CNC torna yapmak

Suat_Korkmaz

Profesyonel Üye
Katılım
30 Ara 2011
Mesajlar
4,986
Puanları
1,506
Yaş
48
Önceki başlıktan devam edelim.

@KAZIMUGUR Aynı katerlikten bende de var. Tornanın eski katerliği. Onu yapacağım CNC tornada kullanabilirim.

Fener milini tornada kendim işlerim. Ayna olarak ne büyüklükte bir şey tavsiye edersin? 150'lik yeter mi? Torna fazla büyük olmayacak. Puntalar arası 400mm civarında.

Bir de motor meselesi var. 3 fazlı bir motor ve uygun VFD akla yatkın geliyor. Diğer taraftan koşu bandı motoru yaygın olarak kullanılıyor. Koşu bandının eski motorunu ve hız kontrol ünitesini söküp tornaya frezeye takıyorlar. Epey güçlü bu motorlar.

Ray ve araba olarak kaçlık tavsiye edersin? 20? 25?

Aslında bu konu yeni bir başlık hakediyor.


Fener mili tasarlarken ilk düşünülecek şey ne kadar büyüklükte ve uzunlukta silindirler işlemeye ihtiyacımız olduğu.
Orta büyüklükte torna için 150 lik normal 200 lük büyücektir.
Mesela 150 lik aynanın içine en fazla 40 lık silindir girer.
Bu durumda fener milinin iç çapı 40mm olmalıdır biraz etlice boru olacağına göre 60mm dış çap uygundur .. gibi..
Uzun parça işlemek zordur , bu yüzden malzeme fener milinin içine girerse mesela ucuna kolayca diş çekilir , tornacılar böyle yapmayı severler.
Aynanın ayakları ile de oynanır mesela daha büyük çap için ek çene kaynatılır.
İş öyle kazandırır ki ayna feda edilebilir gibi..
Dediğin gibi detayları yeni bir başlık aç orada yazalım.
Gerekirse buradaki yazıları world pdf gibi bir şeyler yapar taşırız sorun değil.

Koşu bandı motorları pek uygun değil , paraya kıyamayan ve elinde eskisi olanlar için.
Çoğunluk mıknatıslı motor stator mıknatıs rotor collector lü yani her an arızaya hazır.
Devir sabit değil yüke göre anında değişir koşu bandında önemli olmadığı için sürücüsü anında cevap veremez.
Sürücü basit bir şebeke doğrultucu ( köprü diyot ) ve pwm ile sürülen güçlüce bir power mosfet tir.
Deryayı geçip çayda boğulma .
2800 devir 3 faz 1-2.2kW asenkron motor ve uygun sürücü en iyisi 6000 devirleri rahat yapar ki torna için yeterde artar bile.
İndexer gibi çalışacaksan birde ek step motor .
Son olarak fener mili ekseni z ekseni ile aynı yünde olacak olacak !!! o kadar gerisi hikaye.
Taret bile yapabilirsin.
Hatta bir ara biri soruyordu başka forumlarda yazıldıydı ama fazla gelişmedi soran yüzünden.
Hava olursa taret kolay olur bir piston kilidi çözer step / servo çevirir piston çeker koniğimsi sabit parça kilitler gibi...
Ama dediğim gibi seri iş haricinde hiç bir pratiği yoktur.

Ray araba 15 lik bile yeter ama silindirik bilye ise , 20 ideal.
Önemli olan tıpkı dalgalı denizde gemicilerin yaptığı gibi ayakları açık durmak :rolleyes: .

Bu vesile tüm arkadaşların bayramı mübarek olsun ve hayırlara vesile olması dileği ile ..
 
keşke forumu aratarak bulsaydık bunları...
tek başlıkta toplayıp zahmete girmişsiniz :)
 
@KAZIMUGUR En önemli soru geliyor. Gövdenin malzemesi ne olmalı? Demir? Expoxy granit?

Epoxy graniti becerdikten sonra harika oluyor ama deneme yanılma süreci hiç uğraşmamış biri (ben) için uzun olacaktır. Sürekli denemeler yapmak gerekecek: Kalıbı mükemmel hazırlamak lazım. Olmadı mı yeniden hazırla. Reçine mükemmel olmalı. 7-8 farklı kalınlıkta granit tozu bulmak lazım. Her birinden çuvalla alacaksın ki bir makine etsin. Reçinede hava olmayacak. Falan filan.

Demir olursa mesela ana gövde sanırım kalın levhadan olmalı. Bu levhalar istenilen ölçüde nasıl kesilecek? Birbirine nasıl bağlanacak? Kaynakla mı vidayla mı? Yoksa levha yerine etli, büyük kare profil mi kullanılacak?
 
Ehh hadi bakalım hayırlı olsun.

Komposit ürünler hakkında yazılan . vavvv çok sağlam çelikten sağlam vawww en sağlam ..,gibi yazıları bırakın bebe şebe yazsın okusun tatmin olsun.
Komposit ürünle çelik kesilmiyor titanyum kesilmiyor ama karbür ( yüksek karbon alaşımlı çelik ) takımla hepsi kolayca kesiliyor.
Titreşime çok uygun derler ama siz hiç araba amortisörünün kompositten yapıldığını gördünüz mü ?, benim gördüklerim yay çeliğinden yapılıyor.

Örnekler çoğaltılabilir sorun değil dediğim gibi amatör forumların bebe şebe yazılarını unutun.
Hele öyle beton taş tuğla ... heee çanak çömlek yapacaksanız olur , hatta onu da öğretebilirim , seramik porselen fırın vakum falan filan..

Ama madem torna yapmaya niyetlendin unut onları.

Metal ve özellikle demir ( aslında alaşım ) kullanılır.
Şekil kolay olsun işlemesi kolay olsun hurda az olsun gibi faktörler akla dökümü getirir.
Dökümünde cilveleri var.
İşi bilen ciddi firmalar döker kabasını işler ve atar bir köşeye.
Çünkü döküm döner - çalışır - şekil değiştirir.
Daha pahalı ürün üretenler ısıl yaşlandırma yöntemleri uygular ve sonra hassas işleme yaparlar.

Şimdi tornada gövde şundan dolayı önemli :
Parçanın kendisi döner ve freze gibi sağlam bir şaseye bağlı durumda değildir.
Ve çok fazla kesme kuvvetine maruz kalır.
Özellikle büyücek çaplarda ve zayıf gövdelerde çok çabuk rezonans oluşur .
Tırladı derler , öyle ki parçanın üstünde sanki tırtır açmış biri aciip şaşırtıcı izler yapar.
Gövde ve şekli bu konuda çok önemlidir.
Döküm titreşim açısından " sağırdır ".
Ama kalıp ister tek yapılması masraflıdır falan.
O yüzden bize uymaz.
Az bahsedeceğim.
Dökümcü tanıdığınız varsa ve ahşaptan güzel bir kalıp yapabiliyorsanız dökümcüler size çok hesaplı dökebilirler.
Ankara İstanbul gibi yerler bu konuda şanslıdır.
Kalite malzeme kullanılır ve uygun ve sakinleştirilmiş dökümler gayet temiz çıkar ve kolay işlenir.

Gövde yüzünden sana elindekini modifiye et demiştim.
Ama belki satarsın ya da her neyse tadilat istemedin.

Geriye saç ( demir ) kalıyor .
Ya kaynak ve sonrasında tesfiye ya da düzgün işlenmiş parçaları cıvata ile birleştirmek.
Kaynakla birleştirme çok iyi tasarım gerektirir.
Sonradan sök bağla işle zordur.

Çok da gözün korkmasın.
Kaynak ile alt şase yapmayı iyi kötü çözdün.
Olabildiği kadar düzgün bir alt şase hazırlarsın.
Üstüne 20 30 mm kalınlıkta saç düzgün saç koyup cıvata ile bağlarsın.
Bu kızakları filan monte edeceğin alt yapı.
Kızaklar 20 lik ve hele bütçe uygun ise silindirik olsun zaten 8 adet ( frezede 12 )
Boydan az fedakarlık ile ( uzatarak ) açıklıklar fazlaca olursa tırlama en aza iner.
Mesela 200 mm genişlik , boy sana kalmış gibi.
Üstüne 200 mm genişlikte sport ( piyasa böyle der ama aslı X ekseni ) boyu sana kalmış .
Yani aslında bizim frezede pek tercih etmediğimiz ( köprü seviyoruz ) üst üste binmiş 2 eksen tablası.
Bu tablaları kabaca tasarlayıp ölçülendirdikten sonra üstüne katerlik.
Bu bize ayna eksen ölçüsünü verecek.
Bu yapının bir ucuna genelde "salaklar" için ( ben gariban hep uyum sağlamakla ömür tükettim gitarın tellerini değiştirdimdi hoca not vermedi geri değiştirdimdi..) sol tarafa ayna bloğunu inşa edeceğiz.
Bu bloğun ölçüleri alt tablanın ( kalın saçın ) tam ölçülerini verecek.

Fener mili ölçüleri sana kalmış.
Ön ve arka rulman açıklığı ne kadar çok o kadar iyi.
Mesela 200-300 mm gibi.
O kısım kutu gibi bir şey.
Önceden yazayım her iki tarafta konik rulman hem ucuz hem kolaylıktır.
Bu rulmanın ölçülerini fener mili borusu söyleyecek.
Boru iç çapı ve et kalınlığı dış çapı verecek.
Kutu kapalı yapılıp içinde yağ ( orta kalınlıkta ) olursa rulmanların yüksek devirde çalışmasına yardımcı olur.
Yani rulmanların dış tarafında yağ keçesi tasarlanacak.
Ön taraf aynayı taşıyacak flanş ile imal edilecek.
Yani kolay aslında , boruya uygun büyüklükte bir flanj ( en az 10 mm ) kaynatılacak.
Bu sorun değil çünkü torna çalışmaya başlayınca tornalayıp sıfırlayacağız.
Üzerinde aynaya göre bir çıkıntı yapacağız .

Arka tarafı ise ters koniği ve öndekini sıkmak ve ayarlamak için dişli - somunlu olacak.
Bu yapı klasik tornalarda da böyledir , konik rulman olmasa da böyledir.

Son olarak devir tasarlanıp hesaplanacak ve tahrik için mesela büyük çaplı kasnak yeri bırakılacak.

Kasnak için triger uygun gibi ama yüksek devirlerde ciddi ses yapar.
Çamaşır makinelerindekine benzer Poli V kayış denilen tipler çok uygun.
Kasnaklarda çap farkı çok olunca yani mesela motor tarafında çağ küçük olunca kayışın sarılacak yüzeyi az olur .
Bu yüzden yeterli kuvveti aktarmak için çok kanal gerekir.

Bu kısmın tasarım alternatifi çok.
Ara kasnakta olabilir kademeli kasnakta olabilir.

Tornada kalın paso çok güç ( tork moment ) gerektirdiği için ya motor çok büyük olacak ya da vites gibi kademe olacak.

editör tırtlamaya başladı mesajı böleceğim...

Benim testlerimde sıradan 3 faz 2800 devir asenkron motorlar 6000-8000 devir dönebiliyor.
Yani 50 Hz yerine 150 Hz uygulandığında sorun olmuyor.
Bu bize esneklik sağlıyor.
Bu yüzden koşu bandı motoru gibi şeyleri es geçiyoruz ama elinde olan ve bütçesine göre davranmak zorunda olanlar için şart değil.

Kolayca görülebileceği gibi seçeneklerimiz çok.

Kızakları yapmak yerleştirmek filan çok kolay.
İncelik ayna bloğunda .
Onu monte ederken aşağı yukarı sağa sola eksen çoook önemli.

Ama o bağımsız blok gibi yapılırsa ve alta cıvata ile bağlanırsa ayar imkanı olur.
yerine göre altına bir taraflarına ince kağıt gibi desteklerle bir kez eksen bulunursa ya ona göre sıkar bırakırız ya da ona göre söküp taşlarız freze ederiz .. bir şekilde "fix" leriz .

Yani çok dert değil.

Bir kaç kez frezede 4. eksen konularında benzer yapıların resimleri verilmişti.
Şimdi az daha büyücek olacak.
Youtube de bakmakla bitmeyecek kadar örnek var.
Her biri bir ilham verecektir.
Bunların yanında solidworks ( özellikle assembly çalışma ) de düzgün bir çalışma sonrası malzeme temini ve işlenmesi ve montajı planlanınca çay demleme zamanı gelmiş demektir...

Elinin altında torna ve freze oluşu çook büyük avantaj.
Birazda bazı temel tekniklerin gelişirse kim tutar seni..

Daha önce yazdığım gibi öne yatık tasarlayabilirsin...piyasada satılan C eksenler gibi olur.
Hatta o dur zaten onlarda öyle yapılıyor tek fark döküm gövde oluşları.
Aman ha yanlış anlaşılmasın beton değil , demir döküm..

Üst sportun ve stroğunun ( gidip gelme mesafesi ) ölçülerinde , işleyeceğin en büyük çap ve kater ölçüleri belirleyici olacak.
Kalem ( kesici cutter ) en geride olduğunda bağladığın parçanın dış çapından az " geride " duruyorsa hesap tamamdır.
Birde en ileri gittiğinde dış tarafa bağlanan delik kateri gibi bir şey ekseni karşıya doğru geçiyorsa tamamdır.
Yani strok böyle belirlenecek.
Sonra geri dönüp revize edebilirsin.
Yani bu uzunluk yeteri kadar uzunsa ve hatta uzunsa en alttaki rayların ve dolayısıyla kalın sacın ölçülerini büyütürsün.
Bu , ağırlık olarak ters ama sağlamlık ve tırlamama açısından olumlu sonuç verir.

Unutulmayacak temel noktalardan biri tornada sağlam parçalar kullanılmalıdır.
Kalınlıktan ağırlıktan hantallıktan korkmayın.

Step motorlar için X-Z için 4.5 Nm ve 2005 uygundur.
Freze gibi boşta gidip gelme çok olmadığı için yüksek hız gerekmez.

Eh biraz video zamanıdır.







Her birinde pratik yönler var.

Videonun başlangıcı eksen tasarımı hakkında çok iyi bir örnek , sanki diyor , taret mi o ne ki agam ?



Raylar çok net gözüküyor


Ben olsam vidayı ortaya değil ön tarafa alta koyardım..:rolleyes:


Dökümün dayanılmaz çekiciliği :


Eninde sonunda ben buna automatic tool changer yapcem agam dersin





Mesela şöyle bir sebepten dolayı tornayı cnc yapmak lazım :


Mach3 olmasa ne yapardık ?


Mach3 adamın dişini böyle çeker .
Senin optimus prime ile yapabilirmisin ? :rolleyes:


Korkarım ki akıbetin şöyle ola :


 
Son düzenleme:
Muhteşem. Biraz solid çalışayım. Tasarım üzerinden konuşmaya devam edelim.
 
Her bir parçayı tek tek çizip aynı dosyaya değişik isimlerle kaydet.
Assembly bir dosya açıp bir parçayı oraya al ve temel olarak devam et.
İstediğin parçayı çağır ve ekle .
Bileşenlerin etkileşim şartlarını belirle.
Bu durumda sistemi döndürebilirsin hareket ettirebilirsin kesit alabilirsin vs..
Parçalardan birinin ölçülerini değiştirebilirsin.
Bu durumda diğerlerinde yapman gereken ölçü değişiklikleri rahat görülür.
El hasılı montaj çalışması çok yararlıdır.

Mesela ray için bir profil çizip sonra uzatırsın olur biter.
Çok da hassas olması gerekmez.
Mesela üzerinde çalışacak arabanın yüksekliği uzunluğu bağlantı delikleri tutsun yeter.
Hazır çizimlerde olabilir tabii.

Tekrar yazayım karışık görünse de kolaydır.
 
http://www.cnczone.com/forums/vertical-mill-lathe-project-log/40584-cnc.html

Aklımdan şöyle bir fikir geçiyor. Döküm biraz zor. Kalıp hazırlama gözümde büyüyor. Diğer taraftan levha alıp şaseyi yapmak daha kolayıma geliyor. Elimdeki kaynak makinesi de cesaret veriyor biraz. Şasenin ön arka duvarları 20mm levha olur. Araya dikey ve yatay parçalar kaynatırım 2 eksende esneme olmasın diye. Levhaları ön ve arkaya koyuyorum çünkü talaş aradan masaya düşsün diye. Tornanın alt tarafından da temizlerim. Üstteki linkte amca levhayı şasenin üstüne koymuş. Talaş şasenin üstünde toplanacak.

Yalnız burada sorun demirleri nerede nasıl kestireceğim. 20mm levhayı güzelce benim için kim keser?
 
Moderatör tarafında düzenlendi:
Acele etme .
Aynı sistemi yatık düşün mesela 45 derece kater de alışıldık şekilde değil üstten gelsin , talaş doğrudan aşağı..tabii ayna ters dönecek :rolleyes:

20mm tabla yaptıktan sonra altında ki dikmeler süsten ibaret olarak kalacaktır.
Hep öyle gördüğü için insan şartlanır.
2 tekerli bisiklet arabadan çok sonra icat edildi , sebebi insanın 2 tekerle dengede durabileceğinin varsayılmamasıydı.,
Aslında doğruda ama teker döndüğü an iş değişir , dönen cisimler yörünge değiştirmek istemezler ..

Yani altındaki dikmelere gerek yok.
Onun yerine sağlam bir altlık yeter.
Mesela 20 mm kalınlığında 500 mm uzunluğunda 200 mm genişliğinde yani 20*50 (cm) levhayı burmak için ne kadar güç gerekir ?
O alttaki dikmeler bütün değilse ve ya ara atkılarla da bağlanmadıysa hikaye.

Bu gibi şeyler yüzünden acele etme tasarımda.
Alt tabla ve belki destekler en son iş.
Sadece çizime başlangıç için gerekli.

Saç kestirmek kolay.
Oksijenlede kesilir ama plasma çok daha temiz keser.
Çizimi bitir parçanın çalışmasını mesela .dxf olarak götür plasmacılar keser.
20 ne ki 50 bile keserler..

Verdiğin likteki gibi bir şey yapmasın değil mi ?
Mesela yüksekliği iyi hesaplayıp tek parça yaparsın.
Belki içeriden mile yakın bir bölme ve yağ deposu..

a2d8xz.jpg


Bu bloğu ve motor kısmını yaptıktan sonra geriye pek bir şey kalmıyor zaten..
Bu blok alüminyumdan olabilir 15-20 mm kalınlıkta..

Ben olsam 1. sayfadaki 4 videodaki modeli yapardım.
Ama klasik torna gibi de kullanacaksan mesela motorları elle çevireceksen bu uygun değil.
 
Yatık tip zor abi. Taretten de vaz geçtim. Yatık tip yapınca taret yapmamak ayıp olur.
 
Tareti her zaman yapıp ekleyebilirsin o sorun değil.
Zaten gayet basit bir şey.
Çizime başlayınca göreceksin ayna fener mili motor kayış kasnak .. gerisi hikaye.

Dik yap ama bu arkadaşınki gibi dar yapma.
İki ayağın açıklığı bunda 200 ise sen 300 yap.
Arkaya doğru uzunca sport tablası olsun.
İlerde ona dik bir sehpa ve frezenin spindlesini monte edip fener milinede bir step motor yani az bir masraf ile simultane 4 eksen olur yani silindirik şeylerin üzerine nakış işlemek.
Zaten bu tip extrem işler olmasa tornan varken neden torna yapasın ?

Motoru yana değil aşağı sehpaya doğru ve ayakların arasına koymak yer kazancı.
Menteşeli bir tablaya bağlamak kayış değişikliği ve gergi için pratik çözüm ..

Şuna bak gergi için bile neler yapmış işi gücü yok mu ki ?
Yaptıklarına bakılırsa canı sıkıldıkça otomat tasarlamış.

zkpawm.jpg
 

Forum istatistikleri

Konular
129,798
Mesajlar
930,191
Kullanıcılar
452,591
Son üye
Ercan Akkaya

Yeni konular

Geri
Üst