Eski-Yeni akü beraber çalışır mı?

jengeese

Üye
Katılım
4 Eki 2008
Mesajlar
434
Puanları
1
Yaş
40
Selamlar arkadaşlar. Fabrikamızdaki kojen ünitesi Elektrik kesinti durumlarında çalıştırılabilsin diye 4 adet (2 seri 2 paralel) 12 şer voltluk akülerle besleniyor. redresörlerde bir problem olmamasına karşın aküler marş motorunu gerilim düşümü sebebiyle çalıştırmamaya başladı. Bunun üzerinde biz de bu 2'li gruplardan sadece birine 2 yeni akü aldık. Değişimden hemen sonra problem yaşamadık ancak aküleri alalı henüz 4-5 ay bile olmadan aynı sorunla karşılaşmaya başladık. Bunun sebebi en basit Elektronik cihazlarda bile yazan Don't mix old and new batteries (eski ve yeni pilleri karıştırmayın) ibaresi olabilir mi acaba? Yani halen kullanmakta olduğumuz diğer iki eski akü yenilerin de ömrünü kısa sürede tüketmiş olabilir mi? Bunun açıklaması nedir? Neden eski ve yeni aküler karıştırılmaz? Eski olandaki gerilim düşümünü yeniler akımla karşılamak için seviyelerini çok mu zorlayıp kapasitelerini düşük akımlara çekerler?
 
Bildiğim kadarıyla sistemdeki bütün akülerin değişmesi gerekiyor eski yeniyi yıpratıyor
 
Sisteme yeni akü de eklemiş olsanız sistemin gücü-verimi, eski akülerin gücü-verimi kadardır. Eski aküler verimsiz olduğu için yeni akülerin ömrünü kısa sürede tüketmiş.
 
Teşekkürler arkadaşlar peki bunun sebebini ayrıntısıyla anlatacak arkadaş var mıdır? tahminlerim doğru mudur yoksa başka sebepler de var mı?
 
Açıkçası çok ayrıntılı anlatıcak bilgiye sahip olmayabilirim ama basitçe,

Birbirine bağlı iki su kabı düşünün. Kaplardan birini yenilediniz hiç sızıntı( güç-gerili kaybı yok) Fakat diğeri eski ve sızıntı yapıyor. Kaplar birbirine paralel bağlı olduğu için, sızıntı yapan kaptaki su eksildikçe bu kaybı yeni-sızıntısız olan kaptan takviye edicek, aynı anda sağlam kabı da boşaltmış olacak. Bu kayıp redresörün kapasitesinden fazla olunca da redresör hiçbir zaman kapları tam anlamıyla dolduramayacak.

Basitçe durum bu :)
 
Ben başka örnek vereyim Dostum Jengeese. 2 adam tuttn kanal kazdıracaksın, normalde 2 adam günde 50m kazsın, 2 side aynı oranda yemek yer aynı süre istirahat eder, fakat tuttuğun adamların yaşı biri 55 (eski akü) diğeri 24 gün sonu işe bakıyorsun 39m sanırım açıklayıcı oldu.
 
Olayı şöyle düşünmek lazım 2 tane eşeğin bir yükü çektiğini düşünün (2 eşeğin çekebileceği bir yük) aradan seneler geçti eşekler yaşlandı ve siz sadece bir eşeği değiştirdiniz. Yorgun ve yaşlı eşeğin alamadığı yükü yeni eşek (yeni akü) omuzlayacağından yıpranma artacaktır. Mevzuyu kabaca böyle tarif edebiliriz :)

iki seri ve her aküye paralel bir adet akü olan sistemde yeni aküleri en azından sadece paralel olanlarla değiştirseydiniz yıpranma hızını biraz daha yavaşlatmış olurdunuz.(Yani iki yaşlı eşşeğe dopink aşısı gibi birşey olurdu) :D
 
Selamlar arkadaşlar. Fabrikamızdaki kojen ünitesi Elektrik kesinti durumlarında çalıştırılabilsin diye 4 adet (2 seri 2 paralel) 12 şer voltluk akülerle besleniyor. redresörlerde bir problem olmamasına karşın aküler marş motorunu gerilim düşümü sebebiyle çalıştırmamaya başladı. Bunun üzerinde biz de bu 2'li gruplardan sadece birine 2 yeni akü aldık. Değişimden hemen sonra problem yaşamadık ancak aküleri alalı henüz 4-5 ay bile olmadan aynı sorunla karşılaşmaya başladık. Bunun sebebi en basit Elektronik cihazlarda bile yazan Don't mix old and new batteries (eski ve yeni pilleri karıştırmayın) ibaresi olabilir mi acaba? Yani halen kullanmakta olduğumuz diğer iki eski akü yenilerin de ömrünü kısa sürede tüketmiş olabilir mi? Bunun açıklaması nedir? Neden eski ve yeni aküler karıştırılmaz? Eski olandaki gerilim düşümünü yeniler akımla karşılamak için seviyelerini çok mu zorlayıp kapasitelerini düşük akımlara çekerler?

Merhaba.Sn.jangeese,bakın,bu sistemi (paralel ve seri karışık grup olarak) en baştan bu şeklide seçmeniz yanlış olmuş.Ups kuru(jel) akülerinde de paralel ve seri karışık gruplardan kaçınmak gerektiğini,bu bağlantı şeklinin dezavantajları beraberinde getirebildiğinden forumda ayrıca bahsetmiştik.Jeneratördeki marş motorunun ilk çalıştırılmasında hazırda (Stand-by olarak) bekleyen akülü grup sisteminde de bu durum farklı değildir,ayni sorunların zamanla oluşabilmesi normaldir.Eski ve yeni akülerdan bir karışım yaparak,yeni akü grubu oluşturmanız,sizin pil örneğinde de verdiğiniz gibi "eski ve yeniyi karıştırmama prensibi" ayni şekilde aküler için de geçerli olabildiği gibi,akülerin 4'ü de sıfır olarak alınsaydı eğer,inanın iç yapılarında zamanla oluşan şarj alma faklılıkları,plakalardaki aktif bileşenlerde zamanla oluşan kimyasal farklılıklar nedeniyle yine ayni oluşturulan bu karışık grupla,benzer olarak yine olumsuz bir durumla da karşılaşabilirdiniz.Yani bu sorunun asıl nedeni paralel bir bağlantının grupta yer alıp da bulunmasıdır.

Paralel akülerdeki zamanla oluşan dezavantajı (Olumsuzluğu) kısaca izah etmeye çalışayım size,çünkü olayın asıl nedeni bu bağlantı türünden oluşmuştur kuvvetle muhtemel bir neden olarak.Paralel akülerden birisi şarj alma,kapasite kaybı,şarj süresinin çok uzayıp verimsizleşmesi (İç kimyasal bileşenlerinde zamanla oluşan birtakım değişimlerle) şarj sırasında bir problem yoktur,şarj olurken bir voltmetreyle ölçüldüğünde belki birebir,ayni voltaj seviyesinde bile kaldığı düşünülebilir.Ancak otomatik veya manuel olarak şarj akımı kesildiğinde asıl olanlar olur.Yaşlı ve verimsiz,şarj alma kapasitesi düşük olan,diğerine göre daha fazla yıpranmış olan akü için genç ve çok verimli,şarjdan sonra kutup başlarındaki voltajı daha yüksek olan paralel bağlı bu akü,artık bir güç kaynağı,üreteç gibi davranmak ister,bu eski ve yaşlı veya kısa sürede çaptan düşmüş olan eski aküye.Onu kendi şarj durumunda sahip olduğu mevcut şarj voltajına getirmek için,boşta (standby'da) beklerken sürekli kendi içinden tersinir (Akünün hem almaç,hem de üreteç olabilmesi) bir işlemle şarj akımı vermeye çalışır.Ancak bu sırada kendi voltaj seviyesini de,kendi kapasitesini de (Amper-h olarak) daha aşağıya,belki marş motorunu ilk çevirmede,yüksek amperli akımın bir de voltajı yüksek olduğunda,ohm kanunu uyarınca (I=V/R'e göre) kolayca ve etkin bir şekilde geçmesini engellediği için,starter (İlk hareket) işlemi bu nedenle çok başarılı ve ilk start için çok emin şarj seviyesinde,amper-h kapasitesine sahip bulunarak da hazırda bekleyemez.Yani asıl sorunun kaynağı zamanla paralel bağlantıda oluşan bu tür bir zaafiyettir.

İki paralel akü (100 amper +100 amper) yerine tek bir kapasite (200 amper) seçilerek bunun 24 voltluk marş motoru için seri bağlanması durumunda ise hiçbir olumsuzluk veya ilk çalıştırma sorununun da,çok daha uzun zaman dilimlerinde görülüp bulunmayabileceği bir gerçektir.Bu şekilde yüksek kapasiteli (amper-h) iki akünün hiç paralel bağlantı oluşturmadan,yalnızca seri bağlantılı 24 volt,200 amper örneğindeki gibi sadece 2 akü ile sağlanan akü grubuyla marş motorunun çalıştırılmak üzere hazırda bekletilmesine de çalışmalısınız.Kolay gelsin.Saygılarımla.
 
Merhaba.Sn.jangeese,bakın,bu sistemi (paralel ve seri karışık grup olarak) en baştan bu şeklide seçmeniz yanlış olmuş.Ups kuru(jel) akülerinde de paralel ve seri karışık gruplardan kaçınmak gerektiğini,bu bağlantı şeklinin dezavantajları beraberinde getirebildiğinden forumda ayrıca bahsetmiştik.Jeneratördeki marş motorunun ilk çalıştırılmasında hazırda (Stand-by olarak) bekleyen akülü grup sisteminde de bu durum farklı değildir,ayni sorunların zamanla oluşabilmesi normaldir.Eski ve yeni akülerdan bir karışım yaparak,yeni akü grubu oluşturmanız,sizin pil örneğinde de verdiğiniz gibi "eski ve yeniyi karıştırmama prensibi" ayni şekilde aküler için de geçerli olabildiği gibi,akülerin 4'ü de sıfır olarak alınsaydı eğer,inanın iç yapılarında zamanla oluşan şarj alma faklılıkları,plakalardaki aktif bileşenlerde zamanla oluşan kimyasal farklılıklar nedeniyle yine ayni oluşturulan bu karışık grupla,benzer olarak yine olumsuz bir durumla da karşılaşabilirdiniz.Yani bu sorunun asıl nedeni paralel bir bağlantının grupta yer alıp da bulunmasıdır.

Paralel akülerdeki zamanla oluşan dezavantajı (Olumsuzluğu) kısaca izah etmeye çalışayım size,çünkü olayın asıl nedeni bu bağlantı türünden oluşmuştur kuvvetle muhtemel bir neden olarak.Paralel akülerden birisi şarj alma,kapasite kaybı,şarj süresinin çok uzayıp verimsizleşmesi (İç kimyasal bileşenlerinde zamanla oluşan birtakım değişimlerle) şarj sırasında bir problem yoktur,şarj olurken bir voltmetreyle ölçüldüğünde belki birebir,ayni voltaj seviyesinde bile kaldığı düşünülebilir.Ancak otomatik veya manuel olarak şarj akımı kesildiğinde asıl olanlar olur.Yaşlı ve verimsiz,şarj alma kapasitesi düşük olan,diğerine göre daha fazla yıpranmış olan akü için genç ve çok verimli,şarjdan sonra kutup başlarındaki voltajı daha yüksek olan paralel bağlı bu akü,artık bir güç kaynağı,üreteç gibi davranmak ister,bu eski ve yaşlı veya kısa sürede çaptan düşmüş olan eski aküye.Onu kendi şarj durumunda sahip olduğu mevcut şarj voltajına getirmek için,boşta (standby'da) beklerken sürekli kendi içinden tersinir (Akünün hem almaç,hem de üreteç olabilmesi) bir işlemle şarj akımı vermeye çalışır.Ancak bu sırada kendi voltaj seviyesini de,kendi kapasitesini de (Amper-h olarak) daha aşağıya,belki marş motorunu ilk çevirmede,yüksek amperli akımın bir de voltajı yüksek olduğunda,ohm kanunu uyarınca (I=V/R'e göre) kolayca ve etkin bir şekilde geçmesini engellediği için,starter (İlk hareket) işlemi bu nedenle çok başarılı ve ilk start için çok emin şarj seviyesinde,amper-h kapasitesine sahip bulunarak da hazırda bekleyemez.Yani asıl sorunun kaynağı zamanla paralel bağlantıda oluşan bu tür bir zaafiyettir.

İki paralel akü (100 amper +100 amper) yerine tek bir kapasite (200 amper) seçilerek bunun 24 voltluk marş motoru için seri bağlanması durumunda ise hiçbir olumsuzluk veya ilk çalıştırma sorununun da,çok daha uzun zaman dilimlerinde görülüp bulunmayabileceği bir gerçektir.Bu şekilde yüksek kapasiteli (amper-h) iki akünün hiç paralel bağlantı oluşturmadan,yalnızca seri bağlantılı 24 volt,200 amper örneğindeki gibi sadece 2 akü ile sağlanan akü grubuyla marş motorunun çalıştırılmak üzere hazırda bekletilmesine de çalışmalısınız.Kolay gelsin.Saygılarımla.

Ancak bu kadar ayrıntılı ve güzel anlatılabilirdi. İlginize çok teşekkür ederim benim de tahminim bu yöndeydi. Tekrar tekrar teşekkürler.
 

Forum istatistikleri

Konular
129,852
Mesajlar
930,756
Kullanıcılar
452,707
Son üye
128bpm

Yeni konular

Çevrimiçi üyeler

Geri
Üst