Fren direnci yerine elektrik üreten bir eleman

torex

Üye
Katılım
22 Eki 2006
Mesajlar
366
Puanları
1
Yaş
46
Çalıştığım işyerinde 2 adet 132 kW ve 4 adet 45 kW motor kullanılıyor. Bu motorlar sürücüyle hız ayarı yapılıyor. Proses gereği sık devreye girip hızlanıp yavaşlıyorlar. Bu yavaşlama fren direci üzerinden yapılıyor. Bu direnç yerine daha faydalı frenleme elemanı biliyormusunuz. Dinamo gibi fren yaparken aynı zamanda elektrik üretebileceğimiz. gibi buna benzer uygulamalar yapılabiliyormu?
Bilgi ve tecrübelerini paylaşan arkadaşlara şimdiden teşekkür ederim.
 
İyi bir topraklama değeri sıfıra ohm'a yakın olan değerdir. Fakat her işte olduğu topraklamadada maliyetler önemli, onun için iyi bir topraklama değeri izin verilen değerler içinde olandır.
Otomatik sigorta bulunduğu devreyi yüksek akım ve kısa devre akımlarından koruyan bir anahtarlama elamanıdır.
Selam,

Böyle bir eleman olacağını zannetmiyorum, inşallah vardır :D Bunu aslında mekanik olarak çözmek lazım diye düşünüyorum. Çünkü sürekli akuple bir dinamo, kalkışı da zorlaştırır diye düşünüyorum. İlk kalkışta bağlantısız olan sistem, motor yavaşladığında bir kavrama gibi devreye girip gücü aktarması lazım.

Analyzer
 
Fren direnci yerine elektrik üreten bir eleman????

Öncelikle frenleme direncinin kullanım amacından bahsedeyim.
Sürücülerin çalışma prensiplerinde besleme uçlarından alınan ac gerilimin dc gerilime çevirtilip, istenilen frekans'a göre ac gerilim olarak çıkışa verilir. Yani
                        
                            AC  --------------   DC  ------------- AC
                         Giriş   ------------ DC bara ----------- Çıkış

DC gerilime dönüştürülmüş voltajın olduğu kısıma DC-bara denir. Burada ölçülen gerlime ise DC bara gerilimi denir.

Dc-bara gerilimi = besleme voltajı x √2

Hız kontrol cihazlarında dc- bara gerilim seviyesi cihaz tipine göre   +%10-15 ila -%10-15 arasında olması gerekir. Eğer gerilim seviyesi bu sınırlar dışına çıkar ise cihaz hata verir.

Asenkeron motorlar enerji verilmediğinde, dönmeye devam ederler ise bir dinamo gibi enerji üretirler. 

Hız kontrol cihazlarında start sinyali kesildikten sonra duruş rampa süresi içinde motor cihaz tarafından durdurulmaya çalışılır. Bu işlem şu sırasında motor gerilim üretir. Sürücü bu gerilimi üzerinde harcamaya çalışır. Bu gerilim harcama oranı DC-bara gerilim seviyesinin trip düzeyine ulaştığı anda gerçekleşir.

Örnek olarak bir fan düşünelim. Fan stop sinyali geldikten 10 saniye sonra durması isteniyor. Fanlar önlerinde bir yük olmadığı için kendi ataleti ile dönmeye çalışırlar. Dönme işlemi devam ettiği sürece gerilim üretirler. İşte bu gerilime rejeneraktif gerilim denir. Bu gerilim bir yerde harcamak gerekir. Bu gerilimi harcamaktaki en basit ve sağlıklı yöntem de dirençtir.

Şimdi gelelim senin soruna;

Bu enerjiyi harcamak, monofaze cihazlarda 320v, trifaze cihazlarda ise 550v dc gerilim tüketen bir cihaz demektir. Bunun nasıl yapılacağı konusunda pek mantıklı fikrim yok.

Eğer motorun duruş süresinin önemi yoksa, duruş rampa süresinin uzatılması bu sorunu çözecektir.
Bazı cihazlarda kinetik tamponlama isminde bir özellik vardır. Bu da dc-bara gerilim seviyesi kontrolü yapar, soruna çözüm olabilir.

Anlattıklarımdan sonra fikir beyan edecek arkadaş olursa sevinirim..
 
vakti zamanında uygun fren direnci bulamadığım için komşu kettle imalatçısına rezistans yaptırmıştım. burdan yola çıkasak bir buhar türbini yapabiliriz mesela :) ;D
 
Çok teşekkür ederim verdiğiniz bilgiler için hep kafamda takılıyordu.
 
ben bu sorunları özel dizayn fren motorları ile çözüyorum çünkü normal motorların sargıları dc frenlemeye ancak 1.5 dk dayanır ...( dc oranı%70 olursa)
 
Frenleme esnasında ortaya çıkan enerjiyi yine sürücülere vererek faydalı enerjiye dönüştürebiliriz. Bu tür sürücülere rejeneratif sürücü adı verilmekte. Bu uygulamada sürücülerin dc baraları ortak olarak bağlanmakta. Yada frenleme esnasında ortaya çıkan enerjiyi şebekeye geri verebilmektedir. Aşağıda Vacon sürücüler için kısa tanımlamaları bulabilirsiniz. Şimdiye kadar böyle bir uygulama yapmak nasip olmadı. Umarım bir gün gerçekleşir.

Vacon ürün yelpazesi içinde geniş Ortak DC Bara Sürücü ürünleri mevcuttur. Ürün ailesi 0,25kW’tan 3000 kW’a, 380 VAC’den 690 VAC’ye kadar tüm güç aralığı için değişik doğrultucu ünitelerini, invertör ünitelerini, ve frenleme kıyıcı ünitelerini kapsar. Bu ürün grubu Vacon NX teknolojisi üzerine kurulmuştur. Ortak DC Bara ürünleri birçok değişik konfigürasyonda kullanılabilir.Tipik bir uygulamada frenleme modundaki invertörler ortaya çıkan enerjiyi motor modundaki sürücülere aktarırlar.

Doğrultucu Üniteleri

Doğrultucu üniteleri AC besleme gerilimini ve akımını DC Gerilime ve akıma çevirir. Güç, beslemeden DC Baraya aktarılır (Bazı durumlarda tersi de geçerlidir)

AFE (Active front-end)

AFE ünitesi, ortak DC Baralı sistemlerde kullanılabilecek çift yönlü (rejeneratif) doğrultucu ünitesidir. Giriş katında harici LCL filtresi kullanılmıştır. Düşük harmonik distorsiyonu gereken uygulamalar için uygundur.

FFE (Fundamental front-end)

FFE ünitesi, ortak DC Baralı sistemlerde kullanılabilecek çift yönlü (rejeneratif) doğrultucu ünitesidir. FFE ünitesi, motor modu için bir diyot köprüsü ve rejenertif mod için ise anti-paralel tristör köprüsü olarak çalışır. FFE ünitesinde tristörler yerine IGBTler kullanılmıştır. Giriş katında harici şok bobini kullanılmıştır. Rejeneratif çalışma gerektiğinde ve “normal” düzeyde harmonik kabul edildiği durumlarda FFE ünitesi doğrultucu cihaz olarak kullanılabilir.

NFE (Non-regenerative front-end)

NFE ünitesi, ortak DC Baralı sistemlerde kullanılabilecek tek yönlü (motor modu) doğrultucu ünitesidir. NFE, diyot/tristörlerden oluşan bir diyot köprüsüdür. Giriş katında harici şok bobini kullanılmıştır. NFE ortak DC Barayı şarj edebilir. Rejeneratif çalışma gerekmediğinde ve “normal” düzeyde harmonik kabul edildiği durumlarda FFE ünitesi doğrultucu cihaz olarak kullanılabilir.

Invertör Ünitesi

INU (İnvertör Ünitesi) AC motorların kontrolü için kullanılan çift yönlü DC beslemeli invertör ünitesidir. INU ortak DC Baradan beslenir. DC bara bağlantısı için şarj devresi gereklidir.

Fren Kıyıcısı Ünitesi

BCU (Fren Kıyıcısı Ünitesi) ortak DC barada oluşan aşırı enerjiyi ısı olarak tüketilmesi için dirençlere aktaran güç konvertörüdür. Harici dirençler gereklidir.
 
Sürücülerin DC-baralarının ortak hale getirilmesi teorik olarak doğru görünebilir,fakat uygulamada birçok probleme yol açabilir.
Örneğin; Sürücülerden birinin güç katında oluşan problem, bütün sürücülere yansıyacaktır.
 
rudes arkadaşım yazdıklarım sadece teorik değil. bir çok prosesde bu şekilde çalışan cihazlar var. Herhangi bir sürücün güç katında oluşan problem sadece o sürücüyü etkiler.
 
Şuana kadar bu şekilde bir uygulamayı incelemedim. Fakat olabilirmi sorusu yöneltildi, onay vermedim. Dc-bara katındaki bir problem kesinlikle diger cihazları etkileyecektir.
 

Yeni mesajlar

Forum istatistikleri

Konular
128,969
Mesajlar
922,183
Kullanıcılar
451,164
Son üye
Yalpaslan

Yeni konular

Geri
Üst