Devremdeki Diyot Neden Cayır Cayır Isınıyor?

suayip01

Üye
Katılım
30 Ağu 2013
Mesajlar
4
Puanları
1
Merhabalar arkadaşlar
Resimdeki gibi bir regülatör rektifier devre yaptım motosiklette kullanmak için (konjektör); devre gayet güzel çalışmaya başladı fakat doğrultucu uf5408 diyotlar cayır cayır ısınıyorlar el yakacak şekilde, hatta kalın 2.5luk kablonun dış izolasyonunu eritmeye başladı bile iki dakikada, devre yanındaki triaklar daha az ısınıyor buna nazaran:).Halbuki diyotlar da triaklarla beraber heatsink soğutucuya temas etmekte. Fan koyacak alanım dar denerim yine de ama sormak istediğim şu diyotları yanlış mı seçtim yada neden bu kadar ısınıyor olabilir sizce? Şimdiden teşekkürler.
WhatsApp Image 2023-08-02 at 12.57.02.jpeg
WhatsApp Image 2023-08-02 at 12.57.02.jpeg
 
.. ayar yapılacaksa üst kısımdaki diyotlara gerek yok... yapılmayacaksa tristörler gereksiz gibime geliyor..
 
Serkan burda triyaklarin görevi regülasyon mu ?

Regulasyon için olması gereken uyartım sargili sistem olmali. Bu sistemde uyartım yok. O zaman seri regulasyon olmali sistem oda değil.

Pek mantıklı bir sistem değil.
 
Sanırım Thyristor leri ters bağlamışsınız, düzeltin, sonra bakalım.

Ekli dosyayı görüntüle 100092

Ekli dosyayı görüntüle 100094
Aynen üstteki şekildeki gibi Triak/Tristörlerin A1 ucunu eksi kutba bağlayan devrelere de rastlamıştım internette, mantığını anlayamamıştım ama simulatorde o da çalıştı , o tür olanlar genelde Suzuki'nin kullandığı regülatör rectifier lermiş benim attığım ise Piaggio grubunun kullandığı bir regülatör devresiymiş o markanın servis manual kılavuzundan alınmış daha doğrusu, şuan devreyi bozmak baya zor olacak benim için ama araştırıp ilgilendiğiniz için minnettarım teşekkür ederim. Zannımca amper değeri düşük olan diyotlar kullanmışım (UF5408, 3A) forumlardaki arkadaşların yorumları bu şekilde, başka diyotlarla deneyecez bakalım
 
Aynen üstteki şekildeki gibi Triak/Tristörlerin A1 ucunu eksi kutba bağlayan devrelere de rastlamıştım internette, mantığını anlayamamıştım ama simulatorde o da çalıştı , o tür olanlar genelde Suzuki'nin kullandığı regülatör rectifier lermiş benim attığım ise Piaggio grubunun kullandığı bir regülatör devresiymiş o markanın servis manual kılavuzundan alınmış daha doğrusu, şuan devreyi bozmak baya zor olacak benim için ama araştırıp ilgilendiğiniz için minnettarım teşekkür ederim. Zannımca amper değeri düşük olan diyotlar kullanmışım (UF5408, 3A) forumlardaki arkadaşların yorumları bu şekilde, başka diyotlarla deneyecez bakalım
Aslında çiziminiz yanlış ama devreniz doğru.
Bunu açıkladıktan sonra diyotlar neden ısınıyor ve çözümüne geçebiliriz,

1 Önce şunu düzltelim Triak/Tristör diyorsunuz, bunlar ayrı malzemeler , ya Triac olur veya Thyristor olur.

2. Çiziminiz yanlış . Çizimdeki sözkonusu elemanlar Tristör, yani Triyak deği. Bu şekildeki çizimde Tristöre parelel bağlı diyot var ikisi de aynı yönde olduğu için Tristör bir işe yaramaz.
Bunu @elek üstat söylemeye çalışmış.

3. Ancak siz Tristörün yanına BTA41 yazmışsınız bu da Triac.
İşte bu sizi kurtarıyor Triac bu devrede çalışır.
Triac lar iletimde değilken alternatörden çıkan 3 faz diyotlardan sonra aküyü şarj ediyor. Yeterli seviyeye gelince Triaclar iletime geçiyor bütün uçlar (+) ya bağlanıyor yami (-) ile bir potansiyel fark kalmıyor, şarj kesiliyor. (benim daha önce gönderdiğim devrede ise (-) ye bağlanıyor).

4. Diyotların ısınması: Akü için aakım çektiğinizden dolayı ısınıyor. Bunun için soğutıcuya bağlanan köprü diyotları kullanmak en doğrusu 35A Köprü diyot tavsiye ederim, mesela KBPC3510.
Her köprüyü iki diyot yerine kullanacaksınız

motorcycle_charger.png
 
Şunu kesinlikle unutmamak lazım ki akü şarj devresinde kullanılan diyotların amper etiket değeri ne olursa olsun hepsi ısınır, ister 9 A 'lik olsun isterse 35 A (KBPB3510 gibi) olsun yine ısınır. Düşük amper değerindeki ve nispeten küçük silisyum diyotlara soğutucu bağlamak zorken örneğin 35 A'lık KBPB3510'a soğutucu bağlamak daha kolay olur. Çünkü bunların ortasında zaten soğutma montajı için konmuş delikler bulunur. Küçük uygun vida-somunla uygun bir soğutucuya bağlanır ve çok ısınmadan çalışmış olurlar. Peki akü şarj ederken KBPB3510 hiç mi ısınmaz, elbette yine ısınır, ama 8-9 Alik diyotlara göre çok daha az ısınır ve alüminyum soğutucuya bağlarken bu ısı dağıtılıp havaya (atmosfere) daha kolay karışır. Ben burada bu işin hatalı/hatasız devre yapısı sorunundan ziyade sadece termodinamik (diyot soğutulması) yönünü ele almış oldum. Kolay gelsin.
 
Bu devrenin çalışmaması lazım. Yukarı diyotlardan -V Aşağı diyotlardan +V voltaj geçeceği için tristörlerin gate ucu 0v olur ve tristör tetiklenmez. Yanlış gördüysem düzeltin lütfen.

Edit: Ben hatalı görmüşüm. Giriş 3 fazlı bir kaynakmış. Devre doğru. Direnç değerleri değiştirilirse ve daha yüksek akım sınırına sahip diyot seçilirse ısınma sorunu giderilebilir.
 
Son düzenleme:

Forum istatistikleri

Konular
129,755
Mesajlar
929,698
Kullanıcılar
452,505
Son üye
ironman2112

Yeni konular

Geri
Üst