Aşağıdaki videyoda hazır acme vidalı milden, hareket için gereken işlenmiş parçanın yapılması anlatılıyor.
Rulman takıldığında, vidalı milden daha geniş çaplı kısma yaslanıyor. Bunu sağlamak için ya daha büyük çaplı metale diş açılabilir ve istenilen ara çap bırakılabilir. Ya da hazır vidalı mile daha büyük çaplı bir ek yapılabilir. Videyoda bunu flux-lehim ve alüminyum parçayı ısıtarak sağlıyor. Kuvvetli yapıştırıcılarla da olabildiğinden bahsediyor.
Hazır acme vidalı milleri Doğuş kalıp 16 mm çapdan itibaren satıyor. 8-10 mm çapında 3D yazıcı için TR'de bulamayıp Çin'den almıştım. Mengene, hareketli torna parçaları gibi bir çok yerde karşımıza çıkıyor.
İki parça arasına lehimin yayılmasını flux (fluks-reçine) sağlıyor. Farklı bir lehim midir bilmiyorum. Bakır tesisat işinden de bahsediyor. Lehim denince insanın aklına zayıf bir bağlantı geliyor.
Building Prototypes Dan Gelbart part 1 of 18 Introduction
Yukarıdaki 18 bölümlük videyo (youtube) serisini öneriyorum. Malesef İngilizce, bazı kısımlar seyrederken de anlaşılabilir. Pres, su jeti, metal büküm gibi CNC ye yakın malzeme, makina ve işlerle ilgili bilgi var. Kulağımızı tersten göstermemek ve gerektiğinde yaptırtabilmek için, bazı şeylerin ne ile ve nasıl yapıldığını kabaca da olsa bilmemizde fayda var. Örneğin;
5. bölümde nokta kaynağı ayrıntılı anlatılıyor.
6. bölümde boyanacak yüzeyin hazırlanmasında, önerilen kimyasalların aksine, sırası ile kumlama, 250-300 dereceye ısıtılması, temizlik malzemesi ve scotch bright benzeri (sanırım) malzeme ile temizlenmesi. Yüzeyin hazır olup olmamasını suyun yüzeye yayılması (üzerinden kaymadan), ıslatması ile anlıyor. Bir gün sonra kumlama yarıya yakın, ısıtma ise tamamen etkisini kaybetmiş oluyor.
10. bölümde "flexure" anlatılıyor. Ne işe yaradığını anlamaya çalışırken karşıma, hassas torna hareketi sağlamak için yapılan örnek bir çalışma çıktı; http://www.adamlibert.com/Lathe/i-xmrbSP5/X2
Aynı serinin 17. bölümünden işimize yarayabilecek bir not. Sürtünme ile çalışan iki metalin yüzeyleri yeterince hassas pürüzsüz hale getirildiğinde (örneğin lepleme ile, 8 çizerek veya rastgele hareketlerle bir tür ince zımparalama), yani yüzeyde birbirine değen çıkıntılar kalmayıp iki yüzey birbirine tam temas ettiğinde, aradaki yağ, film tabakası haline gelerek (akışkanlar dinamiğine uygun davranış ile) iki metalin birbirine değmeden sürtünmesiz (aşınmadan!) çalışmasını sağlamaktadır. Bildiğim motorların rektifiyesinde de pistonların alıştırılması için kullanılıyor.
Her eve sessiz çalışan bir torna lazım.
Tamamı air bearing (hava yataklı), granit gövdeli (bir çift T şeklinde, epoksi ile yapıştırılmış) mikron hassiyetinde bir torna;
High precision air bearing CNC lathe and grinder (Dan Gelbart, youtube)
adresindeki basınçlı hava-yağ karışımı ile sağlanan uç yağlama ve soğutma, benzer ve daha basit yapıda, aşağıdaki gibi kahve makinalarında kullanılan 15 bar basınç sağlayan selenoid pompalarlarla, kompresör kullanmadan çözülebilir mi? sesli düşünüyorum.