pozitif_man
Üye
- Katılım
- 9 Ocak 2009
- Mesajlar
- 18
- Puanları
- 1
Sayın pozitif man arkadaşım !
Bu alternatör konusu başlı başına bir muamma. Dibi görünmeyen derin bir kuyu.
Ben 2 sene önce bu işe başlarken bu kadar uğraşacağımı tahmin etmemiştim. Parmağımın ucunu bir verdim şimdi kolumu kurtaramıyorum.
Bir pervanenin ucuna bir doğru akım motoru takarım, lambayı yakarım sanmıştım. Olmadımı dersen, oldu ama öylesine.
D.c. motorlar en az 1400 devirde çalışan motorlardır. 750 devirli çok aradım bulamadım.
Rüzgar türbininde en önemli olay düşük devirde enerji alabilmektir. Onun içinde düşük devirli d.c. motor, alternatör, dinamo adı her ne olursa işte ondan lazım.
Yüksek devirli motora rediktör bağlarım devri yükseltirim dersen o da olmuyor. Bu rediktörü tersten kullanmak demektir. Diyelimki 100 w gücünde bir alternatörü döndürmek için devrini 10 kat artırmak istediğimizde sürtünme kayıplarını göz ardı edelim 1000 watlık bir güce ihtiyacımız olur. Birde devreye yük bağladığımızda iyice zorlanır.
Bu durumda en iyi üreteç hangisidir ?
Dışardan uyartımlı alternatörleri kafadan siliyoruz. Bu alternatörler 1500 devirde 220 v. üretmek için tasarlanmıştır. En ideali sabit mıknatıslı alternatörlerdir. Hurdacılarda veya oto elektrik servislerinde bulacağımız araba şarj dinamolarını küçük bir değişiklikle kullanabiliriz. Aslında kamyon ve otobüs dinamoları 24 v. olduğu için daha iyidir. Yarı devrinde 12 v. almak mümkün.
Bu dinamoların rotorunu söküp, aynı mil üzerine alüminyum bir silindir ve silindir üzerine mıknatıs yerleştirip, sabit mıknatıslı alternatör yapabiliriz. Ben bir tane yaptım takriben 300 devirde boşta iken 20 v. 50 w. ampül takılı iken 12 - 13 v. civarı elektrik aldım.
Şimdi yeni yaptığım 6 kanatlı pervanenin arkasında rüzgar olunca bir lamba var onu yakıyor.
Ben bununla da yetinmedim acayip acayip alternatörler yaptım. Evdeki atölyem bunlardan geçilmiyor. En sonunda çok farklı bir alternatör yaptım, 60 devirde boşta dönerken 30 v. alıyorum. 2 tane 12 v. 50 w. nokta halojen ampülü seri bağladığımda çok rahat 24 v. alıyorum. Standart alternatörler dışarda bobinler, içerde mıknatıslar vardır. Ben ortada bobin, hem içinde hem dışında mıknatıs olan bir alternatör yaptım. Aşağıda resmi var.
Bu tip alternatör yukarda açıkladığım tipteki yatay türbin de kullanılamaz. Dikey türbinde iyi olur.
Sayın Şef Hocam, açıklamalarınız için çok teşekkür ederim. Araba şarj dinamosunu modifiye etme fikriniz kanımca en kolay olanı... oto elektrikçi bir arkadaşla görüştüm, daha önce bizim ilçede bunu deneyen birisinden söz etti. Fakat direkt olarak kablonun diğer ucuna ampül bağladığı için hızlı rüzgarlarda ampüller patlamış...
Elime bir şarj dinamosu geçince çalışmalarımı burada paylaşıp, fikirlerinize başvuracağım. Yardımlarınız için çok teşekkür eder, iyi çalışmalar dilerim...