Gelin Rüzgar Türbini Yapalım

Sayın pozitif man arkadaşım !
Bu alternatör konusu başlı başına bir muamma. Dibi görünmeyen derin bir kuyu.
Ben 2 sene önce bu işe başlarken bu kadar uğraşacağımı tahmin etmemiştim. Parmağımın ucunu bir verdim şimdi kolumu kurtaramıyorum.

Bir pervanenin ucuna bir doğru akım motoru takarım, lambayı yakarım sanmıştım. Olmadımı dersen, oldu ama öylesine.

D.c. motorlar en az 1400 devirde çalışan motorlardır. 750 devirli çok aradım bulamadım.
Rüzgar türbininde en önemli olay düşük devirde enerji alabilmektir. Onun içinde düşük devirli d.c. motor, alternatör, dinamo adı her ne olursa işte ondan lazım.
Yüksek devirli motora rediktör bağlarım devri yükseltirim dersen o da olmuyor. Bu rediktörü tersten kullanmak demektir. Diyelimki 100 w gücünde bir alternatörü döndürmek için devrini 10 kat artırmak istediğimizde sürtünme kayıplarını göz ardı edelim 1000 watlık bir güce ihtiyacımız olur. Birde devreye yük bağladığımızda iyice zorlanır.

Bu durumda en iyi üreteç hangisidir ?

Dışardan uyartımlı alternatörleri kafadan siliyoruz. Bu alternatörler 1500 devirde 220 v. üretmek için tasarlanmıştır. En ideali sabit mıknatıslı alternatörlerdir. Hurdacılarda veya oto Elektrik servislerinde bulacağımız araba şarj dinamolarını küçük bir değişiklikle kullanabiliriz. Aslında kamyon ve otobüs dinamoları 24 v. olduğu için daha iyidir. Yarı devrinde 12 v. almak mümkün.
Bu dinamoların rotorunu söküp, aynı mil üzerine alüminyum bir silindir ve silindir üzerine mıknatıs yerleştirip, sabit mıknatıslı alternatör yapabiliriz. Ben bir tane yaptım takriben 300 devirde boşta iken 20 v. 50 w. ampül takılı iken 12 - 13 v. civarı elektrik aldım.
Şimdi yeni yaptığım 6 kanatlı pervanenin arkasında rüzgar olunca bir lamba var onu yakıyor.

Ben bununla da yetinmedim acayip acayip alternatörler yaptım. Evdeki atölyem bunlardan geçilmiyor. En sonunda çok farklı bir alternatör yaptım, 60 devirde boşta dönerken 30 v. alıyorum. 2 tane 12 v. 50 w. nokta halojen ampülü seri bağladığımda çok rahat 24 v. alıyorum. Standart alternatörler dışarda bobinler, içerde mıknatıslar vardır. Ben ortada bobin, hem içinde hem dışında mıknatıs olan bir alternatör yaptım. Aşağıda resmi var.

Bu tip alternatör yukarda açıkladığım tipteki yatay türbin de kullanılamaz. Dikey türbinde iyi olur.


Sayın Şef Hocam, açıklamalarınız için çok teşekkür ederim. Araba şarj dinamosunu modifiye etme fikriniz kanımca en kolay olanı... oto elektrikçi bir arkadaşla görüştüm, daha önce bizim ilçede bunu deneyen birisinden söz etti. Fakat direkt olarak kablonun diğer ucuna ampül bağladığı için hızlı rüzgarlarda ampüller patlamış...

Elime bir şarj dinamosu geçince çalışmalarımı burada paylaşıp, fikirlerinize başvuracağım. Yardımlarınız için çok teşekkür eder, iyi çalışmalar dilerim...
 
mutlaka düşünmüşsünüzdür ama ben yine de ifade edeyim.

Yük bağlanınca gerilim düşümünün önüne geçmek için gerilim regülatör devresi kullansanız belki sisteminize bir katkısı olabilir.Hem rüzgar hızı artınca lamba patlıyor demişsiniz. Bu devre bu olumsuz etkiyi de giderebilir bence..
 
mutlaka düşünmüşsünüzdür ama ben yine de ifade edeyim.

Yük bağlanınca gerilim düşümünün önüne geçmek için gerilim regülatör devresi kullansanız belki sisteminize bir katkısı olabilir.Hem rüzgar hızı artınca lamba patlıyor demişsiniz. Bu devre bu olumsuz etkiyi de giderebilir bence..

hocam, hele bir alternatör bulup kendimiz elektirik üretmenin tadına varalım, onu da yaparız inş...
 
ben de sonunda birkaç aydır üstünde çalıştığım türbini bitirdim. gayet güzel çalışıyor. 6mps de sorunsuz 12v elde ediyorum. kullandığım akü 12-V olduğundan şarj etmek için 13-14 V ihtiyacımı karşılıyor. sürem kısıtlı olduğu için hazır dc motor kullanmak zorunda kaldım. şarj devresi yerine otomobil konjektörü kullandım. çok fazla deneme yapamadım ama projem su ısıtmak üzerine olduğundan, bu konu üzerine yoğunlaştım ve bir invertör yardımıyla 250 watt enerji sağladım ve suyu sorunsuz bir biçimde, kısa sürede ısttım. sizinde tahmin ettiğiniz gibi öğrenci olarak ilk hedefim A almaktı :D, bunu başardıktan sonra, şimdiki hedefim dijital göstergelerle suyun sıcaklığını, rüzgarın hızını ve motorun çıkış voltajını göstermek. ayrıca kendi bobinimi kendim tasarlayıp daha fazla verim almayı planlıyorum. çalışmalarımda yardımı dokunan herkese teşekkür ederim. saygılar
 
Large 17' diameter wind turbine Burada el yapımı bir rügar türbini örneği var. Nordex rüzgar türbinlerinin Türkiyedeki montajlarını yapıyorum. Teknik bilgi isteyen olursa yazarım.
 
Son düzenleme:
Kurulum aşaması derken yaptığımız işlerle ilgiliyse eğer zaten Türkiye' de kurulu santraller var bir çok yerde ama hepsi yabancılar tarafından kurulmuş. Biz ilk defa kurulumu komple yapan Türk ekip olacağız. Mart ayında ilk montajımız olacak. İzmir Urla ya 6 adet her biri 2.5 MW gücünde türbin kuracağız.
 
sn.karakoç arkadaşım
bir teknik öğretmen arkadaşla birlikte yola çıktık.alternatörümüzü tamamladık.280 devirde 17 volt alabiliyoruz.ancak alternatörü neodyum mıkknatıslı yaptığımızdan dönmesi için gücün büyük olması gerekiyor.şu anda mekanik kısmını tamamlıyoruz.ardından pervane yapımına geçeceğiz.rüzgar türbinleri konusunda teknik detay ve bilgiler verirsen seviniriz.
 
Son düzenleme:
sayın karakoç... önceki mesajlarda yazdığım bir konu vardı kabaca şebekeyle paralele alma. bizim için daha kibarcası invertör ile şebekeye paralelleme yapabilirmiyiz. yada şebeke ile paralelleme taktikleri için biraz teknik bilgi verebilirmisiniz... teşekkür ederim... bizi gururlandırdınız...

saygılarımla...
 
merhaba arkadaşlar.benim bir sorum olacak.geçenlerde sabit mıknatıslı bir dinamo buldum.şimdiye kadar elime geçen en büyül dinamo bu.içindeki sargılar oldukca kalın ama çalışma voltajı 12 volt.böyle oluncada büşük devirlerde voltaj alamıyorum taktir edersinizki bu da hiç iyi bişey değil.bende dinamonun rotor sargılarını bastan sardırmayı düşünüyorum şimdi.mesela 100 voltta çalışacakmış gibi sardıracam.ama bu seferde sarım sayısı artınca tel kesiti incelecek ki rotora sıgsın.bu da akımı düşürecek.sormak istedigim sorular şunlar:tel kesitini inceltmeden rotor üzerinde oynamalar yapılarak düşük devirdr biraz daha fazla voltaj almak mümkün olabilirmi.yani şöyle yazayım.benim rotorumda 10 tane oyuk var.1.oyuktan çıkan tel 4.oyuga giriyor.bu yapı degiştirilebilirmi. mesela 1den 5e veya 1 den 3 e gibi.yapılabilirsa eğer bir faydası olurmu?birde benim dinamomda 2adet mıknatıs var. bunun çıkış voltajına etkisi nasıl olur,2degil de 4 mıknatıslı olsa daha mı iyi olurdu ve iki mıknatıslıya oranla aynı devirde çalıştırılacak olsa 4 mıknatıslı daha fazla voltaj verirmiydi??bunlarla ilgili beni aydınlatırsanız çok sevinirim arkadaşlar.herkase çalışmalarınızda başarılar diliyorum sağolun...
 

Forum istatistikleri

Konular
129,837
Mesajlar
930,658
Kullanıcılar
452,670
Son üye
fearles3422

Yeni konular

Geri
Üst