dc motor çalışırken kendi kendine geri dönüyor..neden...?

Katılım
31 Ağu 2008
Mesajlar
29
Puanları
1
Yaş
40
bir adet dc motorum var 6 hp. ilk çalışmada dönmesi gereken yönde dönüyor ancak belli bir süre sonra hiç durmadan çalıştığı hızda geri dönmeye başlıyor.bunun sebebi ne olabilir..motoru değiştirdim..sağlamlığından emin olduğum bir motor takılı. tesisatımın (+) sı ortak kumanda devresinde ise (-) geziyor. 2 adet potansiyometre seri bağlı.arızamın sebebi ne olabilir değerli fikirlerinizi bekliyorum...
 
Yardımcı sargıların yönü değişiyor olabilir mi acaba? motorun yardımcı sargıları besleme devresinde sorun olabilir.Ya da problem iç sargılardan dolayı olabilir motor ısındıkça kısa devre eden bir sargı.
 
Motorun kömür tutucusu'nu gövdeye bağlayan cıvatalar gevşemiş motor döndükçe kollektöre baskı yapan kömürleride beraberinde sürtünme ile motorun döndüğü tarafa çeviriyor olabilir bu sebepten komitasyon açısı bozulur veya değişir motor diğer tarafa döner. Problem bir ihtimal bu olabilir. Tabi bunları sağlamlığından emin olarak taktığınız ikinci motorun problemsiz çalıştığını varsayarak yazıyorum.
 
Motorun kömür tutucusu'nu gövdeye bağlayan cıvatalar gevşemiş motor döndükçe kollektöre baskı yapan kömürleride beraberinde sürtünme ile motorun döndüğü tarafa çeviriyor olabilir bu sebepten komitasyon açısı bozulur veya değişir motor diğer tarafa döner. Problem bir ihtimal bu olabilir. Tabi bunları sağlamlığından emin olarak taktığınız ikinci motorun problemsiz çalıştığını varsayarak yazıyorum.

ilgine teşekkür ederim...
farklı bi yerden besleme voltajı uyguladığımda motor normal çalışıyor.yani kendi kumanda devresinden değil hariçten bir kumanda devresinden beslediğim zaman normal çalışıyor..kumanda devresinde ise 1adet potansiyometre ve 1 adet reosta (eski tip) var. bu iki eleman bu arıza ya yol açıyo olabilir mi..? yedeği olmadığından deneme şansım da yok....
 
Motorun kömürlerini açıp kontrol ettiğini ve kollektör üzerinde dömeyecek kadar sıkı olduğunu görmüş olduğunu düşünüyorum ve motorda herhangi bir problem olmadığını var sayıyorum. Potansiyometre veya reosta motorun devir yönüne etki etmez. Bu durumda motor devir yönüne etki eden 2 seçenek kalıyor 1 armatür voltajı 2 uyartım voltajı. Motorun çalışması sırasında bu iki etkenden birinin yönü değişiyor ise motorun yönüde değişir. uyartım uçlarına ve armatür uçlarına DC voltmetre bağlayıp motoru çalıştırıp gözlem yapabilirsin motor yönü doğru iken + ve - hangi uçlarda devir yönü tersine döndüğünde hangi uçlarda eğer + ve - yönü değişiyorsa
arıza motoru süren sürücü veya kumanda devresindedir diye düşünüyorum.
Ayrıca bu makine ne makinesidir devir yönü sabitmidir herhangi bir buton ile diğer tarafa döndürülebilmektemidir, sürücü markası modeli ve tipi nedir uyartımı ayrı uyartımmı yoksa sürücü üzerindenmi sağlanıyor, motora giden uçlar kontakör röle vs üzerinden geçiyormu detaylı bilgi verirsen dahafazla yardımcı olabilirim
 
Son düzenleme:
Motorun kömürlerini açıp kontrol ettiğini ve kollektör üzerinde dömeyecek kadar sıkı olduğunu görmüş olduğunu düşünüyorum ve motorda herhangi bir problem olmadığını var sayıyorum. Potansiyometre veya reosta motorun devir yönüne etki etmez. Bu durumda motor devir yönüne etki eden 2 seçenek kalıyor 1 armatür voltajı 2 uyartım voltajı. Motorun çalışması sırasında bu iki etkenden birinin yönü değişiyor ise motorun yönüde değişir. uyartım uçlarına ve armatür uçlarına DC voltmetre bağlayıp motoru çalıştırıp gözlem yapabilirsin motor yönü doğru iken + ve - hangi uçlarda devir yönü tersine döndüğünde hangi uçlarda eğer + ve - yönü değişiyorsa
arıza motoru süren sürücü veya kumanda devresindedir diye düşünüyorum.
Ayrıca bu makine ne makinesidir devir yönü sabitmidir herhangi bir buton ile diğer tarafa döndürülebilmektemidir, sürücü markası modeli ve tipi nedir uyartımı ayrı uyartımmı yoksa sürücü üzerindenmi sağlanıyor, motora giden uçlar kontakör röle vs üzerinden geçiyormu detaylı bilgi verirsen dahafazla yardımcı olabilirim

sağlamlığından emin olduğum bir motor takılı.sürücüsünüde yine sağlam olduğundan emin olduğum bir sürücü ile değiştirdim. eski tip bir sürücü RAD3/4. devir yönü sabit geri dönme düğmesi yada geri çalışma gereksinimi olmayan bir kağıt (oluklu mukavva) makinasıdır. kontrol edemediğim bir reosta (gözlemime göre aşırı ısınınca bu problem meydana geliyor) bir potansişyometre ve bir grup devreye seri bağlı direnç var.ama bu elemanların böle bi arızaya sebep olabileceği ihtimali bana zayıf geliyor. ayrıca motorumun sağlamlığından da eminim.farklı bi yerden motoru besledim ve sorunsuz çalışıyor.
sistem kabaca şöyle;2 adet dc motorum var birisi 65 hp birisi 6 hp (arızalı olan bu) 2 si tek sürücü den çalışıyor. 2 si aynı anda çalışmak zorunda ve katii surette geri çalışma ihtiyacı olmamaktadır.2 sinin tek sürücü ancak 2 sininde birbirinden bağımsız kumanda devresi mevcut.6 hp lik motoru 65 hp lik motorun kumandasına bağladığım zaman arıza tekralamıyor. 6 hp lik motorun kumanda devresinde sıkıntı var ama devrede olan elemenlardan hangisi bu tip bir sıkınıtıya sebep olabilir onu kesitremiyorum...

ilginize teşekkürler Necati Bey
 
Devrenin şemasını bir scaner'den taratıp resmi buraya ekleyebilirmisin.
 
sürücünün partametrelerinde bir sorun var bence
 

Forum istatistikleri

Konular
129,838
Mesajlar
930,669
Kullanıcılar
452,673
Son üye
loran laran

Yeni konular

Geri
Üst