Gelin Rüzgar Türbini Yapalım

sn:binbaşı ve wolf öncelikle cevap ve yardımlarınızdan dolayı teşekkürlerimi sunarım,aydınlnatıldım ve ikna oldum sn binbaşı siz videoyu izledinizmi acaba, modifiye etmiş olduğum motordaki çıkış'ı yükte tahmini 100 d/d hızda 1 faz 10 ah olduğunu farz edersek 1x3 30 ah gücün ben ne kadarını kullanmalıyım elimde 200 ah oto alternatörüne ait zener diot var kaç ah aküyü şarj edebilirim şarj kontrol devresi alacağım zaten şimdilik depolama ile yetinmeliyim. bir arkadaşta güneş pillerinin iç kristalini çözmüş ve kendine yapmış gayet güzel verim aldığını söylüyor onunla buluştuğumda burada formul'ün kopyasını burada paylaşmak forum kurallarına aykırımıdır çünki burada hep beraber birbirimizle abi kardeş gibiyiz bilgide paylaştıkça çoğalır güneş pilleri olması gerektiğinden kat kat pahalı birazda bu yüzden. gelişmeleri paylaşırım, neyse hayırlı akşamlar.
 
Matkap motoruyla çevirdiğiniz ve modifiye olan asenkron motor(Senkron jeneratör)dan bahsediyorsanız izlemiştim.Güç katsayısını düzelten 3 fazlı kondansatör de bağlamıştınız yanlış hatırlamıyorsam.3 fazlı çıkış voltajı matkap motorundan kaynaklı biraz da değişkendi videonuzda aklımda kaldığı şekliyle.

Yaptığınız,daha doprusu modifiye ettiğiniz motorun(Jeneratör olarak çalışacak olan) etiketinde kaç kw anma gücü yazıyorsa,bu değere yakın gücü,ancak en uygun devirdeyken alırsınız.Bu çıkıştaki 3 fazlı ac.akımı,yine seçeceğiniz 3 fazlı(Bu güçlerde de belki bulunmayabilir) veya tek fazlı bir trafoda,akü şarjı için düşürüldükten sonra(28.8-30 volt gibi) bu güç,yani çıkıştaki dc.ye çevrilmiş güç(Volt*amperin tam karşılığı olan güç),seçeceğiniz trafonun toplam çıkış gücünün(Örneğin 550-600 vatt.lık bir trafoda) 10 katı büyüklüğünde olan amper gücündeki aküleri,örneğin 20 amper,28-30 voltu, redresörlü bir şarj kontrol devresinden sonraki çıkışıyla,200 amperlik ve seri bağlı olan,2*12 voltluk aküleri(24*200=4800 watt=4.8 kW.'ı) şarj edebilirsiniz.Şarj edebilme kapasitesi de,tamamen seçeceğiniz trafo toplam gücüyle(Voltajı düştükten sonraki verebileceği max. akım kapasitesiyle) orantılı olacaktır.Bahsettiğiniz alternatörden çıkan doğrultucu diyotlar işinizi fazlasıyla görür,çünkü zaten max. 200 amper kapasiteli aküler için düşünülmüş.Kullanacağınız şarj akımı da,kural olarak akü kapasitesinin 1/10'u kadarı olur bunu zaten biliyorsunuz.

Jeneratörün tüm gücünü kullanmanız da şart değildir.Belirli bir kısmını kullanarak,yükte de fazla zorlamamış olursunuz aslında.Sürekli matkapla döndürüp aküyü bu şekilde şarj etmeyi de düşünmüyorsunuz sanıyorum.Bir su gücü,yani ırmak,şelaleden gelen sürekli bir su gücüne,bir rüzgar türbininin çıkış miline,vb.bağlanabilir veya şebekeden akım çekip deneysel çalışmalara devam edebilmek maksatlı olarak,milleri ortak dönecek şekilde akuple edilip,yine bir başka asenkron motora da bağlanabilir.Deneysel kullanımdan profesyonel kullanıma tamamıyla geçecekseniz eğer,profesyonel bir çözümü bulup uygulamanız gerekecektir.Başarılar dilerim,kolay gelsin.
 
Son düzenleme:
eyvallah sn:binbaşı ustam verdiğniz bilgiler burada daha birçok arkadaşın işinede yarayacaktır çünki forumda birçok arkadaş modifiye üzerine yoğunlaşmış takip ettiğim kadarıyla, ALLAH razı olsun ilgi ve yardımlarınızdan dolayı,fakat halen kafama takılan soru var birtakım,sn:ŞEF ustamında mesajını dikkate alarak değişken devirlerde votajın 13.3 ü aşmaması için ne kullanmalıyım acaba, elle çevirmede kullanmış olduğum zener diyotlar sayesinde 60 ila 80 dc volt çıkış var 13.3 e sabitledikten sonra şarj kontrol devresine giriş yapmak niyetindeyim bu kuvvetli rüzgarlarda tabiki. şimdiden teşekkürlerimi sunarım
 
e1f27c47875f30710ebc6e5926f23da6.gif



İstediğiniz 13.3-13.2 voltaj değerini yakalamak için dc.ye çevrilmeden yani ac. olarak bir trafoya girmesi,sonra da bir voltaj regülatörüne girmesi gereklidir,modifikasyonlu motorunuzun çıkışıyla daha sağlıklı bir akü şarjı yapabilmeniz için.Bunun için LM7812C'li regüleli bir entegre devresinden ayrıca faydalanabilirsiniz.Yukarıdaki devre 30 ampere kadar olan çıkış akımını sağlıyor,6 adet kaskat olarak bağlanmış transistörlerinin de desteğiyle.Ama küçük bir sorunu vardır,sadece 12 volt dc. vermektedir,bu da 12 voltluk aküyü şarj etmez,ayni akü voltajında olduğu için bildiğinzi gibi.Şarj edebilmesi için de,regülasyonun sınırını,GND kısmına seri olarak ilave edeceğiniz bir zener diyot bağlamanızla(Modifikasyonla) bu sorunu kendiliğinden çözebilirsiniz.Seçeceğiniz zener diyot,örneğin 1.2 voltluk zenerse eğer, LM7812C'nin (Sarı renkli 3 bacaklı entegre)'nin GND (Toprak) kısmına seri olarak bu zeneri bağladığınızda çıkışta 12+1.2=13.2 volt dc. gerilim(Sabit ve rüzgarın hızında değişmeyecek) 2.4 voltluk bir başka zeneri seri bağlarsanız eğer,bu defa da 12+2.4=14.4 voltluk değişmeyen,sabit bir voltajı sürekli,devir sayısından,voltaj dalgalanmalarından muaf,etkilenmemiş şekliyle de elde edersiniz.

Çıkış akımı zenerli bu modifikasyonla da yine max. 30 amper çıkışlı olur,bu değişmez.30 amperlik talebiniz için de,devrede verilen trafo değerini kullanabilirsiniz.Ancak 20 amperle 200 amperlik bir akü şarjı için 35 amper,24 volt çıkışlı trafo gücü fazladır,24 volt,25 amperlik bir trafoyu girişte güç kaynağı trafosu olarak seçersiniz,yine sigortayı da yalnız çıkışta 20 amperlik alırsınız.(1 amperlik Sigorta LM7812C'nin normal çıkış değeridir,yani her iki durumda da 1 amper seçilmelidir.)

7 adet olan dirençler;100 ohm.,0.5 watt. değerli bir direnç(R7) ve 0.1 ohm.5 watt (R1,R2,R3,R4,R5,R6)olanı transistörle birlikte kullanılmış olan 6 adedi de,ayni değerlerde kullanılmıştır.47 000 mFarad,470 mFarad ve 10 mFarad'lık 3 adet elektrolitik kondansatör devrede kullanılmıştır.Devrede kullanılan TIP 2955 güç transistörlerini de,mutlaka alüminyum bir soğutucuya(Soğutucudan da izolasyon sağlayarak,ayrıca ped kullanarak) vidalayıp monte edersiniz.Köprü diyottaki 4 adet diyodu 200 amperlik alternatör diyot tablasından(Gömülü olan 6 adet diyottan) 4 tanesini,eğer sağlamlarsa alıp ve köprü diyot yapıp kullanırsınız.

Bence bu modifikasyonlu regüle entegre devresi,30 ampere kadarlık olan max.çıkışıyla sizin için ideal olacaktır.Araçlarda(Oto,kamyon,otobüs,vb.) kullanılan alternatör konjenktörü(Voltaj regülatörü) prensip olarak rotor uyartım akımını açıp-kapamalı tipte bir denetlemeye sahip bulunduğu için,kullanılması da düşünülemez.Akü şarjı için LM7812'yi modifike ederken bence 2.4 voltluk zener kullanmanız akünün tam şarjı için daha iyidir,gerçi 1.2'lik zenerle yaptığınız modifikasyonla da,yani 13.2 volt dc. ile de aküyü şarj edebilirsiniz.Ancak motorlu araçlarda tercih edilen 14.4 voltluk akü şarj gerilimi,daha iyi bir netice,şarj performansını ayrıca almanızı sağlayacaktır düşüncesindeyim.Seçim yine de tamamiyle sizindir.Kolay gelsin.
 
Eyvallah sn:binbaşı ustam çok teşekkür ederim pervaneden sonra devreyi hallederim saygılar.
 
eyvallah sn:binbaşı ustam verdiğniz bilgiler burada daha birçok arkadaşın işinede yarayacaktır çünki forumda birçok arkadaş modifiye üzerine yoğunlaşmış takip ettiğim kadarıyla, ALLAH razı olsun ilgi ve yardımlarınızdan dolayı,fakat halen kafama takılan soru var birtakım,sn:ŞEF ustamında mesajını dikkate alarak değişken devirlerde votajın 13.3 ü aşmaması için ne kullanmalıyım acaba, elle çevirmede kullanmış olduğum zener diyotlar sayesinde 60 ila 80 dc volt çıkış var 13.3 e sabitledikten sonra şarj kontrol devresine giriş yapmak niyetindeyim bu kuvvetli rüzgarlarda tabiki. şimdiden teşekkürlerimi sunarım

Sayın saftilki.
Siz denemeyi akü üzerinde değilde bir lamba veya rezistans ile yaparsanız alternatörün devri arttıkça gerilimi de artacaktır.
Ama bir akü şarj cihazı ile akü şarjı yaparsanız devir ne kadar olursa olsun hiçbir zaman akü şarj voltajını geçmeyecektir. Diyelimki 200 devirde akü şarj gerilimini yakaladınız. O anda 2 amperle şarj ediyorsa 250 devirde de aynı gerilimle şarj ederken şarj akımı atıyorum 6 a. olur. Bu böyle devam eder gider. Devir arttıkça akü şarj akımı da artar.

Onun için ayrıca regüle etmeye gerek yok.
 
Son düzenleme:
dostlar merhabalar daha önceden de konu ilgimi çekmiş ilgi ile okumuştum.. dün apartmanızımın ana besleyeci kablosu gece yarısı patlayınca yaklaşık 18 saatlik bir Elektrik kesintisi ile başbaşa kaldık...
apartmanızımın çatısına küçük bir türbin koymayı planlıyorum ama pervane sistemini yatay değilde dikey yapmayı düşünüyorum... bu konuda yorumlarınıza ihtiyacım var...
pervane olarak şimdilerde çatılarda olan tombul baca havalandırması düşünüyorum
Esmatik Havalandrma
enerjiyide eski ANADOL umun komple motorunda altarnatör mevcuuttu (şarj dinamosu değil) onu düşünüyorum...
sevgiler
saygılar hakan
 
dostlar merhabalar daha önceden de konu ilgimi çekmiş ilgi ile okumuştum.. dün apartmanızımın ana besleyeci kablosu gece yarısı patlayınca yaklaşık 18 saatlik bir Elektrik kesintisi ile başbaşa kaldık...
apartmanızımın çatısına küçük bir türbin koymayı planlıyorum ama pervane sistemini yatay değilde dikey yapmayı düşünüyorum... bu konuda yorumlarınıza ihtiyacım var...
pervane olarak şimdilerde çatılarda olan tombul baca havalandırması düşünüyorum
Esmatik Havalandrma
enerjiyide eski ANADOL umun komple motorunda altarnatör mevcuuttu (şarj dinamosu değil) onu düşünüyorum...
sevgiler
saygılar hakan


Sayın demiray ustam. Anadol'daki alternatör nasıl bir üreteç bilmiyorum. Şarj dinamosu değil demişsiniz.
Ama gene de bahsettiğiniz baca aspiratörü hiç bir işe yaramaz. Rüzgardan 100 w. güç alabilmek için en az 200 cm. çapında ve 100 cm. uzunluğunda dikey eksenli türbine ihtiyaç var.
Ayrıca apartman çatısına konulması da ayrı bir sorun. Çatı ortak alan olduğu için diğer komşuların izin vereceğini pek sanmıyorum. Alternatör akım üretmeye başladığında inilti şeklinde bir ses çıkarmaya başlar ve bu ses en alt katta bile hissedilir.

Elektrik kesintilerinde kullanmak için benim önerim ;
Kendinden şarjlı invertör var. Normal şebekeye bağlanıyor ve akü şarj ediyor. Ayrıca 220 v. çıkışından da evin Sigorta dağıtım kutusuna bağlarsanız elektrik kesildiğinde istediğiniz gibi kullanabilirsiniz.

Benim evim müstakil bir ev olduğundan sorunum yok. Çatıdaki küçük pervanem rüzgarda 2 adet 100 Ah. jel aküyü şarj ediyor. Elektrik kesildiğinde aydınlatmaları ve tv.yi kullanıyorum. Her taraf zifiri karanlık iken ampül yakıp, tv. izlemenin tadına doyulmuyor.
 
ustam verdiğin bilgiler için teşekkürler..
alternatör için şunu duşünüyorum..
Alternatör
benim derdim 0 maliyetle küçük bir sistem kurmak en azından akşamları tv lerı bundan çalıştırmaak.. tv diyip gecmeyin tecrübe ile sabittir en az 20 lira arttırıyor (benim kullanım şartlarımda ...)
sevgiler saygılar başarılar
hakan...
not: bu arada ustam çok aramama rağmen büyük ölçekli bir ankara rüzgar atlası bulamadım..bu konuda bir fikrin varmı..
 
sayın:şef ustam dediklerinizden doğru dürüst bişii anlamadım resiztans seçimi ampul seçimi v.s ya acemilik yada kafam basmadı neyse. Bende zener diyotlarla 3 fazı birleştirmiştim ya tek faz yetmiyordu zaten 3faz dc akım, elle çevirmede 10 ila 60 volt idi ne yapsam ne yapsam derken aklıma 10 13 plc balans'ı geldi zener çıkışı balans'a giriş çıkış yaptım 13 vot'u geçmiyor şimdi.ayrıca burada bana yeni komşu olan devre tasarım ve imalatçısı ile tanıştık akü şarj kontrol devresi yaptırmak istiyorum ne dersiniz?
 
Son düzenleme:

Forum istatistikleri

Konular
129,838
Mesajlar
930,670
Kullanıcılar
452,674
Son üye
murat y.

Yeni konular

Geri
Üst