Durum
Üzgünüz bu konu cevaplar için kapatılmıştır...
Bu forumdaki maksadımız doğruları bulmak içindir.

Sayın analizör, o halde ben sorumu şu şekilde sorayım.

Jeneratör ile beraber kompanzasyon sistemini de çalıştırdığımızda tesisteki reaktif yükler yok edilmektedir. Bu durumda daha fazla aktif gücü besleyebilir bir pozisyona ulaşıyoruz. Bu noktada hemfikir miyiz?

Ben bizzat test etmedim ancak reaktif yükün yakıt tüketimine bir etkisinin olduğunu düşünüyorum. Eğer tüketime bir etkisi yoksa jeneratör firmalarındaki arkadaşlardan ricamız test raporlarını yayınlasınlar.

Ve bilimsel açıdan da olaya yaklaşırsak,

Eğer reaktifin jeneratör yakıtına bir etkisi yoksa, o halde reaktif "yük" veya reaktif "enerji" denmemelidir bence.

Tabiiki amacımız doğruları bulmak sn durceylan benim mesleki olarak ilgi duyduğum son birkaç senedir üzerinde durduğum bir konu. Aksa jeneratör yetkili servis sahibi samimi arkadaşım kendiside Elektrik mühendisi. İkaz kayıplarından doğan bir güç kaybı var oda devede kulak bile değil elle tutulur bir tasarruf söz konusu değil diyor. Entes şirketinde Elektrik mühendisi Macit BUL bey ile de görüştüm düşüncelerimi belirttim aramızda bir samimiyet olmasına rağmen bana konuyla ilgili rapor ve açıklamalarını mail atacağını söylemesine rağmen dönmedi 6aydan uzun bir zaman geçti. Teksan jeneratörde Tufan TÜRKEÇ ve Elk.müh ibrahim TOPAÇ beylerde jeneratör çalışmada kompanzasyonun gereksiz hatta zararlı olacağını ikaz devresine olan olumsuz etkilerinden bahsettiler.(Zararı konusunda kendileri ile hem fikir değildim bunuda ayrıca belirteyim). Yine E.M.O eğitimlerinden birinde aynı soruları İ.T.Ü 'de Doç.Dr. Belgin TÜRKAY hanfendiye sordum kendiside jeneratör çalışmada kompanzasyon yapmanın son derece gereksiz olduğunu söyledi.
kompanzasyonla endüktif reaktif güç yok edilmekte ancak endüktif reaktif güç zaten ikaz akımı arttırılarak sağlanmış olunuyor dolayısıyla aynı avantaj mevcut.
Jeneratörlerde aktif güç giriş enerjisi arttırılarak sağlanıyor yani motoru çalıştıran enerji yani yakıt. Aktif güç (P) Zahiri güç(S) adı üzerinde gerçek olmayan güçtür çünkü reaktif bileşeni vardır iş yapan güç aktif güçtür.
Gerek yetkili servis sahibi arkadaşımın deneyleri gerek bu konularda uzman olan farklı kişilerin değerlendirmeleri gerek mesleki bilgi birikimimin neticeleri jeneratör çalışmada kompanzasyonun gereksiz (ancaK zararınında olmadığı)yönünde net bir fikir oluşturdu.
Not: Verdiğim isimler bizzat görüştüğüm kişilerdir isteyenler ilgili kişilere aynı soruları sorabilirler.

22662_15_43_02.jpg


TEKSAN JENERATÖR ELK.MÜH.İBRAHİM TOPAÇ BEY
 
jeneratör çalışmalarında kompanzasyona gerek yoktan ziyade kopmanzasyon zararlıdır
sadece çok büyük endüktüf yüklerde düşünülebilir aksi halde alternatöre ciddi zararlar verebilir .
kompanzasyonun voltajı suni olarak yükseltmesinde aslında jeneratöün ürettiği voltajdan daha az üretmesine jeneratör voltaj regulatörünün yanılmasına sebep vermektedir .
kaldıki kapasitif yük aşırı ikaz akımı na sebep vereceğinden ikaz sargılarının yanması kuvetle muhtemeldir .
kompanzasyon olmasa bile çoğu zaman sadece foulerasan lambaların bulunduğu bir sistemde kapasitif özellik gösterdiği için 50Amperde çok 200 kva alternatörün yandığına şahit olmuşuzdur

bu noktadan hareketle zaten aalternatörlerde cos fi 0.8 dir herhangi bir düzeltmeye ihtiyacı yoktur

kompanzayon yapılışın ana amacı endüktif yüklerin daha rahat çalışmasını daha verimli sağlmaktır . ha bu kompanzosyon sadece benim fikrim olarak söylüyorum türkiyede uygulamalarına şiddetle karşıyım bencileyin kompanzasyon lokal olarak yapılmalıdır her motor devreye girdiğinde uygun değerde kondansatör motorla yapılmalıdır avrupa ve amerikadaki uygulamalar bu şekildedir.
türkiyede reaktif cezaya girmek diye bir tabir var hatta kompanzasyoncu denen bir meslek gurubu var market hast vb iş yerleri ile anlaşıp sürekli ayda kontroller yapıp kondansatör ayarlamaları bilmem ekleme çıkarma gibi abuk subuk bişiler yapıyorlar neden yaparlar nasıl yaparlar onuda bilmiyorum

ama jeneratörcü olarak 15 yıldır yaptığımız tüm tesislerde jeneratör uygulamalarında kompanzasyon sistemini devre dışı bırakmaya özel bir önem gösteriyoruz
 
Önceki mesajlara ilave olarak şunu da hatırlatmakta yarar görüyorum. Malesef mesajlarımı yazarken bazı taraflarını eksik bırakabiliyorum.

Jeneratörle beraber yapılan kompanzasyon mutlaka tristör anahtarmalı ve TDH yükseleceğinden harmonik filtreli olması zorunludur. Aksi halde kontaktörlü klasik kompanzasyon sistemleri, jeneratörle beraber tabii ki çalıştırılmamalıdır.

Yakıt tüketimi konusuna gelince, reaktif yüklerden dolayı oluşan bakır kayıpları ve jeneratör ısınması önlendiğinden "çok az da olsa" enerji tasarrufu olacaktır.
 
Önceki mesajlara ilave olarak şunu da hatırlatmakta yarar görüyorum. Malesef mesajlarımı yazarken bazı taraflarını eksik bırakabiliyorum.

Jeneratörle beraber yapılan kompanzasyon mutlaka tristör anahtarmalı ve TDH yükseleceğinden harmonik filtreli olması zorunludur. Aksi halde kontaktörlü klasik kompanzasyon sistemleri, jeneratörle beraber tabii ki çalıştırılmamalıdır.

Yakıt tüketimi konusuna gelince, reaktif yüklerden dolayı oluşan bakır kayıpları ve jeneratör ısınması önlendiğinden "çok az da olsa" enerji tasarrufu olacaktır.

Sn Durceylan hepimiz birer teknik elemanız açıklamalarımızında teknik,fizik ve Elektrik kanunları çerçevesi içinde olması gerekir. Endüktif reaktif güç ile bakır kayıplarının bir alakası yoktur. Endüktif reaktif güç ısıya dönüşmez. Bakır kayıpları daha öncede formüllerle izah ettiğim gibi aktif güç kayıplarıdır. Olaya ne derece bilimsel verilerle,örneklerle,ispatlarla yaklaşırsak o derece az tartışmış ve sizinde dediğiniz gibi doğruya ulaşmış oluruz.
 
analizör ustama katılıyorum teşekkür ederim analizör üstadım açıklamalarınıza hayranım kontrolkalemi seninle gurur duyuyor
 
Aksa servis yetkilisi Sn.Mithat Altunışık tarafından gönderilen bilgi mesajı ektedir.Gelecek
bilgileri,sizlerle tekrar paylaşacağım.
 

Ekli dosyalar

  • AKSA.doc
    20 KB · Görüntüleme: 132
Arkadaşlar öncelikle,konuya biraz geç dahil oldum,fakat çoğu mesajı da okuma fırsatı oldum.Çoğumuz teknik olarak bu konuları okulda makina derslerinde gördük,sadece generatör kapasitif çalışma modu'nu incelersek,kapasitif çalışma sonucunda çıkış geriliminin yükseldiğini göreceğiz.Şebeke kesildiğinde yüklerin devreden çıktığı 1sn den de az olan bu sürede tekrar devreye alındığında özellikle endüktif reaktif yüklerin nominal çalışabilmesi için belli bir süre gerekecektir.Bu süre boyunca da,eğer kompanzasyon devrede olursa,deneydeki gibi göreceğiz ki gerilim seviyesi artacak.Arkadaşlarımızın dediği kısıma gelirsek de;yüklerin tam kapasite devre oldukları sürede,çekilecek endüktif reaktif akımların etkisini azaltılmak için kompanzasyon yapılabilir mi,tabii ki yapılabilir,mantıken bir sakıncası da yoktur fakat bir işletmenin kompanzasyon yapmasındaki amaç,dağıtım şirketinin şebekesinden çekilen endüktif yükün,kompanzasyon yoluyla azaltılmasını sağlamak ve hattın yükünü azaltmaktır.Jeneratör de çalışırken ölçü yapan sayacım yazmayacağından herhangi bir cezai yaptırım da olmayacağından,gerek olmayacaktır kompanzasyona.Asıl burada dert,sizin jeneratör için seçimini yaptığınız kablo olabilir,bunu da uygun hesaplarla yaptıysanız bir sorun teşkil etmeyecektir.
Not:Jeneratörün beslediği yüklerde arttırım olursa da,ona uygun kesitte kablo ile değiştirilmesi veya aynı kesitten başka bir kablonun sisteme montajı uygun olacaktır.

Bayağı uzun bir yazı oldu fakat benim düşüncelerim böyle.Saygılar,iyi çalışmalar...
 
Son düzenleme:
Sayın AKSA yetkilisi, jeneratörde komnmpansazyon yapılabilir dıyerek yenı nesi
l rölelerdeki, 2.Cosfi bağlantısını göstermiş. Yanlış hatırlamıyorsam, bu rölelerde bırde generatör devreye girdiğinde kompanzasyopnu devreden cıkaran özellık bulunmaktadır. Ayrıca, bende 3 yıl evvel 400 kVA AKSA generatör monte edildiğinde kompanzasyonun devrede olmasını istediğimde, AKSA yetkilisi şiddetle karşı çıkmısdı. Geçen 3 senede AKSA teknolojisinde değişiklikmi yapmısdır..
İyi calısmalar...
 
yaw alakasız olucak ama; analizör arkadaşımız gayet güzel açıklamış.formüller le ve diyagramlarla da göstermiş teknik adamlık budur.diğer yorumlar bence havada kalıyor ve bir yere dayanmıyor.
2. olarak hadi tüm bu teknik verileri bir kenara atalım ve kompanzasyon gerekli yakıt sarfiyatı için diyelim.ülkemizde artık eskisi gibi Elektrik kesintisi olmuyor hatta hiç olmuyor denilebilir yada çok kısa sürüyor.bundan yola çıkarsak ne kadarlık bir yakıt tasarrufundan bahsediliyor 1 saat elektrik kesilse ne kadar tasarrufa gecicez..Bunu analizör arkadaşımızın yaptığı gibi formüller ve diyagramlarla bir arkadaşımız açıklamasını yapsın
 
Durum
Üzgünüz bu konu cevaplar için kapatılmıştır...

Forum istatistikleri

Konular
129,833
Mesajlar
930,575
Kullanıcılar
452,658
Son üye
yılmaz_yılan

Yeni konular

Geri
Üst