manyetik bir alanın içinde hareket etmesi, ya da manyetik alanın iletken etrafında hareket etmesi gerekir. Sizin asenkron motorda iletken (sargı) mevcut, milini çevirerek hareketi de oluşturduk, peki ya manyetik alan nerede..? Mıknatısiyet nerede..? Motorun rotorunda (sincap kafesli) sargılarda gerilim oluşturabilecek kadar artık mıknatısiyet mi var da gerilim alabiliyorsunuz..? Alsanız bile çok düşük (gerilim ve güçte) değerler olacağından verimli olmaz.
Yazılarınızdaki konuları, yazdıklarınızı anlamakta, belleğimde oluşturmakta güçlük çekiyorum, Elektrik üretimi ayrı, asenkron motorların çalışma sistemi ayrı, elektroteknik ayrı konular, her birinde en ufak bir bilgi eksikliği yanlışa götürür. Sizden ricam her branşı ayrı ayrı araştırmanız, incelemeniz, anlamanız. Tam bilgili olmadan yanıt veremem, vermeyelim. Konuyu (kendi tarafımda) kapatıyorum.
:D hani meşur bi laf vardır millet uzaya gidiyo biz nelere uğraşıyoruz. Deneyin bakalım ne olacak. Bakalım düşükmü yüksekmi olacak voltaj. Madem düşük olur matkapla 1000 devir çevirirken rotoru, klemensleri tutun. Ama şunu anladım ben size boşuna laf yetiştirip boşa zaman harcamışım.
 

Forum istatistikleri

Konular
130,065
Mesajlar
932,701
Kullanıcılar
453,050
Son üye
alperen343

Yeni konular

Çevrimiçi üyeler

Geri
Üst